Citaat:Broek - In het Noord-Groningsche Broek leeft een wel heel bijzondere bok. Eenhoorn heeft een uier met fikse spenen en geeft melk.
Een mythe werd het verschijnsel lang genoemd. De bok Eenhoorn doet wat dat betreft zijn naam eer aan, zou je zeggen. Maar het is echt waar. De bok heeft een flinke uier en geeft melk. De driejarige Eenhoorn is bijna negentig kilo schoon aan de haak. Zijn uier hangt aan de voorkant tegen zijn testikels aan, maar zit hem nauwelijks in de weg. Het beest is een van de betere dekbokken op het geitenmelkbedrijf van Harrie van Duin en Annick Braspenning in Broek, bij Pieterburen. "Wij hebben dit bedrijf en deze Grote Witte Melkgeiten nu een half jaar. Ik zag meteen dat er bij Eenhoorn iets niet klopt. Het was de fokker nooit opgevallen", zegt Annick Braspenning.
Egbert Kanis van de opleiding Dierwetenschappen van de Universiteit van Wageningen kan het nog nauwelijks geloven. "Dit is uniek. Ik had er nog nooit van gehoord. Dat het een afwijking is, lijkt me helder. Het roept allerlei vragen op, zoals hoe produceert het dier melk? Dit lijkt me een mooie case voor een student of tijdens een college." Een bioloog van het biologisch Centrum in Haren is dezelfde mening toegedaan. "Dit is een wel heel bijzondere genetische variatie."
bij dit bericht krijg ik toch een beetje een broodje aap gevoel, ik wil best geloven dat het dier tweeslachtig is en ook een uier heeft.....
maarrrr, is het niet zo dat een geit [net als een koe] pas melk geeft nádat ze geworpen heeft??