Treinongeluk in Arnhem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Treinongeluk in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 15:36

Bron: www.chello.nl

Citaat:
ARNHEM (ANP) - Door een botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein aan de oostzijde van het station in Arnhem zijn dinsdagochtend zeker 24 mensen gewond geraakt. Voor zover bekend is niemand ernstig gewond.

Acht passagiers moesten naar een ziekenhuis, vijftien reizigers konden ter plaatse worden behandeld. Een persoon zit nog bekneld in het voorste deel van de passagierstrein. Over zijn of haar toestand is nog niets bekend. De goederentrein was niet met gevaarlijke stoffen geladen, aldus de politie. De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.

Het merendeel van de sporen bij het hoofdstation van de stad is voor onbepaalde tijd niet te gebruiken, zowel aan de oost- als aan de westzijde. Ook het internationale treinverkeer wordt daardoor getroffen.

Machinist aangehouden

De politie heeft de machinist van de goederentrein dinsdagmiddag aangehouden. Zij wil zijn lezing horen van de omstandigheden. De machinist van de passagierstrein is niet aangehouden, liet een woordvoerder weten.

Het ongeval gebeurde rond kwart over tien. De passagierstrein was de stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen, die uit twee delen bestond. De voorkant zag er behoorlijk beschadigd uit. Het was aan het eind van de ochtend onbekend of een of beide treinen zijn ontspoord. De goederentrein kwam uit de richting Utrecht. Deze reed over een tussenspoor door het station. Bij het verlaten daarvan botste de goederenrijtuigen op de passagierstrein.

http://www.nu.nl/img.db/893982+s(350!x244!)
http://www.nu.nl/img.db/893767+s(350!x244!)

Bron: www.nu.nl

Citaat:
Uitgegeven: 21 november 2006 10:22
Laatst gewijzigd: 21 november 2006 13:13

AMSTERDAM - Door een botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein aan de oostzijde van het station in Arnhem zijn dinsdagochtend zeker 24 mensen gewond geraakt. Zeker acht van hen zijn naar een ziekenhuis vervoerd, hulpverleners konden de meeste anderen ter plaatse behandelen.

Foto: Muhammed l Geen treinverkeer mogelijk van en naar Arnhem

De politie heeft de machinist van de goederentrein, een 34-jarige Rotterdammer, dinsdagmiddag aangehouden. Volgens getuigen is hij door een rood sein gereden. De politie wil zijn lezing horen van de omstandigheden.

Foto: Marc Koot l Hulpverleners behandelen gewonden ter plaatse

De goederentrein was niet met gevaarlijke stoffen geladen. De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.

Foto: Marc Koot l Politie wil lezing van omstandigheden

Het merendeel van de sporen bij het hoofdstation van de stad is voor onbepaalde tijd niet te gebruiken, zowel aan de oost- als aan de westzijde. Ook het internationale treinverkeer wordt daardoor getroffen.

Foto: Misja l Zeker acht personen naar ziekenhuis

Treinreizigers rond Arnhem moeten de hele dag rekening houden met ernstige vertragingen. De NS zet bussen in om zoveel mogelijk reizigers op hun plek van bestemming te krijgen.

Foto: Ard Luyten l Geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen

Het ongeval gebeurde rond kwart over tien. De passagierstrein was de stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen, die uit twee delen bestond. De voorkant zag er behoorlijk beschadigd uit.

Foto: Frank Meeuwsen l Reizigers moeten rekening houden met vertraging

Het was aan het eind van de ochtend onbekend of een of beide treinen zijn ontspoord. De goederentrein kwam uit de richting Utrecht. Deze reed over een tussenspoor door het station. Bij het verlaten daarvan botste de goederenrijtuigen op de passagierstrein.

Foto: Xander Postma l Hulpdiensten ter plaatse

Volgens een passagiere van de stoptrein was de klap zo hard dat er mensen uit hun stoelen vielen. De trein reed langzaam het station binnen toen er twee forse klappen klonken. De passagiers moesten lopend naar het station, vanwaar ze met bussen werden weggebracht.

Rotterdam

Bij station Rotterdam Centraal botsten maandag twee lege treinen op elkaar. Daarbij vielen geen gewonden maar onstond wel een grote chaos in de treinenloop.

Foto: Marc Koot l Oorzaak nog onbekend

Reizigersvereniging Rover maakt zich zorgen over de veiligheid op het spoor. "Een botsing kan een keer voorkomen, maar we zijn bezorgd nu het twee keer achter elkaar gebeurt", aldus een woordvoerder van Rover.

De belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer dringt aan op grondig onderzoek naar de oorzaak van beide ongevallen. "Het is nu nog te vroeg om daar iets over te zeggen", waakt de zegsman voor overhaaste conclusies.

Negatief

Wel uit hij zich kritisch over spoorbeheerder ProRail. "De laatste tijd is ProRail te vaak negatief in het nieuws geweest. Onlangs ging het over seinen die slecht zichtbaar zijn bij sneeuwval, en vorige week kregen ze gigantisch op hun lazer over de spoorspattingen."

Afsluiten

Rover zet ook vraagtekens bij de noodzaak stationsgebieden urenlang volledig af te sluiten na ongevallen. Dat gebeurde maandag in Rotterdam, en dreigt dinsdag in Arnhem opnieuw te gebeuren.

"We begrijpen dat bepaalde delen van de emplacementen of de stations dicht gaan. Elk incident moet natuurlijk goed worden onderzocht", aldus de woordvoerder van Rover. "Maar wij vinden dat stations nu veel te lang dicht blijven. Dat moet anders kunnen."

Blabla Clown

Da's gewoon mijn trein Scheve mond Scheve mond Scheve mond
En ik ben ziek.. En straks zou ik erin zitten of zo.

Mijn klasgenoten kunnen er in hebben gezeten...
Maar vandaag is stage dus ik denk het niet.

En anders gewoon mensen van andere klassen en zo kan wel.
Wat f*cking eng Scheve mond

_Lara_

Re: Treinongeluk in Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:39

Ja inderdaad eng ja dat je er misschien in had kunne zitten!
Kwam er net langs en het was net zo'n blikje inelkaar gepropt.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:41

Jeetje, dan heb je zeker geluk gehad dat je ziek thuis zit Bloos!

Gister alle drukte op Rotterdam zelf meegemaakt.
Mijn school zit direct achter het spoor waar die treinen botsten, wij hoorden dan ook een ongelofelijke knal en nog geen 10 minuten later ontzettend veel sirenes en een heli.
Heel de boel was ontregeld, overal gestrande reizigers Clown
Gelukkig geen gewonden, nu in Arnhem dus wel

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:26

Gelukkig had mijn vader vanochtend vrij genomen omdat hij een afspraak had met de HA. Anders had hij in die trein gezeten. Wat was ik blij. De machinist van die goederentrein heeft gewoon het rode signaal genegeerd. Scheve mond

Jeetje Maethoriel! Ik zou me werkelijk rot schrikken!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:39

Zo, dan heeft jouw vader ook een engeltje gehad hoor, dat hij toevallig nét een afspraak had en niet in die trein gestapt is Bloos!
Op dat soort momenten vraag je je altijd af: wat als...?

Wij schrokken ons inderdaad rot, we hoorden een oorverdovende knal en een enorm kabaal, alsof er echt een gigantisch harde windvlaag over het binnenpleintje ging. Het was echt een geluid dat je niet helemaal thuis kunt brengen Scheve mond
Later een hoop drukte wat brandweerwagens, politie en zelfs ambulances betreft en later die helikopter. Wij dachten eerst zelfs aan een terroristische aanslag Bloos!
Gelukkig was dat niet het geval Ja

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:41

Jemig, echt super eng!! Echt vreselijk als net daar in zit

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:56

Ja ik zit normaal ook wel eens in die trein. Het was idd net een blikje. En er werden mensen uitgezaagd enz. Ik heb nog foto's gemaakt. Ik zal ze zo plaatsen. Eerst ff eten na zo'n lange rare dag..

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:33

Afbeelding

Afbeelding

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:34

Jeetje. Scheve mond
Ik ben zó blij dat mijn vader niet in die trein zat.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:36

Ik hoorde het toen ik op het station liep.
Jeetje die zitten aardig in elkaar, je heb zeker mazzel dat je vader er niet inzat.

CowBoy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:40

wat vreselijk is dit echt heel eng...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:55

Maethoriel schreef:
Wij schrokken ons inderdaad rot, we hoorden een oorverdovende knal en een enorm kabaal, alsof er echt een gigantisch harde windvlaag over het binnenpleintje ging. Het was echt een geluid dat je niet helemaal thuis kunt brengen Scheve mond
Later een hoop drukte wat brandweerwagens, politie en zelfs ambulances betreft en later die helikopter. Wij dachten eerst zelfs aan een terroristische aanslag Bloos!
Gelukkig was dat niet het geval Ja

Jeetje. Dat kan ik me goed voorstellen. Vooral nu ik die foto's bekijk.
Ik snap niet dat iemand een rood licht negeert.
Moet je zien wat voor consequenties het heeft. Scheve mond

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:08

Juultj: Jeeeemig ja. Ik ben idd ook óntzettend blij dat mijn vader niet in die trein zat..

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:54

Mijn school (Schoevers) zit tegenover het station in Arnhem. Wij hadden computerles en op een gegeven moment hoorden wij dus allemaal sirenes. Maar vlakbij onze school heb je een druk kruispunt dus we dachten dat er daar een ongeluk was gebeurd. Later in de pauze stonden we buiten en zagen we de hele tijd een helikopter boven het station vliegen. Dan haal je ook wel rare dingen in je hoofd van: zoeken ze iemand ofzo. Later in de klas hoorden we pas van het treinongeluk. Ik heb het van dichtbij gezien die treinen, jeetje dat die machinist het overleefd heeft, die hele kabine ingedeukt, mijn hemel ben blij dat ik er niet zat.
Ben benieuwd hoe het treinverkeer morgen is, ik kom van de richting Utrecht dus de andere kant als waar de botsing was. Ben benieuwd morgen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:07

Maar WAAROM zou iemand een rood signaal negeren denk ik dan...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:38

Ja, dat dacht ik dus ook Scheve mond
Je bent niet alleen verantwoordelijk voor je eigen hachje, maar ook voor dat van vele reizigers. Kan er niet bij dat je dan een rood licht negeert

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:02

De machinist van de stoptrein scheen het aangekomen zien hebben en is naar achteren gerend.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 13:06

Oh heeeel goed bezig Haha! Nagelbijten / Gniffelen

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:09

Ik was al benieuwd wanneer ik wat zou horen. Vriendin van mij zat gister vast op Nijmegen station rond 1 uur omdat er geen treinen meer richting Arnhem reden. Ze heeft een tijd moeten wachten maar toen reed er onverwachts toch een trein. Gelukkig heeft zij er niet in gezeten!

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:44

Toen ik de foto's zag vroeg ik me ook gelijk of hoe die machinist dit overleefd heeft !!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:08

Ja, dat vroeg ik me dus ook af. Zou inderdaad wel eens kunnen dat de machinist naar de achterkant van de trein is gerend.
Volgens mij is het verkeer daar nog ontregelt?
Mn vader was pas half 2 's nachts thuis door de vele omleidingen.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:10

PolosportJ schreef:
De machinist van de stoptrein scheen het aangekomen zien hebben en is naar achteren gerend.

Ik kan het me voorstellen. Zou ik denk ik ook gedaan hebben.

Ik heb ook een aantal foto's gezien. In het midden van de trein zat een kreuk, echt raar Verward

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:14

pff dat echt schrikken gewoon aangezien ik daagelijks met de trein ging ( afgelopen 4 jaar)

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:15

Ik moet van Gouda naar D-H met de trein maar die trein komt uit Arnhem dus ik heb ook onwijs veel vertraging gehad, zelfs vandaag nog. Ik hoop morgen niet meer!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:56

Mik_ schreef:
Maar WAAROM zou iemand een rood signaal negeren denk ik dan...

Het schijnt zo vaak te gebeuren..

Er gebeuren de laatste tijd echt te vaak treinongelukken. Scheve mond