'Kwart Nederlanders heeft seksuele problemen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

develwife

'Kwart Nederlanders heeft seksuele problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:15

Bron www.nu.nl

UTRECHT - Ruim een kwart van alle volwassen Nederlanders heeft seksuele gezondheidsproblemen, als relatieproblemen, zorgen om hiv, onvruchtbaarheid, abortus, seksueel geweld of overmatig seksuele verlangen.

Meer dan twee miljoen mensen hebben professionele hulp nodig. Het gaat om een kwart van de vrouwen en een vijfde van de mannen. Relatieproblemen zijn de belangrijkste oorzaak van de zorgbehoefte. Iets meer dan de helft krijgt professionele hulp.

Dat blijkt uit een groot onderzoek onder 4000 mensen tussen de 19 en 69 jaar dat de Rutgers Nisso Groep donderdag presenteert tijdens het Nationaal congres Seksuele Gezondheid 2006.

Volgens de onderzoekers krijgen een miljoen mensen niet de hulp die ze nodig hebben. Dit komt omdat ze zelf de stap niet durven te zetten, ze de hulp te duur vinden, de wachtlijsten te lang zijn of omdat ze geen geschikte hulpverlener kunnen vinden. Vervolgonderzoek moet uitwijzen hoe dit probleem kan worden opgelost.

Onervarenheid

Uit het onderzoek blijkt dat de zorgbehoefte relatief groot is bij jongere mensen, degenen met een hogere sociale en economische status en bij etnische minderheden. Voor die laatste groep geldt dat traditionele sekseverhoudingen groter is dan bij autochtonen. Bij jongeren speelt onervarenheid een rol.

Over de oorzaak van hoge zorgbehoefte onder mensen met een hogere sociale en economische status tasten de onderzoekers in het duister. Als mogelijke verklaringen noemen zij onder meer veeleisend werk. Daarnaast blijkt seksuele agressie vaker vorm te komen bij deze groep. Dat heeft wellicht te maken met een combinatie van een hoge maatschappelijke positie en een relatief sterk gevoel van recht op seks, oftewel op een goed seksleven.

Lusitana

Re: 'Kwart Nederlanders heeft seksuele problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:50

Het probleem is dat voor een goed sex leven je een partner moet hebben die daar aan mee wil werken. Dat meer vrouwen problemen hebben, komt omdat (veel) mannen ongevoeliger zijn voor de behoeftes van de vrouw.
Mannen die problemen hebben zijn vaak die klagen over niet lang genoeg een erectie houden of geen erectie kunnen krijgen en dit tast hun prestige/zelfvertrouwen aan. Omdat ze nog steeds denken dat het belangrijk is om A een grote te hebben en B een langdurige erectie te moeten houden. Maar sex is natuurlijk niet alleen gemeenschap.
Ik denk dat als de mannen van een aantal dingen afstappen die ze zichzelf opleggen, de relaties er op vooruit gaan.

Natuurlijk blijven er altijd mensen die gewoon een afwijking hebben, geestelijk of lichamelijk en daarom problemen hebebn. Ik bedoel, als je sex wilt met en dood dier, klopt er iets niet...

Wat de hoge maatschappelijke positie en sex betreft, ja, ik denk ook dat ze daar eisen gaan stellen en dat is niet goed.

Ik denk dat men over het algemeen tegenwoordig ontevredener is omdat men zoveel wil.
Ik denk dat veel problemen te maken hebben met menatlitiet. Oftewel hoe sex benaderd wordt. En dan, als gezegd, heb je nog te amken met je partner.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:52

tja maar ik vind niet dat er altijd maar geneukt moet worden er is zoveel meer maar ja ga maar eens aan een vent vertellen dat je eens een maand alleen maar wilt knuffelen of strelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:02

Ja precies. Mannen zijn vaak te gefixeerd op de daad.
Zo zitten ze ook wel een beetje in elkaar, dat kunnen ze niet helpen. Als ze prettig gestimuleerd worden (knuffelen bv) krijgen ze een erectie. En dan gaat het mis. Dan willen ze vaak ook de ontlading.
Dit is ook waarmee jongens meisjes soms onder druk zetten. Ze hebben een erectie en dan "moeten ze" zeggen ze, want anders... doet het zeer of weet ik het wat ze verzinnen. Dan zou ik zeggen, nou, hier heb je een zakdoek en veel plezier, doe het zelfg maar. Knipoog Maar veel meisjes missen die moed.

Er hoeft geen penetratie te volgen op een erectie. Maar daar nemen veel mannen geen genoegen mee. Kijkm en daar heb je dan de "sexuele problemen" waar de vrouwen mee worstelen, die eigenlijk geen problemen hadden hoeven zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 03:33

Ik heb een keer een hele nare ervaring gehad.
Maar sindsdien alleen maar begripvolle mannen tegen gekomen hoor.

Ik vertel voordat we verder gaan wel wat ik heb meegemaakt en zeg gewoon kijk ik ben er wel voor zover dat kan over heen, maar wil rustig beginnen of wil je me beloven dat als ik stop zeg dat je dan meteen stopt?
En heb eigenlijk alleen maar lieve reactie's meegemaakt.

Mannen die heel voorzichtig met me zijn geweest.
Altijd vagen of ik zeker weet dat ik wel verder wil, of mij verzekeren dat een keer nee of stop genoeg is..

Ik denk dus dat het grootste probleem te maken heeft met de communicatie..

Als je er niet over praat hoe kan een man dan weten wat je wil en andersom..
Als een man niks verteld hoe kan ik dan weten wat hij wil?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:55

Ja, je slaat de spijker op zijn kop, vaak is het gebrek aan communicatie. Meisjes die denken dat hij wel weet wat je wil. Nee, dat weet hij niet... en andersom jongens die denken dat als je "nee" zegt, je "ja" bedoeld (een hardnekkig iets dat rondgaat).

Zodra je kunt praten over dingen, zijn er meestal ook geen problemen meer.

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 14:30

als ik dit allemaal zo lees hadden ze sex maar niet moeten uitvinden Haha! wat een gedoe.
ik vind het ergens zo wonderlijk dat mannen van nature meer willen dan vrouwen zeg maar. (althans dat wordt vaak gezegd, of het in praktijk ook echt zo isl..? )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:21

Vrouwen zijn maar 1 keer per maand vruchtbaar. Dus vanuit natuurlijk stabndpunt gezien, is het total onlogisch voor een vrouw om buiten haar vructbare periode sex te hebben. Er is maar 1 ander zoogdier dat zoiets doet en dat zjn de Bonobo chimpansees die sex lijken te hebben voor de lol. Voor de rest is sex altijd voor reproductie doeleinden , zeg maar.
Mannen maken alle dagen de hele dag door nieuw zaad aan. Dus vanuit natuurlijk oogpunt gezien kunnen ze vele vrouwen bevruchten.
Dat wil niet zeggen dat er zat mannen zijn die helemaal niet zo´n sterke behoefte hebben, maar dat is dan vaak veroorzaakt door medicijnen of stress.
En het wil ook niet zeggen dat er geen vrouwen zijn die de hele dag door willen, alle dagen (dat heet nimfomanie).
Maar zo in de regel willen mannen vaker en dat komt dus door de biologische verschillen.
Maar wat ze willen hoeft niet meteen uitgevoerd. Er bestaat ook nog zoiets als jezelf in de hand houden. Maar sommige mensen missen dat, of verliezen het als ze onder invloed raken van drugs/alcohol.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:30

De dolfijn ook hoor..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:35

Buiten de cyclus om? Dat was mij niet bekend. Nou ja, twee zoogdieren naast de mens, ik wil maar zeggen dat het een uitzondering is in de zoogdierenwereld. Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:48

Wat een hoog aantal met problemen. Een kwart van de nederlanders! Sta ik nogal van te kijken eerlijk gezegd.

Denk dat daantjuhhh wel gelijk heeft dat veel problemen onstaan door gebrek aan communicatie.

Maar denk ook dat er problemen onstaan omdat sex tegenwoordig zo nadrukkelijk aanwezig is in de media.

Als er weer een onderzoek is geweest van dat de gemiddelde persoon x maal sex heeft in de week. Dan denk je al gauw dat er een probleem is als je het minder doet. Terwijl je zonder onderzoek geen probleem had gehad. In films ziet iedereen er altijd geweldig uit en heeft altijd zin. Volgens de media hoor je er niet meer bij als je niet iedere keer wat anders weet te verzinnen om het spannender te maken.

En nu nog maar even een hele ouderwetse opvatting. Bloos Vroeger toen men nog volgens kerkelijke regels leefde en dus veel minder partners had dan tegenwoordig kon je ook minder vergelijken. Wat je niet kent dat mis je niet.

Bovendien sloot men toen meer huwelijken om economische redenen dus als de sex dan niet zo goed is ach jammer dan.

Als je samen bent omdat je verliefd bent heb je natuurlijk ook meer verwachtingen vd sex.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:54

Lusitana schreef:
Buiten de cyclus om? Dat was mij niet bekend. Nou ja, twee zoogdieren naast de mens, ik wil maar zeggen dat het een uitzondering is in de zoogdierenwereld. Haha!

Ja, tenminste dat dacht ik wel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:56

Lusitana schreef:
Vrouwen zijn maar 1 keer per maand vruchtbaar. Dus vanuit natuurlijk stabndpunt gezien, is het total onlogisch voor een vrouw om buiten haar vructbare periode sex te hebben. Er is maar 1 ander zoogdier dat zoiets doet en dat zjn de Bonobo chimpansees die sex lijken te hebben voor de lol. Voor de rest is sex altijd voor reproductie doeleinden , zeg maar.
Mannen maken alle dagen de hele dag door nieuw zaad aan. Dus vanuit natuurlijk oogpunt gezien kunnen ze vele vrouwen bevruchten.
Dat wil niet zeggen dat er zat mannen zijn die helemaal niet zo´n sterke behoefte hebben, maar dat is dan vaak veroorzaakt door medicijnen of stress.
En het wil ook niet zeggen dat er geen vrouwen zijn die de hele dag door willen, alle dagen (dat heet nimfomanie).
Maar zo in de regel willen mannen vaker en dat komt dus door de biologische verschillen.
Maar wat ze willen hoeft niet meteen uitgevoerd. Er bestaat ook nog zoiets als jezelf in de hand houden. Maar sommige mensen missen dat, of verliezen het als ze onder invloed raken van drugs/alcohol.

Uit sommige reacties merk ik dat veel vrouwen nog steeds geen verstand van mannen hebben. Uit het bovenstaande blijkt dat er dus ook vrouwen zijn die ook geen verstand van vrouwen ( en dus van zichzelf ) hebben. Sex tussen mensen is niet alleen bedoeld voor voortplanting maar het heeft ook een sociaal aspect zoals het verstevigen van de relatie en het delen van intimiteit etc.
Ook de opmerking dat een vrouw maar 1 periode per maand vruchtbaar is slaat voor sex nergens op. Vrouwen worden toch ook opgewonden buiten hun vruchtbare periode.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:57

@ daantjuhhh: Ja, je hebt gelijk joor, ik heb het opgezogd en op een site werden ze zelfs genoemd samen met mensen en bonobos. dus het zijn echt de enige drie zoogdierem die buiten de cyclus om, voor hun plezier sex hebebn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:02

Ze zegt niet dat het abnormaal is dat een vrouw buiten haar vruchtbare periode zin heeft in sex.. alleen lichamelijk gezien als je kijktt naar de natuur en de andere wezens zijn wij plus apen en dolfijnen de enige wezens die dat doen en daar behoefde aan hebben.

Dus in dat opzicht is het raar.
maar nee, natuurlijk betekend sex nu veeeeeeeeel meer dan voortplanten alleen.
Seks om voort te planten is voor mij eigenlijk geen seks...

seks is voor mij een lust en verlangen die je wilt delen met iemand die je lief is.
seks is liefde bedrijven..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:05

Ik had het over vanuit natuurlijk, biologish standpunt gezien niet vanuit emotioneel standpunt.
Ik verklaarde waarom vrouwen doorgaans niet zo hitsig zijn dan mannen. Dat is gewoon een wetenschappelijk feit met die biologische achtergrond en staat los van hoe sex gebruikt wordt.
Je mag gerust aan mij een andere reden geven waarom mannen vaker zouden willen, ik neem heus dingen aan die logisch lijken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-11-06 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:10

lindsey schreef:
Als er weer een onderzoek is geweest van dat de gemiddelde persoon x maal sex heeft in de week. Dan denk je al gauw dat er een probleem is als je het minder doet. Terwijl je zonder onderzoek geen probleem had gehad. In films ziet iedereen er altijd geweldig uit en heeft altijd zin. Volgens de media hoor je er niet meer bij als je niet iedere keer wat anders weet te verzinnen om het spannender te maken.

Ja, ook mijn ervaring. In Spanje vind je trouwens in alle kranten en tijdschriften advertenties voor penisvergrotingen... met andere woorden, als je geen grote hebt, moet je er wel even wat aan doen, anders deug je niet...

Overigens is gebleken dat bij die onderzoeken naar hoe vaak je het doet, er vaak gevraagd wordt wat "normaal" is, en dan zeggen ze dat zij dat ook zo vaak doen. Het is dus geen afspiegeling van de werkelijkheid. En je kunt ook eigenlijk niet zeggen hoe vaak je het per week doet. Er zullen heus weken zijn dat je het niet doet en ander e dat je het drie keer op een dag doet, zeg maar.

Overigens heeft een Amerikaanse (ik dacht) sexuoloog gezegd dat als je in het begin van je relatie een boon in een pot doet elke keer als je sex hebt en je na twee jaar begint een boon uit te halen wanneer jes ex hebt, de pot toch nooit leeg raakt. Of het echt zo is, weet ik niet, maar het is wel een fenomeen dat de sex na de verliefdheid bekoeld.