Jeugdpuistjes reden voor zelfmoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glitch

Jeugdpuistjes reden voor zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 12:01

Dat jongeren niet blij zijn met hun jeugdpuistjes, oké, maar dat ze acne zelfs een reden vinden om zelfmoord te plegen, blijkt nu pas uit een groot onderzoek in Nieuw-Zeeland.

Acne
Van Nieuw-Zeelandse tieners met zware acne heeft een derde overwogen zichzelf te doden, 13% deed daadwerkelijk een poging, aldus wetenschappers aan de universiteit van Auckland.

Depressie
Voor het onderzoek werden gegevens van bijna 10.000 leerlingen gebruikt. Van de jongeren met veel puistjes had een kwart symptomen van depressie, 9% kampte met angst.

Zelfwaarde
Volgens de onderzoekers kunnen komen jeugdpuistjes zo hard aan bij jongeren omdat die zich aandienen in een fase waarin zij op zoek zijn naar een eigen identiteit en zelfwaarde.

Wat vinden jullie hiervan?

Mlies

Re: Jeugdpuistjes reden voor zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:04

Pff..
Ik kan er niet echt over mee praten, want ik heb er af en toe eens eentje, dus eigenlijk geen last van..
Maar als dít al een reden is om er een einde aan te maken [er van uit gaande dat het na de puberjaren weer over is..] dan gaat het toch niet echt de goede kant op. Sigaar

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:08

ik heb er last van gehad... en dan nog niet eens zo erg. maar je voelt je er zo lelijk bij. kheb gewoon van die dagen gehad dat ik thuis wou blijven omdat ik niet na buiten wou enz.

ik denk dat vooral bij jongeren die gepest worden, snel zelfmoordneigingen komen. maar dan is het waarschijnlijk niet alleen om de puistjes. maar is het een ophoping van allemaal negativiteit wat ze niet kunnen uiten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:14

Uiteraard vind ik het onzin om zelfmoord te plagen vanwege acne. Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige die er echt zwaar onder zitten diep ongelukkig zijn. Meestal zit het toch in je gezicht en dat is toch een van de eerste dingen waar je naar kijkt. Toen ik 14 was had ik ook geen zin om te zoenen met een jongen waar de pus bijna van zijn gezicht droop. Hoe lief hij ook was. Uiterlijk is in de puberteit nu eenmaal vreselijk belangrijk.( helaas daarna meestal nog steeds). Met een afwijkend uiterlijk val je meestal buiten de boot. relativeren lukt pubers meestal slecht.l

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:15

Ik kan mij goed voorstellen dat dit zo is ja. Het is niet best, maar als je 'anders' bent (op wat voor manier dan ook) valt je snel buiten de boot. Kinderen die acne hebben, maar een leuke vriendenkring zullen zich sterker voelen en minder snel de neiging tot zelfmoord hebben. Maar als je erge acne hebt heb je grote kans dat je gepest wordt en er 'alleen' voor staat. Zeker als je jong bent en net wat pubert is het moeilijk om daarmee om te gaan, dus kan me voorstellen dat daar depressies door veroorzaakt worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:59

Mijn zus heeft in haar puberjaren last gehad van heel zware acné. Ik kan op mijn blote knieën danken dat ik het niet heb gehad. Bij mij is het af en toe hier en daar een puistje geweest (nu nog soms), maar zo goed als te verwaarlozen.

Mijn zus heeft volgestaan. In haar hele gezicht, zelfs op haar rug. Ene middeltje na het andere, het ene doktersbezoek na het andere.
Helaas valt het niet mee. Ze heeft het geluk gehad dat ze van haar eigen niet op haar mond gevallen is, en iedereen die er een opmerking over durfde maken direct de mond toesnoerde. Want gemene opmerkingen krijg je. Je hebt een negatieve discussie, jij bent aan de winnende hand, en dan roept je tegenpartij plots luid en duidelijk dat iedereen het kan horen en eens goed kan lachen: "ach, hou je bek toch puistenkop."
Heb je dan niet de persoonlijkheid om onmiddellijk in de tegenaanval te schieten en die persoon zelf eens op zijn plaats te zetten, maar ga je verloren terug ineengedoken zitten, dan maak je de kans dat je zelfbeeld weer een eind naar beneden is geschoten weer een stuk groter.

Enorm jammer eigenlijk dat je in de puberteit vaak wordt beoordeelt op het uiterlijk. Het zou niet mogen zijn dat men mensen met zware acné anders aankijkt. Gelukkig doet niet iedereen dat, maar helaas heb ik in mijn eigen middalbere schooltijd wel veel mensen gekend die besluiten je daarop aan te vallen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:54

Ik denk dat dit niet puur door acne komt, maar door inderdaad meerdere factoren.

Iemand die van zichzelf erg zelfverzekerd en niet op zijn mondje gevallen is zal (volgens mij) niet direct aan zelfmoord denken wanneer ze last krijgen van acne. Het ligt ook ontzettend aan de omgeving. Hoe behandelen ze je, hoe gaan ze om met je puistjes, maken ze er opmerkingen over? Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zich lelijk voelen door hun puistjes, en wanneer dit er nog even wordt ingewreven door de buitenwereld kan dit heel goed tot een laag zelfbeeld lijden. Wat ook weer extreme gevolgen kan hebben, zoals bijvoorbeeld zelfmoord of zelfverminking.

Nogmaals, ik denk eerder dat de omgeving een grote factor speelt in het besluit tot zelfmoord, dan acne.
Er zitten veel meer dingen achter, dan alleen de puistjes.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:02

Ik heb er ook bijna geen last van.
Kan me wel voorstellen dat als iemand er bijvoorbeedl erg mee gepest wordt ofzo, dat het dan wel een reden kan zijn om je leven te beëindigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:06

Dat je puur door acne zelfmoordneigingen krijgt is natuurlijk iets te makkelijk: er komt meer bij kijken; puberale hormonen die emoties heftiger maken, laag zelfvertrouwen die elke puber wel heeft en je moet een plekje vinden. Sja als je zware acne hebt heb je vaak nog minder zelfvertrouwen omdat je weet dat je toch als eerste op je uiterlijk word beoordeeld.

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:10

Ik heb best wel last van acne, maar zo erg zit ik er niet mee.
Ik heb altijd zoiets van dat het vanzelf wel weer weg gaat.
En later heb je er geen last meer van en zolang ik er niet aanzit, later een mooie gave huid zal hebben Lachen
Als iemand er wat van zegt of me er mee pest, laat ik ze lekker.
Tjah.. als hun hun tijd daarmee willen verspillen doen ze dat maar lekker

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:13

Ik had het vroeger ook echt heel erg. En niet alleen in mijn gezicht, maar ook op mijn rug, ik durfde ook nooit naar het zwembad. Ik kan me dus goed voorstellen dat jongeren er zulke gevoelens aan over houden. In de pubertijd ben je al wat kwetsbaarder als gevolg van oa hormonen. Als jedan ook nog heel erg last hebt van acne en er misschien mee gepest wordt, kan ik me goed voorstellen dat je in een dip raakt, misschien zelfs wel depressief raakt en suïcidale gedachten krijgt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:11

wellicht kan ik nog mensen helpen?? ik heb zelf nooit puitjes gehad, maar daarintegen had mijn zus ze overal! ik ben voor haar op zoek gegaan naar een middel hiertegen nadat ze alles al hadden geprobeerd, diana-pil, etc. ik kwam via via bij dit middel;

azulenpaste van dr ecksteyn.

het is een heel klein potje en je hoeft enkel de puist aan te stippen, werkt perfect!!!

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:33

Heb het op Editie NL gezien ja.

Vind het wel heel erg dat als je jeugdpuistjes hebt je gelijk zelfmoord pleegt.
Maarja als je er niet tegen kunt of er gestresst van raakt ofzo.

Ik heb ook last van puistjes, gelukkig nu niet meer zo erg.
Maar zie niet echt reden om zelfmoord te plegen.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:28

ik kan er niet zo goed over mee praten, ik heb nou eigenlijk eerste puistjes, maar dat er jongeren zijn die dan zelfmoord plegen! die zijn echt gek hoor!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:03

ik heb ze ook, maar DAT? nee nooit Haha!

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:09

Nouja, ik heb op mijn 13e ook puistjes gehad. En ik zat er écht mee. Ik was toen he-le-maal verliefd op een jongen. Maar ik dacht nee dat gaat nooit wat worden, hij wilt niet met iemand die puisten heeft.. En een maand later had ik dus wél met hem.
Daarna zat ik er niet meer mee!
Maar ik denk niet dat alleen de puistjes er mee te maken hebben dat ze zelfmoord plegen. Er zullen vast wel dingen mee spelen. Bijvoorbeeld gespest op school, geen goede band met je ouders enz..