Spanje breidt jacht op wolven uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 10:35

Citaat:

MADRID (ANP) - Spanje wil toestemming geven voor het afschieten van meer wolven in de autonome regio Castilla y León vanaf 2007, omdat de dieren veehouders steeds meer schade berokkenen. Volgens het regiobestuur leven er in de regio ongeveer 1500 wolven die elk jaar 2200 schapen en 220 runderen doden.

Wolvenkenner Juan Carlos Blanco stelde in de zondageditie van de krant El País dat het roofdier in de jaren zeventig in Spanje bijna was uitgestorven. In de bergen in het noordwesten van het land leefden nog tussen de tweehonderd en vijfhonderd exemplaren.
Door beschermende maatregelen begon de wolf in de jaren daarna aan een opmars. In Castilla y León was de Duero-rivier aanvankelijk de grens voor de wolven. Ten noorden van het gebied mag op de wolven worden gejaagd als ze veehouders teveel problemen bezorgen.
Inmiddels hebben de wolven hun leefgebied echter uitgebreid tot het gebied ten zuiden van de Duero. Madrid wil ook daar de jacht gaan toestaan.
Carlos Bravo, voorzitter van een vereniging van natuurbeschermers in Segovia ziet niets in het plan om de wolvenjacht uit te breiden. Hij denkt dat het vooral een gebaar van goede wil in de richting van jagers is. ,,De wolf zadelt de veehouders met problemen op. Maar er zijn betere maatregelen om de veehouders te helpen dan op de wolven te jagen'', aldus Bravo, verwijzend naar compensatiemaatregelen voor veehouders die last van de roofdieren hebben.

Bron: www.destentor.nl

Typisch is dat. Een diersoort sterft bijna uit, waarnaa alles op alles wordt gezet om de diersoort er weer bovenop te helpen. Is dat eenmaal zo, dan staat dat de mens weer niet aan, en wil men er weer op jagen. Hoezo krom? Je ziet het zó vaak!

Ik vind echt dat Spanje dit niet moet toestaan. In Amerika hebben veehouders ook wel last van wolven en andere roofdieren daar, en zij zetten daar van die megahonden in, met succes.
Bovendien, als er al compensatiemaatregelen zijn.. Ik snap dat het vervelend is voor die boeren, maar om nou maar weer die wolven af te gaan schieten?

smurf1988

Re: Spanje breidt jacht op wolven uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:49

Het is niet vaak alleen dat ze de boeren lastigvallen, als er teveel wolven zijn kunnen ze andere diersoorten uit gaan roeien en raak het hele natuurlijke systeem in de war. Dan kun je imo beter een paar afschieten om alles goed in balans te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:25

Hier in Portugal hebben we ook wolven en van die grote honden om de schapen te beschermen. Naar mijn weten mogen wolven door schapenhouders worden afgeschoten, maar is er geen officiële jacht op.
Nu ze steeds grotere gebieden gaan bestrijken, wordt men hier ook wel angstig, want als er geen voedsel voor ze is, wat pakken ze dan? Een schaap, een kind?
De druk van de bevolking die hun dieren en kinderen wil beschermen (en vergeet niet als je tien schapen hebt is twee opgevreten schapen en hele schade!!!) is groot en regering zal toch moeten laten zien dat ze die tegemoed willen komen. Dat doen ze in Spanje nu dus op die manier. Ze zullen niet uitsterven, want ze mogen niet zomaar overal neergeschoten worden. Omdat ze in het wild lopen, moeten ze binnen de perken (of liever parken) gehouden worden door die afdwalen neer te schieten. Er is niet veel anders dat je kunt doen.

Het probleem met de jacht hier in Portugal (ik weet niet of het in spanje ook zo is), is dat ze nogal wat dieren (vaak voor de lol, helaas, na zoveel branden elk jaar kun je niet zeggen dat er een teveel aan iets is) afschieten, die de wolven juist eten. En daarom gaan de wolven naar ander voedsel opzoek. En bezorgen zo overlast. Het is inderdaad een beetje krom, doordat de mens zich overal mee bemoeid.
Het is (hier) dus niet zo dat de wolf het eco systeem in de war gooit, maar de jagers!!! Jagen is hier een sport...en dat is fout.

Persoonlijk vind ik ze erg mooi en toen ik er een in mijn dorp signaleerde heb ik dat dan ook niet gemeld, wetende dat er dan meteen mensen komen die hem neer willen schieten. Ik heb hem daarna niet meer gezien, hij was vast op doortocht (en heeft geen schade aangericht).

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:34

en me vader hoopt ooit nog eens een wolf in het wild tegen te komen, volgens mij moet hij maar naar spanje gaan Haha!
vind ook dat die wolven niet uitgeroeid hoeven te worden, het zijn dieren en dat zijn levende wezens, dus nee.
ik ga ook geen andere mensen afknallen Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:36

Ze worden niet uitgeroeid, maar binnen de perken gehouden. Dat is een heel verschil. De jacht toestaan, wil alleen zeggen dat de bescherming van de soort wordt opgeheven en dat ze mogen neergeschoten als ze problemen veroorzaken.

Vroeger vond ik het zielig dat ze hier wilde zwijnen afschoten. Tot ik zag hoe een oud vrouwtje een stukje land bewerkte, met de hand, er mais op zaaide, met de hand en vaak onkruid ging wieden. Net toen de mais klaar was om geoogst te worden, hebebn wilde zwijnen het totaal, maar dan ook totaal vernietigd. Deze mais was bestemd als kippenvoer en de omhulsels waren voor de ezel in het dorp.
niet alleen is er een half jaar werk naar de knoppen, maar nu moest ze ook og een kippenvoer gaan kopen en de eigenaar van de ezel moest elders aan voer komen. Sindsdien moet ik toegevn dat ik het minder erg vind.
En ik denk dat als je je je eigen huisdier (of veulen) halfopgevreten terug vindt, dat je het dan ook zo zielig niet meer vind als de dader word doodgeschoten...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:42

Lusitana schreef:
Ze worden niet uitgeroeid, maar binnen de perken gehouden. Dat is een heel verschil. De jacht toestaan, wil alleen zeggen dat de bescherming van de soort wordt opgeheven en dat ze mogen neergeschoten als ze problemen veroorzaken.

Vroeger vond ik het zielig dat ze hier wilde zwijnen afschoten. Tot ik zag hoe een oud vrouwtje een stukje land bewerkte, met de hand, er mais op zaaide, met de hand en vaak onkruid ging wieden. Net toen de mais klaar was om geoogst te worden, hebebn wilde zwijnen het totaal, maar dan ook totaal vernietigd. Deze mais was bestemd als kippenvoer en de omhulsels waren voor de ezel in het dorp.
niet alleen is er een half jaar werk naar de knoppen, maar nu moest ze ook og een kippenvoer gaan kopen en de eigenaar van de ezel moest elders aan voer komen. Sindsdien moet ik toegevn dat ik het minder erg vind.
En ik denk dat als je je je eigen huisdier (of veulen) halfopgevreten terug vindt, dat je het dan ook zo zielig niet meer vind als de dader word doodgeschoten...

van deze kant heb ik het ook nog nooit bekeken eigenlijk Knipoog maar toch houd ik er niet zo van om dieren af te knallen, maar daar heb je ook anderen voor . Ach gut

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:47

Ik houd ook niet van afknallen van dieren, maar het is beter dan ze in een hokkie stoppen tot ze doodgaan... toch?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:50

misschien dat ze dan zo'n reservaat moeten bouwen dus gewoon wilde natuur alleen op heel grote afstand hekken erom heen doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:03

Nou, dat gaat dus niet. Er lopen rivieren en wegen door die reservaten en dan zouden ze overal hekken moeten maken. Bovendien laten ze juist de schapen in de gebieden waar wolven grazen. Je hebt hier nl herders en geen weilandjes met schapen. De sitatie ligt dus heel anders. In de reservaten heb je de beste begrazingsgebieden voor schapen en geiten! Er wonen ook gewoon mensen in en in sommige gevallen, zoals bv hier in het noorden, ook wilde ponies. (Daarvan worden er heel wat doodgereden omdat er een snelweg doorloopt Gestoord )
Er is geen pasklare oplossing voor. Mensen en dieren leven al eeuwen zo samen en het gaat redelijk goed. Maar nu schieten ze hier, en dat zal daar niet anders zijn, juist het voedsel van de wolven af en dáárom gaan ze op zoek naar alternativen. stoppen met het afschieten van het wolvenvoedsel zal beter helpen.
Overigens verliezen we hier ook veel dieren aan adelaars (beschermd), vossen, slangen, en ziektes die worden overgedragen door bv wolven en vossen (denk aan hondsdolheid). Het is een heel andere wereld.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:06

ja, dan is het wel lastig indd.
maarja, als je het niet weet had het misschien wel gekund

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:11

Ja, het lijkt een goed plan, maar het is dus niet haalbaar.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:07

ik vind het ook maar niks dat ze worden neergeknald, mijn zus is in polen geweest voor onderzoeken naar de wolf ed. laat ze een apart reservaat ofzo opzetten voor die dieren!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:15

klomp schreef:
ik vind het ook maar niks dat ze worden neergeknald, mijn zus is in polen geweest voor onderzoeken naar de wolf ed. laat ze een apart reservaat ofzo opzetten voor die dieren!

dat zei ik net ook al Haha!
maar ze zei, daar is de ruimte veel te klein voor, vanwege de rivieren en beken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:19

ow...Haha! nou ja, breng de wolven dan maar naar dierentuinen of naar polen, daar is er nog plek voor ze!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:21

klomp schreef:
ow...Haha! nou ja, breng de wolven dan maar naar dierentuinen of naar polen, daar is er nog plek voor ze!

ja dat kan ook.
zou er ook wel 1 wolf in huis willen hebben eigenlijk.
zijn supermooie dieren hoor Cool

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 16:23

zeker weten, maar ik vind het altijd jammer om te lezen dat mensen denken dat wolven standaard altijd maar aanvallen, dat is namelijk niet waar. tja, als alles op is, ook al is het niet de bedoeling, gaan ze verder zoeken naar voedsel, maar dat is met elk dier. als er voor ons geen eten meer is ga je ook op zoek naar iets anders. dus waarom geen vlees etc bijvoeren voor de wolven zodat ze geen behoefte hebben om te zoeken naar "verkeerd" / mensen voedsel??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:30

Even wat rechtzetten. De meeste wolven leven in reservaten, alleen zitten er geen hekken om. En de mensen met de schapen enzo, wonen in hetzelfde gebied. Reservaat wil alleen zeggen "beschermd gebied" het is geen dierentuin ofzo.

Ik las net trouwens dat een half dozijn verwilderde honden 73 dieren hebben gedood en over de honderd verwond. Daar mag niet op geschiten worden, op honden...

@klomp: De wolven van voedsel voorzien of hun eigen voedsel niet zo uitdunnen, lijkt mij ook de beste oplossing.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:48

Nee, daar mag niet op geschoten worden, op wolven wel. Beetje krom weer.

Inderdaad is het zo dat mens en dier elkaar steeds meer in de haren vliegen. Dat kan ook niet anders, mensen rukken steeds verder in het levensgebied van dieren op. Ook is het inderdaad zo dat het eten van wolven of ook gejaagd wordt, of verjaagd wordt door bijvoorbeeld landbouw.
In een gezonde situatie houden prooi en jager in evenwicht. In een goed jaar, met veel prooidieren, zullen er ook meer jagers (dierlijke Knipoog ) komen, en zullen ze zich goed kunnen voortplanten e.d. Echter, door die grotere hoeveelheid jagers, zal populatie de prooidieren weer afnemen, met als gevolg dat de populatie jagers ook weer slinkt. Daardoor kan de prooidieren pop. weer groeien, etc etc etc. Natuurlijk evenwicht Ja
Wij mensen verstoren dat evenwicht echter steeds meer, waardoor er dit soort situaties kunnen ontstaan.

Leuk trouwens om van een "insider" te lezen hoe die erover denkt! Ja

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:01

dieren moeten altijd maar wijken voor de mens, als er teveel mensen zijn, moeten we die dan ook uitdunnen? ik vind het idd beter om de dieren te voorzien van voedsel waardoor ze niet meer naar het verkeerde voedsel gaan zoeken, want al die fabeltjes over dat wolven, dat maakt ze niet populair. net als in films worden wolven altijd verkeerd getoont alsof ze altijd aanvallen en dat klopt niet, ze rennen eerder van je weg. maar goed als jij extreme honger hebt eet je ook alles wat op je pad komt. en logisch, maar natuurlijk voor ons minder leuk. maar dat betekend niet dat die dieren zomaar moeten worden neergeknald in mijn ogen dan.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:26

In Finland kregen kinderen vrij omdat groepen wolven rond het dorp cirkelden...

Van een kennis;

Citaat:
Fresh back from Europe since yesterday, and some of us have to deal with real wolves (yes, they got out of hand this year and killed a few dogs a bout 50 miles from where my parents live in a fairly sophisticated town) and kids did not go to school, packs of 5 respective 15 wolves lurking around the corner... opinions divided how many can be killed, if any (we love our wild-life).