Er moeten accijnzen komen op ongezonde voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Er moeten accijnzen komen op ongezonde voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 13:04

N.a.v. Dikke mensen moeten meer premie betalen, waarvan praktisch iedereen het erover eens was dat dit een ondraaglijke situatie is, niet alleen vanuit praktisch oogpunt maar ook vanuit moreel oogpunt, open ik dit topic, waarbij meer ruimte is voor zowel voors als tegens.

Achterliggende gedachte:
Als er accijnzen zitten op sigaretten, moet dat ook zitten op ongezonde voeding, want doorgaans/ gemiddeld leidt ongezonde voeding ook tot meer medische kosten. Het gaat er hierbij even niet om dat het moeilijk te bepalen is wat nu wel of niet gezond/ongezond is, maar of men zo ver mag gaan.

---> Of moet de overheid eens ophouden zich te bemoeien met onze gezondheid omdat het ONS lijf is, we ZELF mogen bepalen wat we daarmee doen, en we op deze manier, als ze ernaar toe willen dat ongezond leven niet meer 'mag', worden aangetast in onze eigenwaarde?
Laatst bijgewerkt door Lenn op 10-11-06 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenn

Re: Er moeten accijnzen komen op ongezonde voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 13:04

Zo, nu moet ik ook mijn eigen mening geven:

essie79 schreef:
Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met dit soort dingen, ik word er echt behoorlijk giftig van! Dat betuttelende gedoe, ik maak zelf wel uit hoe ik met mijn lichaam omga!

Dit gevoel heb ik ook.

maar het zou voor mijn gevoel wel goed zijn als ze gezonde voeding goedkoper maken, maar dit zal toch niet snel doorgang vinden want dan wordt er geld mis gelopen. Maarja, zoals in het vorige topic al aangemerkt werd, hoeft dat nog helemaal niet erg te zijn, omdat de overheid ook zelf de uitgaven beter kan organiseren zodat alsnog meer geld naar de gezondheidszorg kan -->

Lenn schreef:
Een extra levensjaar van een Nederlander is gemiddeld 80.000 euro waard. Met dat gegeven kunnen ziekenhuisdirecties de gezondheidswinst afzetten tegen de kosten van een ingreep. Zo zijn de kosten van een harttransplantatie economisch gezien alleen maar zinvol als de patiënt in kwestie jonger dan 45 jaar is.
Dit is dan de ene kant van de medaille, het gereken van wat een mensenleven waard is, en aan de andere kant worden er miljoenen uitgegeven aan terrorismebestrijding, terwijl statistisch maar één keer in de 80.000 jaar iemand in Nederland het slachtoffer wordt van terrorisme.

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:13

Dat stuk komt uit de Quest toch? herkende je stuk over de rotonde ook al.
Ik zou het op zich niet zo'n slecht idee vinden als er accijns kwam op 'slecht eten', maar ik heb nog wel aardig wat praktische bezwaren.
Ten eerste lijkt het me erg lastig na te gaan wat in de categorie 'slecht' voedsel komt. Kijk, over frikadellen en kroketten zijn we het natuurlijk wel eens, maar er is een groot grijs gebied ( witbrood?, 'verantwoorde' koekjes ?, appeltaart, daar zit ook fruit in Haha! )
Daarnaast denk ik dat je van elk gezond soort eten ook slecht eten kan 'maken'. Eieren zijn best gezond, maar als ik twaalf gebakken eieren op mijn bruine boterham eet, is het allang niet meer zo gezond, om maar een voorbeeld te noemen.
Het morele idee is wel o.k., maar de uitvoering is eigenlijk onmogelijk.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 13:16

erleyne schreef:

Het is een artikel uit het Limburgs Dagblad, maar er wordt met die rotondes idd wel gerefereerd aan de Quest.
Het maakt niet uit dat de uitvoering onmogelijk is, het gaat erom of het vanuit ethisch oogpunt mag, die "betuttelende bemoeienis".

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:20

Ik vind dat er best accijns op slecht voedsel mag komen.. MITS Nederland een zorgstaat blijft..

Aangezien we steeds meer en meer op Amerika gaan lijken, vind ik dan accijns onzin.. dan betalen we toch voor ons eigen lichaam..

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:27

Naar mijn idee heeft ook dit geen zin...
De verhoogde prijs van ongezonde voeding is binnen no time ingeburgerd. Als een blikje cola nu 50 cent kost en volgende week 60 cent, zal niemand daar het blikje cola om laten staan. Daarnaast bestrijd je dan alleen de gevolgen van een oorzaak die naar mijn idee ergens anders ligt; mensen weten niet meer het belang van goede voeding.

Velen van ons weten wel ongeveer ongezond is, cola, ships, patat. Maar waarom eigenlijk? zijn deze producten uit den boze? Wat is er dan wel gezond?

Velen kan het blijkbaar ook niks verrotten dat ze ongezond eten. Mede doordat deze producten bij een bepaalde lifestyle hoort die op dit moment populair is.
Kijk maar eens naar al die reclames, allemaal goed daardacht, marketeers weten dondersgoed wanner iemand beinvloedbaar is om een bepaald product aan te smeren.
Als de overheid iets moet doen om het maatschappelijke gewichtsprobleem te verminderen, is het de media beinvloeden, bijv;
- geen reclames voor snoep, chips etc. tussen kinderprogramma's
- grote festivals niet laten sponsoren door fabrikanten van ongezonde voeding
- heel kinderachtig, maar net als op de sigaretten, waarschuwingen voor overmatig gebruik
- Geen "bonuskorting" op ongezond voedsel.

Daarnaast zou ik, als gezonde eter, liever zien dat groente, fruit, aardappelen etc. een stuk goedkoper zouden worden, of er meer aandacht komt voor biologische producten Lachen

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:31

Lenn schreef:
erleyne schreef:

Het is een artikel uit het Limburgs Dagblad, maar er wordt met die rotondes idd wel gerefereerd aan de Quest.
Het maakt niet uit dat de uitvoering onmogelijk is, het gaat erom of het vanuit ethisch oogpunt mag, die "betuttelende bemoeienis".

Maar moet je de vraag dan niet veel breder stellen ( met het gevaar dat je weer een nieuw topic moet openen Knipoog ): vind je het moreel verantwoord dat de overheid zich met de gezondheid van de burger bemoeit. Want dan vind ik je vraagstelling te beperkt.
Ik vind dat iedere burger de taak heeft voor zichzelf te zorgen, maar dat de staat wel een taak op zich moet nemen om de zwakkere in de samenleving te helpen. Ik ben dus niet voor een nachtwakersstaat, maar ook niet voor een totaal geleide staat.
Ik heb weer wat verder nagedacht: naast een ingreep op het leven van de burgers die het eten kopen, heeft zo'n accijns ook invloed op de economie. De marktwerking wordt immers geremd door een dergelijke toeslag.
Ik ga er nog even over nadenken, ben er nog niet uit, nu ik wat meer factoren er bij betrek.

@Scooby: uit onderzoek in de VS op het gebied van alcohol is juist gebleken dat de enige echte maatregel die leidt tot minder gebruik de verhoging van de prijs is ( al dan niet door accijns ). Maar dat moet dan wel een vrij omvangrijke verhoging zijn....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:33

Ik zou het een heel goed id vinden als ze gezonde voeding goedkoper maken en ongezonde duurder.
Vind het namelijk echt belachelijk dat een kilo druiven tegenwoordig zo 4 euro kost Boos!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:34

Om groente/fruit e.d goedkoper te maken vind ik dan een strakker plan dan accijnzen te leggen.

Want ik eet best gezond, stukje fruit en groente. Geen gekke dingen, maar een vette hap op zijn tijd gaat er toch wel in!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:50

Elaine schreef:
Om groente/fruit e.d goedkoper te maken vind ik dan een strakker plan dan accijnzen te leggen.

Want ik eet best gezond, stukje fruit en groente. Geen gekke dingen, maar een vette hap op zijn tijd gaat er toch wel in!

Inderdaad is het slimmer om gezond eten goedkoper te maken, dat maakt het gelijk voor veel mensen aantrekkelijk.
Verse groente en fruit is belachelijk duur, vind ik.
Ik eet vrij gezond, neem vrijwel nooit snoep mee als ik om boodschappen, maar een lekkere kroket etc. gaat er op zn tijd ook best goed in!

Van sigaretten snap ik dat ze er accijns op hebben gezet, dat is zowiezo slecht voor je, maar als je af en toe wat fastfood/snoep eet, kan het echt geen kwaad.
Daarnaast heeft de overheid helemaal niets te maken met wat ik op mijn bord leg.
Mischien is het een idee voor ze om sporten te subsideren, aangezien half NL de hele dag op de bank tv ligt te kijken, waardoor de kilo's er snel aanvliegen in combinatie met ongezond eten.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:58

erleyne schreef:
@Scooby: uit onderzoek in de VS op het gebied van alcohol is juist gebleken dat de enige echte maatregel die leidt tot minder gebruik de verhoging van de prijs is ( al dan niet door accijns ). Maar dat moet dan wel een vrij omvangrijke verhoging zijn....

En toch is ene blikje euroshopper bier 35 cent...

Flink verhogen moet wel effectief zijn, maar dan gaan de supermarkten protesteren, worden de productiekosten misschien wel verlaagd, goedkopere grondstoffen die minder gecontroleerd zijn, dus dan worden de producten misschien zelfs slechter, wat ook weer gevolgen met zich meebrengt.

Daarnaast... Welke criteria hanteer je als het gaat om ongezond?
- Frisdrank, ongezond, bevat veel suiker!
- Suikerklontje, 100% suiker, ongezond?
- Frisdrank light, geen suiker, voor jonge kinderen zijn zoetstoffen schadelijk boven een bepaalde hoeveelheid, ongezond?

- Chocolade, veel verzadigd vet, ongezond!
- Pure chocolade blijkt in kleine hoeveelheden een gunstig effect te hebben op de gezondheid
- Roomboter bevat ook veel verzadigd vet... ook accijns?
(niet erg netjes van em, heb geen bronnen, maar als jullie daar heel hard om schreeuwen wil ik daar best naar zoeken Knipoog )

- Koekjes, veel suiker, vet, kcal, ongezond!
- Maar er is niks mis met een of twee tarwebescuitjes.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 14:31

erleyne schreef:
Maar moet je de vraag dan niet veel breder stellen ( met het gevaar dat je weer een nieuw topic moet openen Knipoog ): vind je het moreel verantwoord dat de overheid zich met de gezondheid van de burger bemoeit. Want dan vind ik je vraagstelling te beperkt.

Dat is ook telkens waar ik op aan probeer te sturen, maar iedereen is geneigd te blijven hangen bij praktische zaken. Mij leek de stelling "of het moreel verantwoord is dat de overheid zich met de gezondheid van de burger bemoeit" verpakt in de vraagstelling, alleen daar gaat niemand op door.
Als ik puur die vraag zou stellen zou iedereen het ermee eens zijn, omdat we doorgaans nu eenmaal blij zijn dat we aan het handje worden gehouden door de verzorgingsstaat.

scooby schreef:
Naar mijn idee heeft ook dit geen zin...
De verhoogde prijs van ongezonde voeding is binnen no time ingeburgerd. Als een blikje cola nu 50 cent kost en volgende week 60 cent, zal niemand daar het blikje cola om laten staan. Daarnaast bestrijd je dan alleen de gevolgen van een oorzaak die naar mijn idee ergens anders ligt; mensen weten niet meer het belang van goede voeding.

Oke, dat geldt net zo met sigaretten, maar ondertussen gaat er wel telkens 10 cent naar de zorg.
En ik denk dat mensen het belang van goede voeding best wel kennen maar het ze allemaal niet zo interesseert totdat er als gevolg van slechte voeding wat misloopt binnen het lijf en dan is het vaak toch al te laat.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:34

Heel erg tegen. Er zijn veel mensen die nu al nauwelijks rond komen als veel voedsel dan ook nog duurder wordt komen ze helemaal niet meer rond.

Dan kan je natuurlijk zeggen dan moet je gewoon gezond gaan eten maar gezonde produkten zijn voor die mensen helemaal niet te betalen. Fruit is tegenwoordig behoorlijk duur en mager vlees zoals kipfilet en biefstukjes zijn ook duurder dan varkensgehakt wat dus echt niet onder de gezonde voedingsmiddelen valt want te vet.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:37

En ik denk dus niet dat mensne het belang van goede best wel kennen Knipoog

Een goede voeding is zo! belangrijk, en ik denk dat niet veel mensen weten wat een goede voeding inhoud.

Ben het wel met je eens dat het weinig mensen ook echt interesseerd, maar pas een probleem zien als het "te laat" is.

Dat er 10 cent naar de zorg gaat is mooi, en wat als de mensen met ernstig overgewicht niet meer in staat zijn om te werken? Wie betaald dan de uitkering?
De zorg niet...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:50

Als overheid heb je best een zorgplicht ja. Dus mag de overheid zich in die zin best tot op het individuele met mensen bemoeien. Je moet er wel voor waken dat je geen Big Brother staat krijgt, maar enige bemoeienissen met de gezondheid van de NLers (die trouwens achteruit holt, heb ik zo het idee) is imo niks mis.

Alleen accijns? Ik denk dat dat niet werkt. In Engeland is het nou zo dat ze werken met een "traffic light system" Een product krijgt dan een groene, oranje of rode sticker opgeplakt naar gelang de hoeveelheid slechte stoffen het bevat (suiker, zout en vet). Zo worden consumenten bewust van wat ze komen.
In Nederland heb je dit ook al, het Klavertje van de AH en ik geloof nou nog een andere "Ik kies bewust" sticker. Niet dat je hier klanten echt mee kan dwingen beter te eten, maar het wijst ze wel met hun neus op wat gezond is en wat niet.

Interessante topics heb jij altijd! Ja

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:33

Ik vind het wel een goed idee als er accijnzen op ongezond eten komen, en dat ze dan dat geld gebruiken om gezond eten goedkoper te maken (bv mbv van subsidies of lagere btw op gezond eten?). Zo maak je het nog aantrekkelijker om gezond te eten.

Moreel gezien vind ik wel dat de overheid zich hier mee mag bemoeien. Er zijn toch ook accijnzen op sigaretten? En dit vind ik een betere oplossing dan een hogere ziektepremie voor dikke mensen. Want dan straf je ook de mensen af die dik zijn door ziekte/medicijnen. En mensen die ook ongezond eten maar er niet dik van worden niet.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:14

Ik ben dol op drop, cola, chip, chocolade etc en heb geen sticker nodig om te weten dat ze niet gezond zijn.... Ik vind t ook idioot om de prijs te verhogen om zo gezondere mensen te krijgen. Het is nl met als haast alles: het gaat om het woord TE. Te veel vet eten te veel dit te veel dat. Je hoeft de mens niet te straffen voor zijn medemens die TE veel eet.
Wel een goed idee lijkt t me om de prijs v fruit te verlagen! Dat is zo idioot duur dat het niet haalbaar is om met n gezin v 5 mensen 2 stuks fruit per dag te eten als dat gezin t toch al niet breed heeft. Maak gezond eten goedkoper en er zal meer v gegeten worden. Dan kan er ook nog wel n zakje chips bij gegeten worden, want dat soort dingen maken t leven leuk. Als je alles alleen maar doet omdat t gezond is gaat de lol er snel af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:08

Bijna al het eten kan slecht zijn, er zitten veel slechte dingen verborgen. Bovendien zit het vaak in het teveel van een ding eten en een gebrek aan iets anders waar men dik van wordt.
Het ligt niet zo simpel dt je "slecht voedsel" de schuld kunt geven. Verstandiger is om goed voor te lichten.
Hier (in Portugal) eten de kinderen tussen de middag op school en wort er nu op het voedselpakket van school gelet. Zo krijgen kinderen al een betere kijk op wat goed voor ze is (het is trouwens voor arme kinderen vaak de enige maaltijd die ze per dag krijgen).
Want in Nederland krijgen kinderen brood mee naar school, maar dat gaat vaak naar de vogeltjes om vervolgens de honger te stillen met iets vets, om maar wat te noemen.
Hier in Portugal is snoep en chips enzo in verhouding ontzettend duur. Toch wordt er niet minder om gesnoept en zijn de mensen hier ook veel te dik. Dat komt mede omdat de warme maaltijden gebaseerd zijn op vlees, er haast geen groente wordt gegeten, maar vooral, er haast niet wort gesport/bewogen. want eigenlijk zit daar natuurlijk de echte boosdoener. we zitten teveel. TV en computer zijn feitelijk ook schuldig aan te dik worden. Helemaal als dit gecombineerd gaat met en bordje op schoot (met fastfood) en snoepen, wat we veel zien.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:36

dan mogen ze overal onderhand wel accijnzen op gaan heffen...in de meeste producten zitten tegenwoordig allerlei "ongezonde" toevoegingen.
ja zelfs op groenten en fruit (pesticiden ed.)

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:05

Het is natuurlijk heel lastig om te beslissen wat gezond en ongezond is, maar het was volgens mij de bedoeling om dat in dit topic even buiten beschouwing te laten Knipoog De vraag is meer of de overheid het MAG doen.

En ik denk dat iedereen het er verder wel mee eens is dat een patatje ongezonder is dan een bord (al dan niet bespoten) boerenkool Clown

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:22

Eens, maar dan moet dat geld wat het oplevert, gebruikt worden om gezonde voeding goedkoper te maken.
Weet alleen niet of het te realiseren is.

Ik ben er eigenlijk niet zo voor dat een overheid zich met alles bemoeit, mensen moeten hun eigen verantwoordelijkheden noemen, maar fruit etc. goedkoper maken doordat je bijv. chips duurder maakt, vind ik wel een goed idee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:52

Citaat:
Kijk maar eens naar al die reclames, allemaal goed daardacht, marketeers weten dondersgoed wanner iemand beinvloedbaar is om een bepaald product aan te smeren.
Als de overheid iets moet doen om het maatschappelijke gewichtsprobleem te verminderen, is het de media beinvloeden, bijv;
- geen reclames voor snoep, chips etc. tussen kinderprogramma's
- grote festivals niet laten sponsoren door fabrikanten van ongezonde voeding
- heel kinderachtig, maar net als op de sigaretten, waarschuwingen voor overmatig gebruik
- Geen "bonuskorting" op ongezond voedsel.

Idd.

Ik keek laatst naar dat programma van Sonja Bakker...komt er reclame en wat krijg je dan?
Juist de Mac reclame.

Afgelopen week Dossier 2300 gezien...vrouwtje was 200KG afgevallen. Komt reclame: Ja hoor nu weer een reclame van een fast food keten.

Is dat nou om te lachen of om te huilen.

Gezond voedsel moet goedkoper worden, geen snacks/frisdrank automaten meer op scholen en bedrijven.
Mensen moeten ook meer tijd voor hun zelf nemen...niet alles te gelijk zo heb je tijd om lekker te koken en stap je niet zo snel de Mac binnen voor een snelle hap.