Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
essie79 schreef:Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met dit soort dingen, ik word er echt behoorlijk giftig van! Dat betuttelende gedoe, ik maak zelf wel uit hoe ik met mijn lichaam omga!
Lenn schreef:Een extra levensjaar van een Nederlander is gemiddeld 80.000 euro waard. Met dat gegeven kunnen ziekenhuisdirecties de gezondheidswinst afzetten tegen de kosten van een ingreep. Zo zijn de kosten van een harttransplantatie economisch gezien alleen maar zinvol als de patiënt in kwestie jonger dan 45 jaar is.
Dit is dan de ene kant van de medaille, het gereken van wat een mensenleven waard is, en aan de andere kant worden er miljoenen uitgegeven aan terrorismebestrijding, terwijl statistisch maar één keer in de 80.000 jaar iemand in Nederland het slachtoffer wordt van terrorisme.
erleyne schreef:Dat stuk komt uit de Quest toch? herkende je stuk over de rotonde ook al.
Het morele idee is wel o.k., maar de uitvoering is eigenlijk onmogelijk.
Lenn schreef:erleyne schreef:Dat stuk komt uit de Quest toch? herkende je stuk over de rotonde ook al.
Het morele idee is wel o.k., maar de uitvoering is eigenlijk onmogelijk.
Het is een artikel uit het Limburgs Dagblad, maar er wordt met die rotondes idd wel gerefereerd aan de Quest.
Het maakt niet uit dat de uitvoering onmogelijk is, het gaat erom of het vanuit ethisch oogpunt mag, die "betuttelende bemoeienis".
Elaine schreef:Om groente/fruit e.d goedkoper te maken vind ik dan een strakker plan dan accijnzen te leggen.
Want ik eet best gezond, stukje fruit en groente. Geen gekke dingen, maar een vette hap op zijn tijd gaat er toch wel in!
erleyne schreef:@Scooby: uit onderzoek in de VS op het gebied van alcohol is juist gebleken dat de enige echte maatregel die leidt tot minder gebruik de verhoging van de prijs is ( al dan niet door accijns ). Maar dat moet dan wel een vrij omvangrijke verhoging zijn....
erleyne schreef:Maar moet je de vraag dan niet veel breder stellen ( met het gevaar dat je weer een nieuw topic moet openen): vind je het moreel verantwoord dat de overheid zich met de gezondheid van de burger bemoeit. Want dan vind ik je vraagstelling te beperkt.
scooby schreef:Naar mijn idee heeft ook dit geen zin...
De verhoogde prijs van ongezonde voeding is binnen no time ingeburgerd. Als een blikje cola nu 50 cent kost en volgende week 60 cent, zal niemand daar het blikje cola om laten staan. Daarnaast bestrijd je dan alleen de gevolgen van een oorzaak die naar mijn idee ergens anders ligt; mensen weten niet meer het belang van goede voeding.
Citaat:Kijk maar eens naar al die reclames, allemaal goed daardacht, marketeers weten dondersgoed wanner iemand beinvloedbaar is om een bepaald product aan te smeren.
Als de overheid iets moet doen om het maatschappelijke gewichtsprobleem te verminderen, is het de media beinvloeden, bijv;
- geen reclames voor snoep, chips etc. tussen kinderprogramma's
- grote festivals niet laten sponsoren door fabrikanten van ongezonde voeding
- heel kinderachtig, maar net als op de sigaretten, waarschuwingen voor overmatig gebruik
- Geen "bonuskorting" op ongezond voedsel.