Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:31

KiWiKo

Re: Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:31

ben het er zeker mee eens.............

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:32

absoluut, erg veel kinderen hebben tegenwoordig hun ouders gewoon onder de duim.... moest ik echt niet flikken toen ik jonger was hoor!

ik denk dat ik later ook best een strenge mamma word Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:35

Ik kan het soms echt niet geloven hoeveel noten jonge lui op hun zang hebben! En hoe ze heel veel dingen zo vanzelfsprekend vinden. Dat ze nauwelijks een vinger hoeven uit te steken in huis, hoe ze van alles in de schoot geworpen krijgen en dat dan hun goed recht vinden. Waarom zou het hun goed recht zijn??
Dat was in mijn tijd echt wel even heel anders Bloos Haha! (bouwjaar eind 1969).

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:40

Mee eens, als ik die kleintjes van nu vergelijk met hoe ik vroeger was.. Groot verschil hoor, laatst een kleintje van een vriendin van me van 4 jaar ofzo.. fiets YOU!! Da's toch niet normaal meer? Moeten die kleintjes van mij later echt niet flikken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:44

hihi als die van mij zo iets tegen mij zou zeggen............ gaat het niet goedkomen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:55

Absoluut!!! Als ik alleen al het verschil bekijk tussen nu en 5 jaar terug.
Als je als nieuw persoon voor een groep of klas komt te staan.. ze joelen je nog net net uit.. het is bij mij een kwestie van overbluffen, jíj een grote bek, ík nog een veel grotere bek.. dit helpt wel.. Maar zodra ze maar enigszins doorhebben dat je niet sterk in je schoenen staat.... hoeveel leraren ik al heb moeten begeleiden hierin.. niet normaal..
De meest vreselijke scheldwoorden worden gebruikt als stopwoordjes voor kids, en dat is gewoon al aan het beginnen bij kids van 4 jaar..
Nee ik vind het echt niet kunnen.

Ík ben zeer sterk van mening dat het voor minstens 85% ligt aan de opvoeding die de kinderen thuis mee krijgen, daarbij komt er dan nog haantjes gedrag en ophits gedrag bij kijken van groeps/klasgenoten en is het plaatje compleet.. helemaal als je er al iemand voor hebt staan die zo geintimideert word door de kinderen..

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:56

Best wel mee eens.
Ik krijg dan bijv. wel een scooter voor mijn verjaardag (ja dat vind ik verwend)
Maar ik moet wel volgend jaar me eigen verzekering betalen en zowiezo werken.
En me eigen benzine geld betalen wat vanzelf sprekend is en reparaties.
En ik wordt met kado`s bijv. wel meer verwend (ouders gescheiden dan heb je het al sneller) maar ik het is niet dat ik geen vinger uitsteek thuis.
Ik laat mijn honden uit 1x per dag in het weekend 2x, dek de tafel, ruim de tafel af en soms nog wat klusjes.
En ik zie ook vaak kleine kinderen die zeuren optillen optillen (het is maar een voorbeeld) en ze gaan schreeuwen krijsen gillen en ja hoor ze worden opgetild.
Dit vind ik dus niet goed opgevoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:59

Sanniej: Dan ben jij níet een verwend kind! jij weet van te voren wat je moet doen om je scooter te kunnen behouden, en naar wat ik kan lezen zal je dit ook doen.. OK dan!

De kinderen van nu krijgen zo goed als alles op een gouden blaadje aangerijkt.. ze hoeven nergens meer moeite voor te doen, want ach pa en ma hebben het zo druk met werken dat die game boy er wel af kan want dan hebben zíj ook even rust na het werk..
Kijk alleen maar naar de kinderen die én naar school gaan én op de NSO zitten, én daarnaast nog 3 sporten/hobby's beoefenen... Het wordt ze gewoon aangerijkt!

Kijk uitzonderingen daargelaten.. maar kinderen volgen voor een groot deel de groep.. het zijn net een kudde schapen.. en als dat niet bij de opvoeding word overgebracht.. krijg je dit soort effecten...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:02

Lavandula schreef:
Sanniej: Dan ben jij níet een verwend kind! jij weet van te voren wat je moet doen om je scooter te kunnen behouden, en naar wat ik kan lezen zal je dit ook doen.. OK dan!

Bedankt,
Maar soms voel ik me wel verwend hoor met kado`s die ik krijg of bijv. een telefoon abbonement, maar van mijn scooter weet ik gewoon wat het gaat kosten echt onwijs veel geld.
En hiervoor moet ik ook werken om mijn verzekering volgend jaar te betalen en bezine en extra geld dus voor reperaties.
Mijn vader zegt vroeger kreeg ik het niet en daarom krijg jij het van mij ik wilde het ook heel graag.
En ze laten me de rest ook echt wel zelf betalen maar toch met een nieuwe scooter voel ik me toch dik verwend hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:05

Tuurlijk! Het is een cadeau dat niet iedereen zomaar op de stoep zal zien staan....
Maar waar het imo om gaat is het feit dat de kinderen van nú geen waarde meer kunnen zien en het allemaal maar van zelf sprekend vinden als ze iets krijgen..
Heeft ook te maken met de waarden en normen die een kind bij gebracht moet worden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:06

mijn Sanne van 8 moet gewoon werken bij mij in de zaak voor haar poownie........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:10

Dus dan krijgt jouw kind waarden en normen mee!! Haha!
Ik zeg ook niet dat álle kinderen het niet krijgen of een slechte opvoeding krijgen.. maar het heeft wel te maken met de verwende/brutaliteit van de kinderen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:13

absoluut........ ik heb heel veel geleerd van mijn buurjongetje die met zijn 5 jaar (en dit is 15 jaar geleden) in de woonkamer stond met zijn handjes in zijn zij........... en gewoon stampvoetend NEEEEEEE riep toen zijn moeder hem vroeg zijn slaapkamer op te ruimen......... toen dacht ik bij mezelf...... als ik ooit kinderen krijg, NOOIT..... DAT NOOIT Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:16

Hahaha precies! Weetje mensen vergeten vaak dat de kleine dingetjes juist zo belangrijk zijn in de opvoeding van het kind / de kinderen. Als ouder zijnde of als leerkracht of als jeugdwerker of als groepsleidster heb jíj de voorbeeld functie! Bv: Als je de hele dag boerend met je broek op knieën al vloekend door je huis/school/nso what ever loopt.. dan legt een kind de meest logische link: oh dat zal wel normaal zijn, dus dan mag ik het ook...
Kinderen meten niet met 2 maten, die zien het een en doen het ander..

Ook die programma's zoals Eesrte hulp bij opvoeden ofzo.. ik kijk het niet eens meer!! Loop me vreselijk te ergeren aan die kinderen die met 1,5 jaar oud al het hele huishouden in hun zak hebben zitten.. dan denk ik echt, van waarom heb je in godsnaam neit eerder ingegrepen als ouder zijnde!!
Of die reclame van Cup a soup nu op tv over Tim en zn vader! Je zult verbaast zijn hoevaak dat voorkomt! Natuurlijk niet op zo'n manier als de reclame, maar wel zeer soortgelijk!!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:34

Sanniej_ schreef:
Bedankt,
Maar soms voel ik me wel verwend hoor met kado`s die ik krijg of bijv. een telefoon abbonement, maar van mijn scooter weet ik gewoon wat het gaat kosten echt onwijs veel geld.
En hiervoor moet ik ook werken om mijn verzekering volgend jaar te betalen en bezine en extra geld dus voor reperaties.
Mijn vader zegt vroeger kreeg ik het niet en daarom krijg jij het van mij ik wilde het ook heel graag.
En ze laten me de rest ook echt wel zelf betalen maar toch met een nieuwe scooter voel ik me toch dik verwend hoor!

Dat idee heb ik ook altijd, ik heb op mijn eigen kamer een computer met internet, lcd scherm, ik mag een paard huren, ik hoef maar 3,50 per maand te betalen voor mijn abbonoment [niet dat ik veel bel ofzo Clown ]. Als ik iets wil kopen wat goed is [dat betekend dat er minstens 2 jaar garantie opzit en van een goed merk is] krijg ik het voor de helft of helemaal. Ook krijg ik dure schoenen. Ik krijg geld voor goede cijfers.

Maar als ik er toch over nadenk .. Ik bel echt heel weinig, alleen als het nodig is. Voor mijn verzorgpaard moet ik regelmatig wat doen, zo word verwacht dat ik mijn kamer opruim, en als ik eens geld teveel heb of iets verdiend heb dat ik dat ook geef aan dat paard. Die dure schoenen krijg ik om een reden, en het geld hebben ze zelf aangeboden, om mij te stimuleren. Als ik iets 'overbodigs' wil, zoals leren rijlaarzen, leren jodphurs plus chaps, dekjes, jassen van kyra k in de uitverkoop .. heb het allemaal zelf of voor de helft betaald. Ik zou ook graag een baantje willen, heb ook een tijdje tomaten geplukt, was best zwaar werk vond ik, maar moest stoppen door medische reden. En andere baantjes zijn er niet echt.

Voor zover ik weet heb ik mij 1 x echt verwend gedragen. Voorderest ben ik het er wel mee eens .. Ik vind kinderen leuk, maar niet van die verwende kindertjes van 4. Mijn ouders zijn niet streng, maar als iets niet mag, dan mag het niet, punt. Ik weet ook niet of ze vroeger al opvoedprogramma's hadden? Als je ziet .. EHBO, Opvoedpolitie, van etter tot engel ...

Ik merk ook wel dat als er iemand voor de klas staat die nieuw is, dat sommigen hem of haar gaan uitproberen. Maar wij hadden vorig jaar 2 leerlingen in de kals, die waren echt vervelend en onbeleefd, die dreigden met hun ouders. Die ouders kwamen ook naar school even 'praten' met de leraar! Dat vind ik gewoon belachelijk, en dat is dan 14!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:36

Die ouders die hun kinderen altijd op handen dragen, ook als ze zich misdragen, vind ik echt een ergernis!
Die koters denken echt dat ze godjes zijn en alles kunnen maken. Kennen geen enkele schaamte, respect, dankbaarheid of bescheidenheid. De hele wereld moet om hen draaien.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 06-11-06 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:38

KiWiKo schreef:
absoluut........ ik heb heel veel geleerd van mijn buurjongetje die met zijn 5 jaar (en dit is 15 jaar geleden) in de woonkamer stond met zijn handjes in zijn zij........... en gewoon stampvoetend NEEEEEEE riep toen zijn moeder hem vroeg zijn slaapkamer op te ruimen......... toen dacht ik bij mezelf...... als ik ooit kinderen krijg, NOOIT..... DAT NOOIT Haha! Haha!

Oh! zo ken ik een meisje! Die wou 's ochtens geen boteram, en die ging om een gegeven moment gewoon gillen en krijsen op de grond, huilen en trekken: "IK WIL GEEN BOTERAM!!!!!!!" En die werd dan met een lollie naar buiten gestuurd .. Dit heeft mijn moeder ook gezegd, dat meisje heeft een moeilijk verleden gehad, maar nadat mijn moeder de moeder van het meisje erop gewezen had dat ze niet zo makkelijk moest zijn [want dat meisje kwam dan 's ochtends naar ons toe omdat haar moeder werkte, en wij wouden dus ook een lollie! Clown want die had zij ook Vork ]

Haha, en ik hoef als ik later kinderen heb alleen maar aan mijn zusje te denken en dan denk ik dat het wel lukt Vork

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:45

Uiteindelijk ligt het natuurlijk allemaal aan pa en ma.

Wat ze nou precies verkeerd doen, weet ik niet, maar er gaat duidelijk iets mis! Wellicht de het consequent zijn.

Oef en als je dan af en toe ook op tv ziet hoe de 1 te gedreven met zn kind om gaat (kind van drie moet keurig stil zitten aan tafel) en hoe de ander juist teveel toe staat (zie hierboven met de lollie), dan zit ik wel eens vol verbazing op de bank... Ook ik denk dan: dat NOOIT!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:49

http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inh ... _3_26.html
Hulpverleners en leerkrachten hebben de indruk dat ze meer en meer geconfronteerd worden met 'verwende' kinderen. Komt verwenning inderdaad meer voor dan vroeger?
Adriaenssens: Dat is inderdaad zo en zelfs in die mate dat wij op kinderpsychiatrie met een aparte raadpleging voor verwende pubers gestart zijn. Maar het is jammer genoeg duidelijk dat we hier een trein te laat komen en dat de mogelijkheden om verwenning aan te pakken in de puberteit beperkt zijn. Op het ogenblik dat de ouders het als een probleem ervaren, is het al te erg geworden. Ouders worden meestal door een externe realiteit (bv. gebrek aan geld) geconfronteerd met een grens: als een dertienjarige een elektrische gitaar wil en een skipak van een duur merk, dan is dat voor de meeste gezinsbudgetten niet meer haalbaar.
Hoe verklaar je de toegenomen verwenning?
Adriaenssens: Dat dit meer en meer voorkomt, is een maatschappelijk gegeven. Het betekent dat in heel wat gezinnen kinderen echt welkom zijn. Dat is de positieve kant van verwenning. Er wordt bewuster gekozen voor kinderen. Ook is het zo dat er in vergelijking met de vorige generatie een groter budget beschikbaar is voor een kleiner aantal kinderen. Het kind is welgekomen en dat wil men ook tonen. De standaardopmerking is dan ook: waarom zouden we het hun niet gunnen? De nieuwste videofilm, de hamburgertent, het pretpark: het is eens plezant, het is op zichzelf niet zo erg. Kinderen leren echter niet meer het principe 'voor wat, hoort wat' en de inspanning die de volwassene moet leveren om dat te betalen, is voor het kind helemaal onbekend.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 21:51

Wat zullen ze later schrikken als ze er achter komen dat alles veel geld kost en dat je voor dat geld moet WERKEN, aaaarrrrggghhhh!

Quote:
De ouders van verwende kinderen zijn heel betrokken. Van het moeilijke gedrag van hun kind als het in de puberteit komt, staan ze werkelijk versteld. Ze zouden er alles voor doen, ze gaan in op alle voorstellen. Maar de kern van het probleem toont zich daar: de ouders zijn gemotiveerd, maar de jongere sluit niet aan.

Het blijkt zeer moeilijk te zijn om iemand van veertien nog de waarde te leren van coöperatief te zijn en de eigen wensen te temperen om andere belangen te laten voorgaan. Op jonge leeftijd leert men dat gemakkelijk. Bij kleuters zelfs te gemakkelijk. Daarom is het belangrijk dat de volwassene tegenover zulke afhankelijke kinderen zijn grenzen redelijk plaatst. Men kan twee dingen doen. Ofwel, zoals recentelijk in Roemenië gebeurde, een militaristische opleiding geven, waardoor het kind onvoldoende kritische mogelijkheden ontwikkelt, ofwel geen grenzen aanreiken, maar dan gaat die leertijd voorbij en dan zie je dat jongeren slechts na een aanvaring met de politie tot bezinning komen. Op dat ogenblik kan over waarden gesproken worden.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 06-11-06 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MoOnliGhT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:55

het is dat de meeste kinderen van nu, zeuren zeuren zeuren.
een iemand die ik ken, heeft van alles en nog wat. Ipod, eigen computer, telefoonabbo die ze niet hoeft te betalen, en ze krijg elke maand 50 euro (kleren hoeft ze daar niet van te betalen) en heel veel dure merken kleding. (denk aan replay, indian rose, g-star enz enz.

en dan nog wil ze meer en meer en meer.

soms denk ik echt, hou daar nou is over op.
wees blij met wat je hebt, en niet dat je alleen maar meer wil.

zo. dat was een preek van mij:+ laten we nu de bijbel op blz 50394 openslaan.

ameeeen. (a)

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:18

een kind is het product van de opvoeding en aangezien de meeste mensen tegenwoordig alletwee een baan hebben laten ze een groot gedeelte van de opvoeding over aan een kinderdagverblijf die niet alle aandacht hebben voor 1 kind maar hun aandacht moeten verdelen tussen diverse kinderen waardoor ze om aandacht te krijgen veel meer moeite moeten doen als wanneer je alleen ben met je moeder en de maatschapij is er deze dagen op ingericht dat je wel al het nieuwste speelgoed moet hebben anders tel je niet mee dus ja er word schandelijk verwend en als ze dan eens niet krijgen wat ze willen is het hek van de dam in het huishouden van tegenwoordig hoeven ze helemaal niets meer te doen want dat doen de ouders zelf wel want dat gaat sneller en hoef je ze niets uit te leggen want dat kost tijd en dat hebben ze niet ik weet uit ervaring dat opvoeden best heel moeilijk is en alles wat ik nu weet had ik graag eerder geweten maar dat blijft zo ik had gelukkig geen moeilijke gevallen en heb 3 heel sociale kids opgevoed en kan het geleerde in praktijk brengen op mijn oppaskids wat heel goed gaat want ik ben hun moeder niet dus kan ik strenger zijn maar tegen hun moeder en vader zijn ze erg brutaal en gaan mijn tenen kromstaan want wat ze durven te zeggen en niet worden gecorrigeerd "geen tijd of rust voor" laat maar aahhhhh en dan nog zeggen bij jou doet ze dat niet nee dat moet er nog bij komen..........
wat ik wel nog kwijt wil let op met zeggen als ik later kids krijg dan gebeurt dat bij mij niet want je weet niet hoe je er dan op reageer het enige wat je kan doen is je best en als je het niet red zoek dan hulp en al die verwende pubers van tegenwoordig ik heb geleerd niet reageren want dan krijg je echt alles naar je hoofd ik negeer het en probeer het uit te leggen aan mijn eigen kinderen en hoop dat zij er van leren en hun kinderen niet verwennen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:20

vuurtoren, ik werk meer dan 60 upw EN ben alleenstaande moeder................

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:23

Ik vind het niet erg dat ze verwent worden,maar wel dat ze er niet bewust van zijn...
respectloos en ondankbaar.