Citaat:bron: www.nu.nl
Uitgegeven: 5 november 2006 20:12
Laatst gewijzigd: 5 november 2006 22:46
COLORADO SPRINGS - De Amerikaanse dominee Ted Haggard heeft zondag toegegeven seks te hebben gehad met mannen. De 50-jarige gehuwde dominee verklaarde schuldig te zijn aan "seksuele zedeloosheid". Eerder had hij de aantijgingen nog tegengesproken.
Haggard zei al lang te vechten tegen deze "afstotende" kant van zijn leven. "Ik ben een bedrieger en een leugenaar", schreef de dominee in een brief die werd voorgelezen in zijn New Life Church in Colorado Springs.
Homohuwelijk
Haggard heeft zich geregeld negatief uitgelaten over de mannenliefde en is een fel tegenstander van het homohuwelijk. Zijn dubbelleven was in de openbaarheid gebracht door de man met wie Haggard betaalde seks had. De man wilde met zijn onthullingen de hypocrisie van de dominee aankaarten.
Haggard stapte al op als president van de National Association of Evangelicals, die naar schatting dertig miljoen evangelische christenen in de Verenigde Staten vertegenwoordigt. De aartsconservatieve dominee geldt als een groot sympathisant van president George Bush.
Velen zagen hem als belangrijke stemmentrekker voor de Republikeinen voor de verkiezingen van 7 november. De dominee had geregeld contact met het Witte Huis, dat graag gebruikmaakte van Haggards grote netwerk.
Wat een hypocrisie, ik moet er ergens een beetje om lachen, maar eigenlijk is het toch ontzettend triest dat iemand zó met zichzelf in de knoop zit? Wat vinden jullie dat met zoiemand zou moeten gebeuren? Aftreden omdat hij gelogen heeft(en het in zo'n conservatieve organisatie natuurlijk niet gaat werken als er een homo aan de top staat), of de hypocrisie van christelijke bewegingen tot debat maken? Wat vinden jullie zwaarder wegend: een man die misschien heel veel mensen steun heeft gegeven, maar dus wel een leugenaar is, of een vereniging die bepaalde standpunten heeft en daarom dus het recht heeft om zoiemand eruit te knikkeren?
Moet wel zeggen dat ik meneer Haggard echt een gladde griezel van het eerste uur vind, maar ben sowieso allergisch voor die Amerikaanse preektypes