Christelijke voorman VS geeft homoseks toe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Christelijke voorman VS geeft homoseks toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:35

Citaat:
bron: www.nu.nl

Uitgegeven: 5 november 2006 20:12
Laatst gewijzigd: 5 november 2006 22:46

COLORADO SPRINGS - De Amerikaanse dominee Ted Haggard heeft zondag toegegeven seks te hebben gehad met mannen. De 50-jarige gehuwde dominee verklaarde schuldig te zijn aan "seksuele zedeloosheid". Eerder had hij de aantijgingen nog tegengesproken.

Haggard zei al lang te vechten tegen deze "afstotende" kant van zijn leven. "Ik ben een bedrieger en een leugenaar", schreef de dominee in een brief die werd voorgelezen in zijn New Life Church in Colorado Springs.

Homohuwelijk

Haggard heeft zich geregeld negatief uitgelaten over de mannenliefde en is een fel tegenstander van het homohuwelijk. Zijn dubbelleven was in de openbaarheid gebracht door de man met wie Haggard betaalde seks had. De man wilde met zijn onthullingen de hypocrisie van de dominee aankaarten.

Haggard stapte al op als president van de National Association of Evangelicals, die naar schatting dertig miljoen evangelische christenen in de Verenigde Staten vertegenwoordigt. De aartsconservatieve dominee geldt als een groot sympathisant van president George Bush.

Velen zagen hem als belangrijke stemmentrekker voor de Republikeinen voor de verkiezingen van 7 november. De dominee had geregeld contact met het Witte Huis, dat graag gebruikmaakte van Haggards grote netwerk.

Wat een hypocrisie, ik moet er ergens een beetje om lachen, maar eigenlijk is het toch ontzettend triest dat iemand zó met zichzelf in de knoop zit? Wat vinden jullie dat met zoiemand zou moeten gebeuren? Aftreden omdat hij gelogen heeft(en het in zo'n conservatieve organisatie natuurlijk niet gaat werken als er een homo aan de top staat), of de hypocrisie van christelijke bewegingen tot debat maken? Wat vinden jullie zwaarder wegend: een man die misschien heel veel mensen steun heeft gegeven, maar dus wel een leugenaar is, of een vereniging die bepaalde standpunten heeft en daarom dus het recht heeft om zoiemand eruit te knikkeren?

Moet wel zeggen dat ik meneer Haggard echt een gladde griezel van het eerste uur vind, maar ben sowieso allergisch voor die Amerikaanse preektypes Clown Was dus al bepaald geen fan, ook niet van die conservatieve christenlobbygroepen. vind het belachelijk dat iemands sexuele geaardheid zo interessant en belangrijk gevonden wordt, terwijl het imo om de persoon gaat, en ik liever een goede homo dan een ongeinspireerde hetero voor de kerk zie staan. Maargoed, ik ben al niet zo van de religies. Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 06-11-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht in quote-vorm

Shadow0

Re: Christelijke voorman VS geeft homoseks toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:22

Haggard heeft ook nog drugs gebruikt...

Aftreden lijkt me een prima eerste begin. Het is misschien zielig dat iemand zo met zichzelf in de knoop zit, maar hij heeft in zijn jaren als prediker natuurlijk ook zelf heel veel bijgedragen aan dat soort situaties, bij hemzelf en bij anderen. Door de wereld op te delen in zwart en wit, absoluut fout en absoluut goed, creeer je dat soort situaties. Het is niet in eerste plaats de hypocrisie die me stoort bij dit soort gemeenschappen, maar de absolute onverzoenlijke houding.

Ik vind persoonlijk dat dit soort gemeenschappen meer kwaad dan goed doen, het is misschien vele tot steun geweest, maar op een ongezonde manier, een manier die veel leed veroorzaakt bij zowel leden (inclusief Haggard zelf dus) als de buitenwereld. Hun politieke invloed is erg schadelijk.

Haggard zelf mag van z'n voetstuk vallen (dat is aardig gelukt geloof ik) en ik hoop dat hetzelfde gebeurt met de New Evangelical en de Republikeinen.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:24

ik vind alles eng waarbij mensen naar anderen luisteren zonder zelf na te denken.

Maar goed waar ik heel droevig van wordt is het feit dat sex zo'n grote rol in onze maatschappij speelt... dat het als machtsmiddel gebruikt wordt..........
Van mij mag Amerika naar zichzelf kijken wat dit soort situaties betreft. Zeer schijnheilig vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:30

Heb het ook gevolgd. Vind het eigenlijk te triest voor woorden van die man. Hij heeft de drugs gekocht maar wel weggegooid...And you expect us to believe this after that???

Als die man slim was dan had hij het homo zijn en het homo-huwelijk gewoon geintroduceerd in de gemeenschap. Mss dat er zo meer begrip komt en meer voorstanders ervan. In de VS heerst gewoon nog zo'n taboe op het homohuwelijk, erg raar voor zo'n 'vooraanstaand' land. Ben geen VS-fan, vind het een stelletje hypocrieten daar.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:59

Pff. Als je niet eens de verkondigers van je geloof kan geloven. Wie wel. Hoe hypocriet kan je zijn.

Ik kan er niet bepaald om lachen. Dit is maar weer een voorbeeld hoe alles bij elkaar wordt gelogen. Hoe moet je nu nog weten wat wel en wat niet waar is. Op deze manier kan iedere gek aan de macht komen. Oh. Dat is al zo, ze hebben daar al Bush. Scheve mond

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:44

Het kan mij echt niets schelen met wie hij sex had/heeft of niet. Dat men daar zo'n ophef over gaat maken...... het is zijn keus om sex te hebben met n man daar heeft niemand last van. Leet m lekker door sexen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:51

ShirleyA schreef:
Het kan mij echt niets schelen met wie hij sex had/heeft of niet. Dat men daar zo'n ophef over gaat maken......

Dat daar zo'n ophef over is, komt omdat dit de publieke figuur was van een kerk die ontzettend fel anti-homo's is.
Ook wordt de publieke invloed van de kerk gebruikt om homorechten te blokkeren.

Als je op zoek gaat naar christenfundamentalisten - dan zijn dit ze...
Dat maakt het wel logisch dat daar ophef over is.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:30

Het maakt alleen maar duidelijk dat ook de kerk homo's kent! Mooi vind ik dat want miss zien die mensen nu eens in dat homo's overal zijn en kunnen.
Dat hij homo is maakt me niets uit wel idd dat hij zo'n homo haat predikt, daar heb je gelijk in.
De invloed v welke kerk dan ook zou maar eens wat minder moeten worden, ik vind er weinig goeds uit voortkomen.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:37

Haha brilliant.
Dat dit gebeurt bij iemand die én uit de VS komt én dominee is.
Kan niet mooier. Haha!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:37

Shadow0 schreef:
ShirleyA schreef:
Het kan mij echt niets schelen met wie hij sex had/heeft of niet. Dat men daar zo'n ophef over gaat maken......

Dat daar zo'n ophef over is, komt omdat dit de publieke figuur was van een kerk die ontzettend fel anti-homo's is.
Ook wordt de publieke invloed van de kerk gebruikt om homorechten te blokkeren.

Als je op zoek gaat naar christenfundamentalisten - dan zijn dit ze...
Dat maakt het wel logisch dat daar ophef over is.

Wel roepen dat hij anti-homo is. Maar ondertussen heeft hij seks met mannen.
Erg logisch dat daar ophef over is inderdaad.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:38

ik vind dat ie idd geen dominee meer mag zijn nee.