Sonja; omgangsvormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Sonja; omgangsvormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:12

op www.uitzendinggemist.nl naar sonja gekeken, leuk om haar weer te zien, blijf het een topvrouw vinden.
ze snijdt in deze uitzending ook een onderwerp aan dat mij al sinds gisteren na het kijken van 'gewoon jan smit' bezighield, in deze uitzending stelt jan[tje het joch is 19] voor om in de kamer te komen zingen en spreekt daarbij de minister president met jij aan.
ik vond dit enigzins bevreemdend, enerzijds snap ik wel dat JP niet veel respect afdwingt maar anderzijds is hij toch een hoogwaardigheidsbekleder.
mij is door mijn oma geleerd dat respect niet zit in u zeggen, zij noemde als voorbeeld dat je zou kunnen zeggen 'oma ik vind u een trut' dan heb je wel u gezegd maar verder heb je nog niks.
zij hoorde dus liever 'ik vind je lief'.
mijn moeder heeft dat ook zo geleerd.
toch zal ik niet jij'en tegen mensen die ik niet ken en/of ouder zijn dan ik.
dat zit er zelfs zo diep in dat ik zelfs nadat iemand tegen mij gezegd heeft 'zeg maar jij hoor' ik nog wel eventjes de 'fout' in ga voordat ik 'jij' uit mijn mond kan krijgen.
toen ik nog [echt] jong was viel me al op dat mijn buurmeisje die haar ouders net als ik tutoyeerde een oud mensje bij ons in de straat jij'de en jouw'de.
ik vond dat toen erg vreemd en het zou niet bij mij opgekomen zijn om dat te doen, en nu nog niet, wat overigens goed uitkomt omdat ik in frankrijk woon en de fransen erg op beleefdheidsvormen gesteld zijn.
doordat ik zelf mijn ouders en grootouders tutoyeerde denk ik dus niet dat dat er iets mee te maken heeft, ik zeg immers tegen de rest van de wereld 'u' [ookal respecteer ik ze niet, je had gelijk omie!].
ik vraag mij af hoe dat nou komt, wat heb ik meegekregen wat andere mensen niet hebben, of andersom natuurlijk.....
vind jij dat het moet kunnen, 'hey jan peter, hoe gaat het met je, kan ik niet eens bij jou in de kamer komen zingen' of vind je dat dat niet kan?
en hoe doen jullie dat, zeggen jullie meestal 'u' of 'jij' tegen mensen die je niet kent of ouder zijn als jij?
en wat zeg je tegen je ouders?
misschien ook leuk om te weten hoe oud je bent, ik ben 39, misschien is het ook gewoon een generatie-ding...

Ouwe

Re: Sonja; omgangsvormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:17

Ik ben 21 en zeg ook altijd u tegen mensen. Dat zijn gewoon omgangsvormen die iedereen naar mijn mening hoort te beheersen. Pas wanneer iemand zegt dat ik diegene mar tutoieren (hoe schrijf je dat??) zeg ik je tegen iemand. En dat doe ik niet alleen bij ouderen, maar tijdens mijn werk bijvoorbeeld tegen alle bezoekers.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:53

Nee ik vind dat niet kunnen. De mening verschillen of JP respect afdwingt, maar dan nog.
Het is gewoon een stukje beleefheid en respect, als je u zegt. Ik ben 19, en ik zeg ook tegen veel mensen u. Werk in een supermarkt, en daar is het tegen iedereen "u" hoor. Of ze nou in de 80 zijn of in de 30, ik "u" gewoon. Stukje respect vind ik.

Mijn ouders en familie tutoyeer ik wel, die ken ik goed Ja bovendien worden mijn tantes panisch als ik "u" tegen ze zeg "zo oud ben ik nog niet hoor! Scheve mond " dus tutoyeer ik gewoon Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:56

ik heb altijd u moeten zeggen, tegen mijn moeder. Dus doe ik dat tegen iedereen. Alhoewel ik denk dat ik vaak stomklink zeker tegen mensen van mijn leeftijd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:20

Alie B zat ook al te jijen tegen JP, schijnt toch gewoon te zijn Scheve mond.
Ik zou me rot schamen als mijn zoon dat zou doen. Maar Sonja liet nog veel meer soorten van grote veranderingen zien in omgangsvormen en ook het benaderen van politici door journalisten.

Aan de ene kant wel raar, maar als je eerst Verhagen een 1/2 jaar lang hebt horen roepen dat zijn oppenent een leugenaar is en vervolgens komen we er achter dat de minister van Justitie al jaren lang de boel bij elkaar liegt.....
Wie zet dan eigenlijk de toon voor de huidige normen en waarden??? En is het dan zo raar dat deze ongeloofwaardige mensen op die manier benaderd worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:55

Dan vraag ik me af wat ali B tegen beatrix heeft gezegd en wat Jan tegen beatrix zou zeggen....ook JIJ?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:53

moest eerst eens 2x lezen met wat je bedoelde
Het gejij en gejou schijnt vandaag de dag "normaal" te zijn. Mijn kinderen (9 en bijna 12) krijgen een duw of pardon naar hun hoofd als ze lopen te jijen en te jouwen tegen oudere volwassen mensen. Is maar net hoe je opgevoedt ben. Ik spreek altijd met u tegen mensen die ouder zijn dan mij.
**Het feit dat Jan smit zat te jijen tegen JP is denk ik, omdat hij daar gewoon zat zoals hij is, zichzelf. Niet speciaal als minister, maar gewoon als burger. Houdt niet in dat je iemand toch met u aan moet spreken. Bovendien vond ik het wel erg grappig en zag het al helemaal voor me. Jan Smit en de regering lekker meelallen en inhaken!!**

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:41

Ik (28) zeg altijd u tegen mensen boven mijn leeftijd (vanaf een jaar of 35) daaronder zeg ik altijd jij en jou.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:42

mickey1978 schreef:
Ik (28) zeg altijd u tegen mensen boven mijn leeftijd (vanaf een jaar of 35) daaronder zeg ik altijd jij en jou.

en zo hoort het Haha!
al zouden daar het een hoop niet mee eens zijn Bloos

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:04

Ik ben die 35 al jaren geleden gepasseerd.

ik vind het vreselijk als ik in een winkel word aangesproken met jij en jou, zeker als het zo een snotneus achter de kassa is.
De ouderen hebben meestal meer respect voor de klanten.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Echwel op 05-11-06 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:23

"Snotneus" klinkt ook niet erg respectvol. Als klant hoor je net zo goed respect te hebben voor de medewerkers. Komt van 2 kanten tenslotte Lachen

Overigens ben ik (26) opgevoed met het gebruik van voornamen (zowel voor mijn ouders als leerkrachten) dus er zou niets van mij terecht gekomen moeten zijn.... maar ik zeg meestal 'u' tenzij ik het idee heb dat dat niet op prijs gesteld wordt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:24

Ik noem mijn leraren U en onbekenden en ouderen. In de winkel noemde ik alleen mensen van beneden de 16 echt geen u.. Sorry, maar dat is iets wat ik niet uit mn strot kan krijgen... Mijn familie is gewoon je en jij. Willen ze ook t liefst. Familie van mn stiefvader is dat wel weer u. Die mag ik geen je/jij noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:27

Machie schreef:
In de winkel noemde ik alleen mensen van beneden de 16 echt geen u.. Sorry, maar dat is iets wat ik niet uit mn strot kan krijgen...

Nee, dat snap ik, doe ik ook niet Lachen Ik hoop dat je mijn woorden niet zo op hebt gevat? Maar zelfs met 'je' en 'jij' kun je nog vriendelijk en beleefd zijn, alleen als je ze ziet als 'snotneuzen' dan lukt dat meestal niet Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:36

Haha, nee hoot shadow0, zo las ik het niet Knipoog Alleen wilde ik voor mezelf ff vermelden dat ik kids echt niet met u ga aanspreken Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:21

Echwel schreef:
Ik ben die 35 al jaren geleden gepasseerd.

ik vind het vreselijk als ik in een winkel word aangesproken met jij en jou, zeker als het zo een snotneus achter de kassa is.
De ouderen hebben meestal meer respect voor de klanten.

Kom dan maar niet hier in het zuiden wonen het heeft mij echt een paar jaar gekost voor ik er aan gewend was dat de kassa en anderen iedereen jij noemden (gevolgt door een onverstaanbaar bedrag waar ik altijd de vertaling van moet hebben, ik versta nog steeds geen weerts)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:24

Gewoon op de kassa spieken Sarabande Lachen

Hier in de Utregse volksbuurtjes past het 'u' ook niet echt. Op de uni daarentegen spreken sommige docenten hun studenten altijd met 'u' aan, da's weer een hele andere kant op. (Dat is niet per se respect, eerder gewoonte en afstand.)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:47

Ik ben ook opgevoed met 'u-zeggen' tegen ouderen en met meneer of mevrouw aanspreken.

Zelfs nu ik 18 ben en ik op het HBO zit blijf ik het stug volhouden, ook al hebben docenten gezegd dat ik ze gewoon bij voornaam mag noemen en mag tutoyeren. Macht der gewoonte, denk ik Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:00

Snotneuzen is echt geen onaardige benaming, en wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die achter de kassa zitten.
Ik vind wel dat deze jongeren moeten leren wat wel en niet kan, en tegen mij roepen, heb jij
gaan mijn haren rechtop van staan.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:05

zodra mensen zich voorstellen met hun voornaam tutoyeer ik.
tegen mijn familie is het 'je' en ook tegen al mijn leraren mocht ik 'je' zeggen.
Tegen de rest is het 'u'.
Maar ik vind respect niet in dit ene woordje zitten.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:22

denk wel dat het een stuk meedraagt hoor Barco dat "ene" woordje. En jij en jou kan soms best vriendelijk over komen, maar het word meestal geknauwt. Dan vind ik "je" ook best vriendelijk klinken.

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:26

Even in het geval van Jan Smit, zou het niet gewoon kunnen dat ze dit hebben afgesproken vóór de opnames? Meestal vragen ze voor een interview of ze mogen tutoyeren. Ik heb het betreffende stukje niet gezien hoor, dus ik weet niet hoe "spontaan" het was, maar het zou me niets verbazen als dit afgesproken is.

(En als je die moeder van Jan ziet... Volgens mij heeft hij een beste opvoeding gehad hoor, ze lijkt me geen lieverdje...) Nagelbijten / Gniffelen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:28

jou en jij vind ik zelf ook heel vervelend. Maar ik weet voor mezelf dat ik veel respect had voor bv. mijn leraren. dan zit het hem in meer omgangsvormen dan alleen tutoyeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:11

Echwel schreef:
Snotneuzen is echt geen onaardige benaming, en wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor mensen die achter de kassa zitten.

Misschien niet, maar zo komt het dus wel over. Iemand die "je" en "jij" gebruikt doet dat vaak genoeg ook niet uit gebrek aan respect, eerder uit gewoonte. Maar jij vat het wel op als respectloos.

Persoonlijk zou ik de benaming 'snotneus' nog een stapje of 3 hoger zetten dan 'je' en 'jij' in termen van gebrek aan respect.

Citaat:
Ik vind wel dat deze jongeren moeten leren wat wel en niet kan, en tegen mij roepen, heb jij
gaan mijn haren rechtop van staan.

Tsja, wat u niet wilt... Lachen Dat klinkt flauw, maar als ik om me heen kijk, missen er wel wat beleefdheidsvormen over de hele linie. Niet alleen de jongeren, maar ook 30+ers op hoge toon hun gelijk eisen in de meest grove woorden (in winkels en bussen bijvoorbeeld), menen zonder meer kritiek te geven op alles en iedereen, die zelf ook geen respect tonen voor mensen in functie... wat voor voorbeeld geef je dan?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:20

shadow je hebt helemaal gelijk! het is in feite een probleem die de hele samenleving aangaat. het is de individualisering die optreedt. het zichzelf voorop stellen (egoisme) en daar gaat het ook al verkeerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:24

Citaat:
Tsja, wat u niet wilt... Dat klinkt flauw, maar als ik om me heen kijk, missen er wel wat beleefdheidsvormen over de hele linie. Niet alleen de jongeren, maar ook 30+ers op hoge toon hun gelijk eisen in de meest grove woorden (in winkels en bussen bijvoorbeeld), menen zonder meer kritiek te geven op alles en iedereen, die zelf ook geen respect tonen voor mensen in functie... wat voor voorbeeld geef je dan?

Ik vind dat hier in het Oosten de omgangsvormen beter zijn dan die ik in het westen tegenkom..
Hier wacht men nog altijd netjes op hun beurt in de winkel
Als er een kassa opengaat, laten ze degene die het eerst aan de beurt is voorgaan..
En ook de jeugd moet op school u en meneer/mevrouw zeggen tegen leerkraachten..

Het is denk ik eerder dat iedereen tegenwoordig haast heeft, en/of druk druk druk, dat men de omgangsvormen gemakshalve achterwege laten