Saddam krijgt doodstraf!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Saddam krijgt doodstraf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 11:52

Bron: www.theaustralian.news.com.au

Citaat:
Saddam Hussein sentenced to death
November 05, 2006
FORMER Iraqi dictator Saddam Hussein has been sentenced to death by hanging after being found guilty of crimes against humanity at his trial in Baghdad.

Saddam, 69, and seven co-accused were charged with crimes against humanity for the killing of 148 Shi'ite villagers after an attempt on his life in the town of Dujail in 1982.

The ousted president, visibly shaken, shouted out "Allahu Akbar!" (God is Greatest) and "Long live the nation!" when the verdict was handed down.

The Iraqi High Tribunal also handed down death sentences to former revolutionary chief judge Awad Hamed al-Bander and Saddam's half brother and former intelligence chief Barzan Ibrahim al-Tikriti.

Former Iraqi vice president Taha Yassin Ramadan was sentenced to life in prison.

A death sentence or life imprisonment generates an automatic appeal, delaying any execution by months at least. Saddam has said he wants to face a military firing squad, not the hangman.

A former Baath Party official, Mohammed Azawi Ali, was acquitted and immediately freed for lack of evidence.

Three other party officials, including a father and son, were sentenced to up to 15 years in prison for torture and premeditated murder.

Eindelijk een uitslag!
Saddam heeft doodstraf door ophanging opgelegd gekregen.

SillyB

Re: Saddam krijgt doodstraf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:57

Aan de ene kant een gruwelijke straf, maar zoiemand verdient het in mijn ogen. Fijn dat ze tot een vonnis zijn gekomen, uitstellen heeft in zon zaak toch geen zin. Fijn voor de betrokkenen bedoel ik dan, kan een hoofdstuk afgesloten worden en kan de verwerking beginnen, hopelijk.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:59

Hmm. Okay, wat hij heeft gedaan is natuurlijk gruwelijk, maar dan nog. Ik ben tegen de doodstraf, dus ook tegen de doodstraf voor Saddam. Zo komt hij er nog relatief makkelijk af ook. Had hem liever voor de rest van zn leven opgesloten in een gevangenis gezien. Bovendien vind ik de doodstraf ronduit gruwelijk.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:02

doodstraf dmv ophanging? in welk tijdperk leven wij Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben ook tegen de doodstraf, het zorgt alleen maar voor ophemeling van die persoon, elke pro sadam zal hem herrineren als de sterke leider die gestorven is voor zijn zaak. Als hij gewoon ging wegrotten in zijn celletje zal dat al een stuk minder.

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:07

Ik hoorde het net op de radio.
Ben het er mee eens dat hij een zware straf verdiend maar doodstraf?
Liever idd net als bovenstaande levenslang en dan op water en brood ofzo Vork

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:09

Visconti schreef:

Ik ben ook tegen de doodstraf, het zorgt alleen maar voor ophemeling van die persoon, elke pro sadam zal hem herrineren als de sterke leider die gestorven is voor zijn zaak. Als hij gewoon ging wegrotten in zijn celletje zal dat al een stuk minder.

Juist!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:09

MSN nieuws
Citaat:
(Belga) De gewezen Iraakse president Saddam Hoessein is zondag door een hoge strafrechtbank in Irak tot de dood door ophanging veroordeeld voor zijn betrokkenheid bij de moord op 148 sjiitische bewoners van het dorp Doujaïl in de jaren '80. De dorpsbewoners werden ter vergelding van een aanslag op een konvooi van Saddam Hoessein terechtgesteld.

De voormalige Iraakse leider probeerde de rechter voortdurend te onderbreken tijdens de voorlezing van het verdict en riep "lang leve Irak". Hij leek zichtbaar aangedaan door de veroordeling. (vdh)

Ik vind dat doodstraf er mag zijn.

Visconti schreef:

direct de dood of eerst nog in een vieze cel 15 jaar opgesloten zitten voor je sterft.
Mijn keuze is snel gemaakt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:10

Ja idd, denk dat levenslang in een isoleercel erger was geweest.
Had dat liever gezien, zo iemand moet lijden.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:12

Visconti schreef:

Ja, inderdaad zeg... Wat vreselijk, het is natuurlijk op geen enkele manier goed te praten wat die man heeft gedaan, maar de doodstraf vind ik echt een gruwelijke straf, en dan zeker door ophanging. Laat hem dan zijn hele verdere leven alleen in een celletje zitten, daar gaat hij meer aan onderdoor, dan dat je hem ''even pijn laat lijden'''.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel te begrijpen, die rechters ed hebben gewoon gedacht: als ie dood is, hebben wij tenminste geen last meer van hem, ook logisch, maar bah, wat vind ik de doodstraf gruwelijk...

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:20

Ik ben ook tegen de doodstraf!
Zo ztten ze hun straf niet uit!!
Dus is dat oneerlijk Clown

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:26

Ik weet dat Saddam gruwelijke dingen heeft gedaan, maar een doodstraf?

Ik ben gelovig, dus ik geloof ook in de hemel &de hel. Ik vind dus dat niemand de doodstraf behoort te krijgen, omdat mensen moeten kunnen nadenken over wat hen te wachten staat. Dus ook: wil ik dat God mij vergeeft voor mijn daden?
Nu zul je zeggen: hoe kun je zo'n persoon als Saddam nou vergeven en dan nog, Saddam heeft een ander geloof.
Dan zeg ik: laat iemand maar levenslang in een cel wegrotten die zo veel pijn en gruwel heeft veroorzaakt. Nú wordt hij alleen maar gered.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:30

Oeh... zo iemand verdient inderdaad wel een zware straf, maar de doodstraf dmv ophanging? Daar ben ik echt níet voor, dacht dat ze dat alleen in de Middeleeuwen deden.

Ik denk dat ze er meer mee bereiken als ze hem levenslang laten zitten in een isoleercel, daar doe je hem geestelijk (en ook wel lichamelijk, denk ik Clown) meer pijn mee, maargoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:30

VeirL: Saddam gelooft in Allah en niet in de god die jij gelooft.
En saddam gelooft dat ie het goed heeft gedaan en dat Allah blij met hem is oid (of iig dat las ik ergens) Dus hij gelooft dat ie in een soort hemel komt.

Straffen:

Doodvonnis: Saddam Hussein
Doodvonnis: voormalig Iraaks opperrechter Awad Hamed el-Bander
Doodvonnis: Barzan Ibrahim al-Tikriti (halfbroer van Saddam, hoofd van de gevreesde inlichtingendienst Mukhabarat)
Levenslang: voormalig vicepresident Taha Yassin Ramadan
Vijftien jaar gevangenisstraf: drie medeverdachten
Vrijgesproken: een van de zeven medeverdachten

bron nu.nl

dit zijn trouwens alle veroordelen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:35

IMO is de doodstraf geen goede straf, niet omdat de straf te erg zou zijn, eerder niet erg genoeg. Ik zou zeggen; laat 'm de rest van z'n leven wegrotten in een celletje, kan hij goed nadenken over wat hij heeft gedaan, zulke mensen mogen nooit meer vrij komen, maar imo is hij er zo wel erg snel vanaf... Bloos

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:35

Ik vind de doodstraf te min voor zo'n persoon. laat hem maar lekker wegrotten in een cel en pijn lijden en martelingen krijgen! Wat hij het Iraakse volk heeft aangedaan is onbeschrijvelijk, duizenden families zijn verwoest en getraumatiseerd door hem! Ook mijn familie heeft genoeg slachtoffers en ellende onder hem geleden. Hij zou gemarteld moeten worden in 1 van zijn gruwelijke gevangenissen, wat hij met miljoenen Irakezen ook heeft gedaan!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:40

Wel rechtvaardig, maar niet slim.

Je creëert door zo'n martelaarschap een soort heilige.

En je creëert onrust door onverdeeldheid t.o.v. het vonnis.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:44

eindelijk, ze zijn er overuit wat ze met hem gaan doen. Ben net zoals velen voor laten wegrotten in een isoleercel met water en brood Vork Helaas is dit tegen de Human Rights..

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:46

patsur schreef:
eindelijk, ze zijn er overuit wat ze met hem gaan doen. Ben net zoals velen voor laten wegrotten in een isoleercel met water en brood Vork Helaas is dit tegen de Human Rights..

Doodstraf is toch juist anti human rights?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:51

Pfff...
Niet normaal. Scheve mond
Hij krijgt dezelfde straf als enkele mede-schuldigen, terwijl hij de hoofschuldige is.
Bovendien ben ik tegen de doodstraf, want na een paar minuten lijden is ie er ook weer af.
Dat staat toch totaal niet in vergelijking met de mensen die voor en door hem gestorven zijn?
Al die jaren..
Van mij hadden ze hem levenslang in de gevangenis mogen opsluiten.
En hoe.
Ik kan me hier echt kwaad over maken Vork

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:52

nielsd schreef:
Ja idd, denk dat levenslang in een isoleercel erger was geweest.
Had dat liever gezien, zo iemand moet lijden.

idd
Groetjes

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:57

ik vind die bush net zo fout hoor, die is net zo goed verantwoordelijk voor honderden zo niet duizenden mensenlevens.
ook een massa-moordenaar.
maar omdat hij nou toevallig aan de macht is [van een groot land] komt die hufter ermee weg.
erg krom allemaal.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:58

Tja, dat is een andere kwestie. (ben het overigens met je eens, hoor. Ja )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:58

Hmm ophangen vind ik nou weer beetje erg. Doodstraf misschien maar dan door injectie, we leven niet meer in de 16 de eeuw.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:59

Prima! Opruimen dat soort. Hoop dat het lekker lang duurt en zeer pijnlijk is! Deze man roept bij mij de sadist meteen naar boven en ik gun m ook een pijnlijke dood. En dat hij daardoor een martelaar wordt.....? Ach zijn volgelingen blijven m toch zo zien hoe hij ook gestraft wordt dus dat maakt niet uit. Dit soort mensen verdienen niets meer. Ik geloof niet in n god, met welke naam dan ook dus vind t onzin om te denken dat hij toch wel beloond wordt of gered, onzin hij gaat gewoon dood, over en uit met die man! Ik had t ook nog prima gevonden als ze m idd levenslang hadden opgesloten op water en oud brood om m zo weg te laten rotten. En dan foto's moeten tonen van al zijn slchtoffers, de hele dag door.... Maar dit is ook goed.
En de medeplichtigen ook ter dood veroordeeld: helemaal goed.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:00

missmiekie schreef:
Visconti schreef:

Ja, inderdaad zeg... Wat vreselijk, het is natuurlijk op geen enkele manier goed te praten wat die man heeft gedaan, maar de doodstraf vind ik echt een gruwelijke straf, en dan zeker door ophanging. Laat hem dan zijn hele verdere leven alleen in een celletje zitten, daar gaat hij meer aan onderdoor, dan dat je hem ''even pijn laat lijden'''.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel te begrijpen, die rechters ed hebben gewoon gedacht: als ie dood is, hebben wij tenminste geen last meer van hem, ook logisch, maar bah, wat vind ik de doodstraf gruwelijk...

Wat ik wel denk van de doodstraf, dat hij zich tijdens zijn laatste uren(dagen) ook niet bepaald prettig voelt, hij weet dat hij straks wordt opgehangen, dat brengt natuurlijk een bepaalde angst bij hem naar boven, daarnaast de paar minuten dat jij op een stoeltje staat met een strop om je hoofd, die opeens onder je uit geschopt wordt, zullen ook wel redelijk traumatisch zijn, het moment van hangen, zul je ook wel voelen, denk ik Haha!
En in een cel, levenslang, tja als je kijkt hoe je tegenwoordig in Nederland in de cel zit, heb je niets te klagen...En met al die rechten, mensenrechten etc tegenwoordig, zal een straf voor hem in de gevangenis niet heel erg worden...
Er zitten duidelijk meerdere kanten aan dit verhaal(vind ik)..