'Over 50 jaar bijna geen vis meer' - eigen ondergang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

'Over 50 jaar bijna geen vis meer' - eigen ondergang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 20:49

Citaat:
WASHINGTON- Als de overbevissing en vernietiging van het zeeleven in het huidige tempo doorgaat, zal er medio deze eeuw bijna niets meer te vissen zijn. Dat staat in een groot internationaal wetenschappelijk onderzoek waarvan de resultaten donderdag zijn gepubliceerd in het blad Science.

Uit een analyse van wetenschappelijke data van de afgelopen veertig jaar en historische verslagen van ruim duizend jaar, blijkt dat de biodiversiteit van de zeeën - vissen, schelpdieren, vogels, planten en micro-organismen - dramatisch is afgenomen. Het aantal soorten is met bijna een derde afgenomen.

Bron: nu.nl

~*~*~*~*~*~

Waar het me eigenlijk om gaat; zijn mensen hun eigen ondergang? Dat is eigenlijk wel iets wat zeker is. Ik vraag me af of wij misschien een van de laatste generaties zijn...

Nu dit dus weer, met de vis. Fossiele brandstoffen raken op. Het klimaat verandert, met alle gevolgen van dien. Aardbevingen, overstromingen, windkracht tweeduizend... is het ooit weleens zo erg geweest? Sneeuw in maart, t-shirt in oktober. Honderdduizend diersoorten sterven uit door toedoen van de mens, vervolgens wordt alles op alles gezet om 'de populatie in stand te houden'. Iedereen krijgt maar kinderen, langzaamaan raakt de wereld voller en voller, van natuurlijke selectie is allang geen sprake meer. Mensen maken om de stomste dingen ruzie (en dus oorlog), terwijl ze in andere werelddelen met bosjes neervallen.

Is dit het begin van het einde? En hoe lang gaat de wereld volgens jou nog mee?
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 04-11-06 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verduidelijkt

Goof

Re: 'Over 50 jaar bijna geen vis meer' - eigen ondergang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:56

Alles komt en gaat, zo zal ook de mens ooit niet meer zijn, maar dat dat zo snel gaat dat wij een van de laatste generaties zijn, dat geloof ik niet!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:03

ik zag het op het nieuws ja.
tjah.. we maken onszelf kapot, en ik ben er zelf redelijk zeker van dat de mensen tot ongeveer 30 jaar nog zullen meemaken dat de hele wereld aan gort gaat en we dus daaraan zullen sterven. ( en ik dus wel denk dat we aan de laatste generaties zitten)
Mijn vader is steeds helemaal blij "ik ben dan toch lekker dood" Clown "
altijd leuk, zo'n positieve instelling van je ouders he Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:06

Goof schreef:
Alles komt en gaat, zo zal ook de mens ooit niet meer zijn, maar dat dat zo snel gaat dat wij een van de laatste generaties zijn, dat geloof ik niet!

Hmm... Amerika alleen al heeft genoeg kernwapens om de wereld 6 keer te vernietigen. Een keer is natuurlijk al genoeg, maar toch. Ik denk juist dat het weleens heel hard kan gaan ineens, gezien de moderne technologie. Heeft zeker een vinger in de pap!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:23

Jamezy schreef:
Goof schreef:

Hmm... Amerika alleen al heeft genoeg kernwapens om de wereld 6 keer te vernietigen. Een keer is natuurlijk al genoeg, maar toch. Ik denk juist dat het weleens heel hard kan gaan ineens, gezien de moderne technologie. Heeft zeker een vinger in de pap!

Klopt. Ik ging in mijn verhaal eigenlijk uit van de natuurlijke gang van zaken zoals dat altijd zo is geweest en vergat daarbij even de "vooruitgang" in technoglogie.
Als die wapens gebruikt gaan worden, kan het inderdaad wel eens veel eerder over zijn...

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 16:07

Goof schreef:
Klopt. Ik ging in mijn verhaal eigenlijk uit van de natuurlijke gang van zaken zoals dat altijd zo is geweest en vergat daarbij even de "vooruitgang" in technoglogie.
Als die wapens gebruikt gaan worden, kan het inderdaad wel eens veel eerder over zijn...

Dat vind ik ook zo eng. Zat van de week iets op TV te kijken over de bom op Hiroshima... Er is gewoon vergaderd over waar ze die bom neer moesten gooien; niet in Kyoto, want daar stonden 'te veel historische gebouwen'.

Doen jullie zelf iets om die razendsnelle neerwaartse spiraal tegen te gaan, of is bijvoorbeeld afval recyclen een bodemloze put?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:33

Lowara schreef:
altijd leuk, zo'n positieve instelling van je ouders he Knipoog

Ende rest van de wereld fokt maar door, zodat ze meer vis, vlees en drinkwater nodig hebben. Vork

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:04

Ja zo gaat dat. Als mensen nou eens opletten op wat ze kopen en nadenken waar t vandaan komt? Ik heb bij Greenpeace een film gezien, en geloof me, het gaat echt hard hoor.
An Inconvienent truth is trouwens echt een aanrader ook, ziek om te zien hoe het met Nederland gaat aflopen als we zo doorgaan.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:06

jikes... Ik wil nog niet dood Clown

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:49

He jakkes, gezien de moderne technologie kan het inderdaad allemaal veel eerder over zijn. Elk land heeft zo z'n verdrachten met andere landen en zodra er dan bommen gegooid gaan worden gaat het over en weer. Dan is het snel klaar met de wereld. Nagelbijten / Gniffelen

Best eng als je er zo bij nadenkt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:48

Tja, de zeeen worden leeggevist voor onze consumptie, oerwoud wordt in grote hoeveelheiden gekapt en vernietigd, en de poolkappen smelten. Of wij meewerken aan onze ondergang? wij ZIJN de ondergang.

Las ook dat als er bewust gevist wordt, en er meer visreservaten zijn, de visstand redelijk snel weer aan krachten wint. Maar laten we eerlijk zijn, zijn we bereid minder vis te eten? Zijn we bereid seizoensvis te eten? Zijn we bereid meer te betalen voor een visje? Nee. Dat is het overgrote deel van de bevolking niet. Die zijn verwend, en dat eist maar. Nieuwe auto? Ach, waarom een zuinige, als je ook een benzine verslindend monster kunt kopen? Wat zegt zo'n milieusubsidie nou helemaal?
Dan heb ik het nog niet eens over Amerika gehad. Amerika zie ik in staat om ons over het randje van de afgrond te duwen. Dat land gebruikt een kwart van alle energie op aarde, en dan heb je ook nog de Aziatische landen die peilsnel opkomen qua economie, en dus ook meer eten, meer drinkwater, meer energie én meer vervuiling nodig hebben en veroorzaken.

Ik geef het ook niet lang meer. Als het zo doorgaat staat straks de helft van de wereld onder water, of gooit er een idioot een kernbom neer.
Het beste zou zijn als de langvoorspelde epidemie echt zou komen, en daarmee een kwart tot de helft van de wereldbevolking zou weggevaagd worden. Klinkt hard, maar anders gaan we denk ik reddeloos ten onder. Omdat we niet anders wíllen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:52

Welkevoorspelde epidemie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:56

Voorspelde (griep)epidemie, door overbevolking en snelle transportmiddelen. Stond laatst nog een heel stuk over in de.. National Geographic? Doordat de wereld zovol is, met mensen en dieren die op elkaar gepakt leven, is het voor ziektes betrekkelijk eenvoudig te muteren tot iets waar wij geen weerstand en medicijnen voor hebben. Doordat de wereld een Global Village is geworden, en je binnen een paar uur overal kunt zijn, zijn ziektes zo verspreid. Wat stond er toch over in? Oh ja:
" Het is niet de vraag óf hij komt, maar wánneer hij komt."

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:30

Ik vind dat echt eng om over natedenken..

Der is gelukkig alleen maar hier&nu .. Vroeger is geweest en niemand kan de toekomst voorspellen .. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:14

helaas iedereen denkt...maar doet weinig tot niets!

waarom geen geboortebeperking, bijvoorbeeld max. 2 kinderen per gezin..of iets in die trant??? waarom geen subsidies voor auto's op electriciteit ed. waarom is de subsidie voor zonnepanelen eraf...enz...allemaal dingen die bijdragen aan een beter milieu, maar die niet meer worden gesubsidieert..dat vind ik dom!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:23

ik geef het idd ook niet zo lang meer Wij zijn de ondergang, wij kappen hetgeen wat ons zuurstof geeft en maken delen van de wereld levenloos. We vissen de zee leeg(letterlijk, in grote lijnen dat wel) we fokken de vleesdieren zo door dat ze niet meer op hun poten kunnen staan(mede door dit soorrt dingen ben ik vegetariér Knipoog niet dat het verder wat helpt ofzo, maar ik kan het stukje dier op mijn bord gewoon niet, meer, door mijn keel krijgen ) enz. enz. De laatste generatie's zijn wij zeker, tenminste, als er niets veranderen gaat(op de goede manier dan Knipoog anders zouden we de laatste wel kunnen zijn...)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:06

klomp: daar is de olie-industrie voor een groot gedeelte schuldig aan. Die hebben een sterke lobby bij de regeringen, waardoor milieu-vriendelijke oplossing er niet doorkomen. Ook wil de consument nog steeds niet anders. De schuld ligt gewoon grotendeels bij ons zelf.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:26

ik denk het wel. opzich ind ik een aantal hoge pieten zo ontsettend dom!!!! ze maken zich meer druk m het mensen welzijn dan dan zulke dingen ...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:17

Tja, ik denk wel dat wij de wereld om zeep helpen. Ook al zou dat uiteindelijk waarschijnlijk toch wel een keer gebeuren (meteoriet ofzo) maar wij maken het allemaal erger.
Mensen lijken echt niet te willen begrijpen dat we alles opmaken wat er op deze wereld is. Vis, oerwoud, noem maar op.
Zag laatst iets over waterstof technologie in auto's. Dat bestaat al lang. Maar toch rijden we lekker op fossiele vervuilende brandstoffen, waarom: waterstof levert geen geld op...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:53

Fokke en Sukke hebben daar zo hun eigen gedachten over:

Afbeelding

Heel wrang, maar ze hebben nog gelijk ook. De stijging van de zeespiegel is een ander groot probleem dat het voortbestaan van de wereld bedreigt.

De mens van tegenwoordig is grootverbruiker in alle opzichten. En je doet er zelf aan mee, bewust of onbewust, of omdat je eigenlijk geen andere keus hebt. Ik durf geen voorspellingen te doen voor de situatie over 50 jaar. Ik hoop dat de voorspellingen die door anderen zijn gedaan meevallen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:20

Ik weet bijna zeker dat de mens de wereld om zeep helpt. Er zijn gewoon veels te veel mensen op deze planeet en je kan al heel goed merken dat het klimaat drastisch aan het veranderen is. Er noem zo nog maar heel wat dingen op.
Nu willen ze er wat aan doen, maar ik ben bang dat dit al te laat is.

En wij zijn toch wel een van de laatste generaties denk ik zo. Ben benieuwd over 50 jaar hoe de wereld er dan uitziet (als ie dan nog bestaat)

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:34

De mens weet allang (zeker in de westerse wereld) dat er flinke maatregelen genomen moeten worden op het gebied van natuur/milieu (ontbossing, overbevissing, vervuiling, etc.). Er is echter te weinig gebeurd en we komen voor mijn gevoel zo langzamerhand op een punt dat het een race tegen de klok word.
Voor heel veel problemen zijn oplossingen cq. goede alternatieven alleen maken we er te weinig gebruik van.

Nou ja.. klein lichtpuntje: Nederland vergrijst en hier in Duitsland stond gisteren nog precies een zelfde bericht in de krant. Vergrijzing en de bevolking daalt naar verwachting van 82,4 miljoen inwoners nu naar tussen de 69 tot 74 miljoen in 2050.
Ben alleen bang dat de wereldbevolking gewoon doorgroeit...

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:47

Dat de aarde opwarmt is niet alleen door de mens, de zeestromen in de oceanen zorgen voor het grootste deel voor het klimaatverandering (discovery Haha!)

En ik denk dat we nog lang niet de laatste generatie zijn. De wereld veranderd, en alle bewoners zullen waarschijnlijk mee veranderen.

Neemt natuurlijk niet weg dat we wel met zijn allen moeten zorgen voor een goed (beter) milieu etcetera. Gelukkig worden we ons wel bewust van het feit dat je niet echt positief bezig zijn, er zijn zelfs al milieubewustere auto's.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:07

Natuurlijk zijn er meer redenen voor de klimaatverandering. De mens heeft ook geen invloed gehad op de ijstijden en op de opwarming van de aarde daarna. Maar inderdaad hoeven we het ook niet erger te maken dan het van nature al is.