Citaat:'Ouderwetse' lessen terug na bezetting school
Gepubliceerd op 31 oktober 2006, 09:53
Laatst bijgewerkt op 31 oktober 2006, 12:29
Heerenveen -
Leerlingen van enkele afdelingen van het Friesland College in Heerenveen kunnen binnenkort binnen het huidige, vernieuwende praktijkonderwijs extra lessen krijgen op de ‘ouderwetse' manier. Dat kondigde woordvoerder Rudolf Winius vanmorgen aan namens het college van bestuur.
Winius deed de toezegging na een bezettingsactie van leerlingen. Zij eisten een normaal lesrooster, meer vastigheid en theorie en minder praktijkgericht onderwijs.
Om de maatregelen af te dwingen voerden de leerlingen vanaf half acht vanmorgen in Heerenveen actie op de locatie aan de Mercurius, waar de afdelingen handel, zakelijke dienstverlening en ict zijn gevestigd.
De actievoerders, vooral van de opleiding mbo-handel, blokkeerden de school en het naastgelegen parkeerterrein met linten, auto's en fietsen. Ook hadden zij spandoeken meegenomen.
Leraren en leidinggevenden mochten het pand niet in. Het plan om de school te bezetten was echter gedeeltelijk uitgelekt. Sommige leraren waren eerder gekomen en zaten om zeven uur al binnen.
Volgens ‘actieleidster' Kiri Arndt zijn er heel veel problemen op het Friesland College. Het belangrijkste is het gebrek aan structuur. ,,Wij zijn zeventien of achttien jaar. Op deze leeftijd heb je een stok achter de deur nodig. Een echt lesrooster, net als op het voortgezet onderwijs.''
bron: leeuwarder Courant
Wat vinden jullie hier nou van dat leerlingen zelf in actie moet komen, omdat het structuur mist.
Ik ben erg blij dat ik na mijn vmbo-diploma de Havo ben gaan doen en daarna lekker een hbo-opleiding.