Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Nagini

Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:16

Voor een werkstuk van Maatschappijleer moeten wij een Praktische opdracht maken.
Het onderwerp is hiervan Multiculturele Samenleving, wat Nederland natuurlijk is..
We hebben hier een stelling van, hoop dat jullie eerlijk willen antwoorden..

Bij optie 2 gaat het bijvoorbeeld ook over het dragen van hoofddoeken in openbare ruimtes of het spreken van hun moedertaal.

Moderatoropmerking:
Het is dus wel de bedoeling dat er een discussie gestart wordt. Dit heb ik (Tieneke) samen met de TS besproken.

Alvast bedankt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 31-10-06 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: toelichting

SDKuiper

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:19

ik wilde alleen even opmerken dat de ramadan niet iets is van een cultuur, maar van een religie, die ook door nederlanders gepraktiseerd wordt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:21

Oh, oke,
maar het heeft toch zeker ook wel een beetje ermee te maken? lijkt me zo..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:22

religie en cultuur liggen vaak in elkaar verweven inderdaad!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:26

Jaa precies, het gaat hierbij denk ik ook; over het dragen van een hoofddoek in openbare ruimtes enz.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:27

Sorry, er is even iets mis gegaan bij een Edit, de Poll is weg..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:11

en het is verholpen, bedankt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:13

Toen ik als jong meisje naar America verhuisde moest ik me ook aanpassen...... als ik morgen naar noord oost groningen verhuis, zal ik me ook aan moeten passen.......

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:20

foutje..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:20

JustBepr0ud schreef:
Voor een werkstuk van Maatschappijleer moeten wij een Praktische opdracht maken.
Het onderwerp is hiervan Multiculturele Samenleving, wat Nederland natuurlijk is..
We hebben hier een stelling van, hoop dat jullie eerlijk willen antwoorden..

Bij optie 2 gaat het bijvoorbeeld ook over het dragen van hoofddoeken in openbare ruimtes of het spreken van hun moedertaal.

Waarom vind jij bijvoorbeeld dat ze zich moeten aanpassen? Of waarom juist niet?
Persoonlijk ben ik er wel voor dat ze zich moeten aanpassen, thuis maakt het me niet uit, maar in openbare ruimtes vind ik dat ze zich ''normaal'' moeten gedragen, hierbij horen bijvoorbeeld ook geen Bourka's en ze moeten de Nederlandse taal spreken..
wat is jullie mening hierover?
Alvast bedankt Knipoog

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:26

ik vind dat ze zich aan moeten passen, gebruiken en geloofdingen mogen ze best houden, mits het acceptabel is.
burka's vind ik not-done, net als buitenlands praten in de winkels etc.

ik zal me ook moeten aanpassen als ik ga verhuizen. waar dan ook heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:31

Ze mogen best hun eigen gebruiken houden, een deel dan. Maar zij willen hier wonen moeten ze zich ook maar aanpassen. Mensen die geen moeite nemen nederlands te leren, burka's enzovoort hoeven niet te verwachten dat ze hier warm ontvangen worden.

Als ze vervolgens kwaad worden omdat ik hun taal niet versta en niet uit kan leggen wat ze vragen, vind ik dat behoorlijk asiocaal. Tuurlijk niet elke buitenlander is zo. Maar helaas heb je er zat die vinden dat ze onder gewaardeert worden en dat wij meer rekening met ze moeten houden omdat ze uit het buiten land komen. Iedereen moet zich aan passen, ik ben als kind verhuist van een kakkerstad naar het platte groninge. Ik heb me ook destijds moeten aan passen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:32

KiWiKo schreef:
Toen ik als jong meisje naar America verhuisde moest ik me ook aanpassen...... als ik morgen naar noord oost groningen verhuis, zal ik me ook aan moeten passen.......

hier ben ik het mee eens.
als ik op vak ga in het buitenland zal ik me ook moeten aanpassen, aan de normen en waarden, van dat land.
vindt het hier in NL soms ver te zoeken, en krijg zo af en toe het idee, dat ik me in eigen land moet gaan aanpassen.
aan andere culturen dan mijn eigen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:33

Ze zullen zich maar moeten aanpassen aan de Nederlandse gebruiken. Ramadan kan opzich nog wel, maar tot op bepaalde hoogte.
2 allochtonen jongens (moslim dus) bij mij in de klas wouden met de ramadan niet naar praktijk lessen komen i.v.m. dat je gewoon soms dingen moet proeven. Ook wouden zij deze dagen geen varkensvlees aanraken.

Maar ook aan de bus kan ik me mateloos aan irriteren aan gebrabbel wat ik dus niet versta. Je bent in Nederland en spreek dan wanneer je buiten bent ook gewoon 'onze' taal, dat men binnen eigen huis vaderlandstaal wilt spreken vind ik tot daar aan toe.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:34

Ik vind dat je in bepaalde openbare functies als bijvoorbeeld politieagente of lerares ook niet met een hoofddoek mag en kan lopen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:35

Ja ben ik het mee eens Sronnie,

ook in het openbaar vervoer..
het klinkt misschien gemeen, maar als ik in de bus zit en er wil iemand met een burka instappen (komt niet veel voor) of er zitten wat mannen een andere taal te brabbelen, krijg ik het spaansbenauwd..je weet het maar nooit.. Gewoon bij een burka weet je namelijk niet wat er onder zit, en je weet gewoon niet waar ze het over hebben.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:39

Allochtonen moeten zich aanpassen, vrijwillig en anders verplicht. Op het moment gaat het echt de verkeerde kant op het (te) tolerante Nederland............

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:40

ik vind gewoon dat ze zich zoveel mogelijk moet aanpassen, ze kiezen ervoor om hier te gaan wonen, pas je dan ook aan, aan onze gewoontes.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:45

Als ik een nederlandse vrouw zie lopen met een hoofddoek op, word ik van binnen zo boos. Dan denk ik..mens je woont in een land waar je het zo goed hebt en dan laat je je strikken door zo'n kerel en het geloof om een hoofddoek te gaan dragen en je te verstoppen ? Hier in het noorden van Nederland kom je die vrouwen bijna niet tegen maar toen ik nog in midden nederland woonde geregeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat echt zwakke zieltjes vind , echte lozers.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:49

Lozers? Waarom? Dat heet dus gewoon de vrijheid van geloofsovertuiging.
Ik zelf ben helemaal niet gelovig maar moet ik dan gaan lopen gillen dat al die mensen op zondag naar de kerk gaan hun weekend verpesten terwijl ik mijn roes uitslaap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:57

sronnie schreef:
Ze zullen zich maar moeten aanpassen aan de Nederlandse gebruiken. Ramadan kan opzich nog wel, maar tot op bepaalde hoogte.
2 allochtonen jongens (moslim dus) bij mij in de klas wouden met de ramadan niet naar praktijk lessen komen i.v.m. dat je gewoon soms dingen moet proeven. Ook wouden zij deze dagen geen varkensvlees aanraken.

Maar ook aan de bus kan ik me mateloos aan irriteren aan gebrabbel wat ik dus niet versta. Je bent in Nederland en spreek dan wanneer je buiten bent ook gewoon 'onze' taal, dat men binnen eigen huis vaderlandstaal wilt spreken vind ik tot daar aan toe.

Ik kan het me ergens voorstellen hoor. Van dat vlees dan. Ik ben vegatarier en moet voor mijn opleiding vaak koken. Ik weiger vlees klaar te maken tot op zekere hoogte.En wil al helemaal niks proeven met vlees er in.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:04

Nee losers kan ik ze niet noemen, dat is gewoon wat ze zelf willen hun eigen keuze..
maar zelf kan ik het niet begrijpen dát ze het willen ik moet er iig niet aan denken.. ik bedoel stel je voor ik word stapelsmoorverliefd op een buitenlandse jongen..
nou that will be, maar nooit niet dat ik me ga aan passen aan zíjn cultuur, hoe graag hij dat ook wil..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:06

Ik heb ook voor aanpassen met behoud van een deel van de cultuur gekozen.
Kijk, als je voor een ander land kiest, kies je daarmee indirect ook voor de cultuur van dat land. Ik vind het niet meer dan normaal dat je je dan aanpast. Als ik over een jaar naar Schotland ga, zal ik me ook moeten aanpassen aan die cultuur. Nou is dat ook een westerse cultuur, dus heel veel problemen zal dat niet opleveren.

Maar als ik hoor van mensen die hier 25 jaar wonen en nog geen woord Nederlands spreken, dan vraag ik me af wat die hier doen.
Wat ze binnenshuis doen moeten ze zelf weten, maar het gaat mij om het openbare leven. Dan heb je je gewoon aan te passen aan de cultuur waarin je leeft. Dat wordt van Nederlanders ook verwacht als die naar een ander land gaan, dus waarom niet van allochtonen die naar Nederland komen?
Ik spreek hier in de meest ruime zin van Allochtonen, dus niet alleen maar de Turken, Marrokanen maar ook bijvoorbeeld Chinezen of Europeanen die hier heen komen.

Stel dat ik verliefd word op een Schotse jongen (leukerds hoor Ja ) dan pas ik me WEL aan aan zijn cultuur. Zeker als ik er voor kies om daar te blijven. Ik wil later emigreren naar het buitenland, en zal er dan alles aan doen om zo snel mogelijk die cultuur me eigen te maken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:06

Judith_ schreef:

Ik kan het me ergens voorstellen hoor. Van dat vlees dan. Ik ben vegatarier en moet voor mijn opleiding vaak koken. Ik weiger vlees klaar te maken tot op zekere hoogte.En wil al helemaal niks proeven met vlees er in.

Dan heb je naar mijn idee niet de juiste opleiding gekozen, zou wat zijn als we vanalles zouden gaan weigeren i.v.m. de principes die mensen hebben.

amsolusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:09

beetje een vreemde enquete, maar ik vind dat ze zich inderdaad moeten aanpassen; zoals het spreken van de nederlandse taal in het bijzijn van nederlanders ( een buitenlandse taal gaan spreken is niet echt netjes). maar wel dingen als hoofddoeken dragen en rammadan. Daar heb ik geen moeite mee.