Citaat:De rechtbank in Haarlem heeft de 30-jarige M.A. uit Beverwijk dinsdag veroordeeld tot drie jaar celstraf en tbs met dwangverpleging voor het doden van haar vier pasgeboren baby's.
De rechtbank sprak haar ex-vriend en de vader van de kinderen, de 35-jarige J. de W., vrij van medeplichtigheid aan moord.
Het Openbaar Ministerie had vier jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging tegen de vrouw geëist. Volgens officier van justitie Henri Tillart ging het in drie gevallen om moord en in één geval om doodslag.
De rechtbank achtte moord echter niet bewezen, maar veroordeelde de vrouw voor vier keer kinderdoodslag.
Zeven jaar cel
Tegen de vader eiste het OM twee weken geleden zeven jaar celstraf. Het OM verdenkt hem van medeplichtigheid aan de moord op drie kinderen. De vierde, het oudste kind, zou hij in hulpeloze toestand hebben achtergelaten.
Hij heeft steeds verklaard nooit iets te hebben gemerkt van de zwangerschap van zijn vrouw en ook niets te hebben gemerkt van de verdrinkingen. “Hij had kunnen ingrijpen, maar heeft zijn ogen gesloten”, stelde de aanklager.
De rechtbank sprak de man vrij, omdat bewijs voor die wetenschap ontbreekt. Het OM kondigde na de uitspraak meteen aan in hoger beroep te gaan tegen de vrijspraak.
De vrouw bracht haar kinderen steeds in bad ter wereld en verdronk ze direct. De baby's werden tussen 2001 en 2005 geboren.
Plastic tas
De zaak kwam eind vorig jaar aan het rollen nadat de moeder van A. het dode lichaampje van een baby vond in een plastic tas in haar woning.
Na onderzoek in en om de woning van het stel in Beverwijk vond de politie nog drie gedode baby's in een vuilcontainer in de tuin.
Volgens de aanklager speelde De W. geen actieve rol bij het ombrengen van de kinderen, die na de arrestatie van A. de namen Sanne, Gwen, Timo en Lavinia kregen.
Voor meer info zie:
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=770418/sc=979ed1
Ik vind dit persoonlijk een lage straf.. maar ik heb me er ook niet echt in verdiept