Drie jaar cel en tbs voor doden baby's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juulja

Drie jaar cel en tbs voor doden baby's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:42

Citaat:
De rechtbank in Haarlem heeft de 30-jarige M.A. uit Beverwijk dinsdag veroordeeld tot drie jaar celstraf en tbs met dwangverpleging voor het doden van haar vier pasgeboren baby's.
De rechtbank sprak haar ex-vriend en de vader van de kinderen, de 35-jarige J. de W., vrij van medeplichtigheid aan moord.

Het Openbaar Ministerie had vier jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging tegen de vrouw geëist. Volgens officier van justitie Henri Tillart ging het in drie gevallen om moord en in één geval om doodslag.

De rechtbank achtte moord echter niet bewezen, maar veroordeelde de vrouw voor vier keer kinderdoodslag.

Zeven jaar cel
Tegen de vader eiste het OM twee weken geleden zeven jaar celstraf. Het OM verdenkt hem van medeplichtigheid aan de moord op drie kinderen. De vierde, het oudste kind, zou hij in hulpeloze toestand hebben achtergelaten.

Hij heeft steeds verklaard nooit iets te hebben gemerkt van de zwangerschap van zijn vrouw en ook niets te hebben gemerkt van de verdrinkingen. “Hij had kunnen ingrijpen, maar heeft zijn ogen gesloten”, stelde de aanklager.

De rechtbank sprak de man vrij, omdat bewijs voor die wetenschap ontbreekt. Het OM kondigde na de uitspraak meteen aan in hoger beroep te gaan tegen de vrijspraak.

De vrouw bracht haar kinderen steeds in bad ter wereld en verdronk ze direct. De baby's werden tussen 2001 en 2005 geboren.

Plastic tas
De zaak kwam eind vorig jaar aan het rollen nadat de moeder van A. het dode lichaampje van een baby vond in een plastic tas in haar woning.

Na onderzoek in en om de woning van het stel in Beverwijk vond de politie nog drie gedode baby's in een vuilcontainer in de tuin.

Volgens de aanklager speelde De W. geen actieve rol bij het ombrengen van de kinderen, die na de arrestatie van A. de namen Sanne, Gwen, Timo en Lavinia kregen.

Voor meer info zie:
http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=770418/sc=979ed1

Ik vind dit persoonlijk een lage straf.. maar ik heb me er ook niet echt in verdiept

Juulja

Re: Drie jaar cel en tbs voor doden baby's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:44

wat is precies het verschil tussen moord en doodslag en waarom wilden ze dat de man langer kreeg..??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:49

omdat de man medeplichtig was, doodslag is zonder voorbedachte raden zeg maar als je ene kind aan het baden bent en hij verdrinkt...das doodslag, ben je aan het baden en je houdt het onder water vrij bewust, en je hebt het al eerder bedacht...dan is het moord

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:54

snap ook niet waarom zoiets tbs krijgt...wat voor goeds kan zoiemand de maatschappij nog brengen?
Babies vermoorden en in rugtassen en plastic zakken meenemen naar van alles en nog wat, in deze maatschappij waarin we leven, je kan compleet anoniem je babies ter adoptie afstaan...

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:00

verschrikelijk,wat dat betreft mogen ze van mij levenslang in een isoleercel krijgen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:00

Daar komt ze makkelijk v af! Van mij hadeen ze haar mogen verdrinken in haar eigen bad! Opgeruimd staat netjes!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:46

Je moet psychisch wel gigantisch in de knoop zitten om je eigen babies te vermoorden. TBS heeft in zo'n geval veel meer zin dan een gevangenisstraf, maar als ze pech heeft betekent die TBS voor haar juist levenslang omdat dat onbeperkt verlengd kan worden.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:11

3 jaar maar??!! Opsluiten voor de rest van het leven, niks dwangverpleging oid, dat helpt toch niet
Gister keek ik Oprah, daar kreeg een 13 jarig jongetje 12 jaar cel voor doodslag, ook al zo`n rare straf

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:19

veel te weinig, belachelijk gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:19

ShirleyA schreef:
Daar komt ze makkelijk v af! Van mij hadeen ze haar mogen verdrinken in haar eigen bad! Opgeruimd staat netjes!

Daar komt ze bepaald niet makkelijk vanaf TBS wordt namelijk steeds opnieuw verlengd en de meesten komen daar nooit meer uit omdat het onbeperkt verlengd mag worden. TBS is niet per definitie gericht op terugkeer in de maatschappij. Veel mensen plegen misdrijven omdat ze psychisch in de knoop zitten. In een normale gevangenis is geen mogelijheid voor (evt gedwongen!!) intensieve psychische zorg, in een TBS instelling wel.

Het verschil tussen moord en doodslag zit hem inderdaad in de voorbedachte rade. Is er geen opzet in het spel dan spreek je van "dood door schuld". Dus als jij je kind in bad stopt en je laat hem onopzettelijk verdrinken omdat je niet oplet, dan spreek je nog niet zo snel van doodslag. Als jij hem aan het baden bent en je houdt hem even onder water omdat ie zo hard zit te krijsen, dan is er wel opzet gericht op het doden van het kind, dus doodslag. Bedenk je 's middags dat je 's avonds je kind in bad gaat verdrinken dan spreek je van moord.

De grenzen zijn enigzins diffuus. Zo heeft men ooit eens geprobeerd iemand die dronken achter het stuur zat en met 150km op een andere auto klapte geprobeerd te veroordelen voor doodslag (want daar staat een veel zwaardere straf op dan op dood door schuld) Dat heeft de rechter uiteindelijk niet toegestaan. De consequentie van die veroordeling was namelijk geweest dat bijna iedereen die betrokken is bij een verkeersongeval met dodelijke afloop voor doodslag veroordeelt zou kunnen gaan worden en dat is bepaald niet de strekking van de wet!

Ik heb gister ook een stukje van Oprah gezien. Die jongen had met een honkbalknuppel op een ander kind ingeslagen. Ik kan de juridische redenering volledig volgen, maar zet wel mijn vraagtekens bij het op die manier berechten van een 13-jarige. (Maar wat Amerika betreft... dat land bestaat niet echt Lips are sealed ) Op het moment dat jij met een honkbalknuppel op iemand inslaat, mag je redelijkerwijs aannemen dat hij daar wel eens aan zou kunnen overlijden. Of je dat besef een 13 jarige zo zwaar mag aanrekenen is een heel andere discussie. Ze hebben hem blijkbaar als volwassene berecht, dat had in Nederland (gelukkig!!) niet gekund.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:13

Dus nu lopen we t risico dat ze levenslang op onze kosten TBS blijft hebben? Nee doe dan maar water en brood!
Dit soort mensen zijn niet v nut voor de maatschappij en moet ook niet tot last gaan worden! Maar goed dat is een hele ander discussie die hiet op Bokt al vaker aan de orde is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:18

Tja... als je op die manier een ieder voor zich maatschappij wilt creëren, be my guest.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:10

Ik had hier laatst nog een discussie over met mijn moeder.
Ik vindt het schandálig,maar dan ook RONDUIT SCHANDALIG dat je VIER baby's 'mag' vermoorden en dan 3 jaartjes in de bak komt....
Waar gaat het heen met nederland?!

Zulk soort mensen moeten ze levenslang opsluiten,of het zelfde lot laten ondergaan als die baby's.
In dat soort gevallen mogen ze van mij een uitzondering maken op de doodstraf bij wijze van spreken.
Ookal ben je zelf dan geen haar beter,maargoed.

Ik hoop dat ze die vrouw ten minste haar leven lang in een gesticht stoppen in een dwangbuis.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:26

Weet je ook wat TBS inhoudt? Of denk je écht dat ze na drie jaar weer op straat staat?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:28

Weet je wat tbs kost???
Gewoon tegen de muur en een koegel is veeeeeel goedkoper.
Geen geld aan verspillen aan zo iemand

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:31

Bealy schreef:
Weet je ook wat TBS inhoudt? Of denk je écht dat ze na drie jaar weer op straat staat?

Ja dat weet ik,maar ik vindt het niet te vergelijken met een flink aantal jaartjes in de bak!!!
Het is dat ik de doodstraf wat ver vindt gaan,al gun ik dit soort mensen het leven niet.
Maar van mij hoeft er niks geen TBS of dat soort sentimenteel gedoe,ze heeft 4 kindjes vermoord,dus in de bak ermee,en er nooit meer uithalen! Boos!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:32

ik kan het ook NIET begrijpen. 3 jaar voor het moorden van 4 onschuldige leventjes?? ongeloofelijk, sde straffen hier in nederland zijn veel maar dan ook veel te laag.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:32

Ik weet niet hoeveel van de posters zelf kinderen hebben en ooit hun eigen kind als pasgeboren baby in de armen hebben gehouden. Maar alleen al bij het idee dat iemand op zo'n moment zijn eigen kind iets aan kan doen, draait mijn maag zich al om.

Deze vrouw moet psychisch zo gigantisch in de knoop hebben gezeten om het te kunnen doen, daar kunnen wij ons helemaal niks bij voorstellen. Kreten als tegen de muur of levenslang op water en brood vind ik dan ook wel heel erg kort door de bocht. Met TBS komt ze er niet gemakkelijk vanaf aangezien dat in haar geval heel gemakkelijk levenslang kan betekenen. De reden waarom de gevangenisstraf zelf zo kort is, is heel simpel. Het heeft weinig zin om mensen eerst een half leven op te sluiten en dan pas met behandeling te beginnen. Zeker bij dit soort misdaden die puur gebaseerd zijn op geestesziekte zonder verdere criminele achtergrond. Dan wordt er vaak door de rechters de keus gemaakt om snel te beginnen met behandelen, waardoor ze dus een korte straf opleggen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:54

Ik zat gister met verbazing zo te kijken naar het nieuws en ik dacht : Dat die man ervan af komt, je kan heus wel zien of iemand zwanger is..Neem ik aan.. Nagelbijten / Gniffelen

Die vrouw heeft wel kort cel, maar TBS dat is echt geen pretje

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 00:14

@karl66:
Weinig zin om eerst het halve leven op te slutien en dan te behandelen zeg jij...
In mijns insziens zijn zulke mensen niet te helpen.
Daarom moet er voorkomen worden dat ze ooit nog eens zoiets uitvreet en moet ze gewoon tegen zichzelf beschermt worden.

En ja,het kindje dat ik bij me heb moet nog geboren gaan worden.

Ik vindt dat jij nu een beetje verzachtende omstandigheden schetst voor die vrouw...Jij zegt dat wij ons niet kunnen indenken wat iemand hiertoe beweegt...nou,ik kan me ook niet indenken wat iemand ertoe beweegt om;
- iemand te verkrachten,
- iemand te vermoorden,
- iemand te ontvoeren,
etc....
wil dat dan zeggen dat we al deze 'lieve mensen' maar moeten gaan behandelen???
Ik blijf erbij: in de bak ermee

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 01:40

Dus jij hebt liever meervoudige moord, wat 30 jaar is dan TBS wat bij niet behandelbaarheid levenslang is?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:36

ik vraag me af of hier iemamd is die ervaringen heeft met tbs en/of ooit in een tbs kliniek is geweest.
Nou van mij mag het hele tbs gedoe worden opgedoekt.
En voor dit soort gevallen gewoon de stekker eruit.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 01:11

Dit is een veelste lage straf

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:58

Schandalig, dat soort zieke mensen moet je altijd achter gesloten deuren houden!

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:31

Nou idd, veelste lage straf!!