IJsland begint (weer) met walvisjacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

IJsland begint (weer) met walvisjacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:07

IJsland schiet eerste walvis
Het Noord-Europese land kondigde dinsdag al aan dat het de commerciële walvisvaart hervat, ondanks een internationaal moratorium dat al ruim twintig jaar geldt. De regering in Reykjavik heeft toestemming gegeven om tot augustus 2007 nog eens acht vinvissen, een bedreigde dierensoort, en dertig dwergvinvissen te schieten.
Tot nu toe deed alleen Noorwegen aan commerciële walvisvaart. De dieren worden vooral gevangen voor het voedsel. Japan maakt ook jacht op de grote zoogdieren, maar stelt dat ze alleen worden gedood voor de wetenschap.
Milieuorganisaties protesteerden fel tegen het besluit. De Europese Commissie heeft IJsland gevraagd de beslissing te herzien.
De Australische minister van Milieu Ian Campbell had zondag geen goed woord over voor IJsland. Hij zei dat het land de internationale gemeenschap ,,de vinger geeft'' door weer op walvissen te jagen. ,,Je vraagt je af hoe IJsland een lid van de wereldgemeenschap kan zijn met een actie als deze'', aldus de bewindsman.
Bron: www.destentor.nl

Ik kan hier toch ZO kwaad om worden! Ze schieten een vinvis, een van de meeste bedreigde walvissoorten ter wereld. Waar zitten ze met hun hersenen? Bovendien is het meeste walvisvlees voor de export, dus waarom?! Japan is net zo hypocriet, zogenaamd voor de wetenschap, maar je kunt daar op een beetje grote markt fijn een walvisbiefstukje kopen. Nors opkijken

Dat dit kan, en mag. Gruwelijk vind ik het. Boos!

Moosje

Re: IJsland begint (weer) met walvisjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:31

Verschrikkelijk...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:54

Ik vind het echt belachelijk dat dit anno 2006 nog kan!
Die dieren worden met uitsterven bedreigt en een modern Europees land gaat er weer jacht op maken!
Triest, dieptriest Misselijk

Laurierhaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:02

Maethoriel schreef:
Ik vind het echt belachelijk dat dit anno 2006 nog kan!
Die dieren worden met uitsterven bedreigt en een modern Europees land gaat er weer jacht op maken!
Triest, dieptriest Misselijk

Helemaal mee eens!
Die beelden van die reclame van WSPA (dat goede doel), bah, ik wordt er echt helemaal misselijk van.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:16

Berdien schreef:
Waar zitten ze met hun hersenen?

Waarschijnlijk bij hun geld.

Ik weet niet goed hoe de populatie van de walvissen precies is, maar als die inderdaad zo bedreigend is, is het niet normaal dat er jacht op gemaakt wordt. Maarja, voor sommige mensen maakt het niet uit als er weer een diersoort uitsterft, zolang ze op dit moment hun portemonne/oeps sorry, wat zeg ik nu: hun kennis voor de wetenschap maar kunnen bijschaven Ja .

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 19:19

Populatie is zeer klein, het gaat om vinvissen.
Inderdaad, ze zitten met hun hersenen bij het geld, helaas.
Vind het niet kunnen dat de wereld dit toelaat, om elk klein wissewasje worden kamervragen gesteld en internationale verdragen ter herinnering geroepen, hier wordt een internationaal gedrag geschonden en de wereld wend z'n hoofd af?
(of ik ben niet voldoende op de hoogte en springen wereldleiders op de barricade om de walvissen te redden, dat kan natuurlijk ook Haha! )