kan een kind met een ouder opgroeien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle1988

kan een kind met een ouder opgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:09

In navolging van een opmerking in het topic van Percey (viewtopic.php?f=2&t=669172) Hier een topic over of een kind wel met een ouder op kan groeien.

Ik zelf denk dat het voor een kind beter is om met de vader en de moeder op te groeien. Ik studeer pedagogiek. Vaders en moeders gaan heel verschillend om met hun kinderen, en daarom is het goed voor ze. als ze door beide worden opgevoed. Ook voor de ouders zelf is het makkelijker als ze iemand hebben om op terug te kunnen vallen. Zij kunnen veel steun hebben aan hun partner. Ik ben dus voor twweouder gezinnen.

Danielle

Exit13

Re: kan een kind met een ouder opgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:10

Een tweeoudergezin is misschien wel beter, maar wat niet kan dat kan niet.
Ik denk dat als ouders alleen voor het kind bij elkaar blijven, je nog vele onwenselijkere situaties zult krijgen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:12

Als pa en ma op een normale manier met elkaarr om kunnen gaan ben ik uiteraard ook voor. Maar als er alsmaar ruzie is is het kind beter af met 1 ouder en een stabiel thuis.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:16

Misser schreef:
Een tweeoudergezin is misschien wel beter, maar wat niet kan dat kan niet.
Ik denk dat als ouders alleen voor het kind bij elkaar blijven, je nog vele onwenselijkere situaties zult krijgen.

Hier ben ik het mee eens.
Een een-ouder-gezin kan prima werken.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:17

Tuurlijk is het voor een kind beter om met beide ouders op te groeien.
Maar als de situatie thuis niet te houden is, er veel ruzie is, oftewel een onrustige omgeving dan is het voor het kind ook beter als de ouders uit elkaar gaan.
Als er dan ook nog een normale omgangsregeling is, dan zie ik verder geen problemen Lachen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:20

Ik ga er in mee dat twee oudergezinnen beter zijn voor een kind. Wat de TS zegt klopt ook. Echter is het gewoon niet altijd mogelijk dat ouders bij elkaar blijven. Tevens moet je denken aan bijvoorbeeld het overlijden van een ouder.

Belangrijk voor een kind is vooral dat ouders elkaar niet zwartmaken. Dingen zoals bij het voorbeeld van Percy kunnen een kind echt beschadigen.

Overigens heb ik eens een onderzoek gelezen waarin stond dat het beter was voor een kind dat de ouders bij elkaar bleven wonen en op een normale manier samenleefden, dan dat ze echt uit elkaar gingen. Ook al hadden ze geen relatie meer. Ik vraag me echter af of een kind zo'n schijnvertoning wel accepteert.

Ik studeer overigens ook pedagogiek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:21

Eenoudergezinnen zijn niet ideaal, maar spanningen in huis zijn helemaal funest. En dan nog te zwijgen over de situatie waarin een sterfgeval voor eenoudergezinnen zorgt...daar kun je nog zo graag twee ouders willen hebben, dat gaat gewoon niet. En krampachtig naar een partner zoeken voor de kinderen is ook weer zoiets...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:32

Ook ik ben het met de rest eens dat twee ouder gezinnen het beste zijn, mits de ouders normaal, liefdevol en met respect met elkaar omgaan. Bij elkaar blijven omwille van de kinderen is altijd funest.
Je kunt beter uit een gebroken gezin komen, dan in een gebroken gezin leven.

1 ouder gezinnen kunnen ook prima functioneren, ik vind alleen de oorzaak wel belangrijk om te bekijken waarom er een 1 ouder gezin is ontstaan. Is dit door overlijden, dan is het niet anders, maar komt het door een scheiding dan vindt ik het niet kunnen (tenzij er echt een gevaar is voor de kinderen) om kinderen dan op te laten groeien met 1 ouder.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:34

Ik denk dat je hier vrij weinig over kunt zeggen.
Het is per situatie verschillend.
En denk ook eens aan BOM-vrouwen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:37

Lijkt me idd ideaal.
Maar zoals cassidy al zegt, ik ben mijn vader verloren.
Mijn moeder, toen nog helemaal niet down to Earth heeft toen een alloholistische vriend getroffen die haar manipuleerde .

Dat is dan een 2 ouder gezin..nee laat op dat moment maar.

Net als dat 2 ouders steeds voor spanning zorgen.
Dan kan 1 ouder veel beter zijn.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:41

In de meeste gevallen kieze mensen er niet bewust voor om een 1oudergezin te zijn.. vaak is het overmacht..
Mijn respect voor deze ouders die dit alleen doen, is sinds de geboorte van mijn dochter, zeker gegroeid.. Als ik zie hoe vaak ik erg onzeker ben geweest in het begin en ik het superfijn vond om met mijn hubbie te kunnen overleggen, wat we zouden doen.. En hoe lekker het ook kan zijn dat als mijn hubbie thuis komt, ik kan zeggen.. "doeggg ben naar stal..." Kleine voorbeelden die ik heel prettig vind aan een twee ouder gezin. En wat me moeilijk lijkt om alleen te moeten doen..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:54

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 5 jaar was. Mijn moeder was diep ongelukkig bij mijn vader en volledig afhankelijk van hem.

Ik en mijn tweelingbroer hebben dankzij mijn moeder een hele goede start gehad in het leven. Zij is met ons van Curacao terug naar NL verhuisd, alleen met ons gaan wonen in een nieuwbouwijk met startende gezinnetjes en heeft op haar 35e een studie opgepakt en is daarna voor ons gaan werken.

Het was niet altijd even makkelijk, vooral financieel, en ze was zelf ook weleens down door de situatie maar zij heeft ons laten zien dat het kan en dat je niet afhankelijk van iemand anders hoeft te zijn.

Van haar heb ik geleerd dat je je eigen geluk maakt. Mijn vader zag ik in het begin niet omdat hij nog op Curacao woonde en het contact werd toen hij in NL ging wonen mondjes-maat beter. Ik zal nooit zo'n band met hem opbouwen als de band die ik met mijn moeder heb maar ik heb dat ook niet nodig. Ik krijg genoeg liefde van haar...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:16

laetitia schreef:
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 5 jaar was. Mijn moeder was diep ongelukkig bij mijn vader en volledig afhankelijk van hem.

Ik en mijn tweelingbroer hebben dankzij mijn moeder een hele goede start gehad in het leven. Zij is met ons van Curacao terug naar NL verhuisd, alleen met ons gaan wonen in een nieuwbouwijk met startende gezinnetjes en heeft op haar 35e een studie opgepakt en is daarna voor ons gaan werken.

Het was niet altijd even makkelijk, vooral financieel, en ze was zelf ook weleens down door de situatie maar zij heeft ons laten zien dat het kan en dat je niet afhankelijk van iemand anders hoeft te zijn.

Van haar heb ik geleerd dat je je eigen geluk maakt. Mijn vader zag ik in het begin niet omdat hij nog op Curacao woonde en het contact werd toen hij in NL ging wonen mondjes-maat beter. Ik zal nooit zo'n band met hem opbouwen als de band die ik met mijn moeder heb maar ik heb dat ook niet nodig. Ik krijg genoeg liefde van haar...

ja maar dat is dus eigenlijk niet eerlijk van haar. Zij heeft jullie van daar meegenomen en hij had het nakijken. Wellicht had hij ook wel zo'n band met zijn kinderen willen opbouwen maar is dat hem op deze wijze gewoon niet gegund.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:21

misschien is in veel ogen 2oudergezin beter?? maar ik vindt dat als er constant strijd onrust of wat dan ook is een kind beter in n 1 ouder gezin op kan groeien waar stabiliteit en rust heerst met vaste regels,, Wat ik wel belangrijk vindt mits mogelijk is dat het kind geregeld contact houdt met de andere ouder ...let op dit moet wel kunnen natuurlijk...Want dat lijkt me wel belangrijk voor de groei en verdere ontwikkeling..

edit typfoutje (Alweer) *zucht*

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:24

Ik denk dat je samenvattend kunt zeggen dat kinderen vooral gebaat zijn bij een stabiele en liefhebbende omgeving. Of dat nu gaat om een twee-oudergezin dat met z'n allen samenwoont, een twee-oudergezin wat niet bij elkaar woont, een samengesteld gezin (nieuwe partner van een ouder, homoseksueel koppel) of een een-oudergezin (overlijden van een ouder, BOM moeder of onbekende vader)..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:24

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een half jaar was, en daarbij ben ik nog enigst kind ook.

Eigenlijk heb ik niet het idee dat ik gigantisch iets gemist heb, maar dat kán ik natuurlijk ook niet weten, omdat ik niet weet hoe het 'normaal' zou zijn.

Wel ben ik heel snel jaloers, omdat ik gewend ben alle aandacht voor mezelf te krijgen, slechte eigenschap Bloos
Ook word ik heel snel verlegen bij andere mensen, vooral bij mannen. Maar dat dat komt door mijn 'vaderloosheid' (weet even niet hoe anders te noemen Knipoog ) betwijfel ik..

Ik ben wel veel volwassener geworden doordat ik alleen met mijn moeder woon. Je word natuurlijk veel sneller betrokken bij volwassen gesprekken als je maar met zijn tweetjes bent, dan als je moeder een vader heeft om volwassen dingen te bespreken.

Nah, ik vind het prima zo, ik zie mijn vader ongeveer eens in de 2 maanden, en zelfs dat hoeft niet van mij. Vroeger wilde ik veel contact met hem, maar het gaat gewoon niet. Hij denkt dat hij alles goed kan maken door extra veel geld aan me te geven, maar zo werkt dat dus niet.

Ik ben erg tevreden met mijn moeder-dochter gezinnetje Haha!

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:25

Ik woon zelf alleen samen met mijn moeder en we hebben heel veel aan mekaar, maar ze vind het naar dat ze nooit eens op iemand terug kan vallen wat jij zelf al zei. Nou heb ik natuurlijk wel een leeftijd bereikt dat ze goed met mij over dingen kan praten maar dat is niet was ze wil, want ze wil mij niet met bepaalde dingen belasten. Ik heb nooit een vaderfiguur in mijn leven gekend maar ik merk wel dat als ik een vriendje heb dat ik die meer als vaderfiguur zie zeg maar. beetje raar maar moeilijk uit te leggen. Ik ga dus ook voor 2 ouder gezin

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:28

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 was. Dus heb ook voor een deel alleen m'n moeder als opvoeder gehad.
Ik moet zeggen dat je het toch wel mist. Meestal is de band tussen ouders en kinderen heel sterk.
Toen m'n moeder een vriend kreeg ging het veel beter. M'n moeder was weer gelukkig en stond er niet meer alleen voor.
Ik moet ook zeggen dat ik ook geen goede band meer heb met m'n vader. Je groeit uit elkaar.

Ik ben voor een 2oudergezin maar, het moet niet constant heibel/ruzie zijn want dat verpest echt de sfeer(spreekt uit ervaring)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:29

Chubby schreef:
Ik denk dat je samenvattend kunt zeggen dat kinderen vooral gebaat zijn bij een stabiele en liefhebbende omgeving. Of dat nu gaat om een twee-oudergezin dat met z'n allen samenwoont, een twee-oudergezin wat niet bij elkaar woont, een samengesteld gezin (nieuwe partner van een ouder, homoseksueel koppel) of een een-oudergezin (overlijden van een ouder, BOM moeder of onbekende vader)..

juist... liefde veel liefde en geborgenheid daar gaat t om en stabiliteit natuurlijk ben t helemaal met je eens!!!!! al lijkt wat ik boven jou aschreef er ook al aardig op maar dit bedleode ik zo'n beetje ook:D

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:31

mijn ouders zijn nu ongeveer 8 jaar geleden uit elkaar gegaan en al 6 jaar gescheiden.. ik moet zeggen ik heb toch nog wel een twee ouder gezin.. ik kom bij allebij .. ze hebben allebij nog redelijk contact (vanwege mij en mijn zusje) .. en mijn moeder heeft nu een vriend en dankzij hem heb ik uiteindelijk ook mijn pony gekregen.. ik ben er alleen maar beter op geworden.. heb nu 3 honden en eerst maar een.. mijn vader heeft nu 3 vriendinnen gehad en alledrie hartstikke lief Ja

Ik ben dus eigenlijk gewend dat mijn ouders niet op een plek wonen.. en omdat het bij ons goed gaat vind ik het ook niet erg .. maar denk wel dat kinderen beter kunnen opgroeien met een vader & moeder (zolang er geen ruzie is).. Ja

Maja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:32

IKbenEllen schreef:
Als pa en ma op een normale manier met elkaarr om kunnen gaan ben ik uiteraard ook voor. Maar als er alsmaar ruzie is is het kind beter af met 1 ouder en een stabiel thuis.

Precies, beter met 1 ouder dan met 2 die constant ruzie met elkaar hebben

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:34

In sommige situaties vind ik het beter als het maar 1 ouder is. Ja Dat kan heel goed werken. Mijn ouders zijn gescheiden, heb nog een broertje en zusje, maar voor mij is het fijner zonder m'n vader in huis. Hoe raar dat ook klinkt. Voor mij is rustiger, de sfeer is anders.

Maar er zullen ook best situaties zijn waarin het veel beter is met 2 ouders.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:36

Ik vraag me wel eens af hoe ik zou zijn geworden qua karakter als ik door 2 mensen zou zijn opgevoed Lachen haha Lachen maar ben desondanks blij met mijn moeder hóór maar ik denk dat je in zeker zin toch iets mist.

Shadow0

Een stabiel gezin met 2 tevreden en gezonde ouders die genoeg tijd en aandacht voor hun kinderen hebben en ook nog eens heel verstandig omgaan met de opvoeding is natuurlijk ideaal. En zo als dat vaak gaat met idealen: vaak niet haalbaar. Er zijn zoveel oorzaken mogelijk waardoor dat niet kan. Een ouder is vaak van huis, ziek, er zijn spanningen binnen het gezin of men is gescheiden, 1 van de ouders is overleden, de ouders zijn nooit getrouwd, noem maar op.

Dat is allemaal minder dan ideaal, maar niet direkt een probleem, het hangt er vooral vanaf hoe je daar mee omgaat.

Ik heb in elk geval een paar 2-oudergezinnen meegemaakt die erg slecht waren voor de kinderen, gezinnen waar de ouders een hekel aan elkaar hadden of volkomen uit elkaar waren gegroeid, maar verveeld en ongelukkig bij elkaar bleven. Ik denk dat dat niet een goede les is om je kinderen mee te geven: "gewoon miserabel en ongelukkig door blijven gaan".

whissie

Ja, een kind kan met 1 ouder opgroeien....

Tuurlijk, een kind met en vader en moeder samen in 1 huis is het beste, zolang het goed tussen de ouders zit.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 11 jaar was, er is een dik jaar trammelant geweest in huis, wat absoluut niet bevordelijk was. Ik was toen ook opgelucht dat mijn vader vertrok, er kwam zoveel rust voor in de plaats.....het was goed zo, ons leven werd weer normaler, weer zonder dagelijkse ruzies, ik durfde weer vriendinnetjes uit te nodigen om te spelen en ik werd vrolijker in het geheel. Ik denk dat het voor ons beter was.
Ik heb ook pas na 13 jaar weer mijn vader opgezocht, ben blij dat ik weer goed met hem omga, maar heb niet het idee dat ik de 2e ouder heel erg gemist heb vroeger, eigenlijk gewoon niet.

En inderdaad, niet iedereen heeft de keus om met z'n 2en het kind op te voeden.
Maar ik ben wel van mening, als het niet goed gaat tussen beide ouders moeten ze niet om het kind bij elkaar blijven, dat geeft juist littekens aan het kind, kinderen krijgen veeeeeel meer mee dan word gedacht.