Hoe denkt de maatschappij over de Ramadan?PLEASEREAGEER!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Hoe denkt de maatschappij over de Ramadan?PLEASEREAGEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:55

Weer een vraagje van mij voor een werkstuk nederlands. Eigenlijk moet het morgen al ingeleverd worden. Tis niet voor mezelf, maar voor een vriendin van mij. Zou je alsjeblieft even willen antwoorden op de vraag:

Hoe denkt de maatschappij over de Ramadan?
en je voornaam en leeftijd erbijzetten aub
Alvast bedankt..!!

Groetjes Susanne

smurf1988

Re: Hoe denkt de maatschappij over de Ramadan?PLEASEREAGEER!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:56

laura - 16 jaar
Ze moeten lekker doen wat ze niet laten kunnen, heb er geen last van

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:06

Jessica - 19 jaar: Totaal geen problemen mee, iedereen moet zijn eigen tradities en feesten aanhouden, en de ramadan is volgens mij niet iets waar je anderen problemen mee bezorgt.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:32

Paulien- 18 jaar.

Ik vind de Ramadan een mooie traditie. Ik vind alleen dat de jongere generatie moslims in onze maatschappij niet zo goed meer weten waarom de ramadan word gehouden en waar ze zich aan moeten houden.
Tijdens de Ramadan is het verplicht om andere mensen te helpen. En ik zie genoeg moslims die het tegenovergestelde doen (daklozen pesten oid)
Overdag mogen ze niet aan seks denken en toch zie ik genoeg mensen daar duidelijk mee bezig zijn (meisjes nafluiten en seksuele dingen roepen)
Met andere woorden: ik vind het een traditie die het waard is om vast te houden voor de mensen die erin geloven. Ik vind alleen wel dat mensen zich er niet achter moeten verschuilen als ze niet eens meer weten wat het betekend.
Het is jammer dat de jongere generatie steeds minder van hun eigen geloof weet maar hun geloof wel "gebruikt"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:39

34 jaar, ik heb diep respect voor mensen die de Rammadan voeren,
ik zou het ze niet na doen. Ik heb er geen last van er wordt mij niets opgedrongen dus van mij mogen ze naar alle hartelust Rammadannen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:41

Ik vind de RAmmadan wel een goed, vreedzaam en menslievend aspect van de islam. Kun je moeilijk veroordelen he.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:43

keshia, 18 jaar

ik vind dat de rammadan een mooie traditie is, en dit is ook echt belangrijk in het geloof. een hoop klasgenootjes van mij doen aan de rammadan, en helpen ook ècht andere mensen. hierdoor weet ik nu ook wat de rammadan inhoudt, en waarom ze aan de ramadan doen. [wist ik vantevoren niet Bloos ]
ik vind ook dat je de ramadan moet respecteren, en ik vind het erg knap dat deze mensen het vol kunnen houden, ondank dat ze er ook vaak [negatieve] reacties op krijgen.
wel vind ik dat je alleen mee moet doen aan de rammadan als je er ook echt achter staat, en niet alleen omdat familie dat doet..

nogmaals, erg knap van de mensen die aan de rammadan mee doen, ik er echt respect voor!

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:46

Yonne- 15 jaar

Heel knap dat die mensen dat kunnen. Heb ik heel diep respect voor. Verder heb ik er ook gen last van ofzo. Wel vind ik het dom als je dan op school (zodat je familie het niet merkt) gaat eten.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 20:02

Dank jullie wel voor de reacties! Hier hebben ze egt wel wat aan!!!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:03

Anouck - 14 jaar
Moet dat in België ? Kunnen ze dat niet houden in hun eigenland .
Ze doen maar zolang wij er geen last van hebben

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:07

esther 22 jaar
Naar wat ik van andere turken heb gehoord vind ikd e ramadam onzin, waarom??

tussen zonsopgang en zonsondergang mogen ze niet en drinken, vervolgens gaat de zon onder en gaan ze lopen "schransen" Midden in de nacht staan ze op om extra te eten en te drinken om de dag op school of werk door te komen. Naar mijn idee de omgekeerde wereld van eten en drinken, dus wat heeft het voor een nut??
Ik respecteer het als ze het doen, maar snmap alleen het doel er niet zo van ( wat ik heb gehoord was het doel dat ze zich in konden leven in de armeren die niks hebben, maar ik neem aan dat de armeren niet snachts opstaan om hun buikje vol te eten en te drinken omdat ze overdag niks hebben???) Succes met het werkstuk!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:09

Lidewij - 16 jaar
Tja, hier hebben we er ook niet echt het klimaat voor zal ik maar zeggen. Vroeger was het zo trouwens geregeld dat de ramadan altijd ergens in het voorjaar viel; dan kunnen de meeste mensen dat wel aan. Maar eens het wat kouder begint te worden zijn er toch verschillende mensen wiens lichaam protesteert. Maarre ze doen maar hoor, ik stoor me er niet aan.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:32

Lidewijke schreef:
Lidewij - 16 jaar
Tja, hier hebben we er ook niet echt het klimaat voor zal ik maar zeggen. Vroeger was het zo trouwens geregeld dat de ramadan altijd ergens in het voorjaar viel; dan kunnen de meeste mensen dat wel aan. Maar eens het wat kouder begint te worden zijn er toch verschillende mensen wiens lichaam protesteert. Maarre ze doen maar hoor, ik stoor me er niet aan.

de ramadan valt altijd in de 9e maand van islamitische kalender en heeft met de stand van de maan te maken, het is dus niet zo dat het altijd in het voorjaar viel Knipoog

ik geloof dat het elk jaar 11 dagen vervroegd wordt [in onze zonnekalender], en dat betekent dat de islamieten in nederland dus over een paar jaar midden in de zomer moeten vasten [en in sommige landen zijn het altijd zo'n hoge temperaturen tijdens de ramadan].
maar het verschilt denk ik ook per persoon de een heeft liever lange dagen en korte nachten maar wel een aangename temperatuur, de ander heeft liever korte dagen en lange nachten maar wel met een lage temperatuur..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:20

Marije-28 jaar

Allereerst moeten ze dat inderdaad natuurlijk gewoon zelf weten. Maar waar ik me wel aan kan storen zijn dus de jongere moslims die absoluut niet weten waarom ze het doen. Ik ken toevallig iemand die is net zwanger (zou eerst een miskraam hebben gehad want ze hoorde geen hartje, en bleek toen toch zwanger te zijn maar het was enorm zwak) en die moet echt enorm uitkijken maar gaat dan wel 3 weken lekker Ramadannen, terwijl het daarvoor jankenballen was dat ze het zo graag wil houden. Terwijl ik van andere mensen heb gehoord dat je NIET verplicht bent mee te doen met de ramadan als je ziek zwak of zwanger bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:23

Julia - 16

Ik heb er totaal geen problemen mee. Bij mij in de klas zijn er veel die aan de Ramadan meedoen en ik heb er echt geen last van, ze doen hetzelfde als anders. Ik vind het juist wel goed dat vasten, alleen zou het zelf nooit kunnen denk ik. Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:08

Suzanne-15

Ze doen maar wat ze niet laten kunnen, ik heb er zelf geen last van.. Maar dat suikerfeest vind ik minder.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:13

Whiz-25
Ik heb zowiezo niet zo veel problemen met tradities en feesten van andere culturen. Dus vind ik het ook prima als men aan de ramadan doet.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:15

Jes - 29 jaar

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik ervan moet denken, ik ken de achtergrond van de Ramadan niet. Voordat ik een mening geef zou ik me daar eerst in moeten verdiepen. Maar aangezien ik in een cultuur opgegroeid ben waarin dit soort dingen niet voorkomt kan ik me ook moeilijk een mening vormen. Ik heb er gepast respect voor. Veel mensen hebben hun eigen cultuur en bijbehorende gewoontes. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze Ramadan hebben en hoe het in zijn werk gaat.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:20

Natascha - 37 jaar
Ik vind dat als die mensen dat prettig vinden om te doen dan moet je dat respecteren Lachen
Ik moet zeggen heb me er nooit in verdiept en hoorde van de week pas waar ze dat voor deden,,,om respect te tonen aan de mensen die hongersnood hebben in de wereld.
Dat is toch eigenlijk een supermooi gebaar Lachen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:42

snoetie schreef:
Lidewijke schreef:
Lidewij - 16 jaar

de ramadan valt altijd in de 9e maand van islamitische kalender en heeft met de stand van de maan te maken, het is dus niet zo dat het altijd in het voorjaar viel Knipoog

ik geloof dat het elk jaar 11 dagen vervroegd wordt [in onze zonnekalender], en dat betekent dat de islamieten in nederland dus over een paar jaar midden in de zomer moeten vasten [en in sommige landen zijn het altijd zo'n hoge temperaturen tijdens de ramadan].
maar het verschilt denk ik ook per persoon de een heeft liever lange dagen en korte nachten maar wel een aangename temperatuur, de ander heeft liever korte dagen en lange nachten maar wel met een lage temperatuur..

Ja, maar de Islamitische kalender is aangepast, vandààr dat hij dus nu niet meer altijd in het voorjaar valt. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:47

Ik heb respect voor de moslims die aan de ramadan doen.
Helaas is in de christelijke cultuur het vasten wat verwaarloosd. Het is een goede zaak vind ik, om stil te staan bij de armoede in de wereld door het zelf eens aan den lijve te ondervinden.

Fanatieke moslims moeten ervoor oppassen dat ze geen druk uitoefenen op mensen om mee te doen. Het moet een eigen keuze zijn en als je gezondheid het niet toelaat, bijv. kinderen ouderen zwangeren of chronisch zieken, zouden het niet moeten doen. hoeft trouwens ook niet van de islam maar gebeurt toch weleens.

Praktisch vind ik het wel ver gaan om ook geen water te drinken. Vooral omdat de ramadan steeds vroeger in het jaar valt en het over een x aantal jaren in de zomer zal vallen. Op de evenaar niet zo'n drama maar hier wel!
(zouden er daarom zo weinig moslims boven de poolcirkel wonen? Nagelbijten / Gniffelen )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 00:14

beantsje schreef:
Praktisch vind ik het wel ver gaan om ook geen water te drinken. Vooral omdat de ramadan steeds vroeger in het jaar valt en het over een x aantal jaren in de zomer zal vallen. Op de evenaar niet zo'n drama maar hier wel!
(zouden er daarom zo weinig moslims boven de poolcirkel wonen? Nagelbijten / Gniffelen )

Volgens mij houden ze dat de tijden aan van Turkijke, Marokko of Saoudi- Arabie...
Dus; wanneer daar de zon onder gaat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:19

Merilyn 25: Ze moeten doen wat ze niet laten kunnen maar ik ga verder met Paulien (Plien4tarzan) mee. Veel jongeren gebruiken de Ramadan niet op de juiste wijze, daar heb ik een bloedhekel aan.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:32

Selene 17: Voor de mensen die er in geloven en "meedoen" aan de Ramadan op de manier zoals het bedoeld is heb ik respect. Maar zoals ik de afgelopen jaren veel jongeren (allochtonen) die ook "meededen" aan de Ramadan heb horen praten erover vraag ik me wel af of ze weten wat de hele bedoeling ervan is... Zodra de zon onder is vreten ze zich helemaal vol en doen alles wat God verboden heeft, op school hoorde ik ze zelfs praten over wat ze allemaal wilden eten en spraken ze af om de plaatselijke pizzaria maar eens te bezoeken...
Ik heb tijdens de Ramadan ooit eens een werkstuk gemaakt met een Turks meisje. Na school ging ik met haar mee omdat we bij haar verder zouden werken en het eten stond daar gewoon al klaar op de tafels voor als de zon onder was. En het was niet zo'n beetje, nee, het waren echt ladingen voedsel! Als je op zo'n manier meedoet vind ik het niet helemaal in de haak, doe je dan mee omdat je zelf wilt, of omdat je moet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:40

Helaas merk ik dat vele wél aan de Ramadan mee doen, maar voor de rest niet streng moslim zijn.
Zo was er 1 die zei, wanneer het in de zomer zou vallen met 30 graden, hij zich ziek zou melden.
Dan ben je een "nepper" en vind ik het dus schijnheilig.
Zo zijn er nog zat die alles doen wat verboden is, maar wel meedoen met de Ramadan.

Ik heb weinig tot geen respect voor moslims meer, juist doordat ze alleen "geloven" als het uit komt. (zeker de jongere)