Steekpartij Sociale Dienst Zeist, 2 zwaargewonden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Steekpartij Sociale Dienst Zeist, 2 zwaargewonden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 16:06

Aangezien ik zelf bij de sociale dienst werk, schokte dit bericht mijheel erg. Ook ik heb tijdens mijn werk al te maken gehad met agressieve klanten, maar dit slaat alles. Wat bezielt mensen om dit te doen? Wij voeren een wet uit, ook al zouden we zelf anders willen, soms kan het gewoon niet anders. En dat mensen dan toch zo reageren, vind ik onbegrijplijk...
(overigens is nog niet duidelijk of dit een client van de dienst was). De 2 zwaargewonde medewerkers zijn inmiddels stabiel. Bericht uit: Elsevier.nl

maandag 9 oktober 2006 19:31

Steekpartij sociale dienst Zeist: drie gewonden
Op het 'werkplein' van het kantoor van de sociale dienst in Zeist zijn maandagmiddag drie personen neergestoken. De politie heeft een 21-jarige verdachte aangehouden.

De portier van het gebouw en een baliemedewerkster zijn zwaargewond, ze liepen zware steekwonden op. Een andere baliemedewerkster raakte lichtgewond, ze kreeg en klap op haar hoofd.

De verdachte, een 21-jarige man uit Zeist, hield zich na de steekpartij schuil tussen de mensen die buiten het kantoor stonden en had een mes bij zich. Wat hem bezielde is nog onduidelijk.

Groot mes
Volgens RTV Utrecht hebben ooggetuigen de man zien lopen met een groot mes. Met zijn mes viel hij eerst de portier aan, en vervolgens de baliemedewerkster. Daarna sloeg hij een medewerkster van het CWI op haar hoofd.

Het is nog niet bekend of de verdachte een cliënt is van het CWI of het UWV - beide diensten zijn in het gebouw gevestigd - maar geweld tegen medewerkers van de sociale dienst komt vaker voor. In Amsterdam is daarom vorig jaar besloten om agressieve uitkeringsgerechtigden te korten op hun uitkering (lees ook Agressief aan loket? Uitkering kwijt).

Door Jan Kooistra

Anoniem

Re: Steekpartij Sociale Dienst Zeist, 2 zwaargewonden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:12

Dit soort lui moeten ze levenslang hun uitkering ontnemen, tuig!!

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:12

ik kan me heel goed voorstellen dat dit bericht je erg heeft geschokt. Het is ook absurd dat zulke dingen gebeuren, helemaal als er ook nog een portier aan de deur staat.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 16:23

De portier kan er denk ik weinig aan doen, volgens mij was dat 1 van de slachtoffers. Het kan gewoon verschrikkelijk snel gaan. Vaak wordt een beveiliger ook gewoon achter een balie geplaatst. Afhankelijk van de indeling van het kantoor, kanhet dan soms even duren voordat de beveiliger de dader bereikt. In dit geval was de dader in zijn razernij de beveiliger gewoon te snel af. Maar het is toch te gek voor woorden dat we eigenlijk een beveiliging nodig hebben? We proberen mensen te helpen waar het kan, binnen de mazen van de wet. Heel grof: soms zit het mee, soms zit het tegen. Dus m.a.w.: soms moet je eens nee verkopen. De drogist zegt toch ook wel eens nee tegen mensen, als ze iets willen hebben wat hij niet verkoopt? En gaan ze daar dan zo uit hun plaat? Deze maatschappij wordt gewoon bijna te eng.

Onze beveiliging zit ook (vinden demedewerkers) te ver weg. Als iemand kwaad zou willen, heeft hij je ook al half lek kunnen steken voordat de beveiliging bij je is. Komt daar nog bij dat het bedrijf waar wij beveiliging van inhuren soms mannetjes stuurt van 1.60 hoog en 55 kilo. Nou wilt dat niet zeggen dat die mensen niet sterk kunnen zijn, maar wees eerlijk: echt indruk maakt het niet

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:07

Ik heb zelf in de tijd dat ik bij de sociale dienst werkte regelmatig te maken gehad met agressie. Ben eenmaal met een mes bedreigd. Gelukkig is dat door adequaat ingrijpen van beveiliging goed afgelopen.
Als ik dan dit bericht leest, besef ik weer eens te meer hoeveel geluk ik toen gehad heb.

Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers, maar ook naar hun collega's die toch weer verder moeten werken met deze wetenschap in hun achterhoofd. Ik hoop van harte dat ze goed worden opgevangen en begeleid in de komende tijd.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:05

irene schreef:
Ik heb zelf in de tijd dat ik bij de sociale dienst werkte regelmatig te maken gehad met agressie. Ben eenmaal met een mes bedreigd. Gelukkig is dat door adequaat ingrijpen van beveiliging goed afgelopen.
Als ik dan dit bericht leest, besef ik weer eens te meer hoeveel geluk ik toen gehad heb.

Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers, maar ook naar hun collega's die toch weer verder moeten werken met deze wetenschap in hun achterhoofd. Ik hoop van harte dat ze goed worden opgevangen en begeleid in de komende tijd.

Dat hoop ik ook van harte, helaas komen zulke incidenten niet alleen bij de sociale dienst voor, eigenlijk overal in dit land. Over 20 jaar kan je niet eens normaal je boodschappen meer doen denk ik.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:09

faye schreef:
Dit soort lui moeten ze levenslang hun uitkering ontnemen, tuig!!

En hun vrijheid! Water en brood, levenslang!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:28

Ik vind het diep triest maar je hoort het regelmatig. Bij alle gemeenten,sociale diensten, uwv etc hebben ze bewaking, en meubels die aan de grond vastzitten. Als medewerker zou ik misschien nog wel net zo lief achter een glazen wand zitten. Net als bij een tankstation.

Ik denk dat mensen zo reageren omdat je aan "hun" geld komt (lees geld waar de rest van de samenleving gewoon voor moet werken).

Verder valt mij op dat veel mensen ook slecht hun administratie bijhouden. En dat ze brieven van instanties niet goed lezen. Op die manier ontstaan er vanzelf fouten die dan weer de schuld zijn van de instantie. Wel moet ik zeggen dan veel instanties er zelf soms ook een puinhoop van hebben (de ib groep is geen uitzondering). Dat geeft geen reden voor geweld. Maar de meeste mensen die bij de uitkeringsinstantie komen hebben vaak een kort lontje en lage opleiding. Die staan toch anders in het leven.