Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fataal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fataal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 12:55

Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fataal

GRONINGEN (ANP)- Al te enthousiaste kinderhandjes zijn een aantal cavia's fataal geworden tijdens de opening van Caviastad op de Groningse kinderboerderij Wegafarm. Volgens de directeur van de kinderboerderij waren de kinderen te hardhandig aan het knuffelen.

Een aantal van de kleuters ging zelfs per ongeluk op de beestjes zitten. ,,Drie van de tien cavia's overleefden het niet'', aldus de directeur dinsdag.

Voor Caviastad had de kinderboerderij het afgelopen weekeinde een apart hok ingericht waar kinderen de beestjes konden vasthouden en knuffelen. ,,Een moeder waarschuwde ons dat de kinderen wel heel hardhandig met de beestjes omgingen, waarop we de cavia's direct in hun hokjes hebben teruggezet.''

Ze waren niet meteen dood. ,,Je zag wel dat een aantal cavia's niet zo lekker in hun vel zat. Enige tijd later zijn ze doodgegaan, vermoedelijk aan inwendig letsel.'' De kinderboerderij heeft 'Caviastad' opgeheven en de zeven cavia's die de dag overleefd hebben, teruggebracht naar de fokker.

Bron: MSNnieuws
~*~*~*~*~*~*~*~*~

Walgelijk, heb er geen woorden voor
Juist maar weer bewijs hoe weinig hedendaagse mensen eigenlijk om dieren geven; wegwerpartikelen en gebruiksvoorwerpen Boos!

Emori

Re: Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:59

vreselijk, maar ja, kinderen kennen soms hun eigen kracht niet
Ook al bedoelen ze het goed, het komt er niet altijd goed uit..
zeg maar
weet niet hoe ik het uit moet leggen
maar arme caviaatjes....Verdrietig

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:02

Dan grijp je als ouder toch meteen in? Scheve mond
En ik neem aan dat er ook mensen van de kinderboerderij bij waren?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:03

MissToseland schreef:
vreselijk, maar ja, kinderen kennen soms hun eigen kracht niet
Ook al bedoelen ze het goed, het komt er niet altijd goed uit..
zeg maar
weet niet hoe ik het uit moet leggen
maar arme caviaatjes....Verdrietig

Juist omdat kinderen niet weten wat ze doen, is het zaak dat er continue toezicht is. Is hier duidelijk niet goed gebeurd.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:04

Ja ik vind het ook een vreemd verhaal!
Duidelijk geen goed overzicht op de kinderen/dieren
Als ouder zou ik mijn kind in de gaten houden, vooral met kleinere dieren.

Arme beestjes!! Huilen Ach gut

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:22

Ik ben nooit een voorstander geweest van een knuffelhoek met dieren. Sommige ouders gooien hun kinderen in zo'n hoek (lekker rustig) en medewerkers kunnen blijkbaar ook geen tijd vinden om op te letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:31

Arme caviaatjes...
Het is inderdaad zaak van die kinderboerderij om daar toezicht op de houden, om de reden die Vanessa24 ook al geeft.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:34

Vergeet de ouders niet Krista. De ouders zijn verantwoordelijk voor de kinderen, het personeel voor de cavia's. Helaas zijn beide partijen tekort geschoten....

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:34

Ik vind ook als je een ouder bent, kun je je eigen kind erop wijssen, of een ander kind..
Deze diertjes hebben nu eigenlijk een verschrikkelijk leven gehad Nagelbijten / Gniffelen
Best sneu... Huilen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:36

Waar zijn ouders tegenwoordig als hun kinderen (die waarschijnlijk niet weten wat ze aanrichten) zulke dingen doen? Wordt er eigenlijk nog wel opgevoed, of verwacht men dat "de maatschappij" dat doet? Mijn ouders hebben me vroeger respect voor levende wezens bijgebracht, maar dat lijkt tegenwoordig niet meer standaard in het opvoedpakket te zitten .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:07

waarom ben ik niet verbaasd, zie het regelmatig op de kinderboerderij. Konijn/cavia plat geknepen hij is zo liefffffffffffff kijk mammie. En dan zeg je, he doe eens zachtjes ermee. Boze mama, bemoei je met je eige kind!! Min kinderen gingen altijd voorzichtig naar het bankje, om dan heel voorzichtig te gaan zitten. En vervolgens legde ik het konijn/cavia in hun schoot. Dan konden ze aaien, maar beetpakken hebben ze heel lang niet gemogen van me. Mensen zijn vaak zo dom en ontwetend!!!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:56

Ik snap sowieso niet dat ze dit soort dingen 'organiseren', zeker niet als er niet een soort van begeleiding is of zo. Dan vraag je er op een of andere manier om..

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:15

Tjonge jonge, letten ze weer heerlijk op.

[Iemand uit m'n klas loopt daar stage, gezellig Scheve mond]

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:29

Tellie schreef:

Die ouders leunen achterover want ze hebben daar een uitlaatterrein voor hun kinderen. Zodra ze ergens anders zijn hebben ze "vrij" en kan een ander het opknappen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 20:30

Ik snap niet dat zoiets ongezien kan gebeuren Verward
Arme caafjes Ach gut

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:09

Cavia's scheuren snel hun lever als ze verkeerd op gepakt worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 00:51

denk dat de " fout hier bij verschillende partijen ligt

de kinderen hebben de dieren misschien te hardhandig aangepakt, waarschijnlijk uit onwetendheid(aangezien het om kleuters gaat) het op de dieren zitten uit onoplettendheid tc.(nogmaals..kleuters)
de ouders die hierbij waren zullen meestalk ook geen dierenkenners zijn

maar ik snap niet dat er dieren als cavia's etc zonder toezicht kunnen worden opgepakt etc ....
kinderen kunnen nu eenmaal niet met dieren omgaan, niet als ze da niet geleerd is en daar moet je bij de meeste mensen die op bezek komen maar vanuitgaa n zolang je niet weet of het tegendeel het geval is

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 02:14

Desiree schreef:
Tellie schreef:

Die ouders leunen achterover want ze hebben daar een uitlaatterrein voor hun kinderen. Zodra ze ergens anders zijn hebben ze "vrij" en kan een ander het opknappen.

Juist...
Ik had in de schaapskooi ook z'n mega medelijden met die lammetjes..
iedereen pakte ze op... het was stampesvol..

Tja en dan loopt er een oude herder die geloof ik niet al te fris meer ziet die de boel moet begleiden.

En de ouders???? Deden net zo hard mee!!!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:27

draumpje schreef:
denk dat de " fout hier bij verschillende partijen ligt

de kinderen hebben de dieren misschien te hardhandig aangepakt, waarschijnlijk uit onwetendheid(aangezien het om kleuters gaat) het op de dieren zitten uit onoplettendheid tc.(nogmaals..kleuters)
de ouders die hierbij waren zullen meestalk ook geen dierenkenners zijn

maar ik snap niet dat er dieren als cavia's etc zonder toezicht kunnen worden opgepakt etc ....
kinderen kunnen nu eenmaal niet met dieren omgaan, niet als ze da niet geleerd is en daar moet je bij de meeste mensen die op bezek komen maar vanuitgaa n zolang je niet weet of het tegendeel het geval is

Je zegt wel dat de fout bij verschillende partijen ligt, maar je haalt maar 1 partij aan, en dat zijn de eigenaren van de caviastad.
De ouders kunnen zelf toch ook wel bedenken dat als je te hard knijpt, dat het niet goed is? Daar hoef je echt geen dierenkenner voor te zijn, iedere sukkel kan dat bedenken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:07

niet genoeg toezicht denkt ik. Leuk voor kindkes dat ze mogen knuffelen, maar zorg dat er dan iemand bijstaat. Arme beestjes zeg. Hoop dat als ze ooit nog eens iets willen "organiseren" beter nadenken over wat er kan gebeuren

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:09

Lynn_Nikita schreef:
niet genoeg toezicht denkt ik. Leuk voor kindkes dat ze mogen knuffelen, maar zorg dat er dan iemand bijstaat. Arme beestjes zeg. Hoop dat als ze ooit nog eens iets willen "organiseren" beter nadenken over wat er kan gebeuren

inderdaad, je kan als volwassene ( eigenaar of ouder ) toch wel bedenken dat die kinderen toezicht nodig hebben. echt zonde voor die beestjes!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:55

Echt heel erg sneu ik heb zelf caafjes en moet er niet aan denken. Je kunt de kinderen niets verwijten. Een kleuter heeft nog geen enkel besef van "anderen". Op die leeftijd draait de wereld alleen om de kleuter en heeft hij geen inzicht in de gevoelens van een ander mens of dier. Een kleuter zal dus alleen voorzichtig met een dier omgaan als hij dit krijgt opgelegd en er iemand bij is voor correctie.

Ik vind dat de medewerkers van de kinderboerderij hier ook in beeld komen. Die bepalen hoeveel kinderen er in de knuffelhoek mogen. En die zouden de caafjes uit hun hok moeten halen. De medewerker (en een met overwicht geen stagiair van 16) geeft aanwijzingen en heeft de leiding. Ouders kennen de regels van de kinderboerderij niet. En niet iedereen weet hoe hij/zij een kwetspaar dier vast moet pakken. Dat is voor heel veel mensen niet zo vanzelfsprekend.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:03

Dat is het probleem met kinderboerderijen... En ook als kleine kinderen van papa en mama een caaf of konijn krijgen Ben echt tegen dit soort dingen, want de dieren zijn keer op keer de dupe van dit soort experimenten. Laat die kleintjes met grotere dieren knuffelen, dan letten de ouders tenminste een keer op!

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:22

Daarom heb ik bij onze kinderboederij erdoor gedrukt dat er geen konijntjes/caviatjes meer vastgehouden mogen worden. De dieren blijven nu gewoon in het hok en ze mogen alleen nog maar kijken.

Het maakte de ouders ook niet uit of de kids een caafje of konijntje pijn deden. Ik kreeg regelmatig boze blikken van ouders als ik zei dat ze niet zo met het beestje om moesten gaan.

Laatst was er trouwens een moeder zo brutaal om 2 konijntjes bij elkaar te zetten omdat haar zoontje dat zo leuk vond Hamer

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:26

jeetje dat snap je toch niet Boos!
je weet toch dat er met kleine kinderen toezicht op gehouden moet worden omdat ""sommige kleine kinderen niet zachtjes om kunnen gaan met dieren Boos!
"
ik snap het niet zoiets leer je ze toch van thuis uit dat je met een beest "normaal" om moet gaan
maar goed wie ben ik
erg sneu voor de beestjes maar als je zoiets opent moet je echt wel zorgen dat er genoeg toezicht is