Onderzoek Jeugdzorg naar Gouden Kooi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Onderzoek Jeugdzorg naar Gouden Kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 21:28

Citaat:
Jeugdzorg is een onderzoek begonnen naar de kinderen van één van de deelneemsters aan De Gouden Kooi. In dat tv-programma van Talpa zijn mensen opgesloten in een luxe villa in Eemnes. Wie het 't langst - en minimaal een jaar - volhoudt, wint het huis en een fors geldbedrag.

Eén van de deelneemsters, Natasia (32), heeft twee kinderen (9 en 6), die nu worden opgevangen door haar zus en haar vriend. In de eerste aflevering was afgelopen zondag te zien hoe de twee huilend afscheid namen van hun moeder.

Batterijtjes opladen
De PvdA heeft Kamervragen over de kwestie gesteld. De Kamerleden Kalsbeek en Dijsselbloem willen van de ministers van Justitie en Onderwijs weten of de moeder zich schuldig maakt aan verwaarlozing.

Zij storen zich ook aan uitspraken van de vrouw in de media, bijvoorbeeld dat ze het wel fijn vindt om er een jaartje tussenuit te gaan. Eén kind heeft zware gezondheidsproblemen en mede daarom wil ze "even mijn batterijtjes opladen".

De PvdA'ers zijn benieuwd of dergelijke uitspraken te rijmen zijn met de verantwoordelijkheid van ouders voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van hun kinderen.

Psychische gevolgen
Het bureau Jeugdzorg in Flevoland gaat in kaart brengen welke psychische gevolgen de deelname van de moeder heeft voor haar kinderen.

Talpa-eigenaar John de Mol gaat ervan uit dat de twee prima worden verzorgd. Volgens hem zijn de achtergronden van het gezin goed onderzocht en hoeft niemand zich zorgen te maken.

Een woordvoerder van zijn bedrijf zei eerder op de dag: "Natasia geeft aan dat ze zich zeer weloverwogen heeft opgegeven. Juist voor haar kinderen wil ze proberen om relatief snel geld te winnen. Wij zijn niet de zender om haar die kans te ontnemen."

Wegjennen uit villa
De SGP stelde in april al Kamervragen over het tv-programma, dat toen nog in de maak was. Fractieleider Van der Vlies wilde weten wat de toenmalige staatssecretaris Van der Laan vond van het belonen van "het wegjennen van collega-kandidaten uit een villa".

Van der Laan antwoordde daarop dat een commerciële omroep zelf verantwoordelijk is voor de vorm en inhoud van zijn programma's en dat zij niet van plan was op één of andere manier censuur te plegen.

Bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... nkooi.html (rechts staat een fragment uit 't journaal).

Sja, wat moet je hier nu van zeggen?

Het gezin is bekend bij Jeugdzorg. Dan zit er toch al iets niet goed.
De moeder wil op een snelle manier geld verdienen en even weg van haar gezin... Er zit iets heel erg fout als je als moeder minimaal een jaar weg wilt van je kinderen. De jongste is 6 jaar... Een jaar is voor dat jochie een eeuwigheid. Volgens John de Mol kan ze het huis uit wanneer ze maar wilt. Maar ze heeft € 10.000 borg moeten betalen en dat krijgt ze niet terug als ze binnen het jaar eruit gaat. Dan ben je toch gek als je vertrekt? Ik snap zowiezo niet dat een moeder er € 10.000 voor over heeft om voor minstens een jaar bij haar kinderen weg te zijn. Ze mag 3 keer per jaar 12 uur!!! het huis uit!
Kinderen blijven achter in een mi onstabiele thuissituatie, want hoeveel zekerheid bieden je vriend en je zus in de opvoeding van 2 kleine kinderen? Niet getrouwd is imo altijd een risico.

Wat vinden jullie er van? Kan een moeder het maken om haar kinderen voor een jaar achter te laten bij familie voor haar eigen plezier (medische oorzaken bv laat ik even buiten beschouwing).

Even geheel offtopic, wat ziet Gordon er tegenwoordig uit zeg! Lips are sealed En dan ook nog achteraf zeggen dat hij het schandalig vind dat deze mevrouw haar kinderen achtergelaten heeft, terwijl hij haar er zelf ingepraat heeft Scheve mond

jimdebrit

Re: Onderzoek Jeugdzorg naar Gouden Kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:38

Sommige mensen gaan heel ver voor geld. Die moeder wil natuurlijk heel graag die villa, die vriend ook. Daarom is moeder wel bereidt bij de kinderen weg te gaan en de vriend wel om op die kinderen te passen.

Ik heb de eerste aflevering gezien, maar daar was die moeder al huilend te zien dat ze zich nu pas realiseerde wat ze gedaan had. Ik weet niet of iemand het ook gezien heeft, maar er was iets met dat als ze nog eerder dan gepland de gouden kooi inging dat ze dan kans maakte op 100.000 ofzo. Dus die is zonder afscheid te nemen van wie dan ook dat huis ingegaan. Pas daar realiseerde ze zich wat voor waas ze voor haar ogen had gekregen als je de prijs bekijkt.

Die kinderen waren al in tranen voordat de moeder wegging, ik vind dat echt erg. Die kinderen zitten dus hoogstwaarschijnlijk meer dan een jaar zonder hun moeder. Vooral op die leeftijd hebben ze hun ouders hard nodig.

Mensen verschillen natuurlijk, het ligt ook aan de situatie. Of je het geld heel hard nodig hebt of niet, maar ik denk niet dat mijn moeder het snel had gedaan toen mijn broer 9 was en ik 6, nu nogsteeds niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:07

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:11

Maar ik heb 1 reactie Clown
Mogen de mods dus zelf even uitvechten...

*edit: ook niet waar trouwens... Mijn bericht is 43 minuten geleden geplaatst en dat andere topic 42 minuten geleden...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:20

ik heb de aflevering gezien en vind het niet kunnen... ze laat ijskoud haar snikkende kind achter... had het er nog met mijn man en vrienden over... ik zou het niet kunnen hoor... maar goed je hebt dus moeders die dat wel kunnen... of mag je dat geen moeders meer noemen ?????

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:28

Sylvia schreef:
Maar ik heb 1 reactie Clown
Mogen de mods dus zelf even uitvechten...

*edit: ook niet waar trouwens... Mijn bericht is 43 minuten geleden geplaatst en dat andere topic 42 minuten geleden...

Edit, dat klopt.. ik zit te dromen... Clown
ik dacht aan 42 minuten is minder... maar goed dan is die later geplaatst.
Je hebt gelijk. Haha!
Sorry!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:48

melaniepk schreef:
ik heb de aflevering gezien en vind het niet kunnen... ze laat ijskoud haar snikkende kind achter... had het er nog met mijn man en vrienden over... ik zou het niet kunnen hoor... maar goed je hebt dus moeders die dat wel kunnen... of mag je dat geen moeders meer noemen ?????

Juist Koe walgelijk vind ik het, dat zo iemand zich moeder noemt. ALsof een kind van geld gelukkig wordt, een kind hoort moederliefde te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:55

Ik vind dit voor al dit soort vergelijkbare programma's gelden zoals Big brother of expeditie Robinson.Doet dit soort dingen niet als je kinderen hebt.Uiteindelijk ben je een jaar of 16 echt verantwoordelijk voor je kinderen. Als je behoefte hebt om mee te doen aan dit soort programma's doe het dan in de tijd voor je kinderen hebt of erna.
Veel mensen hebben kinderen als een soort speelgoedje ,iets wat aanwezig moet zijn als hun er zin in hebben.Niet voor niks zijn er tegenwoordig zoveel programma's als de Nanny e.d.Mama zijn is een fulltime baan en ik heb het idee dat daar steeds minder mensen zin in hebben.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:56

En zoals zo vaak word het weer gigantisch opgeblazen!!
Tuurlijk vinden de kinderen het erg en gaan ze huilen........... duh!!
Ik snap heel dat mens al helemaal niet!! Zitten janken op tv en zeggen dat ze haar kinderen mist, dan had ze er niet in moeten gaan!! Je ken het van te voren weten dat je ze gaat missen als je weet dat je ze een jaar niet ziet!!
Ben het progamma nu al zat en het is pas 4 dagen oud! Clown
De uitzending haalt volgens mij nooit het jaar op tv!! Vork

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:58

Als Bokt niet was vastgelopen was mijn topic eerder geweest Tong uitsteken!
Ik vind het echt belachelijk wat zij doet! Ze vindt dat ze tijd voor zichzelf heeft verdiend, kom op zeg, die kinderen zijn 6 en 9! Bedenk je dat dan voor je aan kinderen begint. Bovendien schijnt het jongetje ernstig ziek te zijn (geweest).

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:06

Walchelijk !!
Ik heb net de link naar het stukje uit het nieuws bekeken. Ik heb 'm uit gezet toen die moeder zonder aarzelen zei dat ze direct meeging, tot groot verdriet van haar dochter. Wat haar dochter ervan vond kon haar duidelijk niks schelen.
Mensen die zo makkelijk over de behoeften en emoties van (hun) kinderen denken moeten gewoon niet aan kinderen beginnen ! Een kind heeft zijn moeder nodig, en dat is never en nooit te vervangen door geld. Ik heb zelf een dochter van 4, en kan dit als moeder echt niet aanzien !
Ik hoop dat de politiek of iemand anders er iets aan gaat doen, of, nog beter, dat moeder zo'n vreselijke heimwee krijgt dat ze wel kruipend weer terugwil. Misschien dat ze dan inziet dat ze thuis bij haar kinderen hoort.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 23:37

Corina, dat laatste hoop ik dus ook. Alleen is ze dan wel € 10.000 kwijt. Ik weet niet wat ik treuriger vind voor die kids...

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 01:06

Er zit ook en gescheiden kerel in het programma met een kind van 2 jaar die ook zonder afscheid dat huis is ingerend voor die kans op een ton. Die was op dat moment voor de camera's zonder kind en vertrok direct uit de snackbar dus geen zielige taferelen op TV, maar evengoed een jaar van dat kind weg zonder afscheid...... Daar hoor ik niemand over............lijkt me net zo smakeloos.......maar geen kamervragen.........omdat het een man is? Omdat hij gescheiden is.......? Over onderscheid tussen man en vrouw maken zeg............

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 01:10

Ik vind het ook belachelijk dat zo'n moeder bij haar kinderen weggaat.
en waarvoor?
ze kan die villa winnen, maar hoe kan een bijstandsmoeder (?) nu een villa onderhouden.
daar moet ze elk jaar een flinke bijdrage voor afstaan aan de belastingdienst
plus het onderhoud en de stookkosten..
ik heb het programma niet gezien en ik ben ook niet van plan om het te gaan bekijken, maar dit bewijst voor mij wel weer dat dat voor mij een goede keus is

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 01:22

ja maar die villa kun je natuurlijk lekker verkopen, als ik het zo zie levert dat wel een paar miljoen op Vingers aflikken

Ik denk dat het brave mens ( Slapen ) tegen een burn out aanliep of nog ergere problemen had en dat ze liever een jaartje in een luxe villa gaat zitten dan in een inrichting..............Vind ik wel weer slim Cool

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 01:37

Nog wat trouwens, en dan ga ik pitten want het is laat Slapen Slapen Slapen

Ik vond die hele scene waarbij ze afscheid nam van die kids echt heel onfris. Ze snauwde die dochter zelfs af dat ze moest kappen met het gebler toen ze snel de limousine inrende op weg naar die villa en die ton en het miljoen (die ze toch niet krijgt, hahahaha Duivel )

Maar ik vind het wel heel makkelijk van jeugdzorg en de politiek om hier nu heel veel ophef over te gaan maken..... kom op zeg..... Er is zoveel kinderleed...... dat wil je niet weten...... Huilen en ik lees alleen maar in de krant dat jeugdzorg zijn werk niet goed doet en dat de politiek niet genoeg geld beschikbaar stelt........

Lekker makkelijk scoren hoor voor de politiek en jeugdzorg om hier nu ophef over te maken.... een mevrouw is op TV bits tegen de kids en kiest een jaar voor zichzelf en laat de kids achter bij haar vriend en familie.......en kiest liever voor de kans op een ton dan fatsoenlijk in alle rust afscheid te nemen........tuurlijk zeer ellendig voor die kids.... maar er is wel erger kinderleed in Nederland

Natuurlijk verdient deze mevrouw niet het standbeeld voor moeder van het jaar en was dat afscheid zwaar -----piep--------- van haar. Maar de kindertjes worden wel keurig achtergelaten bij vriend en zus (ofzo) en ik neem aan dat die lief zijn tegen de kids..........

Laat de PvdA een rel schoppen over kinderen die van tehuis naar tehuis gaan of in een gevangenis zitten omdat er geen geld is voor een goede behandeling en laat jeugdzorg kinderen uit huis gaan plaatsen die echt geslagen geschopt en vernederd worden....................

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:28

@sylvia,

Tuurlijk is het erg als die €10 000 weg is. Maar waar heeft ze dat geld dan vandaan gehaald ? In Nederland is het altijd nog zo dat iedereen recht heeft op een uitkering en dus in feite niemand zonder brood hoeft te zitten.
Ik denk echt dat die kinderen meer behoefte hebben aan hun moeder en moederliefde (alhoewel ik twijfel of dat laatste wel aanwezig is bij deze vrouw) dan aan merkkleding, duur speelgoed en andere luxe. Vraag maar aan de oudere generatie die vaak uit grote gezinnen kwam met weinig geld. Daar hoor je zie niet over klagen. Want ondanks het geldgebrek, hadden de meesten het goed thuis, in een warm nest. Met liefde en structuur, zodat ze wisten waar ze aan toe waren, en dat ze er mochten zijn.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:37

@ hiltje

Van die gescheiden kerel is idd net zo erg.
Maar ik heb het programma niet gezien, dus doe het met dat stukje in die link en de tekst over het programma.
Maar die kinderen kunnen nog zo lief opgevangen worden, wat denk je dat dit voor hun persoontje betekend ?
Moeder wil graag een jaar bij hun weg. Ze vind het geld belangrijker dan bij haar kids zijn. Kinderen voelen dat haarfijn aan. Ze worden voor hun gevoel bedonderd door hun moeder, en kijken een tweede keer wel uit voor ze zich zo aan iemand hechten. Een moeder, (natuurlijk ook vader) is normaal gesproken de 'veilige haven' van een kind. Iemand van wie het de onvoorwaardelijke liefde krijgt. En dit heeft een kind ook nodig voor een gezonde ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid. Daar kan geen surrogaat stel tegenop !
Wat ik vooral schokkend vind voor de kinderen is dat moeder hier zelf voor kiest, en het vrijwillig doet.
Ik denk dat dit misschien wel (bijna) net zo schadelijk is voor kinderen dan een vader of moeder met nogal losse handjes, die zelf een probleem heeft maar wel om de kinderen geeft.
Beide gevallen vind ik misdadig. Het ene is fysiek geweld, het andere emotioneel, dat blijft minstens zo lang hangen bij een kind !!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:44

Er worden wat dingen aangenomen die helemaal niet zo zijn geloof ik. Ten eerste
Citaat:
Het gezin is bekend bij Jeugdzorg. Dan zit er toch al iets niet goed.

Nu wel idd, maar het is geen probleemgezin wat al bekend was voor het programma startte.
Citaat:
ze kan die villa winnen, maar hoe kan een bijstandsmoeder (?) nu een villa onderhouden.

Ze is helemaal geen bijstandsmoeder Verward

Ik vind de ophef nogal overdreven. Natuurlijk is het een stom programma met nog stommere deelnemers, Natasia met stip bovenaan. Maar kamervragen??
De kinderen worden verzorgd door haar vriend (die ze dus normaal ook verzorgt) en haar zus. Lijkt me redelijk betrouwbaar. Maar ja, jeugdzorg heeft het imo wel vaker bij het verkeerde eind Lips are sealed

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:47

het is inderdaad een stom programma, ik snap echt niet waarom mensen daaraan mee zouden willen doen.
Maar ik vind het wel raar dat het nu alleen om de 'slechte' moeder gaat, en niet over de vader die toch ook zn kind in de steek laat!?
dat er nu kamervragen over komen wegens verwaarlozing vind ik ook wat overdreven. Deze kinderen worden vast goed opgevangen. Er zijn volgens mij nog vreselijk veel meer kinderen die echt verwaarloosd worden en die bijvoorbeeld hun vader echt nooit meer zien, en daar hoor je niemand over.

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:59

ik vindt het vann allebei belachelijk,ik zou er niet aan moeten denken om een jaar bij mijn dochtertje weg te zijn voor geen nog 10 miljoen.
Ik vindt dat je het niet kan maken tegenover je kind om een jaar van huis te gaan ik vindt het echt compleet belachelijk ,een kind vetrouwd normaal gesproken zijn ouders en dan laat je je kind een jaar achter nee ik heb er geen goed woord voor over Boos!

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:16

Helemaal mee eens ! Ja

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:45

Ik heb toevallig die uitzending ook gezien. Op dat moment dat haar dochtertje zo aan het huilen was en te horen kreeg dara meteen mee te stoppen had ik echtz oiets van, dit heeft niets met dapper zijn te maken, maar met egoisme. Althans, klinkt wat hard, want het lijkt me een heel leif mens, maar zo dom wat dit betreft. Tuurlijk heeft dit psychische gevolgen voor de kinderen. Dat zal later pas tot uiting komen en snap echt niet dat men daar niet van te voren over heeft nagedacht. Ik denk datz e het zelf ook wel inziet want zag vannacht een stukje waarin ze tegen de camera praat tegen haar kinderen? (geloof dat dat de Gouden Kooi is?)
Kind wordt toch ook nog geopereerd in dit jaar? Wat is er toch mis met sommige mensen zeg.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:15

nee snap ook niet hoe je zo lang zonder je kids kunt, geen haar op mijn hoofd of miljoen is dat waard maarja afscheid was ook wel mega drammatisch, zelf Gordon stond beetje verbouwereerd te kijken
Maar kan van de ene kant dom zijn van moeder de vrouw maar van de andere kant heb ik zoiets; waarom stelt de bedenker van het geebeuren geen regel in dat moeders van jonge kids uitgesloten zijn om er aan deel te nemen.

wat mensen wel niet alelnmaal voor poen over hebben..............

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:35

Sylvia schreef:
Citaat:
(...)Het gezin is bekend bij Jeugdzorg. Dan zit er toch al iets niet goed.

Dat klopt. Het kan namelijk zijn geweest dat de kinderen last hebben (gehad) van angststoornissen, slapeloosheid, nervositeit, verlegenheid, somberheid... allemaal voorvallen die heel normaal zijn en waarvoor het normaal is hulp te krijgen.

Je impliceert echter dat er kindermishandeling aan de orde is. Wat is er nu echt aan de hand?? Speculaties Lachen

En verder wordt ik een beetje simpel van dit soort nieuwsberichten. Hoeveel kinderen groeien er op zonder het bijzijn van een of beide ouders? Wat jeugdzorg allemaal gaat onderzoeken... ach er kan meer schade berokkend zijn binnen een gezin waarbij de ouders constant ruziën of het kind niet eens een band heeft met zijn moeder. Ik denk dan, keus vna het gezin, hun verantwoording. Dat de moeder voor geld kiest en niet voor haar kinderen, het gebeurt zo vaak in de wereld en nu ineens krijgt het de aandacht doordat de losers van Talpa weer een leuk idee voor een programma hebben?

Ik zou zeggen, Jeugdzorg doe wat met de cliënten die je binnen krijgt...