Taaltoets voor peuters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn

Taaltoets voor peuters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:50

Citaat:
Aboutaleb: taaltoets peuters onzinnig instrument

AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb van Onderwijs ziet niets in een verplichte taaltoets voor peuters die het kabinet wil invoeren. „Kinderen in groep drie van de basisschool leren voor het eerst lezen en schrijven. Wat ga je testen? Het is een onzinnig instrument om op die leeftijd al een taaltest af te nemen”, zei Aboutaleb vrijdag.

Het gaat volgens de PvdA-wethouder ook veel te veel geld kosten om alle peuters in Nederland die toets te laten afnemen. „Het is een testbatterij voor kinderen.” Dat geld kan volgens Aboutaleb veel beter worden besteed aan maatregelen om te voorkomen dat leerlingen later ontsporen op school.

Hij zegt dat soortgelijke initiatieven in de Verenigde Staten nog lang niet hun nut en noodzaak hebben aangetoond. „Het levert een diarree aan cijfers op waar je niks mee kunt.” Deskundigen zijn volgens hem verdeeld over het instrument. „Je kunt zo'n taaltoets beter afnemen halverwege het basisonderwijs, bijvoorbeeld in groep zes.”

Met de verplichte taalmeting wil het kabinet onder meer voorkomen dat allochtone leerlingen als gevolg van een taalachterstand later in de problemen komen. Als uit de toets blijkt dat het taalniveau onvoldoende is, wacht de dreumes verplichte voorschoolse educatie of bijles.

Aboutaleb meent dat het kabinet taalproblemen bij allochtonen beter kan voorkomen door voor alle peuters kinderopvang te regelen. „Als kinderen met elkaar spelen, leren ze spelenderwijs de Nederlandse taal spreken.”

bron: www.nu.nl

En gelijk heeft meneer Aboutaleb!

Hoe dom kun je zijn! Het is zo nutteloos om een taaltoets af te nemen bij peuters. Op de eerste plaats haal je ze voor zo'n toets uit een veilige omgeving, en zullen ze sowieso anders reageren oa door stil te vallen enz.
Het geld kan zoveel beter gebruikt worden! Peuters gaan nog niet naar school, stel het gaat om anderstalige peuters die nog maar weinig te maken hebben gehad met de Nederlandse taal, natuurlijk hebben zij dan al een taalachterstand. Maar zo gauw zij naar school gaan komt hier al verbetering in. Uiteraard blijven er dan nog kleuters over met een taalachterstand, ik zou zeggen ga daar dan iets aan doen!
En de peuters dan maar eerder naar de kleuterschool sturen? lijkt me ook een beetje nutteloos, een leerkracht daar heeft al een volle klas en krijgt er dan ook nog peuters bij met een taalachterstand :S

Zoals meneer Aboutaleb al zegt: "Als kinderen met elkaar spelen, leren ze spelenderwijs de Nederlandse taal spreken". idd! je hebt meer aan een Peuteropvang!

Ik heb zelf ook gewerkt met anderstalige kleuters met een Nederlandse taalachterstand, maar om nou bij peuters al te beginnen...

Anoniem

Re: Taaltoets voor peuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:12

Ik vind dat de verantwoordelijkheid maar eens bij de ouders gelegd moet worden. Zorg er maar voor at je kind Nederlands spreekt als het naar school gaat. Zo niet, bijspijkeren, verplicht. op kosten van de ouders. Mijn hemels hoeveel generaties gaan we door met dat pamperen en bekostigen. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de ouders.

Dus nee, geen gesubsidieerde peuteropvang, maar de verantwoordelijkheid terug leggen waar het moet liggen, bij de ouders.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:08

Test bij peuters in groep 3???? Beetje raar hoor want in groep 3 zijn de kinderen 6 en dus peuter/kleuter-af. Maar goed. Mijn zoontje is vorig jaar ook getest op oa taal, dus het kan prima. Daar uit bleek -wat zijn juf al wist- dat hij ver voor ligt met oa taal en al leest/schrijft terwijl hij dit schooljaar naar groep 3 is gegaan. Hij gaat nu ook op zijn niveau verder. Ik wil hiermee aangeven dat een taaltest dus prima gaat bij kinderen van 6 jaar, maar om dat nu verplicht te stellen.... dat lijkt me idd onzinnig. Volgens mij zijn ze op school kundig genoeg om te zien wanneer een kind achter blijft op een bepaald vlak en hier op in te spelen.
En ja. als ouder kan je hier ook veel aan doen, als je zelf een goede beheersing hebt van de nl taal dan zal het voor je kind ook veel makkelijker zijn dit op te pakken dan wanneer je slecht nederlands spreekt/schrijft en dit is voor autochtone ouders/kinderen net zo.
Misschien wel een goed idee om ouders een cursus Nederlands te laten volgen (op eigen kosten uiteraard).

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:10

In onze cultuur is dat misschien wel toe te passen, maar hoeveel andere culturen leven er in Nederland? Daar komt dus ook bij dat veel anderstalige gezinnen in Nederland helemaal niet in staat zijn om hun kind Nederlands te leren (ze spreken het zelf niet eens..)

Plus veel ouders (ook Nederlandstalige ouders) zijn hiertoe ook niet in staat. Enige professionaliteit bij het bijspijkeren van taal is toch zeker wel vereist..

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:21

@ ShirleyA: Meneer Aboutaleb geeft even aan dat kinderen pas in groep 3 leren lezen en schrijven, dus vraagt hij zich af wat ze daarvoor willen testen bij de kinderen..
Ik denk eigenlijk niet dat je aan de hand van 1 kind kunt zeggen dat de test wel afgenomen kan worden.. Het gaat hierbij eerder om anderstalige kinderen. Maar zoals je zegt bij kinderen van 6 jaar kan een test al beter afgenomen worden.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:25

Klijn schreef:
In onze cultuur is dat misschien wel toe te passen, maar hoeveel andere culturen leven er in Nederland? Daar komt dus ook bij dat veel anderstalige gezinnen in Nederland helemaal niet in staat zijn om hun kind Nederlands te leren (ze spreken het zelf niet eens..)

Plus veel ouders (ook Nederlandstalige ouders) zijn hiertoe ook niet in staat. Enige professionaliteit bij het bijspijkeren van taal is toch zeker wel vereist..

Daarom lijkt t mij handiger om ouders goed nl te laten spreken dan krijgen de kinderen dat weer mee. Je merkt dat kinderen van welbespraakte ouders ook veel beter hun taal beheersen, netter praten en ook makkelijker lezen en schrijven. Je hoeft als ouder nog niet eens bij te spijkeren maar gewoon zelf goed nl spreken. Volgens mij knelt de schoen daar.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:30

Klopt! Dit scheelt al heel veel.
Kinderen nemen dingen van ouders over, zo ook de taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:54

Precies, ouders zelf verantwoordelijk stellen dat ze de taal beheersen en dat door kunnen geven aan hun kinderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:57

Ìk moet eerlijk zeggen dat ik het een prima idee vind! Hoe eerder je problemen opspoort, hoe sneller je eraan kunt werken en dus hoe eerder ze kunnen zijn opgelost.
Ik kom in het middelbaar onderwijs zoveel leerlingen tegen die de taal zo slecht beheersen dat ze de lessen gewoon slecht volgen. Als dat voorkomen zou kunnen worden, zijn we al heel ver.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:48

Ik ben het met drh Aboutaleb eens. Hoe verzinnen ze het, een taaltoets op die leeftijd.
Ik ben het ermee eens dat er veel kinderen heel slecht mee kunnen komen in de nederlandse taal en daar moet zeker wat aan gedaan worden. maar neem nou allochtone kinderen, die praten buitenshuis Nederlands en thuis weer hun eigen taal, worden tussen beide geslingerd. Zo zijn er ook een hoop nederlandse kinderen die de taal niet goed beheersen, daar mag ook wel eerder wat aan gedaan worden..denk aan remedial teaching oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:53

Ik vind dit ook totaal onnutig.. Wat weet zo'n dreumes nou af van een test, naar school gaan is allemaal al spannend genoeg!

Nee, ik zou kijken naar de oorzaak: De thuissituatie van de kinderen. Vaak (wat mijn ervaring is) word er door de ouders van allochtone kinderen te weinig Nederlands gesproken thuis. Wat meestal een taal achterstand oplevert voor de kinderen zodra die op school komen.
Begeleid de ouders daar eens in, en dan kan er natuurlijk altijd via school gekeken worden naar eventuele bijles oid.
Maar een test schiet in mijn ogen niets op, daar help je de kinderen niet mee
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-06 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:54

oeps sorry dubbelpost Bloos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:59

Een kind van drie een ogentest afnemen is al een crime. Taaltest hoef ik met mijn dochter ook niet te proberen, want als ze niet praten wil praat ze echt niet. En toch kan ze wel goed praten, alleen wanneer het haar uitkomt. Ik denk dat zulke tests geen betrouwbare resultaten zullen opleveren. Daar zijn kinderen van 3 veel te wisselturig voor; hoe goed je ze ook opvoedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:07

Ik denk dat het wel te testen is.
Mijn vriend had een dove moeder en vader als ouders.
Zijn vader is pas langzaam aan doof geworden en sprak daarmee duidelijk alle klanken uit.
Zodoende dat zijn oudere broer en zus gewoon goed spraken.
Alleen is de vader vroeg overleden en moest mijn vriend als peutertje nog leren spreken en brabbelde de woorden van moeder na. Moeder die dus geen goed nederlands spreekt en al helemaal de klanken niet kan.

Er is toen bij hem ook als peuter en test gedaan en daar kwam uit dat hij voor zijn leeftijd te weinig goede woorden kon spreken.
En hij is toen tijdelijk naar een speciale school geweest.
Op de kleuterschool was hij weer bij en heeft dat hij weer gewoon kunnen volgen.

Daarmee wil ik aangeven dat een taaltest op die leeftijd wel kan en nut heeft.

Maar ik ben het wel eens met Faye, de verantwoording ligt bij de ouders om ze het goed aan te leren.
Een mediche reden zoals bij mijn schoonmoeder vind ik een uitzondering.
De taal niet beheersen omdat je gewoon niet je best doet vind ik zeker geen goede smoes.
Hoeveel generaties moeten wij nederlanders nog gaan betalen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:26

faye schreef:
Precies, ouders zelf verantwoordelijk stellen dat ze de taal beheersen en dat door kunnen geven aan hun kinderen.

ja en hoe ga je dat doen bij kinderen die om een vage reden achterstand hebben.
Zoals bij mijn nichtje.
geen dokter weet waarom, maar ze is nou 3 jaar en begint nu pas een beetje te lopen en der eerste woordjes te zeggen....

Die zal een mega achterstand krijgen (hebben), dus dan moeten der pa en ma maar gaan dokken terwijl hun hun uiterste best doen omdat kind te laten praten!
(der vader is zelfs leraar)

EDIT: typo.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 09-10-06 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:27

Anne_GTI schreef:
Een kind van drie een ogentest afnemen is al een crime. Taaltest hoef ik met mijn dochter ook niet te proberen, want als ze niet praten wil praat ze echt niet. En toch kan ze wel goed praten, alleen wanneer het haar uitkomt. Ik denk dat zulke tests geen betrouwbare resultaten zullen opleveren. Daar zijn kinderen van 3 veel te wisselturig voor; hoe goed je ze ook opvoedt.

Het is juist een crime om dat niet te doen.
Door z'n test kwamen wij er achter dat mijn broertje weinig zag.
Hij had hierdoor op 11 maand al een bril.
had hij dit niet toen al gehad had hij een nog grotere achterstand op gelopen.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 00:38

Ik vind zo'n test een prima idee! Ook wat betreft het ontdekken van problemen die op die leeftijd met logopedie aan te pakken zijn en zo niet op de basisschool (nog) een probleem vormen. Er zijn Peuterspeelzalen met Peuterplus mogelijkheden voor kinderen met taal problemen of achterstand. Verder is het denk ik belangrijker om cultuur te doorbreken, ik weet van een vriendin van mij dat bepaalde culturen denken dat kinderen onder de 4 jaar niet kunnen leren en ook met hun kinderen spelen is iets wat ze moeten leren.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 08:30

Klijn schreef:

Zoals meneer Aboutaleb al zegt: "Als kinderen met elkaar spelen, leren ze spelenderwijs de Nederlandse taal spreken". idd! je hebt meer aan een Peuteropvang!

Als ze naar een NL'se school gaan ja en niet in een 'zwarte' buurt wonen. Maar aangezien er steeds meer zwarte scholen komen zal die taalachterstand altijd wel blijven.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:10

hmmz een peuter is wel erg jong.. maar vaak kun je in groep 5 of 6 al zien of een kind behoorlijk Nederlands kan of niet.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 16:26

JustNanno schreef:
Klijn schreef:

Als ze naar een NL'se school gaan ja en niet in een 'zwarte' buurt wonen. Maar aangezien er steeds meer zwarte scholen komen zal die taalachterstand altijd wel blijven.

Op zwarte scholen wordt net zo goed iets aan taalbevordering gedaan.. Op deze scholen wordt ook gewoon Nederlands gepraat.. punt is alleen dat Leerkrachten er goed en actief op moeten letten dat de kinderen onderling geen andere taal gaan praten Knipoog

Houd wel rekening met het feit dat de taaltoetsen voor peuters niet door de peuterleidsters wordt afgenomen! maar door totaal onbekende voor de kinderen..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:14

Toad schreef:
hmmz een peuter is wel erg jong.. maar vaak kun je in groep 5 of 6 al zien of een kind behoorlijk Nederlands kan of niet.

Al veel eerder hoor. Ik vind dat je juist veel te laat bent als je een probleem als taal pas gaat aanpakken in groep 5 of 6. Bij een peuter kan je al heel goed testen hoe zijn woordenschat is en t creatieve taalgebruik evenals de uitspraak.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:15

ik ben er echt op tegen, elke peuter ontwikkeld zich op elk vlak weer in zijn of haar eigen tempo!
op deze manier wordt het veel te krampachtig allemaal!!