Winschoten verbiedt circus met wilde dieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Winschoten verbiedt circus met wilde dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:01

het hele bericht

Citaat:
- Winschoten stelt als eerste gemeente in Nederland definitief een verbod in op circussen die gebruik maken van wilde en exotische dieren als leeuwen, tijgers en olifanten. Dat heeft de gemeenteraad woensdagavond besloten. De circussen zijn voortaan niet meer welkom binnen de gemeente.

Citaat:
In België stelden al 85 gemeenten een verbod in en Oostenrijk kent sinds januari 2005 een nationaal verbod. Ook de gemeente Amsterdam werkt momenteel aan een voorstel dat circussen met wilde dieren zal weren uit de gemeente.

OK dan!
Ik vind persoonlijk cirussen met (wilde) dieren echt helemaal niks.. Ik zeg niet dat de dieren slecht verzorgd worden, maar ik vind het gewoon niks

valerm

Re: Winschoten verbiedt circus met wilde dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:18

Jij bent het hier mee eens maar hoe zit het dan met onze paarden? In kleine boxen in plaats van grote ruime natuur.Gedwongen om onnatuurlijke dingen te doen.Maar opzich ben ik het er ook wel mee eens.Het circus is nog net een tikje extremer hierin.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:25

valerm schreef:
Jij bent het hier mee eens maar hoe zit het dan met onze paarden? In kleine boxen in plaats van grote ruime natuur.Gedwongen om onnatuurlijke dingen te doen.Maar opzich ben ik het er ook wel mee eens.Het circus is nog net een tikje extremer hierin.

Het is in ieder geval een begin, je kunt ook achterover leunen en je ogen er voor sluiten. Maar goed, het is natuurlijk water naar de zee dragen. Nu het 'vleesvee' nog!

Sommige dierentuinen mogen wat mij betreft volgen Ja

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:28

Jeetje wat een goed nieuws!
Wat verstaan ze onder wilde dieren?
Ik snap sommige mensen echt niet die naar het circus gaan.....wat is er nou mooi/leuk aan?

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:30

Ik vind het een goede stap. Ik denk dat je paarden niet met olifanten en tijgers kan vergelijken. Als mensen het idee hebben dat hun paard verveeld is kan men naar het strand gaan, naar het bos gaan of iets afwisselends doen.
En tijger of olifant neem je niet zo snel even mee naar het bos om hem een plezier te doen.
Ook zijn de leefomstandigheden echt een stuk minder dan men denkt.

Al ben ik ook tegen circussen met mensen en dan vooral jonge kinderen.
Ik vind niet dat kindjes van 6 jaar oud aan de 20 meter hoge trapeze horen te zwengelen.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:37

Zeker kun je olifanten en tijgers vergelijken met paarden. Het gaat om dieren.

Ik ben niet tegen circussen met dieren. Heb vrienden bij het circus en kom daar ook regelmatig. In hun staltenten is niets mis met de dieren. Staan kniehoog in het stroo, Tijgers ed hebben uitloop mogelijkheden overdag in de piste. Alle dieren staan er schoon en netjes bij. De bejaarde dieren reizen nog steeds mee en worden goed verzorgt. Ook als ze niet meer op kunnen treden door ouderdom. Ze worden niet ergens afgedankt achtergelaten of naar de slacht gebracht.

Bij dit circus mag iedereen, altijd en overal een kijkje nemen in de staltenten om zo duidelijk te maken dat het de dieren aan niets ontbreekt. Ze willen ook altijd al je vragen beantwoorden!!

Kinderarbeid vind ik ook echt niet kunnen.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:38

Prima!! Lachen
Ik denk niet dat die dieren het fijn vinden om al die kunstjes te doen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:56

Súper Lachen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:13

Goed initiatief van Winschoten.
Van mij mag het hele land (en daarbuiten) volgen!

En alle paarden lekker 24/7 buiten natuurlijk (tenzij ze daar niet bij gebaat zijn).

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:16

ik dacht dat in de krant meerdere gemeentes/steden stonden met dit verbod? Amsterdam o.a. dacht ik..

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:19

maar k kan natuurlijk ook gewoon fout hebben gelezen Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:23

Gelijk hebben ze mag gerust verboden worden. Zie maar is bij stichting aap en panthera.
Liever circ de soleil (of hoe je het ook schrijft) Bloos Een mooi circus zonder dieren is ook mogelijk.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:31

Ik ben het er helemaal mee eens!

Tot enkele dagen terug stond er een circus bij mij voor de deur, op een grote parkeerplaats. De olifanten stonden buiten met kettingen om hun poten. Ze stonden de hele dag op enkele vierkante meters, bijna bovenop elkaar. Ze hadden geen stro o.i.d., maar stonden gewoon op de blote tegels. Ze hadden een overkapping waar ze (mits ze netjes naast elkaar gingen staan) met z'n allen onder pasten. Ik vind dat een dier als een olifant (hetzelfde geldt voor paarden, tijgers en andere dieren) niet op enkele vierkante meters op een parkeerplaats thuis hoort! Dieren hebben voldoende leefruimte nodig, waar ze kunnen rennen/ spelen/ zacht kunnen liggen e.d. Dat hebben dieren in een circus nu eenmaal niet, hoe goed je ze ook verzorgd.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:42

ik vind dat ze best bepaalde dieren in het circus mogen hebben zoals honden, omdat die los rond kunnen rennen en die vaak het ook nog eens leuk vinden.. maar tijgers, olifanten etc. vind ik niet erin passen omdat die niet even vrij door het bos kunnen rennen, die moeten altijd in de saaie piste rondlopen... dus altijd op de zelfde plek.. dus het beste vind ik eigenlijk een circus zonder dieren uitgezonderd honden (honden daar, hebben soms nog een leuker leven dan een aantal honden in NL, die maar weinig wandelingen krijgen, die er alleen maar even voor huis uitgelaten worden en verder niets interessants meemaken.)

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:29

valerm schreef:

Jah daar vind ik nou nogal een verschil in zitten.

Paarden zijn gedomestiseerde dieren

Olifanten en tijgers daarin tegen niet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:28

dus een gedomenstiseerd beest mag je opsluiten op enkele m2's?

Niemand hier gaat het goedkeuren als iemand zn hond dag en nacht in een banch opsluit maar met een paard gebeurt in principe hetzelfde...

Ik ben niet voor of tegen exotische dieren in het circus. Ik heb hier te weinig verstand van om een goede mening te vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 07:40

Ik ben blij dat het daar niet meer mag, een dier in zo'n kleine ruimte kan toch niet? Het is nu Winschoten maar zal vanzelf wel meer worden.

Met paarden vindt ik het ook niet kunnen zo'n box. Onze paarden staan daarom altijd in een weiland met grote inloopstal en ze staan altijd met zijn vijfen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:09

Machie schreef:

Niemand hier gaat het goedkeuren als iemand zn hond dag en nacht in een banch opsluit maar met een paard gebeurt in principe hetzelfde...

Ik ben niet voor of tegen exotische dieren in het circus. Ik heb hier te weinig verstand van om een goede mening te vormen.

Nee lijkt me duidelijk dat een gedomestiseerd beest niet kan leven in het wild. En een wild dier daarin tegen wel. Dus een wild dier opsluiten is wel degelijk iets heel anders dan een gedomestiseerd dier opsluiten.

De hele dag opsluiten is natuurlijk nooit goed. Maar mijn dieren hebben grote luxe verblijven en heel wat hectares om zich op te vermaken. Het is maar net wat je zelf regelt voor je dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:11

Een paard staat liever buiten dan in een grote 'luxe' box.Maar goed dit wordt allemaal offtopic.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:34

nielsd schreef:
Een paard staat liever buiten dan in een grote 'luxe' box.Maar goed dit wordt allemaal offtopic.

Jah idd.. want dan heb je de tekst namelijk ook niet helemaal goed gelezen!!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 08:46

OK dan!

Goed begin, vind het maar niks al die beesten in hokkies die kunstjes moeten vertonen..
[En ja, ik vind dat ik dat zielig mag vinden, mijn paarden staan nooit op stal. Schijnheilig]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:06

Whiz schreef:
Machie schreef:

Nee lijkt me duidelijk dat een gedomestiseerd beest niet kan leven in het wild. En een wild dier daarin tegen wel. Dus een wild dier opsluiten is wel degelijk iets heel anders dan een gedomestiseerd dier opsluiten.

De hele dag opsluiten is natuurlijk nooit goed. Maar mijn dieren hebben grote luxe verblijven en heel wat hectares om zich op te vermaken. Het is maar net wat je zelf regelt voor je dieren.

Precies, en een tijger heeft in het wild al een veel groter habitat dan in een dierntuin. Persoonlijk vind ik het al niet kunnen om tijgers in een dierentuin te houden. Laat staan in een circus. En dan ook nog optreden met felle lampen en veel muziek nou dat vind ik niet kunnen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:57

Helemaal top. Als het nou ook nog in de rest van Nederland doorzet.