moslima-barbie populair in Turkije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

moslima-barbie populair in Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:12

In Turkije is een zogenaamde moslima-Barbie zeer populair geworden: een Barbie zonder minirokjes, zonder decolleté en zonder make-up. Wel heeft deze Barbie een hoofddoek en is deze geheel bedekt met stof. De nieuwe Barbie is een rage onder Turkse schoolmeisjes die deze poppen aan hun tassen dragen.

Het is in alle scholen in Turkije verboden om hoofddoeken te dragen, zelfs op theologiefaculteiten aan universiteiten. Veel studentes die toch hun hoofddoek op willen houden, zijn genoodzaakt hun studie te staken. Veel religieuze moslims zijn kwaad over deze maatregel en gebruiken de moslima-Barbie om de maatregelen van de staat te provoceren.

Alaaddin Dincer, voorzitter van een onderwijsvakbond, stelt dat ouders hun kinderen misbruiken voor het voeren van een soort heilige oorlog tegen de staat. "Dit soort dingen zijn pedagogisch gezien onverantwoord. Ze gebruiken de kinderen voor hun eigen ideologische oorlog. We maken ons zorgen over de toekomst van Turkije", aldus Dincer.

De moeder van de 6-jarige Merve stelt dat haar dochter zelf de moslima-Barbie uitgekozen heeft. Merve legt uit waarom ze kiest voor een bedekte Barbie. "Ik vind die andere Barbies stom. Deze is veel leuker. De andere Barbies zijn bloot". De directeur van Merve's school legt uit nog geen maatregelen te zullen treffen tegen de poppen, totdat het ministerie hen daartoe opdracht geeft.

Economisch gezien is er sprake van een gat in de markt. De 'oorlog' tussen seculieren en islamisten wordt uitgebuit voor het grote geld. "De ouders uit bepaalde kringen willen dat hun dochters deze Barbies als model nemen. Ze hebben hier toch alle recht op? Daarnaast is het ook goed zaken doen. Het is een gat in de markt", aldus Kubilay Altun, een winkelier die speelgoed en schoolspullen verkoopt in Istanboel.

Afbeelding

Bron: www.fok.nl

naja zeg, het gaat wel steeds verder zeg

BasiNami

Re: moslima-barbie populair in Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:35

Jeetje, niet best zeg..
Hoewel ik vind dat er ook best zulke barbies mogen komen vind ik die opmerking van dat meisje wel erg.. 'Te bloot', dat is echt door die ouders in de mond gelegd!
Dan trekt zo'n kind haar barbie toch een lange broek aan..

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:10

belachelijk dat er ook zulke barbie's komen.
de barbie's van nu zijn ook te erg, dun,halfnaakt.
gewone barbie's met een spijkerbroek en een tshirt zouden er moeten komen voor iedereen.

nog ff en je hebt ook nog bourkha barbie's..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:31

Waar ik eigenlijk nog meer van sta te kijken is dat in Turkije (!) hoofddoeken verboden zijn op school, maar dat dat in Nederland zelfs op Nederlandse scholen gewoon toegestaan is! Lips are sealed

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:29

ja dat vond ik dus ook al zo vreemd Marye78

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:36

Zou er ook zo'n ophef zijn bij Joodse barbies of nonnenbarbies? Kom op zeg, je kan overal wel een probleem van gaan maken. De huidige barbie vind ik ook niet normaal met haar anorexiafiguur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:22

En zie hier Fulla in haar andere outfits

Afbeelding

Maar ja, natuurlijk is het leuker om alleen Fulla met hoofddoek te laten zien, geeft wat meer sensatie hè Scheve mond

Kortom, wat een ophef weer. In Thailand, Singapore, India etc. hebben ze ook 'aangepaste' barbies. Ook met hooggesloten kleding, indiase barbies kunnen ook een hoofddoek dragen en hebben ook de traditionele stip ( ben even de juiste naam kwijt ) op hun voorhoofd. En daar hoor je niemand over.

En trouwens, Fulla bestaat al sinds 2003. Maar ja, de moslim massa hysterie is nu wat heftiger, dus is het leuker om d'r nu een stukje over te maken? * zucht *

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:29

Marye78 schreef:
Waar ik eigenlijk nog meer van sta te kijken is dat in Turkije (!) hoofddoeken verboden zijn op school, maar dat dat in Nederland zelfs op Nederlandse scholen gewoon toegestaan is! Lips are sealed

Ja, inderdaad, hier maken ze ophef over terwijl het gewoon verboden is in Turkije.... misschien moeten wij Nederlanders eens wat harder worden en niet alleen maar zeggen, maar gewoon DOEN!

Btw, krijgen we ook nog een Holland Barbie? Met blonde haren, klederdracht en op klompen. Krijg je er als extra een kaasje bij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:37

Psydoxy, die is er al Haha! Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:45

Hihi, geweldig...moslimabarbie....

Is het inmiddels al zo erg dat we het landelijke speelgoed gaan bekritiseren? Pokemon is ook niet echt schattig hoor....

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:50

Wat is er mis met die poppen? Het zijn gewoon barbiepoppen die in hun cultuur passen, niets meer en niets minder.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:53

Er is een keer een barbie op de markt gebracht die als je haar 'omboog' om te gaan zitten vetrollen kreeg. Dat vind ik wel een mooie ontwikkeling! Verder zijn in ieder land andere barbies te verkrijgen en of het wenselijk is of niet dat de barbie zo ingepakt verkocht wordt (al mag ze wel een flitsende disco outfit en baljurk in de garderobe houden) vind ik het fijn voor die meisjes daar dat ze eindelijk ook eens met dé uitvinding van mattel mogen spelen. Dat mocht eerder namelijk niet en ik heb zelf zo ontzettend veel plezier aan mijn barbies beleefd dat ik ze van harte aan die jongere generatie gun. Als ze verkocht worden is er kennelijk een markt voor en omdat barbie nu eenmaal aan cultuur en mode onderheven is sta ik hier niet van te kijken.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:44

hoe komen ze dr op!!!! haha vind het wel grappig Haha!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:19

Ik snap niet dat hier ophef over gemaakt wordt... Rolleyes Het is maar speelgoed..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:58

Psydoxy schreef:

Ja, inderdaad, hier maken ze ophef over terwijl het gewoon verboden is in Turkije.... misschien moeten wij Nederlanders eens wat harder worden en niet alleen maar zeggen, maar gewoon DOEN!

Btw, krijgen we ook nog een Holland Barbie? Met blonde haren, klederdracht en op klompen. Krijg je er als extra een kaasje bij Clown

1e zin: helemaal mee eens....stelletje softie's.. Slapen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:21

Marye78 schreef:

Nounou, wat verschrikkelijk zeg, dat we hier in Nederland een eigen keuze hebben! Rolleyes

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:15

Gaat het topic nou over die barbies of over de uitgekauwde hoofddoekjesdiscussie??

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:19

vraag ik me nou ook af Misser

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:22

Hahah, ik heb morgen een studenten feest en het thema is 'Barbie en Ken'.
En ik maar bedenken wat nou een typische barbie outfit is.
Maar nu zijn al mijn problemen opgelost!
Ik doe gewoon een lange jas aan en een doek om mn hoofd!

Vet hip dat ik dan ben!! : Cool Pling

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:24

Ik vind ze eigenlijk wel leuk, zeker de laatste 2, ze ogen gewoon vriendelijk en wat is daar mis mee, het is gewoon een stuk speelgoed wat bij de cultuur van deze bevolkingsgroep pas, prima toch Lachen
Maar ik sta er idd van te kijken dat hoofddoeken verboden zijn op school in Turkije Scheve mond

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:27

Die zou het warm hebben in de zomer Sigaar

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:33

Sorry maar ik vind dit weer echt een domme actie.
De kinderen worden gewoon opgestookt. Het word eens tijd dat die moslims in gaan zien dat bijna alles wat hun doen nergens op slaat.
Ik vind zelf dat ze altijd zo raar bezig zijn.
en ik vind het inderdaad ook belachelijk, dat ze hier liggen te tobben met die hoofddoeken, daar mag het ook niet, hier mag je geen pet op en dus ook geen hoofddoek, punt uit..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:36

edit: beter zeg ik niks...

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:37

Misser schreef:
laat maar...

eh jawel,
Dat zeg ik toch ook niet, sorry maar iedereen die overtuigd is van god is machtig en god is alles en alles wat er gebeurt komt door god (of allah) vind ik gewoon een beetje maf, maarja dat zal dan wel aan mij liggen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:39

Dnnz schreef:
Misser schreef:
laat maar...

eh jawel,
Dat zeg ik toch ook niet, sorry maar iedereen die overtuigd is van god is machtig en god is alles en alles wat er gebeurt komt door god (of allah) vind ik gewoon een beetje maf, maarja dat zal dan wel aan mij liggen

Ja maar zijn die moslims maffer dan die christenen?