magere modellen uit de tijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

magere modellen uit de tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 14:50

http://www.planet.nl/planet/show/id=677 ... /sc=9b547d

Er gaat eindelijk verandering komen in de "junkie look" van de modellen. Ze moeten nu meer dan 18% lichaamsvet hebben en liefst maat 38. Er moet ook in de winkels meer uniformiteit komen in de maten.
Er staat in het artikel dat wel 80% van de modellen af gaat vallen. Dat kan internationaal zo zijn, maar in Spanje, waar de regel al werd uitgevoerd, werd 30% van de modellen niet toegelaten voor een modeshow.

Ze hopen hiermee te helpen in de strijd tegen anorexia wat volgens de statestieken 4 op de 100 tieners (meest meisjes) treft.

Het gaat hier om "ongezond" mager uitziende, dus niet om meiden die gewoon mager van postuur zijn, al vallen die waarschijnlijk ook af wegens gebrek aan vet...

Er zit vaak meer achter anorexia (meestal een gevoel van geen controle hebben op eigen leven) wat weinig met schoonheids idealen te maken heeft. Maar het is wel een feit dat veel jongeren denken slank/mager te moeten zijn om aantrekkelijk te zijn en dat beeld moet veranderen. Aantrekkeljkheid zit niet in je postuur.

lesilla

Re: magere modellen uit de tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:52

vind het wel een goed idee.

Maar eerst stellen ze hun eisen zo hoog, dat die meiden anorexia krijgen om te mogen meedoen.
En nu mogen ze niet meedoen omdat ze te dun zijn.

Modewereld is raar. Maar al goed eigelijk eindelijke redelijk normale maten op de catwalk.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:22

Hehe zouden ze nu eindelijk doorhebben dat maat 38 er ook mooier uitziet dan maar graatpakhuis? En zo geef je ook een veel beter voorbeeld naar de rest van de wereld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 15:25

@katiavl:Ze hebben nooit ge-eist dat ze brandmager waren, maat 36 was de eis, dat kan een normaal postuur zijn. De modellen onderling hebben elkaar altijd opgejut om vooral nog magerder te zijn en de drugs die er gebruikt wordt helpt ook een handje, natuurlijk.
Maar nu wordt het dus maat 38 en niet te mager. Met ander woorden, iemnd die normaal 40 zou hebben, maar zich uitgehongerd heeft om 38 te passen, komt er niet in.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-09-06 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:26

Ik vind het echt een heel erg goed idee! Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:31

Dit soort 'restricties' helpen m.i. niet echt, het beeld dunner = gelukkiger zit er toch teveel ingeramd, dat is gewoon onze maatschappij. Er zullen altijd mensen zijn die zichzelf te dik vinden. Graatmagere modellen weren van de catwalk... er zijn nog genoeg media over, die hier niet in mee zullen gaan.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:36

Jamezy schreef:
Dit soort 'restricties' helpen m.i. niet echt, het beeld dunner = gelukkiger zit er toch teveel ingeramd, dat is gewoon onze maatschappij. Er zullen altijd mensen zijn die zichzelf te dik vinden. Graatmagere modellen weren van de catwalk... er zijn nog genoeg media over, die hier niet in mee zullen gaan.

Daar heb je ook wel gelijk in, maar het is wel een begin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 15:46

Ja, daar wil ik wel wat over zeggen. Dat graatmagere zie je hier in Portugal dus haast niet op TV. Presentatrices en presentators zijn van normaal postuur sommige zelfs gewoon vet tot veel te vet. In het showballet zitten dames die in Nederland voor "molenpaarden" zouden doorgaan. Ik moest daar in het begin een beetje aan wennen en dat is eigenlijk absurd, zo zou het gewoon overal op TV moeten zijn. Normale mensen en geen gratenpakhuisjes.
Ik kijk bv bepaalde Amerikaanse series niet omdat ik gewoon misselijk wordt van die geraamtes die er in ronlopen en denken dat ze mooi zijn omdat ze mager zijn! Maar ze zouden dergelijke actrices gewoon niet meer in moeten zetten. nogmaals er is een verschil tussen natuurlijk mager (Sissy Spacek, Mia Farrow) en uitgehongerd.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:54

Ik had het bericht ook gelezen en ik was plezierig verrast. Goed om zo'n signaal af te geven, er moet toch ergens begonnen worden. En als het dan ook nog zo'n groot modefestijn is die dat signaal afgeeft, dan vind ik dat helemaal een goede zaak. Slank is één ding, (graat)mager is nogsteeds wat anders. De modewereld een afspiegeling van de werkelijkheid maken, met dikke, dunne en gewoon ietwat stevige mensen ertussen, dat is toch nooit haalbaar. En eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook niet zo, zolang ik maar niet tegen die ingevallen bekkies aan hoef aan te kijken.

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:55

ik vind het ook een stuk beter

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:01

Moest ik 1 meter 80 zijn zou ik vanaf nu kunnen meedoen Clown
Vind het in ieder geval een goeie zaak dat ze er iets aan proberen doen..

Nanak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:21

zodra ik dit bericht hoorde had ik een discussie met een vriend van me en dit zei ik erover:
ja oke, ik snap het ook wel, want veel meisjes krijgen daardoor anorexia, want al die modellen zijn mooi dun. maar ze zitten ook te zeiken dat iedereen steeds dikker word, en als ze het ideaalbeeld verstellen van 34 naar 38 werken ze daar wel aan mee.
kijk, niet dat maatje 38 erg is dat zeker niet...maar volgens mij verleg je het hele probleem gewoon

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:48

ik heb maatje 32 en van spijkerbroek 26 of 27.. maar ben echt geen gratenhuis.. zie er gezond uit..
Vind het onzin dat ze nu ineens maat 38 moeten hebben.. wat is er mis met 36??

het magere schoonheidsideaal zal altijd wel blijven. Of ze dat in milaan nu anders willen of niet..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:00

Mijn leraar vertelde het vanmorgen, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Ik kan heel oppervlakkig zeggen: 'Ja, goed zo! Laat ze maar dik worden!', maar er zijn zoveel meiden die zo mager zijn uit zichzelf (oké, ook genoeg niet uit zichzelf).
Je zou maar naar alle moeite uiteindelijk een model zijn geworden met maatje 36 en je moet ineens weg! Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:07

amberp schreef:
ik heb maatje 32 en van spijkerbroek 26 of 27.. maar ben echt geen gratenhuis.. zie er gezond uit..
Vind het onzin dat ze nu ineens maat 38 moeten hebben.. wat is er mis met 36??

het magere schoonheidsideaal zal altijd wel blijven. Of ze dat in milaan nu anders willen of niet..

Je mist de essentie, het gaat om er ongezond uit zien, niet om het magere zelf op zich. Ze hoeven niet ineens maat 38 te hebben, ze moeten er gezonder uitzien en een model van 1.75m heeft dat vanzelf maat 38, zo was het vroeger ook. Voor de race van wie het magerste kon zijn was begonnen in de modewereld.

Het magere schoonheidsideaal wordt vooral geschapen door de media.
Het is niet altijd mooi geweest om mager te zijn. We kunnen het dus ook weer veranderen en ze beginnen nu vast ergens.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:11

In de spits stond vandaag ook een stukje, dat er op een modeshow in Milaan (oid) modellen naar huis waren gestuurd omdat ze TE dun waren.
Ik vind het een goed initatief, ik denk dat oa door die modellen meidne een verkeerd beelden hebben, van wat 'in' en 'mooi' is Lachen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:16

ja, ik heb het ook gehoort, ben er erg blij om Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:18

VeirL schreef:
Mijn leraar vertelde het vanmorgen, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Ik kan heel oppervlakkig zeggen: 'Ja, goed zo! Laat ze maar dik worden!', maar er zijn zoveel meiden die zo mager zijn uit zichzelf (oké, ook genoeg niet uit zichzelf).
Je zou maar naar alle moeite uiteindelijk een model zijn geworden met maatje 36 en je moet ineens weg! Scheve mond

Nee, gewoon een beetje bij eten. Maat 38 is een heel normale maat voor iemand van 1.75m!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:23

Nanak schreef:
zodra ik dit bericht hoorde had ik een discussie met een vriend van me en dit zei ik erover:
ja oke, ik snap het ook wel, want veel meisjes krijgen daardoor anorexia, want al die modellen zijn mooi dun. maar ze zitten ook te zeiken dat iedereen steeds dikker word, en als ze het ideaalbeeld verstellen van 34 naar 38 werken ze daar wel aan mee.
kijk, niet dat maatje 38 erg is dat zeker niet...maar volgens mij verleg je het hele probleem gewoon

Maat 38 is niet dik, maar een normaal postuur voor iemand van 1.75m of groter (en daar gaan we van uit bij modellen op de catwalk). Ze willen dat modellen zich tonen als normaal en niet als uitgemergeld.
Als je denkt dat maat 38 dik is of tot dik worden leidt, ben je al verpest in je gedachtengang.
Echt dik is maat 50 of meer. Dik worden heeft te maken met eet en leefgewoontes en niet met hoe men naar anderen kijkt. We denken niet, oh, wat is dikzijn toch mooi, dat wil ik ook! Tenminste niet in deze cultuur. Er zijn culturen waar het wat anders ligt.

We denken helaas nog wel oh, wat is mager mooi, of, in elk geval, ik wil slanker zijn dan mijn vriendin/rivaal, noem maar op. Voor wie willen we nu eigenlijk zo slank zijn? Gezond is het (TE mager zijn) niet, dus dat kunnen we niet als argument aanvoeren.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:31

Ze kunnen het nooit helemaal doorvoeren! Weet ik zeker.

En wat betreft dun zijn... ik vind het gewoon mooi als je je botten ziet. Klaar. Natuurlijk zit daar wel een grens aan en vind ik 30 kg voor iemand van 1.75 veels te weinig. Maar 'gewoon' dun vind ik prachtig. En nee, ik val niet af omdat ik dunner wil zijn dan vriendinnen, en ook niet voor mn vriend, maar gewoon omdat ik dat zelf wil.
Is nu mijn gedachtengang verpest !! Verward
Er zijn toch ook mensen die dikte mooi vinden!? Dik zijn is ook slecht voor de gezondheid hoor!

Ik blijf gewoon doorgaan naar het streven van maatje 34/36 en ik weet zeker dat ik niet geweigerd zal worden bij een ontwerper die me niet op de catwalk wilt, omdat ik te dun ben! .

Nanak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:40

Lusitana schreef:
Nanak schreef:

Maat 38 is niet dik, maar een normaal postuur voor iemand van 1.75m of groter (en daar gaan we van uit bij modellen op de catwalk). Ze willen dat modellen zich tonen als normaal en niet als uitgemergeld.
Als je denkt dat maat 38 dik is of tot dik worden leidt, ben je al verpest in je gedachtengang.
Echt dik is maat 50 of meer. Dik worden heeft te maken met eet en leefgewoontes en niet met hoe men naar anderen kijkt. We denken niet, oh, wat is dikzijn toch mooi, dat wil ik ook! Tenminste niet in deze cultuur. Er zijn culturen waar het wat anders ligt.

We denken helaas nog wel oh, wat is mager mooi, of, in elk geval, ik wil slanker zijn dan mijn vriendin/rivaal, noem maar op. Voor wie willen we nu eigenlijk zo slank zijn? Gezond is het (TE mager zijn) niet, dus dat kunnen we niet als argument aanvoeren.

ik zeg ook zeker niet dat maatje 38 te dik is hoor
helemaal niks mis mee Lachen
maar ik vond het gewoon raar dat je overal hoort dat de bevolking slecht eet en steeds dikker word, en dan zoiets ook omhoog zetten. misschien is het een beetje onduidelijk. krijg het niet zo goed verwoord
maar met maatje 38 is helemaal niks mis niet dat dat verkeerd begrepen word Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 18:51

Ah, ik las echt dat je vond dat 38 dik was omdat je dan meewerkt aan het dikker "maken" van mensen.

Goed dat je het nog even verduidelijkt!!!!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:18

Ik zou het een hele verbetering worden. En dat dat in Hollywood ook maar wordt ingevoerd Haha! al de sterren met een maatje meer, zodat jonge meisjes zich zelfzekerder gaan voelen met hun normale gewicht dat past bij hun lichaam Lachen
Alleen vrees ik dat het slechts plaatselijk zal blijven, en dus niet zal doordringen over de hele wereld.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:40

Ik vind het een hele goede actie, maar betwijfel of dit echt iets zal waar maken... Zoals al eerder gezegd, het zit er al zo ingeramd bij de mensen.
Maar wie weet, als ze volhouden en het steeds meer in de media komt....misschien!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:43

Je hebt het stukje wel wat willekeurig gequote, Lusitana. Zo wil niet 80% van de modellen gaan afvallen, maar is 80% volgens de norm die ze willen stellen (en die er in Spanje al is) te dun en zou dus niet de catwalk op mogen. Echt dik zullen modellen wel nooit worden. Maat 38 is een goede maat, maar ook een maat waar veel vrouwen alleen maar van kunnen dromen. En ik vrees dat het hele dunne voorlopig nog niet van de buis is.