minimumloon, ontslagbescherming en bijstand op de schop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

minimumloon, ontslagbescherming en bijstand op de schop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:16

Vandaag in het FD las ik een interessant artikel;

Citaat:
Minimumloon hindert de arbeidsmarkt- JOB WOUDT

De versobering van de verzorgingsstaat is nog niet ten einde. Econome en VVD-politica Nahied Rezwani roept op tot ferme nieuwe stappen.

DEN HAAG — Met een 52ste plaats op de voorlopige kieslijst van de VVD lijkt een zetel in de Tweede Kamer nog ver weg. Maar de ideeën die de Iraanse vluchtelinge Nahied Rezwani heeft over de Nederlandse sociale zekerheid, zijn er niet minder opmerkelijk door.
Het wettelijk minimumloon, de ontslagbescherming en de bijstand, ze moeten alle drie zo snel mogelijk op de schop. ‘Het socialezekerheidsstelsel moet mensen genoeg prikkelen om enthousiast aan de slag te gaan. De kosten die je ermee bespaart kun je vervolgens investeren in goed onderwijs, goede zorg en goede kinderopvang.’ ‘Het geld kun je maar één keer uitgeven’, zegt ze. ‘Dan gaat het om het beste rendement. Natuurlijk moet er inkomensbescherming zijn voor mensen die echt niet voor zichzelf kunnen zorgen. Maar dat mag geen laksheid met zich meebrengen.’
En laksheid is wel het laatste wat Nederland zich kan permitteren. ‘De tijden zijn veranderd. De concurrentie met Azië en Oost-Europa dwingen tot deze ingrepen. Ze concurreren allang niet meer alleen door lage lonen maar ook door een steeds hogere productiviteit.’
Rezwani denkt dat haar ideale samenleving in 2013 al gerealiseerd kan zijn. Nederland is op de goede weg. Maar het tempo gaat haar te langzaam, de enorme hoeveelheid ingrepen van het kabinetBalkenende ten spijt. ‘Ik ben zelf snel’, verklaart ze haar ambitieniveau. ‘En optimistisch.’
Zelf is ze sinds vijftien jaar woonachtig in Nederland, waar ze in drie jaar tijd afstudeerde aan de Erasmus Universiteit. Afgelopen april promoveerde Rezwani met een onderzoek naar een spaarstelsel voor de WW. In de tussentijd werkte ze bij het ministerie van Financiën onder VVD-minister Gerrit Zalm, die ook als opponent aanwezig was tijdens haar promotie. Sinds kort is ze werkzaam als lobbyist voor de MBO Raad. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen van respectievelijk 5,5 en 2,5 jaar. In de ideale samenleving van Rezwani is geen plaats meer voor het wettelijk minimumloon, voor velen in Nederland juist een van de pijlers onder de beschaving. De voormalige Iraanse ziet dat anders. Zij wijst erop dat het minimumloon juist een barrière is voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Door hun lage productiviteit zouden ze te duur zijn. Voor werkgevers is het dan onaantrekkelijk om ze in dienst te nemen. Gevolg is dat mensen die wel kunnen werken, ten onrechte in de bijstand blijven hangen.
Volgens de econome hoeven we niet bang te zijn dat vervolgens een grote groep ‘working class poor’ ontstaat, ofwel mensen die wel werk hebben maar amper in staat zijn rond te komen. In de Verenigde Staten zijn zij er wel. Door meerdere banen uit te oefenen moeten ze de touwtjes aan elkaar knopen. Rezwani denkt dat door lagere sociale premies en belastingafdrachten de ‘werkende minima’ er in Nederland netto niet op achteruit hoeven te gaan.
Terugvallen op de bijstand zit er in ieder geval niet in. Die is er alleen nog voor de mensen die echt niet kunnen werken. ‘Niet iedereen heeft hier meer recht op. Als iemand geen uitkering heeft, gaat hij echt wel werken.’
Het ontslagstelsel is de andere belemmering voor een soepel werkende arbeidsmarkt, meent ze. ‘Het levert alleen maar bureaucratie op, het kost onwijs veel geld en stelt in de praktijk bar weinig voor. Want als puntje bij paaltje komt, kan het ontslag niet belemmeren.’
Vooral de kantonrechtersformule is haar een doorn in het oog. Te vaak wordt die gehanteerd bij goed verdienende, hoger opgeleide werknemers die hun bedrijf moeten verlaten. Ofwel mensen die in de ogen van de econome geen bescherming nodig hebben. ‘De vergoeding is mooi meegenomen voor mensen die al in een goede positie zitten.’ ‘Ik vind wel dat werkgevers hun verantwoordelijkheid moeten nemen’, vervolgt ze. ‘Je moet kunnen laten zien dat je in een werknemer hebt geïnvesteerd. Maar dan hebben we het niet meer over een ontslagvergoeding maar over het bieden van opleiding.’
Met het wegnemen van belemmeringen ziet ze vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter tot elkaar komen. Maar voor politici gelden heel andere wetmatigheden dan de economische, realiseert ook Rezwani zich. ‘Niemand durft hard te roepen, want het kan altijd stemmen gaan kosten.’
Zo vindt ze de PvdA maar laf, nu die partij ervoor heeft gekozen haar AOW-plannen af te zwakken. ‘Durf maar het gevaar van de vergrijzing onder ogen te zien. Eerlijkheid duurt het langst.’
Ook haar eigen VVD gaat op een aantal programmapunten lang niet zo ver als Rezwani zou willen. Zo haalde een voorstel van minister Zalm om de AOW-leeftijd op te trekken tot 67 jaar, niet het partijprogramma. Maar kritiek op het eigen nest valt niet te beluisteren. ‘Ik ben zeer geïntegreerd. Ik moet ook af en toe concessies doen.’

http://www.fd.nl

Ik ben benieuwd naar meningen over bovenstaand artikel. Denk je dat dit wel of juist niet zal werken?

thorretje

Re: minimumloon, ontslagbescherming en bijstand op de schop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:51

Waar haalt ze 't lef vandaan... Iraanse vluchtelinge Nahied Rezwani; zegt al genoeg.. Wees blij dat Nederland je geholpen heeft toen je gevlucht bent.. Toen was het minimumloon wel goed en de bijstand, maar nu het beter gaat, mag een ander daar geen gebruik van maken? Egoïstische instelling.

Laksheid kunnen we inderdaad niet gebruiken.. Minister Verdonk... aan U om hier goed mee om te gaan.. 't Vreemdelingenbeleid in Nederland is waardeloos, daar moet wat aan gedaan worden. Dat mensen idd 2 of 3 jaar moeten wachten op een oordeel (en ondertussen lekker crimineel hun slag kunnen slaan hier) is idd belachelijk.. Meteen op die lekke schuit terug zou beter zijn misschien.. Er zullen nu ongetwijfeld mensen zijn die me hierop gaan aanvallen, het is niet anders.
Laatst bijgewerkt door thorretje op 12-09-06 18:12, in het totaal 3 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:55

Zozo, interessant stuk Bloos! Vind het vooral erg gedurfd! Bloos!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:02

Ik weet even niet wat ik zeggen moet Verward
Lips are sealed Drees draait zich in ieder geval om in zijn graf...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:12

thorretje, ik ben het met je eens hoor Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:51

Ach om het op de afkomst van iemand te gooien vind ik zwak, zeker omdat zij zo te zien wel hard werkt. Zoveel mensen studeren niet af binnen 3 jaar. Maar ik ben het absoluut niet eens met deze mevrouw. Er kan zeker nog wel een hoop veranderen wat betreft het stelsel van de sociale zekerheid, maar de bijstand weg voor bijna iedereen en de minimumlonen weg zie ik niet zitten. Er zijn genoeg maatregelen om mensen aan het werk te zetten die niet zo drastisch zijn. Want onder deze maatregelen leiden niet alleen degenen die laks zijn en niet willen werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:14

Misschien eens een idee om een volksreferendum te houden waarbij alle stemgerechtigde burgers een overzicht krijgen van de uitgaven die de overheid doet en de bugers de in hun ogen zinloze kosten weg te laten strepen. Ik denk zomaar dat er een ander beeld uitkomt dan de bijstand schrappen.

Ach, ik ben toch nooit VVD-minded geweest, laten we het daar maar op houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:29

Urielle schreef:
Misschien eens een idee om een volksreferendum te houden waarbij alle stemgerechtigde burgers een overzicht krijgen van de uitgaven die de overheid doet en de bugers de in hun ogen zinloze kosten weg te laten strepen. Ik denk zomaar dat er een ander beeld uitkomt dan de bijstand schrappen.

Een mooi begin zou al zijn om eens helder en duidelijk uit te zoeken
- hoeveel geld het kost
- hoeveel succes ervan te verwachten is.

In dit geval lijkt me dat het beoogde doel (meer productiviteit zonder dat het ten koste gaat van het modale en benedenmodale deel van de bevolking) zeker NIET gehaald gaat worden door al deze regelingen af te schaffen. Integendeel. Je kunt als beginnende / lagergeschoolde werknemer dan nergens meer van op aan. Ervaringen in andere landen geven ook niet aan dat het positieve gevolgen heeft om het minimumloon los te laten. Waar moet je dan nog heen? En waar moet je wonen?

Kijk, als werkgever zou ik het wel weten. Eens in de zoveel tijd gooi je de te dure of te lastige (mondige) werknemers eruit. (Bijvoorbeeld de werknemers die lopen te klagen over vervelende dingen als arbeidsvoorwaarden en veiligheid, BRRR).
Loonsverlaging ipv loonsverhoging, je wisselt je duurste medewerkers gewoon in voor goedkopere. Zeker bij weinig ingewikkelde functies kan dat prima (kantinedienst, schoonmaak, machinewerk, sjouwers, vakkenvullers...). met inwerktijden heb je dan nauwelijks wat te maken.
(En dat wordt overigens al gedaan. Via schimmige overnames en faillissementen worden bedrijven 'opgeschoond', alle dure of lastige werknemers eruit, en de rest kan terugkomen op dezelfde plek tegen een lager loon.)

En wat doe je daar tegen als werknemer? Helemaal niets. Meer werken voor minder geld, en hopen dat je niet met lege handen op straat komt te staan. Is dat nou meer welvaart?

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 02:19

Citaat:
‘Het socialezekerheidsstelsel moet mensen genoeg prikkelen om enthousiast aan de slag te gaan.'

Als je dat wil bereiken moet je vooral het minimumloon gaan verlagen/afschaffen. Ik ben nu 18 en het minimumloon is voor mij ong. 3,50 bruto en daarnaast ben ik student. Ik heb de afgelopen half jaar neit gewerkt omdat het gewoon geen nut heeft. Ik kan buiten mijn school misschien 10 uur per week halen en dan zijn het nog meestal van die baantjes waarin je 5 uur achtereen mensen moet gaan bellen met stomme dingen. Sorry daar doe ik het niet voor...dan koop ik maar een broek minder (het is nog geen levensbehoefte die 100 pm)

Citaat:
Zij wijst erop dat het minimumloon juist een barrière is voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Door hun lage productiviteit zouden ze te duur zijn.

In princiepe heeft ze hier wel een punt, alleen is dit punt alleen puur en alleen bekeken vanaf het oogpunt van de economie en de bedrijven. Op papier een mooi idee, maar daar blijft het bij. Een beetje hetzelfde idee als geen verplicht minimum prijs instellen.

Citaat:
Terugvallen op de bijstand zit er in ieder geval niet in. Die is er alleen nog voor de mensen die echt niet kunnen werken. ‘Niet iedereen heeft hier meer recht op. Als iemand geen uitkering heeft, gaat hij echt wel werken.

Terugvallen op de bijstand is nu al niet gemakkelijk, de moeder van mijn vriend zat in de bijstand en ook mijn tante zit in de bijstand. Mijn tante moet regelmatig, ong. 2x per jaar, al haar papier binnenstebuiten keren om aan te tonen dat ze er nog recht op heeft. Voor werkloosheid of arbeidsongeschikt zijn er andere potjes en ook die zijn niet meer zo makkelijk in te tappen.

Waar ze beter aan kunnen gaan denken is een fatsoenlijk apparaat, een soort database waarin je met het intikken van sofinummer je gegevens tevoorschijn komen die je hebt ingevuld. Bijv. je belastingaangifte, huursubsidie noem het maar op. Dan hoef je niet meer door elke afzonderlijke instantie binnenstebuiten gekeerd te worden en word het ook moeilijker om onrechtmatig extra geld te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:02

noem mij raar, maar personeel is tegenwoordig onbetaalbaar. Door het minimumloon vrij te geven kunnen er meer jongeren aan het werk en is er voor de lagere opgeleide mensen ook meer mogelijk (voornamelijk bijstandsgroep) Door de ontslagbescherming af te schaffen zijn werknemers eerder geneigd mensen is vaste dienst te nemen. Nu kom je als werkgever niet van disfunctionerende werknemers af. Zelfs als je ze op heterdaad betrapt bij het stelen uit de kas heb je het als werkgever nog moeilijk.

Ik denk dat het zomaar wel het overdenken waard is. Natuurlijk is het voor werknemers slikken........... maar dat was het voor werkgevers 20 jaar geleden ook toen al deze maatregelen stukje voor stukje ingevoerd werden.

Bedrijven hebben niet een onuitputtelijke geldstroom hoor Haha! die moeten ook roeien met de riemen die ze hebben. En ook een bedrijf kan die euro maar een keer uitgeven

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:14

Als werkgever zou ik hier achter staan, maar ik ben vooral werknemer Haha! .Vadertje drees zouzich omdraaien in zijn graf.
Je krijgt een soort VS het land van onbegrensde mogenlijkheden waar de armoede wierig teelt en de criminaliteit hoog is.
Dus nee ik sta hier niet achter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:19

KiWiKo schreef:
noem mij raar, maar personeel is tegenwoordig onbetaalbaar. Door het minimumloon vrij te geven kunnen er meer jongeren aan het werk en is er voor de lagere opgeleide mensen ook meer mogelijk

Maar... het minimumjeugdloon (tot 23) is ECHT al heel goedkoop. (Als je als 18-jarige voor het minimumjeugdloon moet werken verdien je 579,05 bruto. Het is dus niet mogelijk om daarvan op jezelf te gaan en dan in je levensonderhoud te voorzien. Zelfs op kamers is het nauwelijks te doen...)

De kosten van het personeel zitten lang niet alleen in het uurloon, maar vooral ook in verzekeringen, belastingen en toeslagen. Misschien dat die aanpakken veel meer zin heeft.

Citaat:
Door de ontslagbescherming af te schaffen zijn werknemers eerder geneigd mensen is vaste dienst te nemen.

Ongetwijfeld, want vaste dienst betekent niets meer Lachen Het is leuk om te kunnen zeggen dat je in vaste dienst bent, maar je hebt er niet veel aan als het elk moment zomaar opgezegd kan worden. Een hypotheek nemen lijkt me dan een hachelijke onderneming.

Ook zijn het niet altijd de dysfunctionerende werknemers die eruit gewerkt worden, ook de mondige (die gaan zeuren over arbeidsvoorwaarden en veiligheid) of de te dure (oudere, ervarener).
Leuk, daar sta je dan, je hebt je werk altijd prima gedaan maar je wordt op straat geknikkerd, en maakt voortaan vooral kans op werk tegen minimumloon of lager.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:48

vaste dinst word idd en leeg begrip ls er geen ontslag bescherming is

verschillende uikeringen zijn er moilijk om te krijgen en te behouden
ik denk dat er idd meer naar andere dingen gekekn met worden dan de dingen die deze dame voorstelt

zoals de bijkomende verzekeringen en afdrachten die werkgevers moeten betalen
tuurlijk is hetgen hier vertetd word erg prettig voor de werkgevers
maar op de lange termijn zal het idd amerikaanse toestanden in de hand werken als verhoogde armoede
criminaliteit etc etc
willen we dat dan?
en zo kan ik nog wel een hele lange lijst nadelen verzinnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:10

Afschaffen van het minimumloon lijkt me een erg slecht idee. Zoals eerder gezegd, werkt dat criminaliteit in de hand. Weinig geld hebben is al enigzins frustrerend, maar TE weinig geld hebben om in je eerste levensonderhoud te voorzien, lijkt me een regelrechte ramp en een uitstekende voedingsbodem voor het ontstaan van (enigzins) 'crimineel' tot extreem crimineel gedrag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:19

KiWiKo schreef:
noem mij raar, maar personeel is tegenwoordig onbetaalbaar.

Kim, krijg je daar niet gewoon een kwestie van marktwerking?
Ik kan me een topic herinneren over de toename van Poolse werknemers waardoor de Nederlandse werknemers met een veel lager loon genoegen moesten nemen, wilden ze niet gewoon buiten gezet worden.

Natuurlijk zal die marktwerking nog veel extremer functioneren wanneer het minimumloon wegvalt maar bij mij komen er gelijk beelden op van de periode Industriele Revolutie: grauwe arbeiderswijken, vol werkeloosheid, criminaliteit, alcoholisme etc. in tijden van meer arbeiders dan werk. Door o.a. de invoering van het minimumloon worden we toch nog beschermd tegen zulke taferelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:40

Ontslagbescherming heeft een voordeel en een nadeel. Het voordeel is dus dat je niet zomaar ontslagen kan worden. HET nadeel is hetzelfde, vanuit het oogpunt van de werkgever.

M.a.w.: misschien zijn werkgevers gemakkelijker geneigd om mensen aan te nemen zonder die ontslag bescherming.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:54

Desiree schreef:

M.a.w.: misschien zijn werkgevers gemakkelijker geneigd om mensen aan te nemen zonder die ontslag bescherming.

dat doen ze nu al, in de vorm van uitzendkrachten zo als ik.
ik heb geen vast inkomen, kan geen huis kopen, geen lening afsluiten en kan morgen op straat staan ook verdien ik minder dan een vaste kracht en doe het zelfde werk.
binnenkort komen er bij het bedrijf waar ik werk nog eens 40!!! nieuwe chauffeurs bij allemaal via een uitzendbureau omdat de werkgever geen mensen meer in vaste dienst wil

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:05

thorretje schreef:
Waar haalt ze 't lef vandaan... Iraanse vluchtelinge Nahied Rezwani; zegt al genoeg.. Wees blij dat Nederland je geholpen heeft toen je gevlucht bent.. Toen was het minimumloon wel goed en de bijstand, maar nu het beter gaat, mag een ander daar geen gebruik van maken? Egoïstische instelling.

Laksheid kunnen we inderdaad niet gebruiken.. Minister Verdonk... aan U om hier goed mee om te gaan.. 't Vreemdelingenbeleid in Nederland is waardeloos, daar moet wat aan gedaan worden. Dat mensen idd 2 of 3 jaar moeten wachten op een oordeel (en ondertussen lekker crimineel hun slag kunnen slaan hier) is idd belachelijk.. Meteen op die lekke schuit terug zou beter zijn misschien.. Er zullen nu ongetwijfeld mensen zijn die me hierop gaan aanvallen, het is niet anders.

TJEEEEEEEE, jij bent zeker zo eentje die alle problemen in nederland in de schoenen schuift van allochtonene mensen omdat je zelf je leven niet kan rondbreien. Heel irritant, zo iemand.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:43

Ik denk dat door afschaffing van voornoemde zaken de koopkracht drastisch zal dalen en op termijn is dat ook niet goed voor de bedrijven en de concurentiepositie van Nederland. Ik denk dat door dit soort maatregelen de rijken rijker zullen worden en de armen armer. Ik ben het er niet mee eens en hoop dan ook dat deze plannen nooit doorgang zullen vinden.

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:26

Whiz schreef:
thorretje schreef:

TJEEEEEEEE, jij bent zeker zo eentje die alle problemen in nederland in de schoenen schuift van allochtonene mensen omdat je zelf je leven niet kan rondbreien. Heel irritant, zo iemand.

Mensen die zo reageren, nog veel irritanter (zeker allochtoon)

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:28

thorretje schreef:
Whiz schreef:

Mensen die zo reageren, nog veel irritanter

Ha hoe moeten mensen dan reageren op die dingen die jij schrijft.. met begrip en respect??? Whahaha

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:34

Het is dan toch wel zeer toevallig, dat van alle criminele activiteiten, die je in NL op tv ziet, 99% begaan wordt door allochtone types. Slechts een enkeling is autochtoon.. Dus nee.. niet alle problemen in Nederland komen door de allochtonen.

Wat dat overigens met mijn leven te maken heeft is me een raadsel, dus waar je die fantasie vandaan haalt.. geen idéé..

En hoe de mensen reageren op hetgeen ik schrijf?.. lees 't zelf maar na. Er zijn er die 't met me eens zijn, er zijn er ook die het niet met me eens zijn en er zijn er zoals jij. Die geen eigen mening hebben en maar in 't rond raaskallen alsof ze denken dat ze weten waar 't over gaat.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:49

thorretje schreef:
Het is dan toch wel zeer toevallig, dat van alle criminele activiteiten, die je in NL op tv ziet, 99% begaan wordt door allochtone types. Slechts een enkeling is autochtoon.. Dus nee.. niet alle problemen in Nederland komen door de allochtonen.

Wat dat overigens met mijn leven te maken heeft is me een raadsel, dus waar je die fantasie vandaan haalt.. geen idéé..

En hoe de mensen reageren op hetgeen ik schrijf?.. lees 't zelf maar na. Er zijn er die 't met me eens zijn, er zijn er ook die het niet met me eens zijn en er zijn er zoals jij. Die geen eigen mening hebben en maar in 't rond raaskallen alsof ze denken dat ze weten waar 't over gaat.

Dan zul je al mijn berichten er maar op na moeten lezen om te weten wat mijn mening is. Ik geloof dat ik die duidelijk naar voren heb gebracht hier op bokt. Daarbij komt het dat mensen die zo kortzichtig denken op het gebied van allochtonen etc zo in hun eigen illusies geloven dat zij niet tot rede vatbaar zijn en al wel zeker niet zijn te overtuigen.

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:15

Je denkt toch niet serieus dat ik al jouw berichten ga opzoeken en nalezen hoe jij over het betreffende onderwerp denkt? De meeste dromen zijn bedrog, dus die droom ook.. en de droom van de Iraanse vluchtelinge Nahied Rezwani zal zeer zeker met een noodgang eindigen.. daar zorgen de nederlandse kiezers met een gezond verstand wel voor.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:21

thorretje schreef:
Je denkt toch niet serieus dat ik al jouw berichten ga opzoeken en nalezen hoe jij over het betreffende onderwerp denkt? De meeste dromen zijn bedrog, dus die droom ook.. en de droom van de Iraanse vluchtelinge Nahied Rezwani zal zeer zeker met een noodgang eindigen.. daar zorgen de nederlandse kiezers met een gezond verstand wel voor.

Het uitgangspunt van mijn reactie was niet op haar denkwijze, maar op het jouwe. En idd de kiezers zullen dat wel uitmaken. Alleen jammer dat jij door zo'n artikel alle allochtonen over 1 kam scheert. En het dan in 1 van de bovenstaande reacties het ook nog op criminele allochtonen gooit en volgens mij was dat al helemaal niet het uitgangspunt van dit topic.