Pubers gebruiken hun hersenen niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Pubers gebruiken hun hersenen niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 08:52

Pubers gebruiken hun hersenen niet goed Haha!

NORWICH (ANP) - Ouders die hun puberkinderen toevoegen dat ze rekening moeten houden met anderen, kunnen zich de moeite besparen. Pubers gebruiken maar gedeeltelijk het deel van hun hersenen waarmee ze rekening kunnen houden met de gevoelens van anderen, hebben wetenschappers ontdekt.
De ontwikkeling van hersenen is traag als het gaat om de mogelijkheid om beslissingen te nemen. Met die verklaring proberen de wetenschappers te begrijpen waarom er mokkende tieners bestaan. Pas als een volwassene 20 of 30 jaar oud is, is de ontwikkeling volledig, meldden de onderzoekers vrijdag tijdens een symposium in de Britse stad Norwich.
De neurologen van het University College in Londen vergeleken de hersenactiviteit van pubers tussen de 11 en 17 jaar oud met die van jonge volwassenen van 21 tot 37 jaar.
Bij de tieners bleek vooral het achterste deel van het brein actief. Dat deel ,,wordt meestal gebruikt tijdens simpele handelingen, of als je iemand iets ziet doen'', zei de onderzoeksleider tegen de BBC. Volwassenen gebruiken juist de voorkant van de hersenen. Daarmee denken ze vooruit, overwegen de gevolgen van hun daden en houden ze rekening met de gevoelens van anderen.

Fenrir

Re: Pubers gebruiken hun hersenen niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:57

Eindelijk een excuus dat nog wetenschappelijk bewezen is ook Haha! *roept ouders*

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:40

Hihi vertel eens iets nieuws Haha! Haha! Haha!

Die conclusie had ieder nuchter nadenkend mens kunnen trekken!!!!!!

Ze brengen het net alsof het een nieuwe ontdekking is, maar toen ik in mijn opleiding een stukje ontwikkelingspsychologie kreeg, was dat al bekend Haha! Haha! Haha!

Het is alleen wel 'leuk' dat het nu ook inderdaad aangetoond kon worden.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:03

hm..tja Tong uitsteken het maakt mij allemaal niet zoveel uit dat het wordt onderzocht Knipoog .. Je hebt je ook in zekerezin gewoon maar te gedragen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:07

Muislover dat laatste is zeker waar!

Toch kan je eigenlijk niet stellen dat pubers hun hersenen niet góed gebruiken. Ze gebruiken ze alleen nog niet zoals een volwassene dat doet (nou ja sommigen dan hihihi.....veel volwassenen blijven toch ergens steken volgens mij)

Je verwacht bv van een baby toch ook geen empatisch vermogen? Het blijkt dus dat je dat van een puber ook niet al te veel moet verwachten, hoewel er natuurlijk heel veel onderlinge verschillen zijn. De een is nu eenmaal verder in de ontwikkeling dan de ander!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:13

Volgens mij is het beter om de conclusie te veranderen in: "Pubers gebruiken hun hersnenen anders dan volwassenen dat doen." Haha!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:21

Volgens mij was dat algemeen al bekend Tong uitsteken

tamara_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:33

Ik gebruik me hersens nooit Haha!

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:36

Haha,ik gebruik met hersens eigenlijk nooit Tong uitsteken.Alleen met paardrijden enzo Tong uitsteken.De leukste dingen eigenlijk aleen Knipoog Tong uitsteken.Hahaha

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:25

fabienne schreef:
Hihi vertel eens iets nieuws Haha! Haha! Haha!

Die conclusie had ieder nuchter nadenkend mens kunnen trekken!!!!!!

Ze brengen het net alsof het een nieuwe ontdekking is, maar toen ik in mijn opleiding een stukje ontwikkelingspsychologie kreeg, was dat al bekend Haha! Haha! Haha!

Het is alleen wel 'leuk' dat het nu ook inderdaad aangetoond kon worden.

Je haalt me de woorden uit de mond Haha!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:27

Waarom heb ik toch zo'n godvergeten hekel aan dit soort onderzoeken?

Nu is er weer een hele rits pubers dat zich denkt te kunnen misdragen want, het is immers wetenschappelijk bewezen dat ze nou eenmaal niet beter kunnen. Ieder mens is een individue en kun je niet op 1 onderzoek afrekenen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:28

Overigens is het een verkeerde conclusie van de schrijvers van het artikel, om dan te stellen dat je in je opvoeding dan niets meer aan de ontwikkeling van het empathisch vermogen hoeft te doen.

Het blijft natuurlijk nodig om te pogen je kinderen dit bij te brengen door het uit te dragen, maar sterker nog, door zelf het goede voorbeeld voor je kinderen te zijn........

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:13

waarom laten ze pubers dan al zo vroeg kiezen op school wat ze willen? als al zo lang bekend is dat pubers daar moeite mee hebben waarom dan in de 3e van de middelbare al laten kiezen welk profiel enzo? Ik denk zelf dat er erg veel zijn die een verkeerde keuze maken...

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:14