Agressieve dolfijn terroriseert Bretonse kust

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Agressieve dolfijn terroriseert Bretonse kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:10

Agressieve dolfijn terroriseert Bretonse kust.

BREST - Een dolfijn terroriseert de Bretonse kust.
Het dier brengt roeiboten tot zinken, maakt visnetten kapot en viel een vissersboot zo fel aan dat de visser overboord sloeg.
"Het lijkt wel een dolle hond.
Hij heeft de afgelopen week al voor meer dan 1500 euro schade aangericht", zei directeur Henri Le Lay van de jachthaven van Brezellec aan het westelijkste puntje van Bretagne.

Die materiële schade is vervelend, maar het is erger dat het dier mogelijk ook mensen aanvalt. Deskundigen waarschuwen dat de mensen niet moeten denken dat het dier een leuke Flipper is, zoals in de televisieserie van vroeger. De dolfijn weegt meer dan driehonderd kilo en is bijzonder wendbaar.

"Seksueel rijpe mannetjes kunnen door hun dominante persoonlijkheidsstructuur zeer gevaarlijk worden", zei zeezoogdierenexpert Sami Hassani uit Brest. Hij denkt dat het dier, dat inmiddels 'Jean Floch' is genoemd, uit zijn kudde is gestoten. Hij is sinds 2002 al vele keren in het gebied gesignaleerd, maar is deze zomer zo agressief geworden dat de prefect een crisisstaf heeft ingericht.

Zwemverbod

De deskundigen adviseren aan de Bretonse kust een zwemverbod in te stellen. Veel mensen willen de dolfijn graag zien en willen graag met hem zwemmen. Daarom wordt binnenkort geprobeerd het dier met geluid weg te jagen.

Bron: http://nu.nl/news/814337/89/Agressieve_ ... _kust.html

Mijn mening:

Dolfijnen staan erom bekend dat ze uitzonderlijk vriendelijke dieren zijn.
En dat zwemverbod vind ik goed dat ze die ingesteld hebben.
Straks gaat 'ie over op de mensen. Zal wel niet, maar het blijft alsnog gevaarlijk,
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-08-06 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: nu.nl vervangen door rechtstreekse link

Damber

Re: Agressieve dolfijn terroriseert Bretonse kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:11

Jeetje, dat is schrikken... Hopen dat er geen ongelukken gebeuren...

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:24

En ik dacht nog wel dat dolfijntjes zo lief waren Scheve mond Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:33

Sja, dat is de wraak van de dolfijnen voor wat hun overkomt door de vissers (in netten verstrikt raken en verdrinken, hun voedsel weg vissen... etc.). Dolfijnen zijn intelligente dieren.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:43

Maar ik geloof nooit dat ze bewust wraak nemen, dat is een menselijke emotie. Het zal territoriumdrift zijn, maar wraak? Nee, dat is een dier wreed.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:21

ik weet het niet,maar dolfijnen zijn in ieder geval erg sterk ja.. dus ik zou niet zo snel met Flippertje de vandalistische dolfijn gaan zwemmen Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:52

jiehaaa schreef:
Maar ik geloof nooit dat ze bewust wraak nemen, dat is een menselijke emotie. Het zal territoriumdrift zijn, maar wraak? Nee, dat is een dier wreed.

VAn dolfijnen wordt gezegd dat ze echt superintelligent zijn dus dan is dit ook mogelijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:32

Dolfijnen kunnen nog zo superintelligent zijn, maar ze kunnen echt geen link leggen tussen "kwaad tegen soortgenoten in het verleden" en "wraak nemen voor mijn helaas omgekomen soortgenoten in visnetten".
Hoogsten als het dier zelf kwaad was gedaan, maar dan nog zou het niet bewust wraak nemen op deze manier.

Het is trouwens wel een raar verhaal. Hopelijk kunnen ze het dier verder de zee op krijgen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:40

Nou ik denk dat dolfijnen in zekere zin kwaad echt wel herkennen. Niet zoals wij dat doen, maar wel in zekere zin.
Als ik al merk hoe mijn dieren reageren op een onterechte tik.
Een beestje vergeet dat echt niet snel en dolfijnen zijn heel intelligent.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:17

Ik heb een keer gehoord dat dolfijnen helemaal niet altijd zo vriendelijk zijn als dat mensen graag geloven..

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:09

als er maar geen ongelukken met ernstige gevolgen gebeuren... hopelijk bedaart ie of gaat ie weer naar zn vriendjes

loveluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:48

Hee kijk een poema op de veluwe!!!

Dat was eigenlijk het eerste wat ik dacht. Ik hoorde dit gisteren op de radio, volgens mij is het allemaal wat lichtelijk overdreven. Hoe groot is een vissersboot en hoe groot is een dolfijn... Ik geloof het eerlijk gezegd niet.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:13

Ik had een beetje dezelfde gedachte als Desiree, ze zijn idd zeer intelligent. Echter denk ik niet dat hij wraak neemt op zijn soortgenoten, en wat de mensheid dolfijnen in het algemeen aandoet, maar wat misschien wel mee zou kunnen spelen is een behoorlijke geirriteerdheid naar de visnetten en boten toe. Als dat toevallig zijn territorium is daar, kan ik me dat wel voorstellen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:54

Ach, ik heb een documentaire gezien, waarin te zien was hoe flipper en zijn vriendjes andere dolfijnen (andere soort) verkrachtte. Ook kindermoord (van dolfijnen dus, niet mensen) komt voor bij dolfijnen. Daar hoor je de new age dolfijnentherapeuten niet over... Koe Dus ik zou bij die dolle dolfijn daar zeker niet gaan zwemmen... Koe
Ik vermoed dat de andere dolfijnen hem ook een engerd vinden, vandaar dat ie alleen rondzwemt.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 04-09-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:59

Zoolgangster schreef:
Ach, ik heb een documentaire gezien, waarin te zien was hoe flipper en zijn vriendjes andere dolfijnen (andere soort) verkrachtte. Ook kindermoord (van dolfijnen dus, niet mensen) komt voor bij dolfijnen. Daar hoor je de new age dolfijnentherapeuten niet over... Koe Dus ik zou bij die dolle dolfijn daar zeker niet gaan zwemmen... Koe

Ik heb ook een docu gezien waarbij ze lieten zien dat dolfijnen niet zo lief zijn als dat ze worden afgebeeld door de media.
Wel bizar, zo'n agressieve dolfijn!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:32

Zoolgangster schreef:
Ach, ik heb een documentaire gezien, waarin te zien was hoe flipper en zijn vriendjes andere dolfijnen (andere soort) verkrachtte. Ook kindermoord (van dolfijnen dus, niet mensen) komt voor bij dolfijnen. Daar hoor je de new age dolfijnentherapeuten niet over... Koe

Zeker teveel films gekeken die dolfijnen... Knipoog

Misschien naïef, maar ik geloof echt niet dat dolfijnen van nature gemeen zijn..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:58

Mareska schreef:
Zoolgangster schreef:
Ach, ik heb een documentaire gezien, waarin te zien was hoe flipper en zijn vriendjes andere dolfijnen (andere soort) verkrachtte. Ook kindermoord (van dolfijnen dus, niet mensen) komt voor bij dolfijnen. Daar hoor je de new age dolfijnentherapeuten niet over... Koe

Zeker teveel films gekeken die dolfijnen... Knipoog

Misschien naïef, maar ik geloof echt niet dat dolfijnen van nature gemeen zijn..

Wordt dat hier gezegt dan?
Niemand is écht agressief van nature. Het wordt altijd wel ergens door beïnvloed.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:49

AlleJan schreef:
En ik dacht nog wel dat dolfijntjes zo lief waren Scheve mond Haha!

Ik ook. Nagelbijten / Gniffelen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:53

Dolfijnen zijn dus intelligente dieren. En hoe groter de geest, hoe groter het beest. De mens is daar een sprekend voorbeeld van.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:08

Hier heb ik nog nooit van gehoord!
Dacht altijd dat het van die lieve flippers waren Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:45

Ben dr nog geen twee weken terug van vakantie...toen zwommen we nog vrolijk bij het uiterste puntje van de Westkust daar Nagelbijten / Gniffelen
Echt niet best, hopelijk gaat de dolfijn snel weg, terug naar waar die hoort en waar die zich thuisvoelt en niet alles hoeft aan te vallen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:01

wwoo een boze flipper

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:59

Gelukkig zijn er ook een heleboel lieve flippers maar ja, soms zijn er flippers die bepaalde frustraties hebben, en die kunnen dan rare dingen gaan doen... De flippers uit de film die andere dolfijnen aanvielen, waren allemaal mannetjes. En het was niet 1 mannetje dat zo deed, maar een groep mannetjes. Aggressief gedrag komt dus vaker voor bij dolfijnen dan vroeger werd aangenomen, ik kan er ook niks aan doen. Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:30

Ik geloof ook niet in wraak met opzet.

Al vind ik het een toffe dolfijn..
Hij mag laten zien dat ze niet met dolfijnen moeten sollen!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:36

ik geloof ook wel dat dolfijnen intelligent zijn maar dacht dat ze niet zo'n bijster goed geheugen hadden..

ze zullen heus niet allemaal zo lief zijn hoor, net als alle andere diersoorten, het ene paard is toch ook een stuk liever dan het andere, zo ook met honden ?

het zal wel ergens door beinvloed worden dat geloof ik zeker.

(ben ondannks dit bericht toch nog blij met mijn dolfijnentattoo Haha! )