Duizend extra doden door hittegolf juli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:16

Bron: www.nu.nl

Uitgegeven: 30 augustus 2006 10:30
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2006 10:53

VOORBURG - In juli zijn door de hitte ongeveer duizend mensen meer overleden dan gemiddeld in die maand. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekendgemaakt. Eerder had het CBS al naar buiten gebracht dat er in de eerste drie weken vijfhonderd extra doden waren gevallen.

Het totaal valt hoger uit, omdat de hittegolf in de laatste week van juli aanhield. Toen de temperatuur in de eerste week van augustus daalde, nam ook het aantal sterfgevallen af.

Het CBS berekende eerder dat elke graad stijging van de gemiddelde temperatuur boven het langjarig gemiddelde, leidt tot een extra sterfte van ruim dertig personen per week. In een gemiddelde julimaand overlijden in Nederland ongeveer 2500 mensen.

Dit jaar waren het er gemiddeld 2730 per week.

---------------------------------------------------
Oude mensen en dieren hebben het altijd zwaar dan....

AlleJan

Re: Duizend extra doden door hittegolf juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:18

Belachelijk dat dit tegenwoordig nog kan gebeuren.. Nederland is relatief rijk, toch weet de overheid geen goede voorzieningen te krijgen voor problemen als hitte.. Ik hoop dat hiervan geleerd wordt..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:21

AlleJan schreef:
Belachelijk dat dit tegenwoordig nog kan gebeuren.. Nederland is relatief rijk, toch weet de overheid geen goede voorzieningen te krijgen voor problemen als hitte.. Ik hoop dat hiervan geleerd wordt..

Hmm, ik vind dit dus nergens op slaan.
Als ik dood ga door de hitte is dat toch echt wel MIJN schuld. Ik weet dat ik meer moet drinken maar dat doe ik niet altijd. Ik weet dat ik beter van 12-4 niet naar buiten kan gaan maar ik doe het toch en ik doe dezelfde dagelijkse klussen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:47

Ik vind het ook n iet de schuld van de overheid. Vooral oude mensen kunnen slecht tegen de hitte, en als je dan niet genoef drinkt kun je overlijden en zo zullen er nog wel meer redenen zijn. Ik denk niet dat gezonde jonge mensen overlijden door de hitte als ze gewoon goed voor zichzelf zorgen.

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:14

MoonChloe schreef:
AlleJan schreef:
...

Hmm, ik vind dit dus nergens op slaan.
Als ik dood ga door de hitte is dat toch echt wel MIJN schuld. Ik weet dat ik meer moet drinken maar dat doe ik niet altijd. Ik weet dat ik beter van 12-4 niet naar buiten kan gaan maar ik doe het toch en ik doe dezelfde dagelijkse klussen.

Je vergeet dat het meerendeel van de extra gevallen doden bejaarden zijn. Een groot deel hiervan zit in verzorgings tehuizen waar ze geen airco hebben. Ik vind dat verzorgingstehuizen verplicht moeten zijn om de nodige verkoeling te verzorgen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:10

Hmm, de probleem is toch echt wel; het is hier eigenlijk altijd koud, regenachtig, zelfs in zomer is het nooit 40 graden. (tot dit jaar dan he )
De gebouwen zijn gewoon gebaseerd op de weer. (idem met wegen enzo. Andere landen hebben beton o.i.d omdat het daar gewoon handiger is ipv asfalt die smelt )

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:27

AlleJan schreef:

Ben ik voor een deel mee eens. Meersal zijn het de verzorgingshuizen die niet voldoen aan goed koeling. En daar ben ik een bij een paar stage's al achter gekomen.

Ook krijgen de mensen niet altijd extra drinken die niet goed meer voor zichzelf kunnen zorgen

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:49

Veel verzorgings tehuizen kunnen de investeringen gewoon niet betalen.. Dit komt omdat de overheid blijft bezuinigen Scheve mond

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:58

Ja idd
En weet niet meer van wie maar heb gehoord dat ze nog meer willen bezuinigen.
ipv dat ze een beetje op hun uitjes/zakenreizen en salaris besparen en naar hun eigen volk gaan kijken

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:19

ja maar oudere mensen kunnen nou eenmaal slecht tegen de hitte. mijn oma is overleden in Juli, ook mede dankzij het weer. ze woonde op de dementieafdeling bij een verzorgingstehuis,en als je die oudjes ziet joh in dat weer.. de helft krijgt geen bezoek en komt nooit buiten. het is er altijd heet en sommige mensen hebben het dan toch koud. te veel airco kan je ook niet aanzetten want dan worden die mensjes ziek..

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 15:52

Het zijn idd vooral oude mensen die overlijden tijdens zo'n hittegolf, maar ik denk niet dat ze doodgaan van de hitte zelf. Die mensen zijn al zo oud en zwak dat ze misschien nog een maand langer geleefd hadden zonder de hitte, maar door de warmte 'over het randje geduwd' werden om het maar cru te zeggen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:23

Kaatie schreef:
Het zijn idd vooral oude mensen die overlijden tijdens zo'n hittegolf, maar ik denk niet dat ze doodgaan van de hitte zelf. Die mensen zijn al zo oud en zwak dat ze misschien nog een maand langer geleefd hadden zonder de hitte, maar door de warmte 'over het randje geduwd' werden om het maar cru te zeggen...

Ja het klinkt wat cru ja. Maar ik ben het hier toch meer mee eens, dan met de stelling dat de overheid maar weer de schuld heeft en iets moet doen...
Ook zie je veel mensen overlijden ná de feestdagen (kerst) omdat ze op de 1 of andere manier toch nog even de feestdagen willen meemaken Nagelbijten / Gniffelen

Er was tijdens die hittegolf al een programma op tv, volgens mj bij zo'n actualiteitenprogramma, en die oude mensen hebben ook echt veel moeite om de benodigde hoevweelheid water naar binnen te krijgen, bijvoorbeeld.
Wat moet je dan doen, die mensen allemaal maar aan het infuus leggen Nagelbijten / Gniffelen ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:24

Volgens mij klopt het rekensommetje niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:26

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:46

Ik werk in een verouderd bejaardehuis (is nu 26 jaar oud) en ik werk op de bovenste verdieping, neem van mij aan dat het echt niet te harde was daar in juli, ik denk rond de 40 graden, zo niet warmer, plat dak en geen verkoeling. Ik kan me heel goed voorstellen dat er daardoor meer mensen zijn overleden. We hebbe echt ons best gedaan om iedereen genoeg drinken te geven, maar drinken alleen is niet genoeg, die hitte vreet aan zwakke mensen, ik werd soms al bijna niet goed, als ik iemand gedouchd had zag ik gewoon sterretjes en ik ben verder helemaal gezond. Tis gewoon een trieste zaak Scheve mond In een van de huiskamers hebben ze een plat dak en ook daar was het niet te harde, we vroegen om een plafon vertilator, hoe duur ksoten die dingen nou, nee dat kon niet zo maa, moest overlegt worden met hogerhand, ding is er ondertussen nog niet en zal niet komen ook Scheve mond

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:47

runningkawa schreef:
Komt omdat men het liever aan zoiets uitbesteed dan aan extra personeel in de zorg

Was het maar zo, er is een chronisch personeels te kort en geld Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:08

dd geld tekort
En personeels te kort is nogal wiedes

Het is zwaar aanpoten en een dik salaris krijg je er niet.
Ik geloof goed dat mensen daarom wat anders zoeken.