Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
er1k schreef:ben ik het geheel mee eens, als je zelf geen kinderen kunt opvoeden of er geen tijd voor hebt en verwacht dat de school het gaat doen. Neem dan geen kinderen. Misschien kort door de bocht maar als je zelf ambiteus wilt zijn en wilt blijven werken en geen tijd voor hebt.....
Ann schreef:Bij mijn weten begint de opvoeding van mijn kinderen hier thuis. Je kunt niet van leraren verwachten dat zij die taak in zijn geheel overnemen, wel verwacht ik van hen dat ze er op aansluiten (wat ook gebeurt, geen onvertogen woord over). Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
er1k schreef:ben ik het geheel mee eens, als je zelf geen kinderen kunt opvoeden of er geen tijd voor hebt en verwacht dat de school het gaat doen. Neem dan geen kinderen. Misschien kort door de bocht maar als je zelf ambiteus wilt zijn en wilt blijven werken en geen tijd voor hebt.....
Urielle schreef:Bij je positie als docent hoort ook een pedagogische rol. In mijn beperkte ervaring tot dusver zijn het wel altijd de ouders die onopgevoede rotjongen naar school sturen die erover klagen, de kinderen die van thuis uit een goede opvoeding hebben meegekregen maken het zelden zo bont op school dat ze opvallen. Ik heb de ouders in 3 soorten getypeerd tot dusver:
* Mijn Hendrik-Jan doet zoiets niet
* Als Sjonnie weer loopt te rotzakken dan geef je hem maar een klap voor zijn kop hoor, krijgt hij thuis ook!
* Ik snap niet waarom u hierover belt. Wat hij op school doet, is de zaak van de school. Daar ga ik me niet mee bemoeien.
Dan weet ik al hoe het thuis gaat
Fairie schreef:Ann schreef:Bij mijn weten begint de opvoeding van mijn kinderen hier thuis. Je kunt niet van leraren verwachten dat zij die taak in zijn geheel overnemen, wel verwacht ik van hen dat ze er op aansluiten (wat ook gebeurt, geen onvertogen woord over). Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
Precies, hier ben ik het mee eens. En dan sluit de opmerking van Shadow0 hier perfect op aan. Er zijn nog altijd 30 uren waarop de kinderen op school zitten. Om in die 30 uur maar de opvoeding compleet te laten vallen is geen optie. School, en dus leerkrachten, moeten kunnen aansluiten met algemene opvoeding.
terorita schreef:inderdaad opvoeden begint thuis en niet op school, ze zijn op school om te leren,
schrijven rekenen lezen
Shadow0 schreef:terorita schreef:inderdaad opvoeden begint thuis en niet op school, ze zijn op school om te leren,
schrijven rekenen lezen
Dat vind ik absoluut niet, je bent op school om veel meer te leren. Functioneren in een groep, omgaan met eisen, werkhouding, omgaan met verschillen, kennismaking met een wereld die groter is dan die van je gezin... dat zijn dingen die je niet eens KUNT leren thuis, niet op de manier waarop je dat op school leert. Een deel van de opvoeding gebeurt gewoon op school.
Lezen, schrijven en rekenen zijn maar een deel van wat je op school leert.
Teigetje schreef:Op voorwaarde ook dat wat de school verlangt, thuis ondersteunt wordt.
Zo hebben wij leerlingen die een strafstudie krijgen om een gegronde reden maar dat dan van hun ouders niet moeten doen, op die manier ondermijn je als ouder wel de positie van de school natuurlijk.
ShirleyA schreef:Teigetje schreef:Op voorwaarde ook dat wat de school verlangt, thuis ondersteunt wordt.
Zo hebben wij leerlingen die een strafstudie krijgen om een gegronde reden maar dat dan van hun ouders niet moeten doen, op die manier ondermijn je als ouder wel de positie van de school natuurlijk.
En toch is dat t recht dat de ouder heeft! Mijn zoontje is 6 en heeft nog geen strafwerk, maar als ik het ooit niet eens ben met de manier waarop de school hem straft zal ik daar wel over gaan praten en laat ik hem zeker niet de straf uitvoeren. Ik wil eerst die gegronde reden wel weten. En ook als ik het wel eens zou zijn wil ik daar over praten daar ik thuis miss verder kan met de reden waarom hij die straf krijgt.
Nu wordt hij wel eens op de gang gezet omdat hij zijn kwek niet kan houden.... (van wie hij t heeft? Niet v mij! Want ik heb t nog... hahah). Daar praat ik thuis wel over omdat ik dat ook mijn taak vind. Probeer m uit te leggen dat hij moet luisteren naar zijn juf, zeker nu hij naar groep 3 gaat.
Ik vind wel dat de hoofd-moot v opvoeden bij de ouder ligt, ik wil mijn kind graag MIJN normen en waarden bijbrengen. Ik denk ook dat ouders die hun taak als opvoeder serieus nemen niet tegen problemen aanlopen op school op dit vlak.
Karl66 schreef:Mocht één van mijn kinderen ooit met strafwerk thuiskomen dan moet het wel gigantisch onredelijk zijn voordat ik de leraar in het ongelijk zal stellen. Je ondermijnt op die manier zo gigantisch zijn positie, want je kinderen leren daarmee dat ze zich niks van de leraar aan hoeven te trekken want pa of ma lost dat toch wel voor ze op.