Minder ziektegeld na sportblessures

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Minder ziektegeld na sportblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:07

Bron: nos journaal
www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/8 ... aller.html

Een vrachtwagenchauffeur is terecht gekort op zijn ziektegeld omdat hij bleef zaalvoetballen, ook toen zijn werkgever hem had gevraagt te stoppen vanwege de blessures die hij daar bij opliep.
Dat heeft het gerechtshof in Arnhem in hogerberoep bepaald.

Ik vind dit dus echt te zot voor woorden Boos!
het gaat in dit land dus zover komen dat de baas bepaald wat je in je vrijetijd doet en vooral wat je niet MAG doen.
belachlijk Boos!

ninja2

Re: Minder ziektegeld na sportblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:09

Ja helaas is dat tegenwoordig de waarheid. We kunnen dadelijk niet meer leven maar worden geleefd.
Je hebt dadelijk alleen nog maar plichten en geen rechten.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:12

Straks val je van je paard af en breek je je been en dan heb je dus gewoon pech.
Lekker dan Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:14

Toch vindt het hof dat de chauffeur er geen recht op heeft omdat hij vaak genoeg gewaarschuwd is met zaalvoetballen te stoppen. Ook was hij gewezen op de financiële gevolgen bij arbeidsongeschiktheid. De man had een ernstige knieblessure opgelopen en vanaf 2002 kon hij niet meer in een grote vrachtwagen rijden door problemen met zijn enkel. Ook die waren het gevolg van het uitoefenen van zijn favoriete sport

zelfde bron

Ik vind het terecht. Overigens krijgt hij nu alleen niet de aanvulling tot 100% die door de werkgever betaald wordt. Hij krijgt nu gewoon de wettelijke 70%
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-06 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:16

En toch heeft ook dit verhaal 2 kanten.

Die man schijnt nu al 4 jaar te werken voor het bedrijf maar schijnt van die 4 jaar al 2 jaar geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt te zijn. Ik kan me dan toch enigszins wel voorstellen dat een bedrijf daar niet al te blij mee zal zijn.

Nu hoop ik alleen dat ik niet heel bokt op me krijg door dit te plaatsen Clown

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:21

Als het inderdaad is zoals Daantje het omschrijft dan denk ik dat de rechter gelijk heeft.

Al moeten ze het mij ook niet proberen tegen te houden toch op mijn paard te stappen. Dat is het gevaar van deze uitspraak. Werkgevers gaan sneller over tot het bepalen die en die sport is onveilig dus mag niet meer. Doe je het wel en breek je iets? Jammer dan, de rechter geeft mij toch gelijk.

Dat is de ellende in NL als 1 schaap over de dam is...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:22

Aan alle kanten wordt het sporten gepromoot, want dat is gezond voor de mens. Zeker voor de mens die 30-40 uur per week (of soms wel langer) achter een bureau zit te werken (of achter het stuur Knipoog ).

Bij een sportverbod krijg je een toename van hart- en vaatproblemen en zwaarlijvigheid, met alle gevolgen van dien. Misschien ziet deze werkgever dat liever?

Volgens de orthopeed bij wie ik onder behandeling ben geweest (vanwege een sportblessure aan mijn schouder) gebeuren de meeste ongelukken overigens gewoon thuis of op straat: men valt van de trap of van een krukje, men struikelt over een stoeptegel, men valt met de fiets bij het boodschappen doen. Knipoog

En ik ben benieuwd wanneer de eerste soortgelijke zaak gaat spelen waarbij niet een sportbeoefenaar centraal staat, maar een roker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:26

Het gaat er niet om of zaalvoetbal gevaarlijk is, deze man kon zijn functie al vanaf 2002 niet meer naar behoren uitvoeren wegens een sportblessure

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:32

Nou, om eerlijk te zijn kan ik me er ook wel iets bij voorstellen hoor. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat mijn baas mij van alles verbied, dat zou te ver gaan. Sporten is gezond en sporten moet. Maar als je door het sporten zo vaak geblesseerd raakt dat je de helft van de tijd niet kunt werken is er geen sprake meer van gezond sporten. Als ik zeer regelmatig van mijn paard donder en daardoor niet kan werken, dan vind ik het niet zo raar als mijn baas aangeeft dat hij het daar niet mee eens is. Natuurlijk heeft iedereen recht op zijn hobby's, maar er zijn wel grenzen.

Als ik als hobby stappen en bierdrinken heb, waardoor ik regelmatig op maandag en dinsdag niet kan werken vind niemand het raar als mijn baas daar iets van zou zeggen. Dat kan ik ook niet afdoen met "tja, dat is nu eenmaal mijn hobby, daar mag jij niets van zeggen". Dan is het toch ook niet zo raar als een baas iets van een andere hobby zegt waar een werknemer vaak ziek door is?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:37

Dit staat er in het bericht:

Citaat:
Het vonnis kan ook voor anderen gevolgen hebben, maar voorlopig alleen voor de vervoerssector. Maar ook in andere sectoren zullen nu mogelijk bepalingen in de cao's worden opgenomen ten aanzien van de sportbeoefening in de vrije tijd.

De uitspraak betekent niet dat je direct kan worden gekort op je uitkering als je op vakantie bij het skiën gewond raakt of als je een gevaarlijke sport als hobby hebt en tijdens het sporten geblesseerd raakt. De werkgever moet je na serieuze blessures duidelijk te kennen hebben gegeven dat je vanwege je uitval op het werk moet stoppen met die sport.

Natuurlijk heeft de werknemer eigen verantwoordelijkheid. En ik kan me voorstellen dat de ene werkgever meer 'door de vingers ziet' dan de ander. Maar toch ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren met mensen die van zichzelf nogal onhandig zijn en regelmatig uit de running zijn door opeenvolgende ongelukken die thuis/op straat gebeuren. Verbieden om trappen te lopen of zich op de openbare weg te begeven? *LOL*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:46

Toen ik het bericht voor het eerst hoorde, schrok ik, ik zag mijn werkgever me al verbieden te rijden...Maar de persoon waar het in het bericht om ging, was wel heel vaak ziek, door zijn sport. Ik kan me voorstellen, dat de werkgever het zat is, en die kerel maar ziektegeld beuren. Al gebeuren de meeste ongelukken in- en om het huis, het gaat hier om een vermijdbaar risico. Blijkbaar kan deze meneer lichamelijk zijn sport niet aan.
Heb wel het idee, dat deze rechtzaak een proefballonnetje was, waar we meer van zullen horen, dus nieuwe regelgeving en zo.

Van schrik helemaal niet sporten is ook niet gezond, dus misschien moeten sporters zich straks wel laten bijverzekeren...Kassa! Koe

Als ik zo vaak arbeidsongeschikt zou worden van mijn sport als die meneer, jammer dan, maar dan houd het voor mij op! Zoveel gevoel voor verantwoordelijkheid heb ik dan ook wel weer.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 12-08-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:49

Zoolgangster schreef:
Heb wel het idee, dat deze rechtzaak een proefballonnetje was, waar we meer van zullen horen, dus nieuwe regelgeving en zo.

Van schrik helemaal niet sporten is ook niet gezond, dus misschien moeten sporters zich straks wel laten bijverzekeren...Kassa! Koe

Heb ook het vermoeden dat het daar op den duur naartoe gaat. Zijn er eigenlijk al landen waar het zo werkt?

Anyway, ik hoop iig dat in dat geval de premies voor rokers en drinkers dan ook omhoog gaan Knipoog. Wat dat betreft ga ik met Roxx mee: aan niet kunnen werken door stappen en bier drinken heeft de baas ook geen boodschap - en op termijn is het nog slecht voor je gezondheid ook.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:41

Het gaat hier niet om het voetballen of sporten in het algemeen. Maar op een apart geval. Deze man was zeer regelmatig ziek en kon bepaalde werkzaamheden niet doen door aanhoudende blessures vanwege zijn sport. De werkgever moet 30% betalen en als je in de ziektewet komt zelfs 2 jaar lang!

Ik vind dat in gevallen van zeer extreme sporten of sporten waarbij bij je regelmatig een blessure hebt de werkgever wel eisen mag gaan stellen.

Op termijn zullen mensen die ongezond leven of veel ziek zijn ook hogere ziektekostenpremies gaan betalen (ze zijn nu al bezig met de voorfase!). Straks moet je eerst een medische test ondergaan voor de maatschappij jou als klant zal accepteren. Een grote ziektekostenverzekeraar laat het personeel die test nu al doen als proef.

In Amerika mag je in bepaalde staten mensen onstlaan omdat ze in de vrije tijd roken of te veel drinken.

Bedenk wel dat Nederland een zeer streng ontslagstelstel heeft. Dit is veel beter dan andere landen waar iedereen zomaar ontslagen mag worden. Ik vind dat een werkgever jouw wel aan de kant mag schuiven als jij door sport zeer vaak afwezig bent, veel naar een arts moet onder werktijd en als je ondanks dat die sport blijft uitoefenen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:00

En wat als je ziek wordt van het werk???

Wordt je dan ook verboden te gaan werken??

Is mij al 1x overkomen en loop het op punt me een 2e keer te melden .
Ze trappen je gewoon weer aan het werk hoor op het zelfde bedrijf. Ik durf me dus niet eens meer ziek te melden.

Wil zeker niet goed praten wat die vrachtwagen chaufeur heeft. Hij maakt er gewoon een potje van door iedere keer weer te gaan voetballen.
Ik zou me enorm schuldig voelen (dat heb ik nu al )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:51

Ja, als je ziek wordt van het werk, zouden ze daar ook wel wat tegenover mogen stellen...Maar meestal wordt dat in de doofpot gestopt, of glashard ontkend, want dan moet de werkgever betalen, en als er dan meerdere mensen ziek zijn, is die werkgever niet blij... Sigaar