Britse politie voorkomt aanslagen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Britse politie voorkomt aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:23

Het is weer zover Nagelbijten / Gniffelen En desondanks vind ik dat Groot-Brittannie hier ontzettend goed mee omgaat en meteen acties onderneemt, alles dubbel checked en in de hoogste alarmfase is. Hoe denken jullie hierover? Heeft Groot-Brittannie goed gehandeld vannacht door alle bagage super te checken, of moet het anders?

Citaat:
Politie verijdelt plan om vliegtuigen op te blazen

Uitgegeven: 10 augustus 2006 07:30
Laatst gewijzigd: 10 augustus 2006 08:46
Bron: Nu.nl

LONDEN - De Britse politie heeft een plan verijdeld om 'talrijke' vliegtuigen tijdens de vlucht op te blazen. Daardoor zou 'een aanzienlijk aantal levens zijn vernietigd'. Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken, John Reid, donderdagochtend gezegd.

Terroristen zouden van plan zijn geweest tijdens vluchten naar de Verenigde Staten explosieven in hun handbagage tot ontploffing te brengen.
In de nacht van woensdag op donderdag pakte de politie achttien personen op in Londen en omgeving. De aanhoudingen werden verricht na een grootscheepse antiterrorisme-operatie die een aantal maanden heeft geduurd, zei een woordvoerder van Scotland Yard tegen de BBC.

Alarmfase

In het hele land geldt nu de hoogste alarmfase. Dat betekent dat er rekening moet worden gehouden met een op handen zijnde aanslag en dat de bedreiging van Groot-Brittannië een uitzonderlijk hoog niveau heeft bereikt. De veiligheidsmaatregelen op alle Britse vliegvelden zijn aangescherpt. Daardoor worden vertragingen verwacht. Volgens de door het ministerie van Transport bekendgemaakt noodmaatregelen moeten alle passagiers met de hand worden gefouilleerd en hun schoenen en de dingen die zij bij zich hebben moeten worden doorgelicht, net als wandelwagentjes.

Handbagage

Voorlopig mogen passagiers geen handbagage meenemen op vluchten vanuit Groot-Brittannië. Alleen echt noodzakelijke dingen zoals paspoorten, kleine portefeuilles, medicijnen die op recept zijn verstrekt, noodzakelijke medische hulpmiddelen, babyvoeding, maandverband en tampons mogen mee aan boord in een doorzichtig plastic tasje. Dat wordt voor het aan boord gaan voor de tweede keer gecontroleerd. "Wij hopen dat deze maatregelen maar gedurende een beperkte periode nodig zullen zijn", aldus een verklaring van het Britse ministerie van Transport.

Cassidy

Re: Britse politie voorkomt aanslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:02

Even een tegenvraag: hoe moet het dan anders? Ik ben iig erg blij dat ze dit keer zo alert zijn geweest om het allemaal voor te zijn.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:09

whahaha.. dan weet iedereen meteen wie wel of niet ongesteld is.. maar ff serieus.. WAAR ZIJN WE NU WEER HELEMAAL MEE BEZIG? waarom zou je vliegtuigen op gaan blazen met onschuldige burgers.. dan spoor je toch niet helemaal ? Gestoord

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:16

Hmm ik denk dat de rampen van NY en van Londen nog vers in het geheugen liggen... liever zo dan achteraf ...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:10

Nou, een pluimpje hoor. Ben blij dat ze iig zo alert zijn dat ze dit hebben voorkomen. Ik vind het dus goed dat ze die bagage controleren, al hadden de dames van mij wel een gekleurd tasje mogen hebben hoor, want zoveel zal dat nou ook wel niet uitmaken..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:22

Je kan merken dat er in het Verenigd Koninkrijg onzettend veel ervaring is met terrorisme als gevolg van de Ira. Je kan beter achteraf belachelijk gemaakt worden door dit te doen, dan dat er een vliegtuig ontploft.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:57

Ik moet zeggen dat de berichtgeving over deze (gelukkig) mislukte aanslag wel weer erg opgeblazen wordt in de media, met name dan op CNN. De hele dag 'Breaking News' op CNN, waarbij ik dan denk: is er niet een oorlog gaande in Libanon?
Ja, nu zijn ze weer terug bij de oorlog, of beter gezegd, bij de pro-Israelische propaganda. De zoveelste aflevering van 'Inside Hezbollah'. Wanneer krijgen we eens een item 'Inside de Zionist Entity' of 'Inside a House Demolition'? Nee, dat hoeft het publiek allemaal niet te weten. Overtrokken angst zaaien voor 'evil terrorists' is belangrijker.
Ook las ik vanochtend een hele pagina in mijn lokale periodiek, gewijd aan de mislukte aanslag. Tuurlijk, ik wil het allemaal niet bagatelliseren, maar je kunt ook overdrijven..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:04

Hoe moet het anders.... KAN het anders? Veiligheid moet maar voorop. Dit gaat om levens.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:08

IMO hebben ze goed gehandeld.
Ik zou me alleen niet zo op mn gemak voelen als ik daar rondliep met een tasje waarbij iedereen kan zien dat ik daar tampons/ maandverband oid in heb. *LOL*

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:46

Citaat:
In de nacht van woensdag op donderdag pakte de politie achttien personen op in Londen en omgeving.

Dit hebben mijn ouders z'n beetje zien gebeuren. Die zitten nu in Londen Met z'n 2e voor een week. Schrok me rot toen ik het nieuws zag (wat ik normaal niet kijk, maar hij stond teovalig aan) Men moeder zei dat als hun terug komen woensdag,hun wss enkelt hun portomonee mee mogen nemen als handbagage en dat is het. Ik zag ook net op het nieuws hoe ze het van plan waaren. De "lijder" zou in het midden zitten. De mense die mee zijn ergens anders, lijder winkt hun naar de wc. Ze "mengen" de bom. Lijder en de rest gaan weer terug, lijder laat bom ontploffen door midel van een mobieltje en missie voltooid. Pff, je schrikt je toch rot als je zoiets gebeurt. Al merk je er zelf wss niks van omdat je in 1klap dood ben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:46

Ik denk eerlijk gezegd ook dat ze weinig ander kunnen doen, het is wel vervelend voor passagiers (ik baal ook want ik vlieg morgen terug naar Nederland vanaf heathrow), maar liever een beetje ongemak dan mensenlevens.

aergrimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:36

goed bezig daarzo ..

alleen jammer van alle paniek reacties, dat is juist wat die terroristen willen

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 04:27

Hier (in de VS) is ontzettende paniek!
elke dag weer wordt het de hele dag herhaald etcetera, wordt er gek van.
De republikeinen grijpen ook meteen weer hun kans het volk nog eens even extra op te jutten.

Ik vlieg over 9 dagen met Continental Airlines (jaja, die ze ook wilde bommen Koe ) van Minneapolis, naar New York en dan via Groot Britannie naar Amsterdam.
Ik mag alleen mijn paspoort meenemen aan boord door deze actie. Geen Ipod, geen laptop (dus nu heb ik minimaal 3kg teveel aan kofferbagage), geen boek, niets, en mn reis duur zo'n 20 uur, aargh!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 04:31

Wij waren vanplan om met het vliegtuig die dan ff naar londen heathrow te vliegen en dan volgende dag terug..
Gewoon ff gezellig met het gezinnetje londen in!
We hebben nog nooit gevlogen maar willen dat gaan doen dus we dachten dan Londen is niet zo ver voor de eerste keer bla bla bla...
Maar vanwege dat we het heel druk hadden deze week hebben we het verschoven (de dag ervoor)

Hadden wij ff geluk anders hadden we uren op schiphol gestaan om naar londen te vliegen... was zonde van de tijd geweest aangezien we maar 1 dag willen blijven.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 04:36

haha ja ik zie ook al op tegen mijn vlucht!
Echt, op New York waren al die bewakers al zooo gestressed (dat was begin juli), schreeuwen dat ik mijn schoenen uit moest trekken (weet ik veel, was nog nooit in de USA geweest Bloos ) dus dat zal nu nog wel veel erger zijn.
Amerikanen weten elkaar ook zo goed op te fokken.

en lekker saai, 20 uur zonder boek/Ipod/Laptop.
Hopelijk heb ik weer een vliegtuig met TV (en nieuwe CSI afleveringen Haha! )

Naja er zijn ergere dingen natuurlijk, beter even een beetje saaiigheid dan helemaal niet thuiskomen. Koe

WeirdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:24

Ik vlieg donderdag via Londen en New York naar Brazilië met oh ja ook een Amerikaanse maatschappij die geviseerd was. Meer dan 20 uur en dat allemaal met een plastiek zakje waar bijna niets in mag zitten (t'wordt super saai!).
En als ons bagage dan niet op tijd toekomt, zitten we daar ook nog zonder iets, zelfs geen onderbroek of tandenborstel! (en ook geen fototoestel om dat als souvenir op de foto te zetten! Haha! )

Lijkt me niet echt leuk om een vakantie te beginnen.

Maar het idee om daar in de lucht te ontploffen vind ik nog enger... dus liever met mijn plastic zakje en mijn schoenen in de X-ray dan!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:05

Ik ben inmiddels terug en ben best tevreden over hoe het geregeld was.
Wel waren er veel vluchten gecancelled en dan was je de *** kon je vier uur in de rij gaan staan met een kleine kans op een nieuw ticket.
Je mocht niet het vliegveld binnen tot 2 uur voor je vlucht om in te checken. Buiten werden gratis dekentje/koffie/broodjes uitgedeeld. Eenmaal ingecheckt had je alleen nog een doorzichtig tasje met paspoort, ticket en sleutels. Ik zou me over het gewicht van de koffer niet zo'n zorgen maken, want de hoeveelheid die je normaal als handbaggage mee mocht nemen werd erbij opgeteld.
Toen moesten we in de rij staan (lang) om gecheckt te worden, schoenen, riemen, petten ed moesten door de x-ray, verder werd iedereen gefouilleerd.
Afhankelijk van je bestemming mocht je wel een op het vliegveld een boekje kopen voor in het vliegtuig.
Ik had weliswaar 3 uur vertraging, maar ik vond alles wel erg goed geregeld.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:34

Gelukkig hebben ze het voorkomen, anders had het weer een wereldramp geweest. Rare lui zijn er toch he?