pil tegen domheid in de maak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

pil tegen domheid in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:39

Pil tegen domheid in de maak
BERLIJN - Een wetenschapper van het gerenommeerde Duitse Max-Planck instituut is bezig een een pil tegen domheid te ontwikkelen.

Momenteel wordt de 'wonderformule' getest op muizen en fruitvliegen. Hans-Hilger Ropers, het hoofd van de afdeling moleculaire genetica van het insituut, probeert met de pil hyperactiveit in bepaalde hersencellen te dempen.

Hiermee moet het korte termijn geheugen worden gestabiliseerd en de oplettendheid worden verbeterd. Dat eerste is met de proefdiertjes al gelukt, verklaarde de 63-jarige wetenschapper tegenover de Bildzeitung .
bron: de telegraaf
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4789 ... _maak.html

Hoever gaan de wetenschappers?
waarom laten we mensen niet lekker mensen blijven en accepteren hoe en wat we zijn?
Het zou toch een wereld worden zeg als we allemaal straks superslim worden Clown
Ik vind dit te ver gaan...

wie ook?

*en die arme diertjes zijn natuurlijk weer als eerste de dupe...
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 08-08-06 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby

Re: pil tegen domheid in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:46

Persoonlijk zou ik dolblij zijn met zo'n pil. Mijn moeders korte termijngeheugen is al ongeveer 18 jaar naar de maan (laten we de oorzaak van de verwoesting op stress houden). Dankzij haar slechte korte termijn geheugen zijn hier in huis al talloze ruzies geweest en degelijke.
Voor haarzelf is het een hel, als ze niet overal notitieblokjes/agenda's/boekjes mee naar toeneemt, vergeet ze heel veel zaken. Boodschappen, afspraken, routes hoe te rijden met de auto (zelfs van routes die je al duizend keer heb uitgelegd)... Op dit moment leert ze Googlen en ook daarvoor heeft ze alle instructies inmiddels drie keer gehoord.

Ik geloof niet dat deze pil ooit op de markt komt. Maar ik zou willen van wel.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 08-08-06 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:47

Ik wist helemaal niet dat muizen en fruitvliegen verschillende niveau's van inteligentie hebben... Bloos

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 16:20

Gaby schreef:
Persoonlijk zou ik dolblij zijn met zo'n pil. Mijn moeders korte termijngeheugen is al ongeveer 18 jaar naar de maan (laten we de oorzaak van de verwoesting op stress houden). Dankzij haar slechte korte termijn geheugen zijn hier in huis al talloze ruzies geweest en degelijke.
Voor haarzelf is het een hel, als ze niet overal notitieblokjes/agenda's/boekjes mee naar toeneemt, vergeet ze heel veel zaken. Boodschappen, afspraken, routes hoe te rijden met de auto (zelfs van routes die je al duizend keer heb uitgelegd)... Op dit moment leert ze Googlen en ook daarvoor heeft ze alle instructies inmiddels drie keer gehoord.

Ik geloof niet dat deze pil ooit op de markt komt. Maar ik zou willen van wel.

ja als je het uit dat oogpunt bekijkt heb je zeker een goed punt....

dan zou zo'n pil toch alleen maar medisch voorgeschreven mogen worden vind ik..

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:25

Domheid is geen ziekte, dus dan zou er toch ook geen medicijn voor kunnen zijn..??
Vreemd zaakje dit, en dan nog..verschil moet er zijn!
Als iedereen slim zou zijn waar moet dit dan heen...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:31

domheid is zo algemeen en niet de goede formulering hier, als ik het zo lees. Het gaat hier om 1 aspect wat mee speelt in het beeld dat iemand dom of slim is. Namelijk alleen het korte termijn geheugen, maar er is nog zoveel meer wat meespeelt.
Maar als het zo is dat die pil bepaalde verstoringen in de hersenen kan verhelpen, kan dat natuurlijk erg fijn zijn voor mensen die daar last van hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 16:36

Manou schreef:
domheid is zo algemeen en niet de goede formulering hier, als ik het zo lees. Het gaat hier om 1 aspect wat mee speelt in het beeld dat iemand dom of slim is. Namelijk alleen het korte termijn geheugen, maar er is nog zoveel meer wat meespeelt.
Maar als het zo is dat die pil bepaalde verstoringen in de hersenen kan verhelpen, kan dat natuurlijk erg fijn zijn voor mensen die daar last van hebben.

idd de koptekst zegt iets heel anders dan het verhaal op zich...
maar komt vreemd over vind ik....
ik krijg ook steeds meer het idee van de wetenschappers dat ze mensen maar willen veranderen en derg.
bij zware ziekte snap ik het wel...maar niet voor gezonde mensen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:40

Nou, als ik een pilletje kon slikken om slimmer te worden, zou ik het niet laten hoor. Wie weet wat het je allemaal oplevert.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:00

Desiree schreef:
Nou, als ik een pilletje kon slikken om slimmer te worden, zou ik het niet laten hoor. Wie weet wat het je allemaal oplevert.

Dat is waar hoor, dat zou ik ook nog best willen overwegen.
Maar dat neemt mijn algemene standpunt niet weg.

Maar moet je je voorstellen dat iedereen opeens 'hetzelfde' (qua niveau) is, dan zou dat toch afschuwelijk zijn?
Lijkt me helemaal niet leuk meer.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:01

Leiniej schreef:
Desiree schreef:

Dat is waar hoor, dat zou ik ook nog best willen overwegen.
Maar dat neemt mijn algemene standpunt niet weg.

Maar moet je je voorstellen dat iedereen opeens 'hetzelfde' (qua niveau) is, dan zou dat toch afschuwelijk zijn?
Lijkt me helemaal niet leuk meer.

Nee dat lijkt me ook niks.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:57

Ja ik hoorde het net op de radio..
Wat ze tewoordig allemaal uithalen.. Verward
maja ik hoop dat het werkt.. Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:28

Och, iedereen op hetzelfde niveau maakt ze nog altijd niet hetzelfde hoor. Je hebt nog altijd verschillen in vorming en karakter.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:15

Ik ben tegen die pil!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:53

Prima schreef:
Ik ben tegen die pil!

En waarom dan wel? Als je het verhaal van Gaby leest zou het toch prettig zijn dat voor dat soort problemen er een oplossing zou komen. (Dit is niet aanvallend bedoelt, maar ik zou graag willen weten waarom je dit vindt.)
Naar mijn idee bestaat domheid niet, dat wilde ik in mij vorige post eigenlijk te zeggen. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld maar matig ruimtelijk inzicht, ik heb een matige inzicht in mensen. Wie is er dan dom?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:15

Ik ben er wel voorstander van , mensen met beginnend Altzheimer of korsakov kunnen hier baat bij hebben.
het staat een beetje dom Tong uitsteken dat het een pil tegen domheid is Haha! Haha!

Kijk een verstandelijk gehandicapte wordt niet ineens slim natuurlijk.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:21

hu ik snap het niet?

grapje hoor, maar ik hoorde op de radio dat ze die pil aan fruitvliegjes en muizen geven. knap, een fruitvliegje die een pil op eet, heeft zeker ergens verborgen slagtanden ofzo.

goed, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind, als ze hem idd gaan gebruiken tegen domheid dan vind ik het echt de grootste onzin (wie haalt er anders het vuilins op?)

*begin beetje flauw te worden, sorry*

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:55

@pytje : ik volg je grotendeels maar dat van het vuil ophalen vind ik nogal grof... (niet dat ik iemand ken die het doet maar je kan het ook doen al bijverdienst ofzo en ondertussen toch wel wat verstand hebben)

Maar dat ze het testen op fruitvliegen? Dat snap ik nu niet... En hoe moeten ze dan zien of die in één keer slimmer is of niet (overdreven marjah...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:01

Hmm de zoveelste uitvinding.

Voor Gaby's moeder zou het een uitkomst zijn, maar ik ben bang dat er ook misbruik van gemaakt gaat worden.

Mocht het zover komen ken ik wel een aantal medebokkers die ik een doosje kado ga doen Knipoog Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:13

@pytje : je grapje over "wie haalt dan het vuilnis op" vind ik echt niet grappig en ongepast!
en bovendien erg beledegend!
trouwens: HUMOR IS OOK EEN VORM VAN INTELLIGENTIE !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:18

Pytje schreef:
goed, maar ik weet nog niet wat ik ervan vind, als ze hem idd gaan gebruiken tegen domheid dan vind ik het echt de grootste onzin (wie haalt er anders het vuilins op?)

Deze opmerking vind ik niet alleen totaal respectloos maar ook nog eens getuigen van EXTREME domheid.

Jij bent de eerste die er een in zijn mik gestopt krijgt.

Gatver wat een misselijke opmerking zeg Misselijk

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:19

*AMEN*

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:22

Sorane schreef:
Mocht het zover komen ken ik wel een aantal medebokkers die ik een doosje kado ga doen Knipoog Haha!

Ik doe mee Haha!

Nee ik geloof niet dat zo een ding ooit ergens in de winkel ligt. Maar ja wel zien wel. Voor de moeder van Gaby zou het idd een uitkomst zijn!!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:05

Ja, voor verhalen als die van Gaby zou het werken. Dan zou ik het ook echt een goed ding vinden, zo'n pil Lachen .

Maar, ik zou het stom vinden als dmv van pilletjes mens intelligentie op hetzelfde niveau zou komen.
En oh, dat je slimmer wordt wil nog niet zeggen dat je EQ stijgt, wat ik voor sommige bokkers wel hoop.
Wat een misselijke opmerking Pytje. Ik vind het niets met flauw te maken hebben, ronduit gemeen.
Denk jij dat alle vuilnisophalers dat voor hun lol en domheid zijn gaan doen? Daar geloof ik niet in, zo naief om zulk soort dingen te gaan roepen. 'Oh ze halen vuilnis op, dan ben je dom hoor'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:02

Pytje schreef:

Ik kan me voorstellen dat deze opmerking niet op iedereen grappig overkomt. Toch heeft pytje hier een goed punt. Als iedereen een heel hoog IQ zou hebben en aan de studie zou gaan, dan komt het niet goed met de maatschappij. Grote tekorten aan werknemers ontstaan in functies voor lager opgeleiden enz. enz.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:22

CCCCorine schreef:
Pytje schreef:

Ik kan me voorstellen dat deze opmerking niet op iedereen grappig overkomt. Toch heeft pytje hier een goed punt. Als iedereen een heel hoog IQ zou hebben en aan de studie zou gaan, dan komt het niet goed met de maatschappij. Grote tekorten aan werknemers ontstaan in functies voor lager opgeleiden enz. enz.

Daar heb je gelijk in.. máár, het staat er wel ontzettend grof. Natuurlijk is het soms wel zo dat mensen met een beroep als vuilnisman niet allemaal een hoog IQ hebben, maar dit soort opmerkingen vind ik nogal kort door de bocht hoor.

Met jou standpunt ben ik het dan ook eens, zoals ook staat in mijn vorige posts. Voor sommige beroepen hoef je nu eenmaal niet zo hoog opgeleid te zijn als voor een ander, en ook die beroepen moeten worden uitgeoefent!