Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:18

Citaat:
'Werkgever mag roker weigeren'

BRUSSEL - Europese werkgevers hebben het recht aan hun kant als zij iemand een baan weigeren omdat hij of zij rookt. Zij kunnen niet beschuldigd worden van discriminatie omdat weigeren wegens roken "niet onder de Europese antidiscriminatiewetgeving valt".

Dat heeft Europees Commissaris Vladimir Spidla (Werkgelegenheid en Sociale Zaken), geantwoord op vragen van een Britse europarlementariër, meldde de Financial Times van zaterdag.

(bronloos.. sorry)

Ik vind het echt super dat een werkgever iemand mag weigeren op de grond dat hij/zij rookt.. Ik vind het vreselijk dat rokers in veel bedrijven ieder uur een sigaret mogen roken, en daardoor ieder uur 10 min meer pauze hebben dan ik. Als je dat over een hele dag optelt, kom je uit op ongeveer een heel uur.. Dat is toch discriminatie!?

Als ik personeel aanneem, wil ik ze kunnen weigeren op de grond dat ze roken. Wat vinden jullie ervan en mag dit ook echt!?

JoyRider

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:24

Ik vraag me af in hoeverre dit in de praktijk ook gaat gebeuren.

Ten eerste weet je vaak als je mensen aanneemt niet of ze al dan niet roken en ten tweede zal een werkgever liever een rokende goede medewerker aannemen, dan een minder goede niet rokende medewerker. Bij ons zou roken dan niet het criterium zijn waarop iemand wel of niet wordt aangenomen. Daarnaast kun je binnen een bedrijf gewoon regels stellen voor roken op de werkplek. Bij ons mogen rokers buiten de standaard middagpauze 2 keer roken. Wat wel jammer is, is dat niet rokers die ook even buiten gaan staan worden aangekeken alsof ze gek zijn Knipoog

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:26

Dan mag je dus een werknemer weigeren als hij/zij NIET rookt...

Ik vind het zeer overtrokken. Over wel/niet roken kunnen gewoon duidelijke afspraken gemaakt worden.

Ik ben overigens een ex-roker, ben nu al ruim 2 jaar gestopt. Mijn vriend rookt nog wel (en stevig ook) en ik zou het prettig vinden als hij er ook mee zou stoppen, maar dat zit er helaas niet in. Maar wij hebben er goede afspraken over gemaakt, en dat is afdoende.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:28

Ik vind dit dus ook goed.Ik erger me dood aan het personeel dat inderdaad ieder uur 10 minuten ineens weg is.Ik werk nu weer bij een baas maar in de 6 jaar dat ik mijn horecabedrijven had ergerde ik me ook al.Overal stonden asbakken en als er een klant stond waren ze in staat eerst hun peuk op te roken in plaats van de klant te helpen.Als een ander rookt mag ik eerder naar huis, anders vind ik dat ik gediscrimineerd wordt.In de instelling(GGZ) waar ik nu in de catering werk wordt ook stevg gerookt door het personeel.Ze beginnen om 7.30 uur maar gaan dan eerst een peukie doen en kijken mij raar aan als ik wel meteen aan het werk ga. Boos!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:30

Hier een roker. Ik vindt het ook aso als een roker meer pauze zal nemen als een niet roker. Iedereen dient dezelfde pauzes te hebben. Rook jij een sigaretje in je pauze en de ander leest een boekje, dat moet niet uitmaken....

Ik vindt dus dat je als roker niet geweigerd mag worden. Als je ergens gaat werken zijn dit en dit je pauze tijden en daar mag je roken, punt uit. Ben je een stevige roker dan rook je maar minder !!!

Het is discriminatie om een roker niet aan te nemen omdat ie rookt, maar het is ook niet terecht een roker meer pauzes te geven omdat ie rookt !!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:33

JoyRider schreef:
Ik vraag me af in hoeverre dit in de praktijk ook gaat gebeuren.

Ten eerste weet je vaak als je mensen aanneemt niet of ze al dan niet roken en ten tweede zal een werkgever liever een rokende goede medewerker aannemen, dan een minder goede niet rokende medewerker. Bij ons zou roken dan niet het criterium zijn waarop iemand wel of niet wordt aangenomen. Daarnaast kun je binnen een bedrijf gewoon regels stellen voor roken op de werkplek. Bij ons mogen rokers buiten de standaard middagpauze 2 keer roken. Wat wel jammer is, is dat niet rokers die ook even buiten gaan staan worden aangekeken alsof ze gek zijn Knipoog

Als ik 2 gigantisch goede kandidaten hebt, ga ik toch voor de niet roker ipv de roker.. Simpelweg omdat ik me er dood aan erger, ook al maak je er goede afspraken over. Je kan zeggen dat je het niet accepteerd dat ze buiten hun pauzes om gaan roken, maar dan krijg het als je naar de auto loopt: ff sneel een peuk int hoofd zodat ze vervolgens stinkend naast je in de auto zitten..

Rokers hebben een bepaalde mentaliteit waar ik me aan erger! Ik ben iemand die heel veel sport, altijd gezond eet, geen alcohol drinkt en niet rookt.. Ik kan mensen die zich hier niet druk om kunnen maken soms gewoon niet uitstaan! Daarbij vind ik die stank (geld helemaal voor rokers die ook nog eens aardig aan de koffie zitten en verder niet drinken.. die zweten gewoon koffie en nicotine uit) ook niet representatief!

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:37

ik vind niet dat er op grond van het roken iemand geweigerd mag worden. De werkgever mag een roker wel verbieden tijdens werktijd te roken, of daar extra tijd voor te geven.
Ik rook hier alleen als de situatie het toelaat, en doe het vaak i.c.m toiletbezoek of het klaarmaken van mijn eten. zie het maar als een officiele beeldschermpauze

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:41

Dan ga je uit van twee gelijke kandidaten, dan zou ik waarschijnlijk ook kiezen voor de niet roker Ja Helaas gebeurt het maar zelden dat je twee gelijke kandidaten hebt. Het gebeurt uberhaupt maar zelden dat je een goede kandidaat krijgt....

Het is waar dat rokers stinken, zeker als ze net uit het rookhok komen ( Misselijk ), maar we hebben genoeg andere medewerkers die ook stinken en die niet roken Knipoog

Ik stuur die stinkers ook gewoon weg als ze iets komen vragen hoor, kom over een uurtje maar terug Nagelbijten / Gniffelen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:43

M3isSi3j schreef:
Als ik 2 gigantisch goede kandidaten hebt, ga ik toch voor de niet roker ipv de roker.. Simpelweg omdat ik me er dood aan erger, ook al maak je er goede afspraken over. Je kan zeggen dat je het niet accepteerd dat ze buiten hun pauzes om gaan roken, maar dan krijg het als je naar de auto loopt: ff sneel een peuk int hoofd zodat ze vervolgens stinkend naast je in de auto zitten..

Rokers hebben een bepaalde mentaliteit waar ik me aan erger! Ik ben iemand die heel veel sport, altijd gezond eet, geen alcohol drinkt en niet rookt.. Ik kan mensen die zich hier niet druk om kunnen maken soms gewoon niet uitstaan! Daarbij vind ik die stank (geld helemaal voor rokers die ook nog eens aardig aan de koffie zitten en verder niet drinken.. die zweten gewoon koffie en nicotine uit) ook niet representatief!

Okay, roken stinkt, maar ook niet rokers kunnen stinken.

Je scheert met deze zin echt alle rokers over een kam en dat is net zo aso als roken in het bijzijn van iemand die er last van heeft. Er zijn genoeg rokers die niet roken als de situatie het niet toelaat. Ik ben hier toevallig 1 van.

Als ik bij mensen ben waar niemand rookt, rook ik niet of iig véél minder. Als ik in mijn eigen huis bezoek krijg van mensen die er niet tegen kunnen dan zorg ik dat alles voor ze komen goed gelucht is. Als ik bij mensen ben waar ik niet van weet of ze er tegen kunnen zal ik het áltijd vragen. Op mijn werk rook ik 3 sigaretten, in de pauzes waarin een ander koffie drinkt. Daarna eet ik een kauwgom en spuit een reukje op mijn kleding. Nou ik heb een verslaving, maar ik doe toch mijn uiterste best er niemand mee tot last te zijn.... Ben ik nu aso en verdien ik een goede baan niet !?!?!!?

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:44

Misschien hebben jullie er wat van meegekregen: ons moederbedrijf heeft met de OR afgesproken dat rokers mogen roken onder werktijd, maar dan moeten ze wel een aantal (3 dacht ik) vakantiedagen inleveren. Super regeling vond ik, maar een ophef dat er over gemaakt is! Echt niet normaal, volgens mij door Stichting Rokers Belangen ofzo...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 11:04

ik scheer idd alle rokers over 1 kam.. waarom!? Omdat er nog nooit een roker in mijn omgeving is geweest die me niet heeft lateren ergeren

Een extreme vergelijking, maar doe hem toch: stel ik ben een coke verslaafde..

Ieder uur ga ik naar de wc om mn neus te poederen.. niemand diehet ruikt, niemand die het ziet, niemand die het merkt aan me. Het enigste wat ze opvalt is dat ik ieder uur 10 min weg ben, en dat aan einde van het volgende uur ik kribbelig word omdat ik al weer aan het bedenken ben wanneer ik naar de wc kan. Iedere werkgever zou zeggen: zo iemand wil ik niet in dienst, want die kan niet functioneren zonder verdovende/verslavende middelen.. Geld net zo goed voor alcoholgebruikt. Waarom wordt dit wel afgestraft en roken niet!? Omdat de overheid heeft bedacht dat nicotine wel in combinatie mag met autorijden en de andere genoemde voorbeelden niet!? Ik ben er van overtuigd dat een roker (of ze het willen toegeven of niet, of het nou minimaal is of niet..) beinvloed wordt door zijn verslaving!

Bij ons op kantoor word niet gerookt, wij hebben geen vaste pauses en eten gewoon wanneer het ons uitkomt aan ons bureau.. Mag ik dan een uurtje later beginnen omdat ik niet rook? Mag ik als werkgever verbieden om tussen half 9 en half 6 te roken voor de rokers onder ons?

@ Ludora: als ik mag kiezen voor een roker of een niet roker in een gelijke situatie kies ik voor de roker! Te direct!?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:23

Ach dan zal ik in het vervolg alleen maar rokers aannemen om van het gezeur af te zijn Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:34

Ik zou zelf geen onderscheid maken tussen rokers en niet-rokers bij een sollicitatieprocedure. Wel zou ik als werkgever erg fel zijn op de werktijden. Maar de niet-roker die elke ochtend een kwartier te laat aan komt kakken zou er net zo hard weer uitvliegen als de roker die denkt zich een langere pauze te kunnen permitteren.

Over stinken: vroeger had ik een enorme hekel aan de assistente bij de orthodontist want die rook uit haar mond naar oude koffie. En dat is werkelijk een walgelijke geur. Ook heb ik een collega gehad die een hele week dezelfde trui aan had en een collega die iedere ochtend op een koersfiets naar het werk kwam en zich daarna niet waste en geen schoon shirt aantrok (verschaald zweet). Dan ken ik nog mensen die gewoon een sterke lichaamsgeur hebben waar ze niks aan kunnen doen maar die ik dus uit de weg ga omdat die lucht niet te harden is. Die mensen kun je ook niet ontslaan vanwege hun geur, alleen vriendelijk verzoeken om proberen er iets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:41

M3isSi3j schreef:
@ Ludora: als ik mag kiezen voor een roker of een niet roker in een gelijke situatie kies ik voor de roker!

Ik neem aan dat je de niet-roker bedoelde, gezien de rest van je posts?

Ik vind niet dat een werkgever een sollicitant mag afwijzen omdat deze rookt. Zolang de roker in zijn eigen tijd rookt heeft een werkgever daar niets mee te maken.
Dat zou hetzelfde zijn als mensen afwijzen omdat ze een paard hebben, of omdat ze in hun vrije tijd schilderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:47

Volgens mij gaat het nog steeds om de kwaliteiten van de werknemer voor de baan als je iemand aanneemt en hoe goed iemand binnen het team past. De rest is van ondergeschikt belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:56

Ik vind het terecht dat een roker 3 x per dagdeel een rook pauze krijgt, mag hij zelf aanvragen hoeveel keer hij wil, dus zal al gauw 6x per dag zijn, à 10 minuten is 60 minuten per dag. Heel fair, lijkt maar. MAAR wel een uur langer per dag werken!! Dus 10 minuten in de ochten extra pauze en 10 minuten in de middag extra pauze, is 20 minuten per dag extra werken. Niks geen discriminatie, niks geen irritatie naar gedreven hardwerkende collega's.

Dan nog als het werk het toestaat, dus toestemming vragen aan de collega's als er een drukke periode is en je dus niet gemist kan worden op de afdeling!! Ook zo fijn als de collega's er tussen uit piepen als het druk is, effe roken....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:56

Ik ben het er aan de ene kant wel mee eens, en aan de andere kant niet.
Waar ik werk, mag ik als er niets te doen is (zit aan de telefoon bij een touroperator) wel even een sigaretje doen. Ik zou in die tijd natuurlijk ook voor me uit kunnen staren.... dus waarom niet even naar buiten. De niet-rokers maken hier geen probleem van en lopen vaak even mee naar buiten om in de tijd dat ik een sigaretje rook even een frisse neus te halen (en ja ik ga dan ook zo staan dat ze niet hoeven mee te genieten van mijn nicotine verslaving Knipoog ). Daar kijkt helemaal niemand van op en het is ook hun goed recht om even de blik van het beeldscherm af te wenden.
Als het druk is wordt er gewoon doorgewerkt en blijven de sigaretjes in de tas en de neuzen van de niet rokers ook binnen. Wat is er dan op tegen vraag ik me af?? ik werk net zo hard, de rokers houden rekening met de niet-rokers....
Als iemand om de haverklap gaat roken en de productiviteit omlaag gaat kan ik me er wel wat bij voorstellen overigens. Het is jouw verslaving en daar hoeft de baas geen rekening mee te houden vind ik, en het werk niet onder te lijden. Kan je daar niet mee leven, om niet om het uur een sigaret te kunnen roken, jammer, maar dan toch maar een niet-roker.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:59

Citaat:
Ik vind het terecht dat een roker 3 x per dagdeel een rook pauze krijgt, mag hij zelf aanvragen hoeveel keer hij wil, dus zal al gauw 6x per dag zijn, à 10 minuten is 60 minuten per dag. Heel fair, lijkt maar. MAAR wel een uur langer per dag werken!! Dus 10 minuten in de ochten extra pauze en 10 minuten in de middag extra pauze, is 20 minuten per dag extra werken. Niks geen discriminatie, niks geen irritatie naar gedreven hardwerkende collega's.

Maar dat gaat niet altijd op, bij ons gaan de lijnen open om 9 uur en sluiten meestal om 6 uur....einde werkdag, dus een uur extra is dan niet aan de orde, want er is gewoon geen werk meer.... dus waar haal je in zo'n geval een extra uur vandaan??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:03

Het feit of iemand om de haverklap naar buiten loopt om te roken heeft minder met zijn of haar verslaving te maken dan met een bepaalde instelling. De nietrokers met dezelfde instelling staan continu bij de koffiemachine of zijn regelmatig op pad naar de andere kant van het bedrijf om even iets met pietje te bespreken ipv de telefoon of mail te gebruiken. Je arbeidsethiek heeft weinig met wel of niet roken te maken.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:06

Ik weet niet hoor, maar ik rook ook. Heb 's morgens en ;s middags 15 min pauze en een half uur lunchpauze. Dus in de tijd rook ik ook. Heb dus geen minuut meer en geen minuut minder dan mijn niet rokende collega's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:15

Arbeidsethiek is iets wat de chef in de gaten moet houden. Idd ken ik ze wel, urenlang met de pc spelen, plaatjes uitprinten voor privegebruik, stapeltjes van links naar rechts verplaatsen op het bureau en dan met een ordner onder de oksel een half uur van de afdeling gaan. Die subtiele spelletjes zijn niet meer subtiel, vallen stuk voor stuk door de mand, alleen schort het vaak binnen bedrijven met de werkwilligheid, samenwerking, collegialiteit waardoor dit soort wildgroei ontstaat. De uitzendkrachten, de nieuwelingen, de nog op tijdelijke contracten werkzamen, zijn de werkers op de afdeling en houden de boel zonder openlijk morren gaande en zo gaat het dan al jaren. Mij al te goed bekend, sjucht.

Laten we eerlijk zijn, wil niet graag naarst collega zitten die eeuwig die rokende sigaret in het asbakje heeft liggen en die pluim eeuwig of het asbakje nu links of rechts staat, in mijn gezicht komt. Die collega die dan niet meer dat sigaretje daar mag hebben, ineens onrustig wordt, dus elk kwartier moet gaan lopen, want er moeten een paar trekjes genomen worden. Dan nog die collega die vind dat werken voor de domme is, dus idd sociaal op de hoogte moet blijven, networking noemen ze dat er achter aan hobbelt, want stel dat zijn telefoon gaat rinkelen en je daardoor een opdrachtje krijgt.

O wat heerlijk dat ik niet meer op kantoor werkzaam ben, de ouderwetse collegialiteit, heerlijke gezellige humor is toch al tijijijden voorbij?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:11

Wat zijn we allemaal weer lekker moralistisch,hoeveel van jullie bokken in de baas zijn tijd?

Steekt nog een Sigaar op Vork

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:19

Ik heb 's ochtends een kwartier pauze, tussen de middag een uur en 's middags ook een kwartier. En in die tijd rook ik. De rest van de tijd niet. In tegenstelling tot het M.T., die ieder uur roken en daarna een potje tafelvoetbal doen Koe
Ben ik nu asociaal? Werk ik minder dan mijn collega's? Nee. En ik rook buiten, daarna neem ik een kauwgompje of een Frisk en was ik mijn handen.

Op mijn stagebedrijf konden we onze eigen dag indelen, dus ook de pauzes. Daar ging ik wel iedere 2 uur 5 minuutjes naar buiten voor een sigaretje. Maar dan nam ik geen lunchpauze, ik at gewoon tijdens het werk. Terwijl een collega iedere middag 2 uur naar huis ging om te eten. En anderen lekker in de stad gingen eten. Dus uiteindelijk maakte ik echt niet minder uur dan anderen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:26

jeanie schreef:
Wat zijn we allemaal weer lekker moralistisch,hoeveel van jullie bokken in de baas zijn tijd?

Ik zeker niet. Niet toen ik werkte, niet als ik nu stage loop en zelfs in de pauze niet.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:31

Ik kan me voorstellen dat je bij gelijke geschiktheid dan liever een niet-roker aanneemt.

In het algemeen kan ik me er erg aan storen dat veel rokers het idee hebben dat ze het recht hebben om te roken.