Jongen van 12 doodt per ongeluk neef van 15 met geweer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Jongen van 12 doodt per ongeluk neef van 15 met geweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:36

Citaat:
In Portugal heeft gisteren een jongen van 12 heeft met het geweer van zijn vader (die het wapen heeft om wolven af te houden) zijn 15 jarige neef dodelijk geraakt. Hij werd in de hals getroffen en kon niet meer gered worden. De vader kan beschuldigd worden voor dood door nalatigheid, omdat dergelijk wapen veilig opgeborgen moet zijn, met een lege patroonkamer en op de veiligheidspal, wat duidelijk niet het geval was.
In de afgelopen tien jaar zijn er in Portugal 400 kinderen tussen de 2 en 14 jaar in het ziekenhuis terechtgekomen met schotwonden, waarvan 20 zijn gestorven, en 100 blijvende blessures er aan hebben overgehouden. 40% van de wonden waren in het gezicht.
De meeste waren neergeschoten door andere kinderen, tijdens het spelen.

http://www.correiomanha.pt/noticia.asp? ... &idCanal=9

Het hebben van een wapen in huis geeft veel meer neiging tot het gebruiken er van ook voor doelen waar het oorspronkleijk niet voor bedoeld was.

Een wapen uit zelf verdediging vind ik overigens belachelijk. een dief/overvaller is altijd in he voordeel door het verrassings effect. Met andere woorden, hij/zij heeft een wapen op je gericht voordat jij het hjouwe kunt halen. Ergo, een wapen is altijd ten aanval, nooit ter verdediging. als jij nl al je wapen gaat trekken omdat je DENKT dat je je moet verdedigen, ben je aanvaller....
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-08-06 17:28, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: link naar bericht & mening TS ontvangen via PB & toegevoegd, daarna topic heropend

Fem

Re: Jongen van 12 doodt per ongeluk neef van 15 met geweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:38

Jeetje... en dat aantal..... net alsof het normaal is.. Nagelbijten / Gniffelen

Verschrikkelijk......

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:39

He bah wat vreselijk! Boos!
dat die vaders ook dat doen!?
tjah... er zijn ook vaders die hun kinderen achter laten om te gaan zwemmen... Die dus te jong zijn..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:44

Dat jongetje van 12 zal zich nu ook wel flink beroerd voelen. Ik hoop dath ij er over heen komt.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:12

Oh dat moet vreselijk zijn, om je eigen neef, dood te schieten, ik hoop dat het goed gaat met ie jongen van 12.

En vind het ook erg onverantwoordelijk van zo een vader/moeder. Dat kan toch niet.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:30

Dat moet idd vreselijk zijn...

Dit blijft toch iets wat altijd tussen jouw en de rest van de familie zal blijven staan.. Nagelbijten / Gniffelen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:05

Ja. Dat krijg je nou van nalatigheid. Scheve mond

Maar het is en blijft vreselijk.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:08

Vreselijk. Ik zou me rot voelen als ik dat jongetje was.
Hopelijk krijgt die vader een flinke straf, moet hij z'n spullen maar goed opruimen..

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:36

vreselijk zeg!
Wel slecht van die vader dat zijn zoontje zomaar bij zijn geweer kan komen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:20

Jeetje volgens mij is in portugal wonen ook niks als ik die berichten jou zo allemaal eens lees.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:36

Jeetje wat erg zeg. Dat er ook al zoveel slachtoffers door eigenlijk een beetje hetzelfde zijn.
Moeten ze toch de wet maar wat aanpassen...
Slecht van die ouders dat die kinderen bij het wapen kunnen komen...

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:42

Jeetje, zo jong al en dan waarschijnlijk met éen schuldgevoel rondlopen van hier tot Tokio. Ik hoop dat hij daar mee kan leven. Hij deed het ook niet expres. En voor die neef zelf is het natuurlijk ook heel erg.
Erg onverantwoordelijk dat de vader dat geweer niet beter opruimt. Ik hoop dat hij zijn lesje geleerd heeft.
Maar dat gebeurd wel erg vaak in Portugal. Misschien moeten ze eens een campagne houden over wapens opbergen ofzo...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:03

Al betreft het hier nieuws uit een buitenlandse krant, toch geldt ook hier de regel dat er een link naar de bron bij moet staan. Mensen kunnen dan zelf beslissen of ze de originele tekst voor waar aannemen of dat ze deze bijvoorbeeld door de vertaalmachine halen. Er is dan iig sprake van een bron die te controleren is, zoals dat gebruikelijk is bij nieuwsberichten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:27

Topic heropend, zie toevoeging in eerste bericht. Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:47

Wat een drama waar. Die cijfers zeggen volgens mij wel genoeg. Scheve mond

Mijns inziens is het idee en het besef dat papa een wapen heeft al niet goed, want zo komt de stap naar het gebruik ervan al heel dichtbij...

Het moet ook ontzettend moeilijk zijn voor het jongetje, met dat op zijn geweten. Hopelijk krijgt hij goede, begeleidende hulp. Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:49

De volgende dag meldde de krant dat het om een illegaal wapen ging, en ook dat de vader van de gedode jongen de andere jongen geen schuld geeft. Hij begrijpt dat ze speelden en het niet zijn bedoeling was om iemand te doden.

Hoe wordt er in Nederland gedacht over wapen bezit en wie zal een wapen willen hebben en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:39

Lusitana schreef:
De volgende dag meldde de krant dat het om een illegaal wapen ging, en ook dat de vader van de gedode jongen de andere jongen geen schuld geeft. Hij begrijpt dat ze speelden en het niet zijn bedoeling was om iemand te doden.

Hoe wordt er in Nederland gedacht over wapen bezit en wie zal een wapen willen hebben en waarom?

Ik ben zeer TEGEN illegaal wapen bezit.
Over legaal denk ik heel anders.

Ik heb zelf vuurwapens in huis. Ik heb ze voor sportdoeleinden. De Nederlandse wapenwet is zeer streng. En terecht. Wapens horen gewoon goed opgeborgen.

Lusitana schreef:
Het hebben van een wapen in huis geeft veel meer neiging tot het gebruiken er van ook voor doelen waar het oorspronkleijk niet voor bedoeld was.

Hier ben ik het niet mee eens. Zoals ik al zeg ik heb ze in huis. Maar als er hier vanavond iemand inbreekt zal ik eerder een honkbalknuppel pakken als een vuurwapen. Dat om het simpele feit dat het gewoon dom is om een vuurwapen te pakken en ik kan er ook niet snel bij. Ik moet eerst mijn kluis openmaken, dan moet ik mijn munitiekluis openen, dan moet ik de patroonhouder zoeken. Dan moet ik laden. Nou tegen die tijd is de inbreker al gevlogen.

Als je in Nederland zover bent dat je legaal je wapens mag houden in huis, dan denk je wel 10 keer na voordat je zoiets doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:51

Sorane schreef:
Ik moet eerst mijn kluis openmaken, dan moet ik mijn munitiekluis openen, dan moet ik de patroonhouder zoeken. Dan moet ik laden. Nou tegen die tijd is de inbreker al gevlogen.

Daarom denken mensen dus dat het handiger is, om tegen de regels in (want hier moeten ze ook veilig opgeborgen, met een lege kamer en op de veiligheidspal), het wapen geladen voor de greep te hebben. En daar ga je dus de fout in. Als iedereen het gewoon zou opbergen zoals het hoort, waren er ook geen ongelukken mogelijk.
Overigens heeft hier het gootste deel van de wapenbezitters het ook voor de "sport" en wel de jacht. Een ander groot deel, zoals man uit bericht, heeft het om wolven af te houden (iets waar ze ook wel grote berghonden voor fokken, maar niet eidereen wil een hond). Dat is in Nederland natuurlijk niet aan de orde, maar daar voor dat doeleinde is het dus wél handiger om het voor de greep te hebben, anders ben je gewoon te laat en ben je een schaap kwijt. Ik kan dit geval dus wel begrijpen, maar het blijft ontzettend fout.

Ik ken gevallen van mensen die voor de lol op katten schieten (en daarbij per ongeluk mensen raken/doden, daarvan is een heel schrijnend geval van een klein kindje bekend. Als je graag jaagt, waar leg je dan je grenzen? Wil je dan niet gewoon graag dieren doodschieten? Zijn alle jagers wel zo bewust bezig met het wild bestand, of willen ze gewoon een weekeindje knallen om zzich uit te leven?

Het blijft natuurlijk de hand van de wapenbezitter die dood, niet het wapen zelf. En helaas zijn er gewoon veel wapens in verkeerde handen. En daar zitten ook legale wapens bij. In een kwaaie bui wordt dan toch het wapen gepakt (al moet dat van ver komen) en niet "gewoon" geslagen. We hebben het dan natuurlijk over opzet, en niet over een ongeluk.
De ongelukken zijn zo triest omdat men pas achteraf beseft hoe gevaarlijk het is om een wapen niet goed op te bergen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:59

Even off topic, maar de kruisboog, die iedereen gewoon in een sportwinkel kan kopen, is ook een dodelijk wapen, wat bovendien geen sporen achterlaat. Die wordt dan ook eerder gebruikt door "echte" killers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:33

Ik heb nog nooit op een levend wezen geschoten. Ik schiet in de Olympische discipline van het 25 meter vrij pistool en het Militair pistool. Op kaarten dus met een puntenring.

Als ik mijn wapens buiten de kluis heb liggen en de heren Bijzondere Wetten komen op controle en ik heb geen geldige reden voor het niet in de kluis leggen (schoonmaken etc) dan mag ik ze meteen meegeven.

Even over de kruisboog. Dat valt in Nederland onder de wapen wet en mag je niet zomaar gebruiken.
Een verenigingslid bij ons heeft een zwaar kaliber geweer. Daar zit een kijker op die zorgt dat ik op 6 km nog de haren op je kin kan tellen. Hij heeft ook een geluidsdemper erbij (zeer verboden in Nederland). Als je die erop schroeft dan hoor je zo goed als NIETS meer. Dat zijn pas gevaarlijke dingen als ze in verkeerde handen vallen.

Overigens is een wapen nooit gevaarlijk. Het is de schutter achter het wapen. Een wapen is niets meer of minder dan een stuk staal. Ongeladen net zo gevaarlijk als een brugleuning.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:45

Dat zeg ik ook, het is de hand (de persoon)die doodt.
Dat de kruisboog niet zomaar gebruikt kan worden is natuurlijk waar, maar volgens mij kan je die wel gewoon kopen, of in elk geval kon dat 10 jaar geleden toen er een heel programma aan besteed was. Wellicht moet je dan even lid worden van en vereniging, maar dat terzijde. Punt is, dat er nooit bewezen kan worden wie de schutter was of welke boog gebruikt is, omdat de pijl geen sporen nalaat die te traceren zijn naar het specifieke wapen, waar een kogel wel een soort "handtekening" heeft, maar dat is allemaal off topic. (Lijkt wel of ik les zit te geven in hoe pleeg ik de perfecte moord, mag wel uitkijken)
Ik denk dat er een groot verschil is tussen sportpistoolschieters en jachtgeweer gebruikers. Iemand die een jachtgeweer koopt, koopt hem met de bedoeling om te doden. Een sportschieter niet.
Het lijkt erop dat sportschieters ook veel bewuster met het wapen omgaan. Dit is ook zo bv in Amerika waar een dergelijke discussie ook steeds oplaait.
Ik persoonlijk zie het dan ook als een heel ander attribuut als het om een sportpistool/geweer gaat. Ik ken daar ook geen verhalen van over ongelukken. Dan gaat het toch echt wel om een wapen dat met voor "zelfverdediging" heeft, of een jachtgeweer.
(Ik zie jacht dus ook niet als sport.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:54

Wat betreft de jacht ben ik het niet met je eens.

Ik ben zelf lid van een jachtschietsport centrum. Puur omdat ze daar lange afstandsbanen hebben om te trainen.
Ik zie daar dus ontzettend veel jagers. Dat zijn zeer verantwoordelijke mensen. Het jagen is ook gebonden aan strenge regels.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 00:34

Ik ken er ook genoeg die spreken van "van het weekend even wat dieren knaller". Al zijn er regels, ze houden zich er lang niet altijd aan. Wie controleert ze erop?
En het enige wat ik zeg is dat een jager een geweer heeft om te doden, een sportschieter niet. Dat staat als een huis.
Daarmee zeg ik niet dat jagers onverantwoordelijke personen zijn. Maar ik zie (hier) wel veel jagers die het gewoon heerlijk vinden een dier neer te knallen. En ik ken er ook in Nederland zo. Maar ik wil het helemaal niet over jagers hebben, maar over wapenbezit in het algemeen en dan eigenlijk bij de mensen die daar zwakke redenen voor hebben, want dat zijn gewoonlijk ook de mensen die er niet verantwoordelijk genoeg mee om gaan...

Ik denk dat mensen die legaal een wapen hebben, over het algemeen verantwoordelijker er mee om gaan.
Ik denk ook dat het veel verschil maakt in welke millieu klasse een geweer gehouden wordt.
Daar waar de meeste ongelukken gebeuren, wat Portugal betreft (geen idee hoe dat in Nederland zit) zijn de plekken waar mensen het niet nauw nemen met een heleboel dingen en/of gewoon niet zo slim zijn. Niet zo snel bij de upperclass.
Ik weet ook van Nederlandse boeren die een wapen in huis hebben en wel voor de greep, niet veilig opgeborgen.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:36

Verschrikkelijk gewoon...

Wat TS in het eerste bericht heeft gezegd, ik ben het er helemaal mee eens, het klopt..

Sjezus