klachten over ruiterpaden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laureentje

klachten over ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:09

Hallo, ik weet echt niet waar ik dit kwijt moet, dus probeer het zo logisch mogelijk neer te zetten. Maatschappelijk probleem binnen de paardenwereld: Klachten over de ruiterpaden.
Maar mijn vraag aan jullie bokkers is eigenlijk of iemand hier weet waar je met je klacht heen kunt. Bij ons in Venlo hebben we een mooie heide, waar stichting limburgs landschap de ruiterpaden aan het "verbeteren" is. Althans ik denk dat het door hun gebeurt, zij dragen immers zorg voor de natuur en de wandelpaden en ruiterpaden (geloof ik). Hadden ze beter niet kunnen doen want het lijkt af en toe alsof er puin gestort is op de ruiterpaden, zoveel stenen en keien en glas er wel niet te vinden is, ongeloofelijk. Maar als mijn paard er kreupel door wordt is dat blijkbaar mijn eigen risico, maar zij moeten toch zorgen voor veilige wegen, of heb ik het nu mis?

Misschien weet iemand hier iets. Alvast bedankt.

Groetjes

Esmeralda

Re: klachten over ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:05

stuur elaine even een pb
wij hebben in ridderkerk ook div. acties gevoert voor betere ruiterpaden ect. Er is namelijk een soort van vereninging die over de landelijke ruiterpaden gaat.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:12

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:58

bij ons zijn de ruiterpaden ook echt dramatisch!
ER hangt zoveel laag groen je kunt er op sommige plekken onmogelijk door.

Gelukkig heeft de boswachter ons toestemming gegeven om zolang de ruiterpaden nog niet gefixt zijn op de gewone paden te komen, mits we daar rustig zijn!

Inmiddels 3 jaar verder is er nog niks aan de ruiterpaden gedaan en rijden wij nog steeds op de gewone paden.

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:45

och bij ons in venlo zijn ze al JAREN bezig met de ruiterpaden vernieuwen toen ik gestopt ben 3 jaar geleden al en schiet niet echt op. Maar desondanks kan je toch lekker rijden op de heide, vooral galoppad *LOL*

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:10

Wij rijden ook vaak op de normale paden, de ruiterpaden zijn hier in sommige stukken ook niet te doen. Moet wel zeggen dat wij niet galoperen op paden waar we eigenlijk niet mogen rijden.

Geen idee waar je klachten moet indienen!
Laatst bijgewerkt door Tayga op 14-07-06 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:30

Bij ons zijn sommige ruiterpaden ook erg slecht, zitten vaak (diepe) kuilen in en er is 1 pad (een ruiterpad en een fietspad naast elkaar) dat de boeren moeten oversteken met hun koeien, daar zijn een paar oversteekplaatsen voor gemaakt met op het fietsgedeelte 2 wildroosters en op het ruiterpadgedeelte 2 balken waar de koeien tussendoor moeten. Je moet dan met je paard over die balken heen springen. Blijkbaar stappen die koeien over de balken heen want die boeren hingen er altijd nog stroomdraad boven, wat ze dan lieten hangen Boos! Heel gevaarlijk als je hard aan komt galoperen, want zo'n dun draadje zie je niet op afstand. De pony van een vriendin is er zo van geschrokken dat hij opzij sprong, in het wildrooster Verdrietig Been op meerdere plaatsen gebroken en moest helaas afgemaakt worden.. Sindsdien controleert de gemeente dat ene pad wel Hamer

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 17:10

EvaSusanne heel erg bedankt. Ik heb melding gemaakt van mijn probleem. Hopelijk hoor ik er ook iets van. Maar blijkbaar ben ik niet de enige die zich ergert aan de huidige stand van zaken betreffende ruiterpaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:33

ik heb al meerdere malen een brief en een mail gestuurd naar de gemeente die erover gaat. Twee mailtjes hiervan zijn doorgestuurd naar de persoon van de provincie die erover gaat.
Steeds kreeg ik de belofte dat er wat aan gedaan zou worden, maar tot nog toe niks gezien!

ik ga dus bovenstaande tip maar eens proberen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:36

bij ons kan je gewoon niet buiten rijden, ja langs wegen waar ze 80 rijden
geen bos in de buurt (rij afstand te paard dan)

ze willen wel een ruiterroute aanleggen
(lees, gaat nog 20 jaar duren)

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:29

ze hebben hier 2 jaar geleden een mooi spring/crossparcour in het bos gezet. zonde van dat geld, want ze hebben de hindernissen niet onderhouden en nu ligt alles tussen de bramenstruiken voor de grond. de enige die er nu nog profijt van hebben zijn de hardlopers, die hun rek- en strekoefeningen op de hindernissen uitvoeren.
dat vind ik dus echt zonde geld, als ze dat geld nu aan de pony en paardenclub hadden gegeven, hadden zij er een mooi parcour van kunnen kopen wat wèl onderhouden wordt.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 14:37

ja daar begrijp ik ook niets van, zet je iets op dat heel mooi is om er vervolgens niet meer naar om te kijken. dat is in mijn ogen geld weggooien. Geef het dan inderdaad aan een club die er iets beters mee kunnen doen, waar iedereen een lange tijd van kan genieten.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:47

Hier in de buurt een mooi bos met mooie, brede ruiterpaden. Helaas zijn dat ook deels de paden waar mensen met honden en ook mountainbikers over crossen.
De 1e categorie heeft niet in de gaten dat als hun hond zo leuk een gat graaft een ander dier zijn benen in datzelfde gat kan breken en de 2e categorie heeft nog altijd niet begrepen dat je niet met een rotgang aan een paard voorbij moet crossen zonder even te laten weten dat je in aantocht bent Boos!

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 14:55

komt me bekend voor ranna. Ben al een keer van mijn paard gedonderd toen een mountainbiker plotseling uit een paadje het ruiterpad opkwam. En die honden, mensen begrijpen ook niet dat een paard een hond in één klap kan doodslaan. Ik neem mijn hond altijd bij me als ik een paard hoor of zie, maar ik laat mijn hond ook niet zomaar los op een ruiterpad, ik ken de gevaren en ik hou heel veel van mijn hondje, maar de meeste mensen reageren altijd bijzonder laconiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:52

hmmm, ik krijg het formulier van die site niet gedownload! kan iemand het mij misschien mailen?

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 09:45

Stuur maar een PB, ik heb het

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:00

Taygalover schreef:
Wij rijden ook vaak op de normale paden, de ruiterpaden zijn hier in sommige stukken ook niet te doen. Moet wel zeggen dat wij niet galoperen op paden waar we eigenlijk niet mogen rijden.

Geen idee waar je klachten moet indienen!

Ja dat doen wij ook wel.
Maar op de rechte paden als er geen mensen zijn!

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:05

Hier ook, in sommige ruiterpaden zakt mijn verzorgpony tot zijn knieen in weg. Ik loop ook altijd op het wandelpad...Of op het grasveld.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:33

Ik heb ook een hele tijd geleden een mail naar Staatsbosbeheer gestuurd dat het onderhoud aan de paden echt wel te wensen overliet.
Ja mevrouw, we gaan binnenkort onderhoud plegen.
Moet nog altijd gebeuren en inmiddels kan mijn paard echt niet meer door de 1,5 meter hogen prikstruiken heen lopen. En ik geef hem geen ongelijk. Gebruik lekker de gewone wandelpaden (terwijl ik daar normaal echt heel fel op tegen ben!!!!) en hem mijn mail van SBB gedateerd op 10 januari 2006 op zak!
Ik wil wel aangehouden worden!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 23:44

wij hebben wel een bos maar geen ruiterpaden.
ze hebben het hele bos afgesloten voor paarden, terwijl er vroeger wel ruiterpaden waren...

Dennis v m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:51

Ja dat wet ik nog goed toen we buiten gingen rijden in venlo op de heide, ik oppietje. Toen had een man de hond loslopen en kwam vol op mij afgerend dat paard helemaal in de stress en er tussen uit (natuurlijk niet lettend op de ruiter op zijn rug) dat heb ik gevoeld Lachen