Israel valt Libanon binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Israel valt Libanon binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 18:02

JERUZALEM - Drie Israëlische militairen zijn woensdag gedood tijdens een aanval van de Libanese Hezbollah-beweging. Het drietal sneuvelde in de operatie in het grensgebied tussen Libanon en Israël, waarbij twee andere Israëlische militairen in handen vielen van Hezbollah-strijders. Dat heeft een woordvoerster van de Israëlische strijdkrachten gezegd in Jeruzalem, aldus israëlische media

Voor meer info: http://www.nu.nl/news/777463/23/Isra%EB ... eo%29.html

en het ging juist een langere tijd goed tussen Israel en Libanon...

Anoniem

Re: Israel valt Libanon binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:21

De laatste tijd krijg ik steeds vaker het gevoel dat Israel maar vind dat zij mogen wat ze doen en dat de rest van de arabische wereld per definitie altijd fout en wreed is. Zij zijn ook niet mals en vinden maar dat zij de staat Israel ten koste van wat het kost op mag eisen en dat Amerika en Europa hun altijd weer steunt. Zou mij niets verbazen dat Israel indirect ooit een reden tot een nieuwe wereldoorlog wordt. De Moslimwereld is toch al zo gespannen en alle landen met diplomatieke betrekkingen naar Israel worden dan over een kam geschoren. Israel geeft mij vaak het Zij zijn groot en ik is klein! gevoel.

Ik bekijk dat land met hun mentaliteit de laatste tijd toch wel met andere ogen dan vroeger.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:44

Helaas hebben de Arabieren de inval van Israel soort van 'gelegitimeerd'. Israel zal ook wel op zoek zijn geweest naar een excuus en heeft dit op deze manier gevonden.
Diep triest eigenlijk. Wanneer zou het eens ophouden Verward

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:56

Israël = 'Hij die vecht met God'... What's in a name?

Ik vraag me ook wel eens af wanneer dit in vredesnaam eens ophoudt, de enige oplossing die ik kan bedenken is dat alle partijen tegelijk hun wapens neerleggen en elkaar de hand schudden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:33

Als Israel dan ook nog eerlijk spel speelt, zal het wellicht wel kunnen, maar de haat is zo diepgeworteld, met de paplepel ingegoten, kunnen niet eens als buren met elkaar leven. Heel triest. Dacht dat god liefde was ipv haat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:11

Justy schreef:
Israël = 'Hij die vecht met God'... What's in a name?

Ik vraag me ook wel eens af wanneer dit in vredesnaam eens ophoudt, de enige oplossing die ik kan bedenken is dat alle partijen tegelijk hun wapens neerleggen en elkaar de hand schudden.

Dat zal 90% van de gewone mensen die daar wonen met je eens zijn. Ik ben het niet eens met alls wat Israel doet, maar het lijkt me verschrikkelijk om iedere dag je kind op de bus te zetten met de gedachte dat het de laatste keer zou kunnen zijn.
Die onzekerheid van leven is fnuikend.
Jaren hebben de Palestijnen hun land terug willen hebben en nu ze het hebben bevechten de machthebbers het inplaats van het aan de bevolking geven.
Israelische militairen worden al jaren gekidnapt en gemarteld, dat de Israel daar nu publiciteit aan geeft en daar nu een einde aan wil maken is een nieuw beleid.
Wat is wijsheid??? daar zijn al meer dan een halve eeuw de knapste koppen niet uitgekomen en ik zie het ook niet snel gebeuren.

Russel over wiens haat heb je het, kijk je nooit naar de beelden van die opgezweepte massa's met altijd jonge kinderen in de frontlijn???

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:18

Mijn vriendin uit Israël is net terug naar huis..

Hier moet ze ieder jaar een week doorbrengen, en vind ze het heerlijk dat ze met haar
kind in de auto kan rijden zonder beschoten te worden..

En idd. wie sturen hun kinderen de frontlinie in.

In 1948 zijn de Palestijnen vrijwillig uit Israël vertrokken , met de woorden, binnen 14 dagen hebben we die joden terug de zee in gedreven.

En is het voor al die hele grote Arabische staten nou zo moeilijk om een stukje land aan de Palestijnen te geven..

Palestina is vanaf de oorsrpong bezet land geweest, tot aan 1948 toen de Engelsen het aan de joden gaf.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:20

Ben het met jullie een sarabande en echwel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:32

sarabande schreef:
Russel over wiens haat heb je het, kijk je nooit naar de beelden van die opgezweepte massa's met altijd jonge kinderen in de frontlijn???

Als ik beelden kijk van jonge kinderen dan zie ik idd de haat die er aan weerskanten is, vaak zat in documentaires verfilmt geweest. Bedoel je dit?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:35

Beelden van deerniswekkende van haat doortrokken koppies zie ik overwegend in de eerste lijn van krijsende menigtes lopen. Vervolgens worden die kinderen gehersenspoeld om het allerhoogste genot te vinden, namelijk met een gordel vol explosieven op een markt of bij een schoolbus te gaan staan en aan het onstekingsmechanisme te trekken.
Hun moeders zitten met angst in hun hart thuis.
Zolang kinderen op deze manier worden grootgebracht is er weinig kans op verbetering.
Het kan omdraaien dat zie je in Afrika waar de kindsoldaten met veel liefde en zorg worden teruggebracht tot een normaal denken.
Inplaats van op straat te protesteren zou men al die energie in goede scholing en het creeeren van werk moeten stoppen.
De hele westerse wereld is bereid daar geld in te steken en voor de oliestaten zou het een fooi zijn. Het zal tijd kosten maar is mogelijk.
Maar dat is niet wat de machtshebbers onder het mom van in dienst van Allah zijn nastreven, helaas.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:00

Dat heeft niet zoveel met Allah te maken hoor Sarabande, ik hoef je vast niet te vertellen hoe Amerika tegenover deze kwestie staat. En Joden hebben ook niet zoveel met Allah Knipoog Religie is hier gewoon een dekmantel, niemand weet meer waarom ze 'de anderen' zo haten en ze denken daar liever ook niet over na.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:20

Justy dat weet ik en dat weet jij, maar dat worden die mensen en die kinderen wel wijsgemaakt.
Maar ja ik heb niet zoveel met religie er is onder het mom van religie zoveel ellende over de wereld gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:32

Helaas wel ja, het beloofde land doet daar natuurlijk ook niet veel goeds aan. Het heeft met heel veel dingen te maken en helaas hebben de Palestijnen daar voor moeten boeten en is het langzamerhand een wereldpolitiek geworden. Leiders roepen Allah aan om voor macht te zorgen. De Joden weer de agressie tegen hen waar ze niets aan kunnen doen en ook al slachtoffer in de 2e WO zijn geweest. Lijkt wel of er onderhand zo veel staten voordeel mee hebben of geen positie kunnen kiezen omdat het ene het andere weer aanhaalt.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:20

het is leven en laten leven... Isreal slaat weer eens finaal de plank mis. Na al die jaren van oorlog.. wil men daar dan ook niet eens gewoon normaal leven zonder angst? Ik snap niet dat de regering van israel de bevolking weer voor het blok gooit. Wat de palestijnen betreft, die hebben ook recht op land om op te leven. Palestijnen zijn de oorspronkelijke bewoners in mijn ogen. israeliers zeggen dat het land hen gegeven is door God. Aangezien ik niet in god geloof, vind ik dat de israeliers de bezetters zijn in dit geval en heb ik het de palestijnen nooit kwalijk kunnen nemen dat zij voor hun recht vochten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:26

Dit huidige conflict is iets anders dan de vorige conflicten in deze regio. Even wat voorgeschiedenis:

Libanon komt uit een jarenlange burgeroorlog. Uiteindelijk is midden jaren 90 de oorlog gestopt en is er een (wankele) regering gevormd met daarin ongeveer alle aanwezige groeperingen in het land. Hezbollah zit ook in de regering, maar heeft daarentegen ook een uitzonderingspositie. Hezbollah heeft nl als enige groepering het recht er een bewapende militie op na te houden (er is ook een gewoon staatsleger, vergelijk het een beetje met de IRA met een politieke tak en een gewapende tak). Hezbollah is anti-Israel en heeft regelmatig vanuit het zuiden van Libanon het Noorden van Israel aangevallen.

Het huidige conflict heeft een langere aanloop. Israel heeft zich teruggetrokken uit de Gazastrook. Intern heeft dit in Israel kwaad bloed gezet, immers op de Gazastrook zijn veel nederzettingen van Joodse Kolonisten waar heel veel geld in is gepompt de afgelopen jaren. Bij de terugtrekking van het Israelische leger was er de vrees bij radicale Joden dat Hamas de Gazastrook zou overnemen. Dat is inderdaad gebeurd. De Gazastrook staat nu onder controle van Hamas. Hamas is langzaam maar zeker begonnen met het provoceren van Israel met als uiteindelijk resultaat de kidnapping van een Joodse Soldaat (om wellicht in de toekomst als ruilmiddel te gebruiken oid).

Tot zover was het nog gewoon een Israel/Palestijnen intern verhaal.

De Hezbollah heeft hier echter een idee door gekregen en heeft vervolgens in het noordelijke grensgebied van Israel twee soldaten gekidnapt. In de dagen daarvoor zijn er heel veel vluchten geweest vanuit Syrie en Iran naar Libanon waarbij de vliegtuigen als lading raketten hadden (niet de Katjoesja's met een range van 30-40 kilometer, maar echte kruisraketten met een 300-400 kilometer bereik).

Israel is er dus alles aan gelegen om Hezbollah uit te schakelen. Momenteel is het conflict nog vrij beperkt. Zo ongeveer alsof er van IJmuiden naar Scheveningen raketten worden gestuurd en andersom. Als de andere raketten gebruikt gaan worden dan ligt heel Israel onder vuur.

De Libanese regering ondertussen zit met de handen in het haar. Hezbollah aanpakken is lastig, risico op een burgeroorlog is groot. Daarnaast was dit midden in het toeristenseizoen (groot gedeelte van het inkomen van Libanon komt door de toeristen), Hezbollah heeft dus door de timing van deze actie heel veel goodwill verspeelt bij de bevolking van Libanon. Zoals de president van Libanon al aangaf: door deze actie en aanvallen zijn we weer 50 jaar terug in de tijd geworpen.

Dan de vraag: waar zijn de andere landen in deze regio? 'Normaal' gesproken als Israel een of andere actie uitvoert staat gelijk het hele Midden-Oosten bol van de oorlogsretoriek. Ditmaal niet.

De reactie van Jordanie, Egypte en Saoudie-Arabie valt op. Saoudie-Arabie is altijd al wat gematigder geweest (en bondgenoot van de VS) en ligt ook geografisch gezien iets verder weg. Jordanie en Egypte hebben nu een goede toeristenindustrie die ze graag willen behouden. Jordanie is dat net goed aan het opbouwen en Egypte heeft intern problemen genoeg met regelmatig aanslagen op toeristische doelen. Deze landen zitten niet te springen om de oorlog.

In deze regio is inmiddels een wijd verspreid idee dat Syrie en Iran achter de aanslagen van Hezbollah zitten. Normaal gesproken wordt er geen openlijke kritiek op Hezbollah en Hamas gegeven, maar nu beide in het nauw zijn gedreven door Israel verschijnen er plots overal in het nieuws berichten over. In Jordaanse kranten is de berichtgeving zelfs zo dat het bijna 'pro-Israelisch' is te noemen.

Syrie en Iran dus. De eerste is een dictatuur, heeft de laatste jaren geen oorlog gevoerd en heeft dus redelijk wat wapenarsenaal kunnen opbouwen. Een oorlog zou ze redelijk kunnen uitkomen. Alleen zullen ze de andere landen in de regio moeilijk mee kunnen krijgen (zie: toerisme). Syrie hoopt ondertussen wel dat Israel de fout zal begaan om Syrie aan te vallen. Als dat gebeurd dan is er gelijk een enorme oorlog in de regio.

Dan Iran: vermoeden is dat Iran Hezbollah heeft gesteund met raketten om zo de aandacht van het eigen nucleare programma af te leiden. Nu Irak is weggevallen is er eigenlijk geen echte stevige machtsfactor in dat gebied. Iran staat te popelen om dit machtsvacuum te vullen. Echter: de andere landen in de regio zullen dit nooit toestaan om een vrij simpele reden: in Iran wonen geen Arabieren maar Perzen en als Arabier onder een Perzisch regime vallen? Dat nooit!

Heel bijzonder, vorig jaar zat ik nog te lunchen op een terras in Umm Qais (Noordelijk Jordanie). Ongeveer het drielandenpunt met uitzicht over Israel en de Golan (Syrie). In dat uitzicht zou je nu precies de raketten zien vallen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:39

Apple, dat zijn tenminste inzichten waar we wat aan hebben.
Het hele conflict is sinds 1948 zo ingewikkeld geworden dat het als leek bijna onmogelijk is een genuanceerde mening te vormen.
Beide kanten maken fouten en aan alle kanten wordt er door de bevolking geleden. Ik vind het zelf heel moeilijk om er ook maar iets over te vinden, en ik heb deze situatie tijdens mijn studie verschillende keren bestudeerd. Het simpele opdreunen van de feiten is allang niet meer mogelijk, omdat daar al zoveel discussie over is. Laat staan naar aanleiding van deze feiten een mening te vormen.
De complexiteit van het gehele conflict werd mij als meisje van veertien ineens heel helder, toen ik mijn vader huilend op de bank zag zitten: november 1995: de moord op Rabin. Het leek of mijn vader ineens alle hoop had opgegeven dat er ooit vrede zou komen. Toen besefte ik me dat dit mijn pet te boven was en altijd zou blijven.

<edit> spelfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:05

De moord op Rabin was heel erg. Kan mij nog de beelden op tv herinneren. Er heerste echt verslagenheid.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:19

Familie van mij zit nu vast in libanon!
Echt zo poedersuiker!
Ze kunnen gewoon geen kant op.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:04

OOOhh Goed nieuws..
Ze kunnen als het meezit maandag met het vliegtuig naar Nederland!
Al vinden ze dat heel moeilijk omdat ze familie daar achter laten!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:22

Een vriend is ook op vakantie daar bij zijn moeder. morgen zouden zijn vrouw en dochter ook daar heen komen maar dat gaat nu dus niet door. Hij probeert nu ook terug te komen. Maar hij kan nergens heen. En wil eigelijk ook niet zijn moeder daar alleen laten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:29

Denise1984 schreef:
Een vriend is ook op vakantie daar bij zijn moeder. morgen zouden zijn vrouw en dochter ook daar heen komen maar dat gaat nu dus niet door. Hij probeert nu ook terug te komen. Maar hij kan nergens heen. En wil eigelijk ook niet zijn moeder daar alleen laten.

Nee met dat probleem zitten ze bij ons dus ook!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:42

Apple, bedankt voor de mooie uiteenzetting! OK dan!

Mijn vader en ik zijn net een paar dagen terug uit Israel, we gingen er heen voor de Bar Mitswah van mijn neefje. We zaten in een klein dorpje, zo'n 20 km ten Zuid-Oosten van Haifa. De eerste dag zijn we zelfs nog in Haifa geweest, een dag voor de raket-aanvallen daar begonnen. Mijn oom werkt in Haifa, hij is 1 dag 's middags naar huis gekomen omdat zijn kantoor werd ontruimt door de politie wegens een aanslag, de volgende dag ging hij gewoon weer aan het werk. We hebben verder niet zo heel veel van de aanslagen meegekregen, alleen de laatste avond was een beetje vervelend. We zaten op het terras voor het huis van mijn oom, toen we plotseling de sirenes in het naastgelegen dorp hoorden afgaan, zo'n 5 a 10 km verderop. Een andere neef had ook de raketten horen vallen, wij gelukkig niet.

Om je plotseling in een land te bevinden waar oorlog dreigt, is heel eng. Zoals het vanuit Nederland allemaal veilig ver van je bed is, zo zit je er 'midden' in. En toch is het Israelische volk er redelijk nuchter om, het leven gaat door voor hen. Het is een heel dubbel gevoel, op het feest van de Bar Mitswah hoorden we de geladen F15's overvliegen, de volgende ochtend komen ze ongeladen terug. Een stad waar je de ene dag als toerist de mooiste plekken bezoekt, ligt een dag later onder vuur. Aan de ene kant ben ik heel blij weer veilig thuis te zitten, ik ben af en toe toch wel heel bang geweest daar. Aan de andere kant, mijn familie zit daar wel, en ondanks het feit dat ik ze jaren niet gezien had was het die paar dagen gelijk ontzettend gezellig. Het feit dat zij achter bleven vond ik toch wel even moelijk.

Wat ik heel jammer vind, is dat de berichtgeving in Nederland totaal verschilt van de situatie daar. Natuurlijk is er een grote dreiging, maar van de 'totale oorlog' waar een aantal kranten van spraken is totaal geen sprake, op een paar kleine gebieden rond de grens na. Mijn moeder is niet mee geweest, maar belde ons elke avond in paniek omdat ze weer zoveel gevaarlijke berichten op het nieuws had gehoord. Ook lees en hoor je ontzettend veel over de vijandelijkheid van het Israelische volk jegens de Libanezen, en ik vraag me echt af waar ze het vandaan halen. Vanmorgen las ik in de NRC dat de Israeliers zo'n onmenselijk volk zijn, die andere volkeren niet als volwaardige mensen zien. Het 'gewone' Israelische volk heeft helemaal niks met deze 'oorlog' te maken, het is een strijd tussen het Israelische leger en Hezbollah, niet tegen Libanon! De berichtgeving hierover vind ik zo onzorgvuldig, ik lees liever de Jeruzalem post dan de background information van de NRC.

Partij kiezen is heel moelijk, maar ik moet toch zeggen dat ik achter Israel sta wat betreft het 'aanpakken' van Hezbollah, ook al is de manier waarop misschien wat rigoreus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:58

Een heel duidelijk verhaal van Apple, het grootste probleem is dat Israël graag vrede wil en bereid is daar land voor op te offeren. Alleen komt dat een aantal staten en organisaties niet goed uit (inclusief extremistische joden). Die doen er dan ook alles aan om die vrede te frustreren.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:20

Zelf heb ik me er nog lang niet genoeg in verdiept om een uitspraak te kunnen doen, maar ik wilde Apple wel even bedanken voor haar duidelijke uiteenzetting Lachen.
Uiteindelijk wil ik (zoals zovelen) liefst vanal vrede, maar wie nu eigenlijk "de slechte" is, kan ik er zoiezo niet uithalen... Ik denk ook niet dat er één grote boosdoener is, maar er overal wel slechtere dingen gebeuren, die afkeuring verdienen.