Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde donderdag een bericht hierover in De Telegraaf. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn de kinderen vorige week uit eigen beweging, smekend om hulp, binnen komen lopen op de ambassade.
"In de Syrische pers is geschreven dat ze ontvoerd zouden zijn door personeel van de ambassade maar dat is absoluut onjuist", aldus de woordvoerder. De roosters van de ambassademedewerkers zijn aangepast zodat er dag en nacht iemand bij de kinderen is.
Gevoelige kwestie
Volgens Nederlands recht heeft de moeder recht op het ouderlijk gezag over haar kinderen. Volgens Syrisch recht heeft de vader recht op de kinderen, zodra ze een stap buiten de ambassade doen. "De ambassadeur, de directeur-generaal en de minister zijn druk bezig met het vinden van een goede oplossing waarbij het belang van de kinderen voorop staat", zegt de woordvoerder in de krant. "Diplomatiek is dit een heel gevoelige kwestie."
Volgens Buitenlandse Zaken staat de vader geregistreerd als kinderontvoerder. De moeder van de kinderen, Janneke Schoonhoven, woont in Nederland. Ze wacht gespannen af of ze haar kinderen op korte termijn weer in de armen kan sluiten.
Wanhopig
"Ze hebben het heel erg zwaar gehad, anders hadden ze nooit zo'n grote stap genomen om te vluchten", aldus Schoonhoven. "Ze waren echt wanhopig. Er wordt op dit moment op hoog niveau onderhandeld om een oplossing te vinden. Maar makkelijk is dat niet omdat er in Syrië heel andere wetten gelden."
De moeder heeft elke middag telefonisch contact met haar kinderen. "Dat zijn altijd vrij korte gesprekken omdat het anders te emotioneel voor ze wordt", aldus Schoonhoven.
Verjaardag
Sara en Ammar geven volgens haar keer op keer aan dat ze zo snel mogelijk terug willen naar Nederland. "Ammar wordt volgende week dertien jaar oud. 'Ik heb maar een wens voor mijn verjaardag, mamma', zegt hij steeds. 'Dat is dat ik mijn verjaardag weer in Nederland kan vieren.'
De moeder probeerde eerder via het Tros-programma Vermist in contact te komen met haar kinderen in Syrië. Presentator Jaap Jongbloed werd daarbij in Damascus samen met zijn cameraploeg opgepakt na een confrontatie met de vader. Na bemiddeling door de Nederlandse ambassade, werd de ploeg na enkele uren weer vrijgelaten.
Bron: www.nu.nl
Vreselijk zeg, die kids zijn niet voor niets weggelopen