Ontvoerde Nederlandse kinderen vluchten naar ambassade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Ontvoerde Nederlandse kinderen vluchten naar ambassade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 10:53

AMSTERDAM - Twee Nederlandse kinderen uit Oude Pekela, die indertijd door hun vader naar Syrië zijn ontvoerd, zijn naar de Nederlandse ambassade in Damascus gevlucht. De 12-jarige jongen Ammar en het 10-jarige meisje Sara, verblijven al anderhalve week dag en nacht in het ambassadegebouw.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde donderdag een bericht hierover in De Telegraaf. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn de kinderen vorige week uit eigen beweging, smekend om hulp, binnen komen lopen op de ambassade.

"In de Syrische pers is geschreven dat ze ontvoerd zouden zijn door personeel van de ambassade maar dat is absoluut onjuist", aldus de woordvoerder. De roosters van de ambassademedewerkers zijn aangepast zodat er dag en nacht iemand bij de kinderen is.

Gevoelige kwestie

Volgens Nederlands recht heeft de moeder recht op het ouderlijk gezag over haar kinderen. Volgens Syrisch recht heeft de vader recht op de kinderen, zodra ze een stap buiten de ambassade doen. "De ambassadeur, de directeur-generaal en de minister zijn druk bezig met het vinden van een goede oplossing waarbij het belang van de kinderen voorop staat", zegt de woordvoerder in de krant. "Diplomatiek is dit een heel gevoelige kwestie."

Volgens Buitenlandse Zaken staat de vader geregistreerd als kinderontvoerder. De moeder van de kinderen, Janneke Schoonhoven, woont in Nederland. Ze wacht gespannen af of ze haar kinderen op korte termijn weer in de armen kan sluiten.

Wanhopig

"Ze hebben het heel erg zwaar gehad, anders hadden ze nooit zo'n grote stap genomen om te vluchten", aldus Schoonhoven. "Ze waren echt wanhopig. Er wordt op dit moment op hoog niveau onderhandeld om een oplossing te vinden. Maar makkelijk is dat niet omdat er in Syrië heel andere wetten gelden."

De moeder heeft elke middag telefonisch contact met haar kinderen. "Dat zijn altijd vrij korte gesprekken omdat het anders te emotioneel voor ze wordt", aldus Schoonhoven.

Verjaardag

Sara en Ammar geven volgens haar keer op keer aan dat ze zo snel mogelijk terug willen naar Nederland. "Ammar wordt volgende week dertien jaar oud. 'Ik heb maar een wens voor mijn verjaardag, mamma', zegt hij steeds. 'Dat is dat ik mijn verjaardag weer in Nederland kan vieren.'

De moeder probeerde eerder via het Tros-programma Vermist in contact te komen met haar kinderen in Syrië. Presentator Jaap Jongbloed werd daarbij in Damascus samen met zijn cameraploeg opgepakt na een confrontatie met de vader. Na bemiddeling door de Nederlandse ambassade, werd de ploeg na enkele uren weer vrijgelaten.

Bron: www.nu.nl

Vreselijk zeg, die kids zijn niet voor niets weggelopen

flowerxxx

Re: Ontvoerde Nederlandse kinderen vluchten naar ambassade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:05

Juridische een zeer lastige kwestie. Vrouwen hebben in deze landen geen enkel recht. Zodra de kinderen op het grondgebied komen heb je als moeder niets meer te zeggen. Als de vader besluit de kinderen tijdens bv een vakantie niet meer naar huis te laten gaan heb je pech. Als vrouw kan je in deze landen niet de hulp van autoriteiten inroepen. En scheiden is vaak niet mogelijk zonder toestemming van de man. Officieel kan je dan zelfs na tig jaar niet opnieuw trouwen met een andere partner.

Heel erg knap dat een 12 jarige een land als Syrie heeft kunnen ontsnappen naar de hoofdstad en daar ook nog op de ambassade is aangekomen!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:06

Verschrikkelijk zeg! Kinderen doen dat idd niet voor niets, een ambassade invluchten.

Ik zie ze ook nog gewoon teruggaan naar die vader. Dat krijg je in die landen waar vrouwen geen flikker te vertellen hebben en nog minder waard zijn dan stront. Boos!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 11:06

De wetten zijn daar idd anders, maar vind het echt vreselijk dat 2 kinderen zoiets moeten doen om te ontsnappen aan hun vader Ach gut

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:18

Wat ontzettend moedig van die kinderen!
Ze zitten nu dan op een NL stukje grondgebeid maar ja, ze zullen eraf moeten als ze weer naar NL willen.
Ik hoop van harte dat het lukt dan hebben ze in elk geval niet voor niets de hele tocht ondernomen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:29

Hoe wisten die kinderen eigenlijk dat ze naar de ambassade moesten vluchten?
Dat zou volgens mij niet in mij opkomen als twaalfjarige.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:59

Arme kinderen, ik hoop dat er snel een goede oplossing te vinden is.

Mij lijkt dat eigenlijk niet zo raar dat een twaalfjarige weet dat hij naar de ambassade moet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:50

Kitty schreef:
Hoe wisten die kinderen eigenlijk dat ze naar de ambassade moesten vluchten?
Dat zou volgens mij niet in mij opkomen als twaalfjarige.

Echt sneu, die kinderen hebben al heel wat meegemaakt in hun jonge leven, echt 12 jaar zijn ze emotioneel niet meer. Wat een angst moeten ze gehad hebben. Zo vroeg al volwassen moeten zijn om je huid te redden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:48

Jeetje.
Ik vind dat echt super knap van die kinderen.
Echt zo volwassen bedacht.
ik weet niet eens of dat nu bij mij opgekomen was..
Ja misschien wel, maar dan was ik er waarsschijnlijk in z'n land nooit aangekomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:49

Ik hoop dat ze snel weer met hun moeder herenigd worden..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:18

Arme kids..

Het is niet te hopen dat het weer op zijn slap Nederlands word afgeschoven op diplomatieke betrekkingen en dat de kinderen dan weer overgeleverd worden aan de vader....

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:37

Ik las vanmiddag in de krant dat ze een visitekaartje van de ambassade hadden en de taxichauffeur gevraagd hadden daar heen te rijden.
Pientere kids! Ik hoop dat ze snel weer naar Nederland kunnen, naar hun moeder.

Ik geloof dat ik wel bang zou zijn weer ontvoerd te worden of nog erger...

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:13

Wat sterk van deze kinderen om te vluchten,dat ze maar snel naar hun moeder toe kunnen.

Op mijn werk crisisopvang voor kids ook 2 geheime plaatsingen ouders zijn dan in staat om de kids of ons wat aan te doen.
Vooral sneu omdat met de kids niets mis is maar de ouders (lees moeders) gestoord zijn.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:31

HEtw as net ook op tv en toen lieten ze een stukje film zien van de kinderen waarin je ze zeiden dat ze terug naar Nederland wilden, want ze vonden het daar niet leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:37

Ik las ergens dat ze waarschijnlijk weer gewoon terug moeten naar pa....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:46

faye schreef:
Ik las ergens dat ze waarschijnlijk weer gewoon terug moeten naar pa....

Bloos!

Wat erg zeg...

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:50

Ik hoop voor de kinderen en de moeder dat ze toch uiteindelijk terug naar
nederland kunnen.
En dan hopen dat die vader het niet in zijn hoofd haalt om ze opnieuw te ontvoeren
want dat soort mensen die deinsen nergens voor terug.
Je blijft altijd achterom kijken denk ik.
Wat een nachtmerrie voor de moeder en de kids.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:52

Hoe komt het dat mijn reactie niet meer hier in staat?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:04

Desiree schreef:
Hoe komt het dat mijn reactie niet meer hier in staat?

Huh? Scheve mond

Ik probeerde gisteravond ook te posten, maar dat lukte niet, kreeg toen foutmeldingen. Misschien heb jij dat ook gehad?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:05

DAt heb ik ook gehad. MAar die ene reactie heb ik nog kunnen neerzetten want dat was s'middags en problemen met plaatsen was 's avonds.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:06

Vreemd. Kan me in elk geval niet herinneren dat ik een reactie van jou heb gelezen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:23

Ik had iets geschreven van "dat is ook weer een vrouw die zo nodig moest trouwen met een man uit een cultuur waar vrouwen als str.nt worden beschouwd.".

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:36

ik hoop dat ze terug kunnen naar nederland.
die kinderen hebben toch echt meer recht van spreken dan de ouders.

het zegt wel wat dat ze terug willen naar hun moeder naar nederland.. echt verschrikkelijk Scheve mond

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:51

Desiree schreef:
Ik had iets geschreven van "dat is ook weer een vrouw die zo nodig moest trouwen met een man uit een cultuur waar vrouwen als str.nt worden beschouwd.".

Kun je de zin uitleggen? Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het niet helemaal.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:08

Tja het zou mijn keuze ook niet zijn, maar je bent er niet bij geweest toen ze trouwden he. Misschien deed ie zich toen nog een stuk geemancipeerder voor, je hoort wel vaker van mannen die na het trouwen ineens compleet veranderen (lees: hun ware aard komt boven) en wiens vrouwen niets meer mogen. Pas nog zo'n schrijnend voorbeeld (bij Netwerk geloof ik) van een Marrokkaans meisje van 19 die na haar huwelijk gedwongen werd een burka te dragen en letterlijk werd opgesloten in huis.
In ieder geval hoop ik echt dat die kinderen naar hun moeder terug kunnen. Daarna kunnen ze maar beter emigreren en ergens anders een nieuw bestaan opbouwen, want hier zullen ze toch niet meer veilig zijn voor die man en/of zijn familie. Die zal het er niet bij laten zitten als ie zijn kinderen kwijtraakt.