Ambulance personeel niet meer veilig...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Ambulance personeel niet meer veilig...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:28

Dit hoorde ik vanochtend al op het nieuws, en het staat ook vermeld op fok.nl:

Citaat:
De familie viel het ambulancepersoneel aan omdat ze in hun ogen niet op tijd ter plaatse waren. Volgens een woordvoerder van de GGD waren de ambulances binnen zeven minuten op de plek waar de man de hartaanval kreeg. Dit is een normale aanrijtijd voor ambulances.

Het hele bericht http://frontpage.fok.nl/nieuws/66188

Daar mogen ze echt HEEEL hoge straffen voor uitdelen... het is toch van de gekke!!!

Bas232

Re: Ambulance personeel niet meer veilig...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:19

Dit is niets nieuws, het is helaas vaker gebeurd.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:22

jeetje die mensen van de ambulance doen toch ook hun best...asociaal gedrag ook. Boos!

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:45

Ergens is het wel te bergijpen hoor, al die mensen waren waarschijnlijk in paniek....en dan doe je rare dingen waarvan je later denkt: "Wat stom!"
Mijn vrouw (Marreke) heeft ook een tijdje op een ambulance gezeten, en dat is vaak stressen hoor, zowel voor de ambulanciers als voor de mensen die ze moeten helpen.
Voor die dingen moeten geen straffen uitgedeeld worden, eens goed met die mensen spreken zou veel beter zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:47

Het bericht spreekt over 'vernieling van een ambulance"... en daar moet dan mee 'gepraat' worden?

Iedere idioot snapt toch wel dat je een ambulance-medewerker niet moet bedreigen, of een ambulance moet slopen? Helemaal niet als je wilt dat het sneller gaat....

Maar blijkbaar denk ik te simpel?

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:50

ik kan wel ergens begrijpen dat als je gestresst bent je het op hen afreageert, maar dat je ze dan gaat belemmeren in hun werk?! misschien had die man het wel overleefd als zijn familie zich normaal had gedragen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:18

Inderdaad.
Die mensen waren waarsschijnlijk zwaar in paniek en buiten zinnen..
Het hoord natuurlijk niet, maar enigzins kan ik mij er wel wat bij voorstellen.
Natuurlijk is het helemaal fout, maar weet jij hoe je reageert als je zoiets meemaakt?
Ik helaas wel.

Uiteraard moet je weten dat ambulance personeel zoveel doen als ze kunnen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:10

Nou ik reageer dus niet zo. Dan heb je toch al gelijk geen zin meer om die mensen te helpen? Maar je moet dus doe je het ook.
Als die mensen niet moeilijk hadden gedaan leefde die man misschien nog.. (Maar het hoeft niet)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:31

Hmm, in principe vind ik het onbegrijpelijk dat mensen tot bedreigingen & vernielingen overgaan in zo'n situatie.

Maar toen tijdens een ernstig verkeersongeluk van een naast familielid mijn hond uit de auto werd geslingerd tijdens de crash en in paniek wegrende, en ik een zeer botte reactie kreeg daarover van een agent ter plekke, ben ik behoorlijk uit mijn vel gesprongen (maar heb niemand aangeraakt/niets vernield Clown ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:54

Boze reacties tegenover ambulancepersoneel is niet iets van de laatste paar jaar helaas.
Mensen in paniek kunnen vreemd reageren, en dat weet je als je op een ambu zit, maar bedreigen en vernielen gaat veel te ver.

Personeel hinderen? Dat is bijna standaard bij elke spoedrit van een ambulance. Denk maar aan automobilisten die niet weten wat ze moeten doen als ze opeens zwaailichten zien en een sirene horen. En goedbedoelende omstanders beseffen vaak ook niet hoezeer ze in de weg kunnen lopen.
Ambulancepersoneel echt bewust hinderen hun werk te doen (door bijv. vasthouden) of, nog erger, bedreigen is spelen met het leven van de patient.
Of dat in dit geval meegespeeld heeft bij het overlijden van deze meneer weet ik niet en daar ga ik mij ook niet over uitspreken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:56

Ja, zoiets dacht ik ook al Marreke..

Ik weet niet of een gesprek helpt bij mensen die bewust dit soort acties uithalen... imo is het wat anders als je in paniek bent en dan domme dingen doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:12

Een gesprek achteraf met mensen die in paniek vreemd gereageerd hebben is vaak de beste oplossing. Beide partijen kunnen dan rustig hun verhaal kwijt en krijgen een beter beeld van elkaar. Helaas ontbreekt de mogelijkheid van zo'n 'achterafgesprek' vaak, door verschillende redenen.

Zelfs een gesprek met mensen die bewust dit soort acties uithalen kan ook een hoop goed doen naar beide kanten, maar wat mij betreft dan wel binnen het kader van de straf die deze vandalen krijgen.
(bij rijden onder invloed moet je hier in Belgie soms een cursus volgen èn een boete betalen, dat idee)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:56

Marreke schreef:
Een gesprek achteraf met mensen die in paniek vreemd gereageerd hebben is vaak de beste oplossing. Beide partijen kunnen dan rustig hun verhaal kwijt en krijgen een beter beeld van elkaar.

Mee eens.

Als ik van mij eigen ervaring uitga: naderhand heb ik een gesprek gehad met een leidinggevende agent. Die heeft uitgelegd dat de botte reactie van die agent kwam omdat hij eerder die middag iemand moest opvangen die was aangevallen door een dolle stier. Op dat moment kon die agent zich niet druk maken om een gewond, verdwenen hondje, welk voor mij juist heel belangrijk was (vandaar mijn felle reactie).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 21:58

Een botte reactie is tot daaraantoe.. het ruitje van een ambulance inslaan vind ik wel even een heel andere reactie...

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:01

pfff. eerst de ambulance tegenhouden door ze aan te vallen.. en dan ook nog boos worden als het slachtoffer overlijd!!
asociaal..!
dat je in paniek raakt kan ik me voorstellen.. maar imo hoef je dan nog niet "de redders" aan te vallen??

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:01

Ik rijd zelf ook met de ambulance mee, het is vantijd wel stresserend hoor en inderdaad mensen kunnen kwaad reageren als je hun ogen niet snel genoeg bent, tis geen excuus voor agressief gedrag maar mensen onder stress kunnen soms raar reageren.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:02

Mee eens, Cer. Zo'n reactie gaat veel te ver.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:09

En dan moet je eens kijken naar de berichten die zijn geplaatst onder het nieuwsbericht.

Er staat ook een filmpje bij en weet je wat ze daarop zeggen? Die dames met hoofddoeken (moslima's) roepen:' Als het een Nederlander was geweest, was de Ambulance hier eerder geweest, maar omdat het een Moslim is, duurde het langer!'

Dan denk ik: Excuse me??? Gadver! Misselijk Waarom gedragen deze mensen zich in hemelsnaam zo ontzettend vreemd? NL vangt ze op, zorgt bijna voor ze en dan nog kan men zich niet aanpassen en nemen ze bij iedere scheet een slachtofferrol aan... Een trieste bedoeling!

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:11

Ik snap best dat die familie wanhopig is en in zo'n situatie is 7 min vast enorm lang. Maar dit is niet normaal. Scheve mond
Wat pletje123 zegt is helemaal van de zotte! Als ze vinden dat we hun niet goed behandelen, wat doen ze hier dan nog?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:36

Ja inderdaad Elsemieke: wat doen ze hier dan nog? Dat vraag ik me dan ook af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:43

Dat kan idd voorkomen, de emoties kunnen zo opspelen dat dat kan gebeuren, meestal is politie dan ook terplaatse en kan er worden ingegrepen. Als het kritiek is met die patient heb je ook mensen die dan vinden dat je je werk niet goed doet en gaan zich er mee bemoeien. Wat ook voorkomt is dat ambulancepersoneel hun werk door pesterijen onmogelijk gemaakt wordt, auto openbreken, dingen stelen, niet opzij gaan op de snelweg, niet alle plaats maken om hun werk te kunnen doen. Dat is pas mentaliteit om van te schudden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:20

Vreselijk vind ik dat. Ik kan me voorstellen dat je in paniek bent en dat elke minuut te lang duurt. Maar als de ambulance dan eenmaal gearriveerd is ben je toch hartstikke blij dat er iemand is die je komt helpen? Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen dat je dan de boel gaat vernielen en het personeel dat een leven aan het redden is gaat hinderen. Ongelovelijk. En dan die opmerking van "als het een Nederlander was geweest dan waren ze sneller geweest" slaat helemaal als een tiet op een taart. Ik begrijp niet waarom dicriminatie altijd gelijk er bij word gehaald.
7 minuten aanrijtijd is heel redelijk. De aanrijtijd mag maximaal een kwartier zijn. We zitten hier niet bij Startrek waar ze zo maar ter plaatse kunnen "beamen"

Ik zou er niet tegen kunnen. Als je mensen komt helpen en ze vallen je aan en vernielen de boel, dan zou ik denken: "hier heb je een verbanddoosje, je komt er wel uit"

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:20

Dit heb ik een hele poos terug een keer gezien op tv. Dat iets van 80% van de ambulancemensen wel is zoiets mee maken. Scheve mond
Tsjaa .. je kunt tegenwoordig niet veel goeds meer doen.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:20

Het is niet de bedoeling hier weer de eindeloze discussie te voeren over moslims en alles daar omheen.
Houdt dit topic dus over het wel of niet veilig zijn van het ambulancepersoneel en hoe het daarmee gesteld is.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:38

Gister was er geloof ik iets over op tv. Iets met Youp van ;t Hek, had 't daar ook over.

Het komt honderden keren per jaar voor, vooral in de grote steden als Amsterdam, Utrecht. Volgens mij zei de burgenmeester van Amsterdam ong. 100 per jaar. Dat zou ik Utrecht en de andere grote steden hetzelfde uit. Daarbij nog eens de kleinere steden + dorpen. Tel maar uit.

Ook soms dat het personeel gewoon weg moet vluchten. Er werd een voorbeeld gegeven dat er iets was in een zwembad, de ambulance kwam aan, personeel stapt uit maar er hing zo'n gespanne & agressieve sfeer dat ze weinig konden doen dan alleen zich zelf redden.

Ik snap gewoon niet wat die mensen er mee willen bereiken Scheve mond Dat ambulancepersoneel doet dit werk niet voor niets, die mensen willen andere redden, zo snel er zijn, hun best doen.
Net of ze expres te laat gaan komen, of expres hun best niet doen.
Emoties kunnen hoog oplopen, natuurlijk, maar er is een grens.

Ze hadden het over dat 'Hufterig gedrag' normaal lijkt te worden.