niet volledig kabinet???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

niet volledig kabinet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 22:43

Kan iemand mij uitleggen hoe het nu zit?

Komt er nu een kabinet van 2 partijen die nooit de meerderheid hebben gehaald met verkiezingen? Mag dit wel?

Ik snap het niet helemaal meer. Als een kabinet is gevallen, moet er toch gewoon opnieuw gestemd worden?

slimmerik

Re: niet volledig kabinet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:06

Er wordt ook weer opnieuw gestemd in november. Het gaat er nu om of dit kabinet van 2 partijen (omdat D66 eruit is gestapt) volledig kan functioneren tot deze verkiezing. Zo niet dan mogen ze geen belangrijke beslissingen nemen (die wel nodig zijn). Een demensionair kabinet heeft n.l. niet alle bevoegdheden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 00:09

ja maar, als die samen niet de zoveel % van de zetels hebben, mag je toch geen kabinet vormen? D66 moest er ooit niet voor niets bij...

Is het niet eerlijker om dat een referendum uit te schrijven over of het volk wel wil dat er een demensionair kabinet is?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:18

Een kabinet heeft technisch gezien geen meerderheidscoalitie in de tweede kamer nodig. Alleen met een meerderheidscoalitie is het gemakkelijker regeren omdat je vantevoren in een regeeraccoord afspreekt wat je wilt gaan doen en dan weet je dat de coalitiepartijen voorstemmen zodat je een meerderheid hebt.

Aangezien CDA en VVD samen geen meerderheid in de tweede kamer hebben, moeten ze van andere partijen steun krijgen om voorstellen door de tweede kamer te krijgen. Het gevolg is dat ze heel veel dingen niet zullen gaan voorstellen omdat ze er waarschijnlijk geen meerderheid voor krijgen of omdat ze heel veel aan het voorstel moeten veranderen om een derde partij mee te krijgen.

De reden waarom er voor een missionair kabinet gekozen is, is omdat er in september een begroting voor volgend jaar gepresenteerd moet worden. Een demissionair kabinet mag geen beleid meer maken en dat zou betekenen dat de begroting van volgend jaar alleen maar lopend beleid bevat terwijl ze nu nieuw beleid in gang kunnen zetten wat anders een jaar zou blijven liggen.

Een referendum organiseren heeft in dit geval weinig zin, de organisatie daarvan kost tijd en kan in verband met de vakanties op zijn vroegst pas in september uitgevoerd worden. Het gevolg zou zijn dat er op zijn vroegst verkiezingen in januari plaats kunnen vinden (vanaf het uitschrijven tot de verkiezingen moet er minimaal 3 maanden tussen zitten), terwijl er nu al verkiezingen in november plaats gaan vinden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 00:21

ah ok. Het is me al wat duidelijker. Al vind ik dat bij een val van een kabinet gewoon opnieuw gestemd moet worden Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:39

Dat gaat dus ook gebeuren in november, veel sneller kan het niet eens aangezien verkiezingen nu eenmaal voorbereid moeten worden en er een wettelijke regel bestaat dat er tussen het uitschrijven van verkiezingen en de verkiezingen zelf minstens drie maanden moeten zitten. Het kan op z'n vroegst dus pas in oktober.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 05:05

toch appart..
Ben net 22 jaar en mag al voor de 3de x stemmen Haha!
eerste keer toen ik 18 was, 2de keer was ik 19 of 20?? en nou alweer.. *zucht*

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 12:18

vorige kabinet van balkenende heeft 81 dagen bestaan Clown

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:16