Shadow0 schreef:Prisoners dilemma. Zo houden we met z'n allen de achterstand in stand, om vervolgens te constateren dat er een achterstand is...
Ik snap de redenen van ouders, maar ik hoop dat iedereen beseft dat ze zo wel die 'andere cultuur' in stand houden, de mogelijkheden tot integratie belemmeren en het beeld in stand houden dat zwarte / allochtoon-uitziende mensen minder waard zijn.
En dus ook indirect bijdragen aan de slechte resultaten, het gebrekkige Nederlands, en de radicalisatie van een deel van die groep.
Het is logisch en begrijpelijk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil. Maar doordat iedereen zo denkt, is het voor de maatschappij als geheel wel slechter.
Wat ik hele goede initiatieven vind, is groepjes (witte) ouders die samen afspreken om naar een bepaalde school te gaan, zodat je kind geen eenling is, maar er toch een vorm van vermenging op kan treden.
Ik ben het deels met je eens; je houdt inderdaad de achterstand in stand, maar er wordt aan alle kanten aan getrokken om deze achterstanden weg te werken. Gebleken is inmiddels dat allochtone leerlingen tussen autochtone leerlingen diezelfde achterstand behouden, ookal gaan zij dus met NT1 kinderen om. De allochtone leerling (vanaf nu NT2), valt op velerlei gebieden uit en dit is voor een school niet tot nauwelijks te compenseren, hoeveel tijd en energie je er in steekt.
Ik sta dus zelf voor de klas en zou er ook niet voor kiezen om mijn kind op de zgn 'zwarte school' te plaatsen. Naast het niveau is dit voor mij vooral een mentaliteitskwestie.