doodstraf geeist tegen Saddam Hussein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

doodstraf geeist tegen Saddam Hussein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:12

bron: www.planet.nl
Doodstraf geëist tegen Saddam Hussein

Gepubliceerd op maandag 19 juni 2006

De openbaar aanklager in het proces tegen de Iraakse ex-president Saddam Hussein heeft maandag zoals verwacht de doodstraf geëist tegen de hoofdverdachte.
Tegen twee van de zeven medeverdachten, halfbroer Barzan Ibrahim al-Tikriti en ex-vice-president Taha Yassin Ramadan, werd dezelfde straf geëist. De verdachten vertrokken nauwelijks een spier bij het horen van de eis.

Bewijs
De aanklager stelde dat Saddam en zijn getrouwen de poging tot aanslag op het presidentiëel konvooi in Dujail in 1982 hadden gebruikt als voorwendsel voor een bloedige actie tegen de sjiitische inwoners van het stadje. Sommige inwoners van de stad zouden zijn doodgemarteld en anderen zouden zijn terechtgesteld.

Volgens de aanklager heeft Saddam, die glimlachte toen hij de eis hoorde, persoonlijk opdracht gegeven voor het bloedbad in Dujail, die 148 inwoners het leven kostte. Momenteel wordt nog een proces tegen Saddam en andere voormalige regime-functionarissen voorbereid wegens aanvallen op de Koerdische gebieden in het noorden van het land.

De aanklager riep maandag de rechter op een "gepaste straf" op te leggen aan Awad Ahmed al-Bander, een voormalige toprechter onder het regime van Saddam Hussein. Drie van de vier verdachte ex-functionarissen van de Saddams Baath-partij mogen wat de aanklager betreft ook een straf krijgen die de rechtbank gepast acht. De vierde verdachte Baath-functionaris kan worden vrijgelaten. De aanklachten tegen hem zijn ingetrokken.

Het proces, dat al acht maanden duurt, gaat op 10 juli verder. Dan zal de verdediging slotpleidooien houden

Mooi zo, normaal ben ik niet voor de doostraf (er zijn uitzonderingen), maar kan geen straf bedenken die deze man beter verdient

Wat vinden jullie?Is doodstraf te zwaar of terecht?
Laatst bijgewerkt door Mars op 19-06-06 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:15

Ik denk dat hij erger lijdt, als hij levenslang wordt opgesloten.. Maar ja, dat kost natuurlijk ook geld, dus doodstraf is wel terecht..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:25

Sja, als HIJ geen doodstraf verdient heeft, dan heeft niemand het. En ik ben overigens voorstander van de doodstraf, zeker in dit geval. Nu kan ook niemand zeggen "ja maar als hij achteraf nou onschuldig blijkt te zijn....".

Gass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:26

Hoezo komt hij er zo makkelijk vanaf?
Levenslang is beter, kan hij tenminste nadenken over wat hij heeft gedaan toch?

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:40

van mij mogen ze hem botje voor botje in stukken hakken! IMO hadden ze hem beter net nadat ze hem hadden gevonden 'perongeluk' kunnen doodschieten, had heel veel tijd en geld gescheelt. zoiemand verdient toch geen proces.

Goof

Re: doodstraf geeist tegen Saddam Hussein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:55

De doodstraf lijkt me in dit geval zeer terecht.
Je kunt zo iemand wel weg stoppen onder het mom van : "dan kan hij goed nadenken", maar dat heeft toch geen enkel effect bij zo'n persoon.
Nee hoor, good riddance zou ik zeggen, weg met hem.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:58

En terecht

Hoewel, zoals hier al wordt gezegd, levenslang opsluiten is ook een goeie optie.
Dan 'lijd' hij tenminste.
Tenzij ze 'm in een Nederlandse gevangenis zetten, maargoed dat lijkt me sterk

Haha

bonney4evver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:44

vam mij hoeft ie ook niet dood laat m maar lekker lang en hard lijden. oke en daarna mag ie dood

Steef_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:51

Terecht !
maar idd ook wel verdient om te leiden..
maar het is beter als vrij uit!

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:54

Dit gaat waarschijnlijk uitlopen op een discussie over de rechtvaardiging van de doodstraf.
Ik ben er zelf tegen, maar wat er ook voor straf komt, hij heeft het meer dan verdiend!

Mii_Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:56

En terecht.. Helemaal niet lang laten lijden, kost toch maar geld..!
Zijn we daar teminste vanaf..

Ik ben zowieso voorstander van de doodstraf..! Dus laat maar komen

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:10

ik ben tegen de doodstraf omdat ik vind dat mensen die de doodstref verdienen, het nog meer verdienen om te lijden! De doodstraf vind ik een te makkelijke oplossing maar ok...

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:15

Ach hij gaat vanzelf wel een keer dood als je hem een week in een cel gooit zonder eten en drinken!
Hij heeft het verdiend, no matter what!

Mii_Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:16

Als je hem laat lijden, kun je z'n voedsel ook nog dokken..
Nee, ik vind doodstraf meer dan terecht..

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:19

Ho effe....

Hij moet vrijgelaten worden.
Hij heeft genoeg straf gehad, immers hij is afgezet.

Ook moeten we effe niet vergeten dat "onze vrienden" de Amerikaantjes hem aan de macht geholpen hebben.

Als ze Saddam vervolgen, dan moeten diezelfde Amerikaantjes ook vervolgd worden.
Trouwens, de mensen in Irak hebben het nu slechter dan onder Saddam.

Ja ik weet het wel, die Koerden kwestie, echter er is meer aan de hand.
Bush Senior had die mensen beloofd dat ze zouden helpen bij de opstand, echter Bush Senior kwam zijn afspraak niet na, zoals altijd.

Nog erger, de Turken vervolgen en maken de Koerden ook af, iemand die daar over klaagt?
Weeral niet!

Saddam moet vrij gesproken worden, en indien niet, dan moeten zowel de Amerikanen vervolgd worden alsook de Turken.

En de rest van de zogenaamde "Coalitie in GolfOorlog 1", denk daar maar eens over na.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:47

Ten eerste denk ik dat hij lang genoeg tijd heeft gehad om na te denken over wat hij deed en dat levenslang daar imo dus niet veel nut meer heeft.. Het is overigens al gebeurd, dus veel kan hij er niet meer aan doen. En trouwens, onder Saddam was er niet zo'n chaos in dat land als er nu is..
Ik ben ook wel voor zijn vrijspraak, ik ben volledig akkoord met Bas232 (het is niet alsof hij ineens weer in 1 of ander land de macht zal overnemen...)
niet dat ik denk dat hij zal vrijgesproken worden, vind voor dit soort zaak maar eens een objectieve rechter in een land als Amerika...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:01

Bas232 schreef:
Ho effe....

Ook moeten we effe niet vergeten dat "onze vrienden" de Amerikaantjes hem aan de macht geholpen hebben.

Als ze Saddam vervolgen, dan moeten diezelfde Amerikaantjes ook vervolgd worden.

Bush Senior had die mensen beloofd dat ze zouden helpen bij de opstand, echter Bush Senior kwam zijn afspraak niet na, zoals altijd.

Nog erger, de Turken vervolgen en maken de Koerden ook af, iemand die daar over klaagt?
Weeral niet!

Saddam moet vrij gesproken worden, en indien niet, dan moeten zowel de Amerikanen vervolgd worden alsook de Turken.

En de rest van de zogenaamde "Coalitie in GolfOorlog 1", denk daar maar eens over na.

Jaja... dit gaat natuurlijk nergens over, neem aan dat je een grapje maakt.

Saddam is aan meer dingen schuldig dan wat meneer Bush ooit heeft gedaan gok ik zo. De doodstraf is hier meer dan terecht.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:30

Ik ben per definitie tegen de doodstraf. Levenlang is wat mij betreft een grotere straf. Ik geloof niet in leven na de dood, een hemel of wat dan ook maar. Dus als je dood bent dan ben je in mijn ogen ook echt dood..... en dus mooi van het gezeur af.

Verder zit er wel een kern van waarheid in Bas zijn verhaal. Ik vind dat Bush ook een grote crimineel is en wat mij betreft ook vervolgd mag worden voor zijn wandaden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:14

Bas232 schreef:
Ho effe....

Weeral niet!

Jaja Bas, dan kunnen we de hele wereld wel vervolgen. Uiteindelijk zijn we allemaal one big happy family En prima dat de 'Amerikaantjes' hem aan de macht hebben geholpen, zij hebben geen opdracht gegeven te doen wat hij heeft gedaan. Denk jij daar maar eens overna

Nee hoor, gewoon de doodstraf, lijkt me niet meer dan normaal. Geen cent meer aan spenderen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:57

omdat ik nu eenmaal tegen de doodstraf ben, ben ik dat ook in dit geval. Laat die man maar lekker tot het einde van zijn leven in de cel zitten.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:35

Ik kan me wel vinden wat in wat Bas zegt, maar Saddam is zeker niet onschuldig.
Doodstraf is niet te zwaar, maar ik ben er wel tegen. Ik vind dat niemand een ander van het leven mag beroven (muv zelfverdediging).

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 19:28

Ben t eens met Quellian, geen enkele Amerikaan heeft hem gedwongen die dingen te doen...

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:54

_Marjolein_ schreef:
Ach hij gaat vanzelf wel een keer dood als je hem een week in een cel gooit zonder eten en drinken!
Hij heeft het verdiend, no matter what!

Mee eens

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:57

Lieke schreef:
Ik kan me wel vinden wat in wat Bas zegt, maar Saddam is zeker niet onschuldig.
Doodstraf is niet te zwaar, maar ik ben er wel tegen. Ik vind dat niemand een ander van het leven mag beroven (muv zelfverdediging).

Daar ben ik het ook mee eens, hij wordt toch opgehangen? ipv spuitje ofzo dat moet voor zijn geloof zo ik hoorde.
Echt abnormaal wat hij heeft gedaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:03

Geen doodstraf, liever 24/7 in een isoleer cel en water en (beschimmeld) brood door een luikje. Dan msrtel je zo iemand pas,.