Het honden regelement.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Het honden regelement.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 23:53

Sinds er gemeenteraadsverkiezingen zijn geweest, mogen honden in de gemeente Eindhoven NERGENS meer komen.

Ik woon vlakbij een park, en wij hebben thuis 3 honden.
Iedere dag worden die dus in dat park uitgelaten.
Maar er zijn in bepaalde gebieden afgezet waar je niet met je hond mag komen. Je hond mag zelfs niet meer los lopen!
Er is een vrouw aangehouden die haar hond 2 meter op het gras liet lopen, dat kostte haar 75,-.

Overal hangen soort van die reclame borden om lantaarnpalen met een kop van een pittbull erop, met ernaast WASTED. Ze geven er een beschrijving bij die hondenbezitters in de zeik zet.

Dus het is nu zo dat je je hond niet los mag laten lopen in het park.
Je hond mag niet op het gras. Maar alleen op het pad.
Dus hij moet ook poepen en plassen op het pad. UITERAARD verwachten ze dan dat je die poep van het pad afhaalt.

Maar ik snap het niet?! Paden zijn gemaakt voor wandelaars, wandelaars komen nooit op het gras, omdat ze weten dat daar hondenpoep ligt. Die honden die weten niet beter dan dat ze poepen op het gras. En dan zouden ze nu ineens op het pas moeten poepen, aan de lijn?! Mijn honden weten niet beter dan dat ze moeten poepen of plassen dat ze dat op het gras doen. En onze honden mogen altijd los in het park lopen. Dus kun je nooit meer een balletje gooien in het park, want dan heb je een boete van 75 euro aan je broek hangen.
En in ons geval een boete van 225 euro.

Is dit nou alleen in de gemeente Eindhoven???

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 23:59

oh dat is zwaar kl..e zeg, hier is dat gelukkig nog niet.
Zal er ook niet blij mee zijn aangezien mijn hond ook altijd los loopt.
Misschien toch maar een nieuwe uitlaatplek zoeken... als dat mogelijk is tenminste..

Sarisv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 00:04

Hmm dat is inderdaad raar..
Mijn hond zou niet eens op de stoep kunnen poepen of plassen, wil hij gewoon niet omdat hij dat niet heeft geleerd. (laatst was er dus ook geen gras en hij moest nodig poepen, en toen kwamen we paar grasprietjes bij een paaltje tegen en ging hij daar tegen aan poepen)

Maar inderdaad, waar moet je anders je hond uitlaten, als hij niet los mag en niet op het gras..
flauw gedoe

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 08:48

Je zegt zelf dat het gras vol stront ligt.....dus hebben de hondenbezitters het voor zich zelf verpest. In dat park zijn ook kinderen aan het spelen. Is natuurlijk niet lekker als die steeds vol hondenstront thuiskomen. Ik denk dat misschien toch het een het gevolg is van het andere. Er zijn hondenbezitters die het voor de rest verpest hebben door gewoon de stront niet op te ruimen.

En dan zit er dus voor de "gedupeerden" niets anders op dan even verder te lopen naar de speciale honden-uitlaat gebieden.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:22

WEet je waarom dat gras vol stront ligt? omdat er niets gedaan wordt met de hondenbelasting VOOR honden. Als de gemeente wil dat mensen de poep van hun hond opruimen, dan moeten ze deponeerbakjes hier en daar neerzetten zodat je het zakje met poep er in kunt doen. En dat doen ze niet in Eindhoven en dan gaan ze ook nog klagen (las ik ooit in het Eindhovens dagblad) dat de zakjes in de rioolputten gegooid worden. WAnt sja, ERGENS moet je die dingen laten enje hebt uiteraard geen zin om de hele wandeling met zo'n zakje rond te lopen en je kunt het ook niet even in je jaszak doen.....

Ik nam onze POlleke vroeger altijd gezellig mee winkelen. Mee naar de stad (hoewel op het laatst niet meer, dat duurde te lang en ze werd daarvoor te oud) en naar het Winkelcentrum Woensel. Maar dat gaat dus nu niet meer. Ben blij dat ik daar niet meer woon.

Iedereen is toch op de hoogte van het "geven en nemen" principe? Dat betekent dat er vanuit wordt gegaan dat alles 2 richtingen op werkt of in ieder geval van beide kanten uit moet gaan.

HOe zit dat met honden belasting? Dat principe is "nemen nemen nemen en er niets voor terug doen". Als ze daar zo gaan redeneren moeten ze eerlijk zijn en heel de hondenbelasting afschaffen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:27

Zijn er dan geen hondenuitlaat stroken of hondeveldjes daar?

Want om eerlijk te zijn in het park hoort een hon ook niet los te lopen en te poepen.
Maar er moeten uiteraard wel veldjes zijn waar een hond wel op mag.

slimmerik

Re: Het honden regelement.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:32

Als de gemeenten voor het geld wat jij betaald aan hondenbelasting achter jou aan moet lopen om de hondenstront op te ruimen dan zou je nog véél meer hondenbelasting betalen. En als je een hondenstront-weggooibak moet plaatsen op de punten waar de hondenpoep ligt dan wordt het ook duur. En ik weet zeker dat er in elk park één of meerdere afvalbakken staan !!

Het grootste probleem is dat die hondenbezitters zo asociaal zijn. Is toch logisch dat wat jouw hond produceert niet ten koste gaat van je mede-inwoners??

En ik vind dat wat ik gelezen heb van Eindhoven de hondenbezitters meer dan ruimschoots tegemoet wordt gekomen.

Trouwens ik woon in een buitengebied vér van Eindhoven en neem toch altijd mijn hondenschep en zakje mee want wist je dat als je hond in een weiland poept waar koeien van moeten eten, deze koeien ziek worden van de bacteriën die in de hondenpoep zitten??

En dit wordt er o.a. gedaan in Eindhoven om de hondenbezitters tegemoet te komen:
Citaat:
bericht van 23-3-2006
Wethouder Kuppens reikt vandaag om 12.15 uur eerste ‘Grippy’ uit

Stadsdeel Tongelre start met proef aanpak hondenpoep

De gemeente gaat in verschillende stadsdelen op verschillende manieren kijken hoe ze het probleem van de hondenpoep kunnen aanpakken. Deze week wordt gestart met een proef in het stadsdeel Tongelre. Gedurende deze en volgende week ontvangen alle hondenbezitters in Tongelre een zogenaamde Grippy, een kunststof hulpmiddel om de uitwerpselen van hun hond op te rapen. Inmiddels zijn in Tongelre 23 hondenpoepbakken neergezet. Deze speciale blauwe afvalbakken zijn voorzien van een tekening met een poepende hond en een afsluitbare klep om stankoverlast tegen te gaan. De hondenpoep kan hierin gegooid worden.

Proef in Tongelre uit leefbaarheidsbudget stadsdeelwethouder
Stadsdeelwethouder mw. J. Kuppens heeft in overleg met het Stadsdeelteam Tongelre besloten een deel van haar leefbaarheidsbudget in te zetten om de hondenpoepoverlast terug te dringen. De 23 hondenpoepbakken zijn verspreid over Tongelre neergezet. In de wijk Geestenberg in Tongelre is er al eerder op kleinere schaal met een soortgelijk systeem ervaring opgedaan en de overlast is daar beduidend afgenomen.

Opruimen zonder vieze handen
Om de hondenpoep op te kunnen pakken krijgt iedere hondenbezitters in Tongelre, een zogenaamde ‘Grippy’ en twee plastic zakjes. Daarmee kan men de hondenpoep zonder vieze handen opruimen. Op de plastic zakjes staat met een paar eenvoudige tekeningen uitgelegd hoe de Grippy samen met het zakje te gebruiken is. Hondenbezitters kunnen daarna in plaats van het plastic zakje heel eenvoudig een boterhamzakje gebruiken.

Hondenpoep grote ergernis
Hondenpoep behoort al vele jaren tot een van de grote ergernissen van de Nederlander. Helaas is dat in Eindhoven niet anders. De gemeente Eindhoven heeft al enige jaren verspreid over de hele stad hondentoiletten aangelegd. De bedoeling is dat de hondenbezitter zorgt dat zijn hond de ontlasting in zo’n hondentoilet laat vallen. Een veel gehoord geluid is dat deze toiletten niet hygiënisch zouden zijn, ondanks dat de gemeente deze zeer regelmatig reinigt, of dat de hond het dichtstbijzijnde hondentoilet gewoon ‘niet haalt’. De gemeente zocht daarom naar andere oplossingen.

Hondenbezitter verantwoordelijk
De hondenbezitter is verantwoordelijk voor zijn hond. Dat betekent dat als de hond zijn ontlasting niet achterlaat in een hondentoilet, een boomput of in de bossages van een plantsoen hij moet zorgen dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd. Zo niet, dan is de hondenbezitter strafbaar.
De eerstkomende tijd zullen hondenbezitters in Tongelre de kans krijgen te wennen aan de nieuwe manier om om te gaan met de poep van hun hond. De planning is echter om op termijn handhavend (dat wil zeggen met een proces-verbaal) op te treden tegen hondenbezitters die zich niet houden aan de regels. De gemeente hoopt echter dat met deze nieuwe voorziening dat niet of nauwelijks nodig zal zijn.

hier de link voor dit artikel:
http://www.eindhoven.nl/web/show/id=352 ... ntid=33252

En Desiree is dat niet wat iedere hondenbezitter zich af moet vragen en moet overwegen vóór hij een hond koopt???

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:44

Er zijn veel hondenbezitters asociaal en er zullen er ALTIJD zijn die niet bereid zijn om de poep op te ruimen. MAar je hebt er ook veel bij van goede wil en die staan nu dus mooi in de kou. Toen ik er mijn hond uitliet, heb ik echter nergens gezien waar ik met de hond liep. Dus deponeerde ik mijn zakjes maar in de rioolput. Moest wat he.

runningkawa schreef:
Zijn er dan geen hondenuitlaat stroken of hondeveldjes daar?

Want om eerlijk te zijn in het park hoort een hon ook niet los te lopen en te poepen.
Maar er moeten uiteraard wel veldjes zijn waar een hond wel op mag.

WAar ik woonde was een heel klein veldje wat omheind was, en dat lag vol met poep. DAt werd onvoldoende geruimd. DAar ga je je hond niet uitlaten, dat is smerig.

WAar ik daarvoor woonde, in de Amazonenlaan, daar was een mooi stukje bos en daar mochten honden los. Daar ging ook iedereen naartoe om met zijn hond te wandelen. Volgens mij is dat het enige veldje in Eindhoven....

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:02

Ik ben een beetje aan het google-en geweest en stuitte op nog wat linken over hondenpoep:
http://www.hondenpoep.com/
http://www.hondenpoep.net/

en nog veel meer.

Maar aan de berichten te zien die mij opvielen als ik hondentoilet en Eindhoven intikte op google, is er in Eindhoven een schrijnend hondenpoep probleem maar uit bovenstaand (een paar posten eerder) door mij gequote artikel maak ik toch op uit dat juist de huidige raad in Eindhoven serieus iets gaat doen aan het probleem. Dus misschien dat toch eerst een kansje geven.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:50

Ik ben benieuwd. Time will tell.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:07

Jawel, ik gooi het gewoon weer zoals vertrouwd op de katteneigenaren: Zolang de eigenaren van katten die beesten gewoon in mijn tuin hun behoefte laten doen en geen kattenbelasting hoeven te betalen voel ik mij ook niet verplicht om de behoefte van mijn hond op te ruimen wanneer hij dit gewoon op het gras in het park wat speciaal aangelegd is voor honden doet (tenzij hij het op een pad doet ofzo, dan ruim ik het wel op). Dit is toch te belachelijk voor woorden! Hondenbelasting is alleen maar een extra'tje voor de gemeente wat ze lekker in eigen zak steken.

En weet je wat nog het ergste is? Kattenpoep is zoveel keren gevaarlijker dan hondenpoep. Als je zwanger in de tuin aan het werk bent en je komt per ongeluk in aanraking met overgebleven bacterien van kattenpoep, kunnen deze onvoorziene schade aanrichten bij het ongeboren kind. Mijn oma is door deze bacterie haar hele leven bijna helemaal blind aan een oog en aan het andere zeer slechtziend (haar moeder heeft dus in de tuin gewerkt en is in aanraking gekomen met deze bacterie toen zij zwanger was van mijn oma). Dit allemaal omdat katteneigenaren hun dieren gewoon niet in hun eigen tuin kunnen houden. Omdat dat zielig is zeker, ja wacht maar tot mijn hond eens per ongeluk in hun tuin komt. Dan hebben we de poppen aan het dansen hoor! Honden moeten toch ook gewoon in de tuin blijven en in het park worden uitgelaten? Waarom worden er voor katten dan allemaal uitzonderingen gemaakt? Iemand moet mij dat toch eens vertellen want het word de hondeneigenaren alleen maar moeilijker gemaakt.

Ik moet wel zeggen dat veel asociale hondeneigenaren het voor degene verpesten die zich wel aan de regels houden. Wij laten onze hond uit waar het hoort en ruimen het op wanneer hij het op het pad doet, want zo hoort het. maar je hebt zat mensen die hun hond middenop straat laten poepen, dat is ronduit goor en asociaal.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 12:20

En dan verwachten ze van ons dat wij speciaal voor deze nieuwe aanpak, iedere week boterhamzakjes moeten kopen.

En de hondenbelasting blijft hetzelfde bedrag.

Bij ons in de buurt ligt alleen een groot park, en een klein park.
NERGENS een hondentoilet te bekennen, terwijl iedereen die rond het park woont zijn hond daar uitlaat.
Maar nu is het park natuurlijk verlaten.

Sommige mensen stappen nu veel meer met hun hond in de auto om in het bos te gaan wandelen. Maar ze wouden het auto-verbruik OOK toch terug gaan dringen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:26

Tja, kilometerheffing in 2009! Dan maar reiskostenvergoeding gaan declareren bij de burgemeester ofzo?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:02

Pff .. jezus wat streng.
Ik heb dat hier nog nooit gehoord ..
Tsjaa .. in de natuurgebieden wel dat je je hond aan de lijn moet, maar ach, ze mogen best even los lopen, als ze maar in mijn buurt blijven. En heb nog nooit iemand zien controleren of whatever.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:35

Als jullie niet de verantwoording voor jullie honden en hun uitwerpselen kunnen en/of willen dragen dan moet je ze niet nemen. Net zoals de TS......3 honden midden in de stad. Sorry hoor maar dan moet je er ook wat voor over hebben.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 13:39

Toen wij deze drie honden hadden, waren deze regels er nog niet.
Heb ik gezegt dat ik middenin de stad woon??

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:41

Angeliek schreef:
Toen wij deze drie honden hadden, waren deze regels er nog niet.
Heb ik gezegt dat ik middenin de stad woon??

Ik heb al 20 jaar een hond en weet niet beter dan dat je in Nederland je hond aangelijnd hebt en dat je de poep zelf opruimt.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 13:48

Dan is het raar dat wij in die laatste 15 jaar nog nooit hebben gehoort dat je een boete krijgt als je je hond niet hebt aangelijnt in gebieden waar weet ik veel hoeveel jaar altijd honden hebben gelopen die niet waren aangelijnt.

Iig, bij mij in Eindhoven is het nu zo dat je een boete krijt als je je hond niet hebt aangelijnt, OVERAL waar je komt moet je hond aangelijnt zijn, hij mag dus eigenlijk zelfs niet meer over je eigen stoep niet aangelijnt lopen. Dat is bij ons in Eindhoven nooit zo geweest.
Enik heb heb niet gezegt dat wij deze verantwoordelijkheid niet willen nemen, maar het is zo raar dat het lijkt alsof de gemeente Eindhoven zijn kont keert tegen alle hondenbezitters.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:53

Ik weet niet wat voor hond je hebt slimmerik, want het kan nogal eens schelen per ras, maar je hebt honden die behoefte hebben aan een bepaalde vrijheid en die hun energie willen lozen. Door lekker te rennen samen met andere honden. MAar ik begrijp dat jouw hond die mogeljkheid nooit krijgt aangezien die altijd aangelijnd loopt. WAt hebben mijn honden het dan super!

En waarom mag iemand niet 3 honden hebben, wat is daar op tegen? Andere mensen hebben 3 katten, weer andere 3 kinderen, we leven toch in een vrij land?

De reden waarom er nog geen kattenbelasting is ingevoerd is simpel en zwak: moeilijker te controleren want katteneigenaren gooien hun dieren op straat en niemand weet bij wie ze thuis horen. Het is dus niet te controleren. Behalve bij degenen die hun kat altijd binnen houdt. MAar ja, het zou niet eerlijk zijn die mensen op te schepen met kattenbelasting. Zij leveren immers aan niemand overlast.

Je hebt gelijk Angeliek: eindhoven is hondeneigenaren erg vijandig gezind. Ik heb overigens gekeken bij "www.eindhovensdagblad.nl" onder opinies en daar staan wel meer protesten.

Angeliek

Re: Het honden regelement.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 13:55

Afbeelding

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:05

Beste Desiree, ik heb 2 honden: een labrador en een duitse herder. Beide honden gaan op de openbare weg inderdaad aangelijnd. Ik wandel iedere dag één uur gemiddeld een wandeling van 5 à 7 km. met ze. Bovendien heb ik een uitlaat plaats van 60 ha. grond (eigen bezit) Maar daar ruim ik toch de hondenpoep op. En ja als ik in een stad zou wonen dat hield het waarschijnlijk bij 1 Jack Russel op.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:09

Beste Slimmerik, dan ben jij in een bevoorrechte positie, want de meeste mensen moeten in de bouw wonen met weinig grond omdat ze meer niet kunnen betalen. Ik denk dat je dan niet te gemakkelijk voor andere mensen moet spreken.

En ook die ene jack russel heeft veel beweging nodig, want energiekere honden kun je niet bedenken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:12

Desiree schreef:
De reden waarom er nog geen kattenbelasting is ingevoerd is simpel en zwak: moeilijker te controleren want katteneigenaren gooien hun dieren op straat en niemand weet bij wie ze thuis horen. Het is dus niet te controleren. Behalve bij degenen die hun kat altijd binnen houdt. MAar ja, het zou niet eerlijk zijn die mensen op te schepen met kattenbelasting. Zij leveren immers aan niemand overlast.

Je kan het jezelf zo makkelijk maken als je zelf wil. De gemeente zou bijv verplicht kunnen stellen dat iedere kat een halsband met zichtbaar een tag wanneer men voor de kattenbelasting heeft betaald (ieder jaar een andere kleur net als de Rabies inenting penningen). Heeft de kat geen tag word onderzocht waar hij thuishoort of anders word hij meegenomen naar het asiel waar de eigenaar hem kan komen ophalen na betaling van de belasting. Ook kan de gemeente gewoon verplicht stellen dat katten in het huis en in hun eigen tuin moeten blijven. Hoe? Daar moeten de eigenaren zelf voor zorgen. Vervolgens steekproefsgewijs gaan controleren en wanneer iemand zijn kat niet binnen 3min tevoorschijn kan halen meteen een boete van 75 euro. Katteneigenaren zelf hebben idd geen last van katten, aangezien katten in andermans tuin hun behoefte doen en wanneer ze crowls ofzoiets zijn dan laat je ze toch lekker buiten de hele nacht? Heb je ook geen last van dat gejammer in je huis de hele nacht. Dat je buren er nou last van hebben dat maakt niets uit.

Het is gewoon zo ontzettend oneerlijk weet je... Ik kan dat gewoon echt niet hebben. Wij betalen ons blauw aan onze hond en niemand heeft last van hem. Terwijl wij samen met een groot deel van de buurt alleen maar last van katten ondervindt.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 14:17

Wij hebben 2 Jack Russels van 1 jaar oud, die worden gek als ze niet los mogen. Daarom laten we ze nu veel meer in de tuin. Ze mogen daar ook poepen, maar daar ruimen wij het ook op.
Daarbij hebben we ook een hond van 13, die al zijn hele leven op het gras mag poepen, in het park.

Hoe moet je die honden nu gaan leren om op het pad te poepen?
En hoe moet je die honden gaan leren dat ze niet tegen een boom mogen plassen, omdat ze dan over het gras moeten lopen, en wij daarvoor een boete krijgen?
Hoe moet je die honden nu gaan leren dat ze niet meer los mogen lopen, niet meer in het park over het gras mogen razen achter een balletje aan?

Ik zou het het niet zo heel erg vinden als er hondenuitlaat plaatsen waren. Maar ze benemen de vrijheid van die honden, maar we krijgen er niks voor terug. Er staat bij ons in de buurt geen hondenuitlaatplaats.

Gelukkig gaan mijn honden regelmatig mee naar het bos toe, of mee naar stal toe, en kunnen ze toch nog hun kuren kwijt.

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:18

Desiree schreef:
Beste Slimmerik, dan ben jij in een bevoorrechte positie, want de meeste mensen moeten in de bouw wonen met weinig grond omdat ze meer niet kunnen betalen. Ik denk dat je dan niet te gemakkelijk voor andere mensen moet spreken.

En ook die ene jack russel heeft veel beweging nodig, want energiekere honden kun je niet bedenken.

Ik ben me er ook heel erg van bewust dat ik bevoorrecht ben. En ja ik weet dat de Jack erg energiek is en misschien een slecht voorbeeld. Maar ik bedoeld eigenlijk meer op de grootte van drollen. Maar een Jack zou bij mij dus beweging en aandacht genoeg krijgen.

Maar ik blijf erbij dat als je niet bereid bent of de mogelijkheid hebt de gevolgen van het hebben van één of meerdere honden (ook wat betreft dierenarts kosten etc. ) te dragen je er niet ten koste van je medemens deze toch moet houden.

Sorry voor de ingewikkelde zinsvorm.

Ja en laten we eerlijk zijn .....als je nu niet de nek zou breken over de hondenstront dan waren er ook geen maatregelen nodig. De "goeden" worden de dupe van de aso's.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 17-06-06 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt