Oliver schreef:Ik ben ook claustrofobisch. Ik heb het alleen in kleine ruimtes niet in mensenmassa's. Ik ga nooit met de lift, tenzij het zo'n glazen lift is en ik naar buiten kan kijken. Het is bij mij ontstaan toen ik klein was en ik met de lift ging in het ziekenhuis, toen bleef de lift vaststaan, maar een minuut ofzo, maar toch ik was heel bang.
Door tunnels kruipen of grotten is ook niks voor mij. Ik voel me ook snel opgesloten in kleine auto's op de achterbank.
Wel apart dat je het niet in een glazen lift hebt!
Voor mij maakt dat dus echt niet uit. Het is nog steeds opgesloten en ik kan er niet uit.
Wat ShirleyA ook zegt: ik denk dat het bij mij ook een vorm van angst voor controleverlies is.
Ik kan prima in een bus reizen van halte naar halte. Ik voel me prima op mijn gemak als ik het idee heb op elk moment uit te kunnen stappen. Ik doe het dan ook niet (uitstappen), echter een georganiseerde trip met een touringcar waarin je twee uur moet zitten? No way! Als ik met de auto ga dan heb ik nog het gevoel dat ik kan stoppen onderweg etc.
Dan heb ik zelf controle dus.
Mmm ik ben eigenlijk wel een enorme controlfreak als ik dit zo lees 
Maar zonder gekheid: behalve de angst voor afgesloten ruimtes ben ik inderdaad ook enorm angstig als ik geen controle over een situatie heb. Dit uit zich dus bijv. in mensenmassa's.
In een vliegtuig kan ik echt de knop omzetten dat ik me niet opgesloten voel etc. Echter zodra we dan geland zijn en iedereen gaat staan in dat vliegtuig dan heb ik weer die drang van ik moet er zo snel mogelijk uit en ik kan niet weg omdat iedereen voor je loopt. Zodra iedereen doorloopt is er niets aan de hand voor mij. Maar er moet wel beweging inzitten. Je wil ook niet weten wat een rare gedachtes ik kan hebben als ik in een file sta waar geen beweging inzit. Ik ben dan vaak bang dat ik ziek wordt in de auto ofzo (bang dat ik moet overgeven).
Ik ben trouwens echt niet zo vreemd als ik hierboven klink hoor! Over het algemeen heb ik mezelf redelijk onder controle. Het speelt zich vooral in mijn hoofd af. Alleen mensen die ik wat beter ken, weten van mijn "situatie" af en dat is voldoende.