1 op de 10 Nederlands is Racistisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

1 op de 10 Nederlands is Racistisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:18

DEN HAAG - Een op de tien Nederlanders is racistisch. Zij voelen zich superieur aan allochtonen en vinden dat Nederlanders zich niet moeten mengen met andere nationaliteiten. Ruim een kwart van de bevolking is zeer negatief over allochtonen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder 1020 Nederlanders. De GPD-bladen publiceerden de cijfers zaterdag.

De groep van 10 procent komt openlijk uit voor zijn racistische denkbeelden. Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de helft van de Nederlanders een afkeer heeft van moslims. Ze zijn bang voor de invloed van deze groep op de Nederlandse samenleving. Volgens 43 procent staat de islam niet voor vrede. Bijna twee derde van de ondervraagden vindt de religie onverenigbaar met het moderne leven in Europa.

Gespannen

Ongeveer driekwart (73 procent) van de Nederlanders is niet racistisch en veruit de meeste zijn voor een multiculturele samenleving. Bijna 80 procent van de ondervraagden noemt de situatie tussen de verschillende culturen 'gespannen'. Ze erkennen dat racisme in ons land voorkomt, volgens twee derde zelfs op grote schaal. Tachtig procent van de ondervraagden concludeert dat racisme de afgelopen jaren is toegenomen.

Zeer schokkend

Directeur Ilhan Akel van het Nederlands Centrum Buitenlanders (NCB) noemt de uitkomst van het onderzoek "zeer schokkend". "Dit zorgt voor grote sociale spanningen." Toch is Akel niet echt verbaasd over de uitslag van het onderzoek. "De verharding in de maatschappij is al vijf jaar gaande. Het huidige kabinet, en met name het beleid van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie), is daar mede verantwoordelijk voor." Het NCB is een landelijke organisatie die zich inzet voor de verbetering van de positie van minderheden in Nederland.

Minister Rita Verdonk wilde zaterdag niet reageren, zo liet zij via haar woordvoerder weten. Ze wacht op een rapport van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR). Op dat rapport over racisme in Nederland zal ze reageren, aldus de woordvoerder.

www.nu.nl

Nou lekker dan

Ik kan van mezelf denk ik wel zeggen dat ik daar gelukkig niet bij hoor. Mijn beste vriend is nota bene een moslim en woont in Pakistan. Toch moet ik wel eerlijk zeggen dat ik vrij veel mensen ken die buitenlanders over 1 kam scheren en naar mijn mening soms racistische uitspraken doen.

1 op de 10 vind ik erg veel, helemaal voor dit land Ik dacht dat we nog vrij tolerant waren hier, valt dat even tegen zeg
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-06-06 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:21

Nee hoor vind ik niet veel. Denk dat een deel dan zelfs niet openlijk heeft durven toegeven.
En het komt door alle negatieve ervaringen hier met allochtonen.
Met het niet kunnen aanpassen.
De eigenheid waarmee ze nederlandse identiteit te lijf gaan etc etc

Want vraag dezelfde groep mensen waar ze heen op vakantie gaan: juist, Turkije......... en dat zijn zulke lieve hardwerkende en behulpzame mensen!!

Dat is ook zo, maar in NL is zooooooooveel uitschot die het door de jaren heen heeft verpest voor de goeden.

Er zijn ook veel chinezen hier, maar daar hoor je niemand over...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:21

Jah ik vin het veel te veel. Maar goed ik vraag me af wat voor mensen dat dan zijn.. die menen dat ze intelligenter zijn dan allochtonen.

Bah ik heb echt niks te schaften met dat soort lui hoor. Daar wil ik echt niet mee geassocieerd worden.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:22

Tsja, het is wel raar, maar ja wat kan je eraan doen?

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:24

Ik vind dat 1 op de 10 racistisch, en een kwart van de bevolking zeer negatief over allochtonen toch echt veel te veel Bovendien vind ik dat mensen die beweren dat Nederlanders over het algemeen intelligenter zijn dan allochtonen zelf ontzettend dom zijn. Wie zijn zij om dat wel even te constateren zeg.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:26

Cayenne schreef:
Ik vind dat 1 op de 10 racistisch, en een kwart van de bevolking zeer negatief over allochtonen toch echt veel te veel Bovendien vind ik dat mensen die beweren dat Nederlanders over het algemeen intelligenter zijn dan allochtonen zelf ontzettend dom zijn. Wie zijn zij om dat wel even te constateren zeg.

Nou ik denk dat juist een gedeelte van het nederlands volk is dat zelf idd niet echt veel intelligentie bezitten en dit afgeven op anderen. Vaak omzich zelf dan maar beter te voelen om omhoog te prijzen. Ik heb mensen waar ik persoonlijk mee omga nog nooit dit soort onozele conclusies horen maken hoor.

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:31

Mireille1970 schreef:
Nee hoor vind ik niet veel. Denk dat een deel dan zelfs niet openlijk heeft durven toegeven.
En het komt door alle negatieve ervaringen hier met allochtonen.
Met het niet kunnen aanpassen.
De eigenheid waarmee ze nederlandse identiteit te lijf gaan etc etc

Want vraag dezelfde groep mensen waar ze heen op vakantie gaan: juist, Turkije......... en dat zijn zulke lieve hardwerkende en behulpzame mensen!!

Dat is ook zo, maar in NL is zooooooooveel uitschot die het door de jaren heen heeft verpest voor de goeden.

Er zijn ook veel chinezen hier, maar daar hoor je niemand over...

Helemaal mee eens!
De meeste buitenlanders die hier wonen zijn de onderkant van de maatschappij.

En dat argument over Chinezen ben ik het ook helemaal mee eens, die beginnen een winkeltje of een restaurant en proberen wat van hun bestaan hier in Nederland te maken. Ze spreken over het algemeen niet super goed Nederlands maar voor dat soort mensen wil ik best wat beter proberen om ze te verstaan.

Turkse mensen daarin tegen, uitzonderingen daar gelaten want er zitten ook echt wel goede tussen, menen dat ze alles kunnen maken. Ik was laatst in een kledingwinkel en ik keek langs een meisje heen, ik kreeg meteen de ere titel K*nkerh*er naar mijn hoofd geslingerd. Sorry hoor maar voor dat soort mensen weiger ik respect te hebben. En dat is maar 1 van de weinige voorbeelden.

Dus nee, de uitkomsten van dat onderzoek verbazen mij echt niet.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:36

EvaloveSandy. Ik neem aan dat je daarmee grotendeels de gastarbeiders bedoeld?

want de meeste politiekevluchtelingen die in dit land zijn gevestigd zijn over het algemeen hoger opgeleid.

Daarbij denk ik dat je Turken en marokkanen door elkaar haalt. Want de meeste Turken die ik ken zijn harde werkers. (en geloof me ik ken er veel) Marokkanen daar in tegen hebben wat meer moeite om zich aan te passen. Dit is echter niet in het geheel onmogelijk als de nederlandse regering betere faciliteiten had geleverd toen ze de ouders van deze jongeren naar nederland uit nodigden. I.p.v ze allemaal bij elkaar te gooien in een wijk en ze maar te laten uitzoeken waar ze nederlands gingen leren. Deze jongeren vallen dus tussen de wal en het schip.

olafj

Re: 1 op de 10 Nederlands is Racistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:38

Allochtonen zijn vaak zelf zo rassistisch als de pest.

Kijk maar naar de turken en de koerden
De grieken met de turken
surinamers en creoolen (surinamers die voornamelijk in het binnenland leven)
Wij zijn zelf altijd nog kaaskoppen.

Allen wij nederlanders mogen niet discrimineren.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:41

Helaas waar...

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:42

EvaloveSandy schreef:

Helemaal mee eens!

Dat vind ik dan weer een erg gedurfde uitspraak, maar wie ben ik

Ik ken zelf eigenlijk alleen maar buitenlanders die hard werken, en een eerlijk bestaan hebben Ik ken daarentegen wel weer zat Nederlanders die dus echt niets uitvoeren

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:43

En keer het eens om... als wij zouden verhuizen naar Turkije, staat er dan in no time overal een katholieke kerk? Een Febo? Gaan we ze NL laten leren of leren we hun taal?

Ik noem slechts voorbeelden...

Voor het overige: lees mijn verhaal hierboven een verhaal of 4 terug maar...
Ik werk met heeeeeeeeeel veel allochtonen.

EvaC

Re:

@ Whiz: Gastarbeiders als in Turken of Chinezen?

Daarbij zal ik nooit commentaar op iemands intelligentie hebben. Misschien haal ik ze idd wel door elkaar, zo makkelijk kan ik ze ook niet uit elkaar houden Ik ben ook helemaal niet rasistisch ingesteld hoor en ik misgun ze een goed leven in Nederland ook absoluut niet. Ik vind dat iedereen het recht op een goed bestaan heeft.

Maar zodra het uitschot gaat roepen dat wij moeten gaan uitkijken hier omdat zij over 10 jaar hier de macht wel zullen hebben, dan is het bij mij gedaan. Dat hoeven wij in hun land ook niet te proberen.

Gelukkig ken ik ook zat Turken/ Marokkanen/Syriërs waar niks mis mee is

Whiz

mistral schreef:

De grieken met de turken

Ten eerste als een ander het doet.. dan rechtvaardigd dat jouw opvattingen? Neem verantwoordelijkheid voor je zelf.

En in de gevallen die jij noemt waren andere aspecten van belang wat door jou versluierd word onder de noemer rasistme. Land, geld, religie.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:44

EvaloveSandy schreef:

Daarbij zal ik nooit commentaar op iemands intelligentie hebben. Misschien haal ik ze idd wel door elkaar, zo makkelijk kan ik ze ook niet uit elkaar houden Ik ben ook helemaal niet rasistisch ingesteld hoor en ik misgun ze een goed leven in Nederland ook absoluut niet. Ik vind dat iedereen het recht op een goed bestaan heeft.

Maar zodra het uitschot gaat roepen dat wij moeten gaan uitkijken hier omdat zij over 10 jaar hier de macht wel zullen hebben, dan is het bij mij gedaan. Dat hoeven wij in hun land ook niet te proberen.

Absoluut!! Gelukkig maar...
Maar in Amsterdam werken en wonen leert je ook een hele andere groepering en benadering kennen HELAAS...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:44

Er zit wel een groot verschil tussen een spanning van soms wel eeuwenlang door oorlogen, onderdrukking en veroveringen en de gastarbeiders, vluchtelingen en generaties daarna in Nederland.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:45

EvaloveSandy schreef:

En omdat het uitschot dat zegt .. scheer jij iedereen over 1 kam?

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:46

Urielle, daar ben ik het helemaal mee eens

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:46

Nee dat doet ze niet. (lees: laatste zin)

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:47

@MIREILLE lees:

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:47

Ik scheer niet iedereen over 1 kam. En dat probeerde ik ook duidelijk te maken want ik was al bang dat ik zo'n opmerking ging krijgen. Kijk maar naar de laatste zin die ik heb getypt, er zitten absoluut goede mensen tussen, die soms zelfs een aanwinst zijn voor ons land.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:49

ik vraag me altijd af hoe ze zoiets precies meten..ik bedoel er is mij niets gevraagd...

verder durf ik wel te zeggen dat ik niet bij die groep hoor, 1 van mijn beste vrienden is een buitenlandse jongen en verder hebben we genoeg vrienden en vriendinnen van buitenlandse afkomst.

er zijn genoeg nederlanders die dingen doen die niet door de beugel kunnen en zo zullen er ook genoeg allochtonen zijn die diezelfde dingen doen.

het mooiste vind ik altijd dat nederlanders elkaar laten barsten, als ik als nederlandse een klap krijg is er waarschijnlijk niemand die zich er mee bemoeit, als je een turk (bijvoorbeeld) een klap geeft heeft hij zo 10 jongens die hem komen helpen!

maar goed dat is een ander verhaal

(overigens heb ik 6 jaar op het centraal station gewerkt als beveiligingsbeambte en daar werkten we met meerendeel allochtone collega's, die jongens (en meiden) hebben mij altijd bijgestaan en ik heb altijd 100% op ze kunnen vertrouwen! )

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:04

Whiz schreef:
mistral schreef:

De grieken met de turken

Ten eerste als een ander het doet.. dan rechtvaardigd dat jouw opvattingen? Neem verantwoordelijkheid voor je zelf.

En in de gevallen die jij noemt waren andere aspecten van belang wat door jou versluierd word onder de noemer rasistme. Land, geld, religie.

Mijn opvatting heb ik nergens geschreven! Dat maak jij ervan

En de gevallen die ik noem versluier ik niks mee, het is gewoon zo, pure rascisme.
Denk je dat een koerd in turkije het zo goed heeft. Deze generatie turken heeft niks met de koerden te maken maar houden de vijandigheid in stand.
Zelfde met de grieken.
Om maar niet te spreken over surinamers.
En rascisme in nederland is toch ook puur op land geld en religie gebaseerd?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:32

Helaas is het een gegeven dat veel 2e en 3e generatie gastarbeiders aan de onderkant van onze samenleving zitten. Lage opleidingen, schoolverlaters, en extreem hoge werkeloosheid. Gelukkig blijkt elke groep aan de onderkant van de samenleving zich in de loop van de tijd te emanciperen en de sociale ladder op te klimmen. Je ziet dit op dit moment voornamelijk gebeuren bij meisjes uit deze groep die in verhouding veel hogere schoolopleidingen hebben dan de jongens en de universitair afgestudeerden uit deze groep. Emancipatie heeft nu eenmaal tijd nodig, maar als je twee of drie generaties verder bent zal je zien dat deze groep volledig in onze samenleving is opgenomen.

Jammer genoeg zijn ze dan wel weer vervangen door een andere groep die aan de onderkant van deze samenleving zit en die hetzelfde proces zal doormaken (Kijk bijvoorbeeld naar de arbeiders aan het begin van de vorige eeuw).

Dat slechts 10% racisistisch is valt mij eerlijk gezegd alleszins nog mee. Als eerste wordt het namelijk veroorzaakt door de angst voor de emancipatie van de sociale groep onder jou omdat je daarmee moet gaan concureren op de arbeidsmarkt, woningmarkt etc. Vandaar dat het ook onzin is om te zeggen dat alleen domme asociale mensen racistisch zijn.
Daarnaast is de huidige wereldmaatschappij aan snelle veranderingen onderhevig en zeker niet alleen maar positieve. Mensen krijgen hier een oncomfortabel gevoel door. Door de broeiing en dreiging in het Midden Oosten en de intolerante en agressieve opstelling van een groep moslims wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Je ziet dan ook dat veel mensen dat oncomfortabele gevoel aan de moslims in het algemeen toeschrijven.

De belangrijkste oplossing voor dit probleem is het sociaal emanciperen van deze groep in onze maatschappij. Moslim-buren met hetzelfde opleidingsniveau, een gelijkwaardige baan, die in hetzelfde huis wonen en samen met jou kankeren op de nieuwe ondergroep in onze samenleving is de beste manier om mensen te laten realiseren dat wij allemaal mensen zijn met dezelfde emoties.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:24

Ik geloof er geen bal van, volgens de Van Dale is racisme:

Citaat:
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie

Ik denk niet dat veel mensen buitenlanders haten.
Waarom?

Mijn vermoeden is dat er meer onbegrip of een vooroordeel bestaat bij velen.
Is opzich niet raar, want vele buitenlanders komen slecht in het nieuws of je kan geen kontakt met ze maken omdat ze slecht nederlands spreken.

De buitenlanders in Nederland kunnen er zelf ook veel aan doen, domweg de taal beter leren en meer aktief meedoen in de buurt of wijk.

Om een mooi voorbeeld te geven, Belgen hebben een "hekel" aan Nederlanders en staan enorm wantrouwend ten opzichte van Nederlanders.

Ik ben zelf een Nederlander en woon in Belgie, hoevaak ik "Stomme O'llander" heb moeten aanhoren is niet te tellen.

Echter, je moet zelf ook wat doen, ergo bewijzen dat het niet zo is.....als je blijft wachten tot ze veranderen kan je blijven wachten.....
Wij nemen aan van alles deel, en zijn verandert van "Stomme O'llander" tot "Een van ons".

Je moet het zelf doen...dat is het hele punt....

Zoals inderdaad de Chinezen, die doen het toch ook zelf, en die zijn vaak amper de taal machtig

Verander racisme, begin bij jezelf!