Op school hadden we laatst tijdens biologie een heftige discussie over genetische modificatie; men verandert de erfelijke eigenschappen van andere soorten organismen. Door recombinant-DNA-technieken kunnen allerlei gewenste erfelijke eigenschappen bij organismen worden 'aangebracht'. Deze organismen kunnen dan worden ingezet bij de productie van voedingsmiddelen, hormonen of geneesmiddelen.
Maargoed, in de klas waren er dus heel verschillende meningen. De een is vóór, omdat het voor veel verbetering zorgt en de ander was er zwaar tegen, omdat je van de natuur af moet blijven. Zelf weet ik het niet.. Wat vinden jullie?
Pff, weet het zelf ook eigenlijk niet. Hebben ook eindeloze discussies hierover gehad in onze klas. Ik weet het echt niet, aan de ene kant heb ik ook zoiets van laat de natuur zijn gang gaan, maar aan de andere kant.. Tja, denk niet dat ik ooit voor of tegen word, ik weet het echt niet.
janna
Geplaatst: 25-05-06 20:54
.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Genetische modificatie wordt ook toegepast als je gewoon rassen gaat kruisen. Bijvoorbeeld gericht gaat kruisen op een graanras dat meer produceerd, of resistent is tegen bepaalde schimmels.
Ook productie van geneesmiddelen kan op grote mate via bioindustrie worden gedaan, en wordt ook gedaan: breng het gen voor bijv. insuline in een een bacterie in, en laat deze bacterie op grote schaal insuline produceren: veel goedkoper dan op grote schaal varkens of koeien te moeten slachten om aan insuline te komen.
Stel dat je zelf ziek bent, en je bijv een ziekte hebt omdat er een bepaald gen het niet doet. Als men beenmerg bij je zou kunnen afnemen, daar het gerepareerde gen in kan brengen, je het beenmerg terug kan geven zodat hij voor altijd genezen bent, zou je dat dan afwijzen?
Mensen die de ziekte van Parkinson hebben, maken een bepaalde stof in hun hersenen niet meer aan. Er zijn experimenten gedaan met hersencellen van menselijke embryo's die met opzet voor dit punt waren verwekt, aansluitend geaborteerd zijn en deze hersencellen zijn in de hersenen ingebracht van de patienten om te proberen de patienten te genezen. Zou je echt zo ver willen gaan om een kind te verwekken als producent voor een hartklep? Of een lever, nier of idd hersencellen voor Parkinsonpatient? Hoe zit het dan met beenmerg een voor Leukemiepatienten? Een baby overlijdt niet als er beenmerg wordt afgenomen, een nier zou hij eventueel kunnen missen, een lever niet, en om bij de hersencellen te komen moet je het kind wel degelijk doodmaken. Waar leg je de grens?
Er is heel veel mogelijk, al dan niet ethisch verantwoord, en heel veel wordt al toegepast, zonder dat je het weet. Ik zou er per definitie niet negatief tegenoverstaan, maar er moeten duidelijke regels komen over wat wel en wat niet kan.
Ik heb er niks op tegen. Genetische modificatie wordt ook toegepast bij onderzoek naar ziektes etc. En ik vind het zeker belangrijk dat er nieuwe medicijnen gemaakt kunnen worden. Zelf werk ik hier ook mee...
Ik vind eigenlijk dat je het niet mag gebruiken als 'ik wil dat me kind bruine ogen krijgt, en blonde haren' maar wel 'ik wil dat m'n kind die en die ziekte níet krijgt' ..
Dat gaat mij dan toch ook weer te ver. Dat betekend dus wel genetic engineering, testen op alles en nog wat wat een kind kan gaan mankeren. Op het moment dat er een erfelijke aandoening in de familie voorkomt waar gericht op kan worden getest, zou je je af moeten vragen of je het riscico echt moet nemen om kinderen te krijgen. Als je wilt dat die ziekte niet bij het kind voorkomt, zou je namelijk heel vroeg in de embryonale ontwikkeling moeten gaan ingrijpen en dingen moeten gaan corrigeren. Het andere alternatief is: of geen kinderen nemen, of testen en als het kind wel drager is van die ziekte, beslissen of je de zwangerschap onderbreekt. En die laatste alternatieven kunnen tegenwoordig ook al.