Robot als hartchirurg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Robot als hartchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:19

In Italië heeft een robot zelfstandig een hartoperatie uitgevoerd. De ingreep zelf vond op afstand plaats, in de Amerikaanse stad Boston. Kenners keken daar mee terwijl het Italiaanse apparaat de patiënt in vijftig minuten opereerde.
De robot is al geruime tijd in ontwikkeling. Dokter Pappone heeft de machine al bij meer dan veertig operaties gebruikt. Meerdere chirurgen en de operaties van ruim tienduizend patiënten hebben de robot geleerd zijn werk te doen.
In eerste instantie handelde de robot in opdracht van de chirurg. Nu is de robot in staat zelf het probleem te herkennen en de methode van behandeling te kiezen. Er komt dus geen mens meer aan te pas.

Stap
Deze bijzondere ontwikkeling geldt volgens Pappone als een grote stap in de medische wereld. Volgens hem is het in de toekomst mogelijk overal ter wereld ingewikkelde operaties te ondergaan. Volgende maand zullen de eerste medische robots op de markt verschijnen.

Afbeelding

Bron: hetnet.nl

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:27

Whaa nou mooi niet he, dat als ik iets aan mijn hart zou hebben, een robot mij gaat opereren!! Jakkie bah...

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:28

De dag dat die dingen betrouwbaarder in gebruik zijn dan de chirurg zelf die nou eenmaal menselijke fouten maakt), zou ik daar voor kiezen als ik de keus had, maar dan wil ik wel voldoende bewijsmateriaal.. Computers maken geen fouten, maar stel dat ie een virus oploopt

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:31

Computers maken geen fouten???...

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:32

Heb jij ooit een computer een fout zien maken? Er kunnen best fouten zitten in programma's of wat dan ook, maar die zijn door mensen gemaakt. Een computer doet wat hem is opgedragen, door wie of wanneer ook...
Al moet ik zeggen dat ik dat bij windows nog wel eens betwijfel

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:33

En ze kunnen die robot toch alleen dingen laten doen die ze van tevoren ingeprogrammeerd hebben? Ik neem aan dat dat ding een hoop standaardsituaties op zijn harde schijf heeft staan en door bepaalde elementen te combineren zich aan kan passen aan de lopende situatie, maar stel dat jouw operatie net iets anders verloopt dan gepland, dan kan zo'n ding dat toch nooit opvangen? Ik neem tenminste aan dat deze robot niet voor zichzelf kan denken. Nee, dan maar gewoon een menselijke chirurg, zelfs met het risico op een fout.

@FuryoMarloes: Een computer maakt in zoverre geen fouten dat hij altijd alleen maar kan doen wat hem opgedragen wordt. Als er iets mis gaat is dat dus de fout van de programmeur, niet van de computer. Edit: Wat Yessy zegt dus

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:38

Hier moet ik toch even mijn vakgebied gaan verdedigen want er bestaan methoden om computers zelflerend te maken. Hoewel deze in basis natuurlijk ook nog wel door mensen zijn gebouwd / verzonnen, is zo'n programma toch echt meer dan de losse componenten waarmee ze begonnen. En in hoeverre zo'n programma fouten maakt... dat hangt van haast net zoveel factoren af als bij mensen. De fouten zijn misschien anders van aard: intuitie is een menselijk trekje, maar dat geldt bv ook voor slordigheidjes.

Een computer is niet per definitie minder betrouwbaar dan een mens in dit soort zaken, zeker niet!

Maya1990

Re: Robot als hartchirurg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:45

brrr nou nee bedankt!
Daar vertrouw ik mijn hart liever niet aan!

EvaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:53

Liever mijn hart in iemands handen dan in een stel grijpers van een robot

Hoe moet zo'n robot dan inspelen op complicaties? Hij kan toch bijvoorbeeld niet zien dat er ergens een bloeding ontstaat? Geef mij maar een mens die daar met gezond verstand op in kan spelen.

_Priscill_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:54

nee ik zou daar niet door geopereed willen worden hoor.
geen mij maar lekker gewoon een chirurg vind ik toch een wel wat veiliger idee.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:11

Ik krijg er spontaan pijn in mijn hart van.. Het idee alleen.
Nee dnak je, mij niet gezien door zo'n robot

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:22

Ik moet er niet aan denken.
Die robot kan niet denken, wat nou als er een complicatie optreed?
Niet ieder hart is hetzelfde.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:20

Hm, ik weet het eigenlijk niet. Aan de ene kant denk ik: er is zoveel wat overgenomen wordt door machines, ook in de medische wetenschap. Denk aan beademingsmachines etc. dat is eigenlijk ook heel raar. En een chirurg kan ook zijn dag niet hebben, even afgeleid zijn, in paniek raken, trillende handen hebben, uitschieten....
Aan de andere kant denk ik: Stel dat die robot een complicatie tegenkomt waar hij niet op geprogrammeerd is. Maar ja, een chirurg kan dat ook even totaal de weg kwijt zijn natuurlijk.
Ik weet het echt niet hoor, wat ik hiervan vind.

Blijft er controle op de werkzaamheden door een chirurg die kan ingrijpen als er iets misgaat of is die naar bed: tralalala, robot is aangezet, zzzzz ?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:24

Nou ik zou toch liever een mens hebben, denk dat die in noodsituaties beter kunnen ingrijpen.

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:32

Ach, beter dan dat Mexicaanse gastje wat op zn 13e al dokter zou zijn. Die zou echt niet aan me mogen zitten.