Gedetineerden Guantánamo vallen bewakers aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Gedetineerden Guantánamo vallen bewakers aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 23:38

"De bewakers wilden ingrijpen toen een man zich probeerde te verhangen. Het was al de vierde poging tot zelfmoord die dag."

Bron; nu.nl
http://www.nu.nl/news/736328/22/Gedetin ... s_aan.html

Ik vind het werkelijk één van de meest grove schendingen van mensenrechten. Ik ben ook angstig voor wat er allemaal aan het licht gaat koment op het moment dat Guantanamo eindelijk opgedoekt is...

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:42

ik ben het volledig met je eens, die mensen die daar zitten zullen vast niet de liefste jongetjes zijn, maar ik vind dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces. Ik snap ook niet waar bush het recht vandaan haalt die mensen zonder proces op Cuba te dumpen.
van mij mag de VN Amerika hier wel goed op aanpakken, want amerika houdt zich gewoon niet aan de mensenrechten.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:43

Mijn hemel, ik geloof dat we ons er niet eens een voorstelling van kunnen maken hoe het er daarbinnen aan toe gaat...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:05

MRmichiel schreef:
van mij mag de VN Amerika hier wel goed op aanpakken, want amerika houdt zich gewoon niet aan de mensenrechten.

Maar aangezien de VS een vetostem binnen de VN heeft, kan elke tègen de VS gerichte resolutie zomaar tegengehouden worden.

Dat de gevangenen de bewakers aanvallen kan ik mij nog voorstellen, maar als dat is omdat de bewakers een zelfmoord proberen te voorkomen... Dan moet het daar erger zijn dan wij ons voor kunnen stellen.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:55

Marreke schreef:
Maar aangezien de VS een vetostem binnen de VN heeft, kan elke tègen de VS gerichte resolutie zomaar tegengehouden worden.

met die veto's binnen de VN heb ik het echt gehad. die hebben zolang de VN al bestaat de daadkracht van de VN diep naar beneden gehaalt.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:05

MRmichiel schreef:
want amerika houdt zich gewoon niet aan de mensenrechten.

Heeft Amerika dat ooit wel gedaan dan???
Nog geen 150 jaar terug hebben ze de laatste Indianen bestolen v HUN land en levens. (Dat wat er over is van dat mooie volk is niet echt meer Indiaan zoals ze dat zelf zouden willen.....) Dat is de geschiedenis van de Amerikanen.
Amerika heeft graag bloed aan de handen kleven! En die Bush zegt nog dat ze n vredelievend volk zijn hahahaahah. Als ze slapen misschien. Het wordt echt tijd dat ze een halt toe geroepen krijgen want ze wanen zich oppermachtig, en dat vind ik doodeng!

Anoniem

Re: Gedetineerden Guantánamo vallen bewakers aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:10

Ships, is mijn onderschrift toch waar...

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:18

aan nederlandse handen kleeft ook genoeg bloed hoor, maar dat was toen.
dat mensenrechten daar nu nog geschonden worden vind ik een heel ander verhaal.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:24

MRmichiel schreef:
ik ben het volledig met je eens, die mensen die daar zitten zullen vast niet de liefste jongetjes zijn, maar ik vind dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces..

Nou je kunt er van uit gaan dat er ook een aantal mensen zitten die onschuldig zijn. Aangezien men daar geen eerlijk proces krijgt.

En het is algemeen bekend dat er zelfs onschuldigen de doodstraf hebben gekregen. Dat werd achteraf aangetoont. Maar jah als het kalf verdronken is dempt men de ....

Het gehele rechtssysteem van America klopt van geen kant.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:50

Marreke schreef:
Ships, is mijn onderschrift toch waar...

hahaha ja jouw onderschrift was me als ns opgevallen: top!

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:52

MRmichiel schreef:
aan nederlandse handen kleeft ook genoeg bloed hoor, maar dat was toen.
dat mensenrechten daar nu nog geschonden worden vind ik een heel ander verhaal.

ik vind het nog erg kort geleden hoor. Het si recenter dan de meeste mensen zich realiseren. En ja ook aan Nl handen kleeft bloed, maar dat is al wel wat droger.
Maar Amerika is te arrogant om van anderen wat aan te nemen. Dus ik zie hun houding zoals ze dat handhaven niet snel veranderen. Helaas.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:03

ik hoorde net op de radio dat nederland volgens amnesty ook mensenrechten schender is.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:38

Amerika is een afschuwelijk hypocriet land, wat in irak gebeurd is zo verschrikkelijk, maar ze kunnen wel zelf mensen opsluiten zonder dat ze ook maar iemand zoals een advocaat mogen spreken. belachelijk!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:18

amen. wat een verschrikkelijke hypocriete agressievelingen zitten daar in de macht, en er is niemand die er wat aan kan doen want dat k*tland is gewoon veel te machtig

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:46

Wel het is simpel, de USA heeft domweg lak aan iedereen.....
Ik heb al veel Amerikanen gesproken, en meestal zeggen ze tegen je dat de gevangenen daar terecht zitten!
Yeah right, Natalee Holloway, wat een ophef!
En maar zeuren dat "verdachten" niet opgepakt worden....maar als het over NIET Amerikanen gaat, dan mag alles....
Het word tijd dat Europa een eigen blok wordt, want de USA dude's zijn echt niet van deze wereld....
Mischien moeten we de USA uitroepen tot de 11de planeet in ons zonnestelsel?

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:43

Ik vind het overigens ook laf van europa en de rest van de wereld dat we hier niets aan doen! Ik begrijp wel dat amerika nog steeds een heel erg machtig land is, en we veel met hen te maken hebben maar alsnog, misschien zijn er al vragen geweest maar er is niets gebeurd.

Net zoiets was een tijdje geleden er zouden vliegtuigen van de CIA in europa en ook schiphol tussen stops maken, met politieke gevangenen er in, vanuit afganistan geloof ik. Kwam wel op het nieuws, maar hoe het is afgelopen is erg onduidelijk. Ik geloof dat rice verklaarde dat daar geen gevangenen in zaten en toen was het goed...

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:08

Ik heb een documentaire gezien, hoe het eraan toe gaat daar. Het is echt te verschrikkelijk voor woorden. Bush maakt zich hieraan schuldig..niets beter dan een saddam hoessein dus imo.
Ik hoop dat amnesty hier iets in beweging kan krijgen en er op die anier alles opgheven gaat worden ofhet beleid veranderd zal worden..

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:03

Straks in Netwerk een gesprek met drie Britse jongens die twee jaar zonder proces vastzaten op Guantánamo Bay.

Het is inderdaad echt on-ge-loof-lijk...

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:08

Bealy, ik heb het ook gekeken.

Wikipedia geeft goede achtergrond informatie.

"De eigenaardige juridische status van Guantánamo Bay was een factor in de keus voor Guantánamo als detentiecentrum. Omdat de soevereiniteit van Guantánamo Bay uiteindelijk bij Cuba berust, stelden de V.S. zonder succes dat personen die in Guantánamo worden vastgehouden juridisch buiten de V.S. verblijven en dus niet de constitutionele rechten hebben die zij op Amerikaans grondgebied zouden hebben."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guantanamo_Bay

Kimberly: Bush volgt hier Hussein inderdaad op. Dat doet hij letterlijk in Abu Ghraib. Hier zijn onder Hussein zíjn politieke gevangenen gemarteld en geexecuteerd, en na de "bevrijding" gemarteld onder leiding van de VS.

"De bevrijders zijn erger dan de dictators."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib-gevangenis

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:44

jeetje paraat, zit met verbzaing die laatste link van je te lezen, wist wel dat het erg was gesteld, maar heb dit niet in mijn ontwikkeling meegekregen, oops.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:49

Niet te geloven zeg, heb ook net het stuk op Wikipedia doorgelezen. Heb dit ook nooit geweten.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:43

MRmichiel schreef:
ik hoorde net op de radio dat nederland volgens amnesty ook mensenrechten schender is.

Deze melding ging over 1 specifiek geval over de uitzetting van 1 persoon. Lijkt me niet iets om ons zorgen over te maken.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:05

Je kan het zelfs zo erg stellen dat de USA (=nieuwe nazi duitsland) versus de rest van de wereld.
Ze zijn echt net zo erg, en ja ze gaan over lijken voor Olie en andere onzin.
Maar wat geeft het, de Nederlandse overheid doet er net zo hard aan mee.
Die leveren ook verdachten uit (in Irak) aan de Amerkanen, die vervolgens hun ding met die personen doen.

De Amerikanen hebben toch om er vanaf te zijn de oorlog aan Nederland verklaard? Of is iedereen dat vergeten?
Ze hebben een wet daar aangenomen om Nederland aan te vallen als een maar 1 Amerikaan voor het Den Haag Tribunaal (of andere gerechten in NL) moet verschijnen.....
Fijne vrienden.....die Amerikanen......

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 04:26

Kimberley: Ik heb de precieze details ook nooit zo nadrukkelijk voor mijn neus gehad. Het punt waarop de VS me teleursteld is dat ze té vaak conventies en wetten hebben geschonden met hun handelingen. Hoe kunnen landen ooit van elkaar leren als ze dezelfde fouten begaan?

Bas, denk er aan dat je met subtiliteit veel respectvoller mensen aan het denken krijgt. Een vergelijking tussen de VS en nazisme is een een wel erg naïeve, oppurtunistische en polariserende uitspraak. Ik betwijfel of de botte bijl mensen aan het denken zet, dit geeft mijns inziens slechts een fundament voor disrespect.
Wat je zegt... zegt wat over jezelf.