Portugese staat gaat maagband vergoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Portugese staat gaat maagband vergoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:24

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:26

goede zaak! Zouden ze hier ook moeten doen. Feit is dat veel mensen gewoon niet kunnen afvallen, om wat voor reden dan ook, en obesitas kost de staat heel veel geld, veel meer dan een maagbandoperatie.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:03

Gebeurt hier ook hoor. Iemand die ik ken krijgt hem binnenkort ook en deze wordt ook vergoed.
Overigens heeft ze ook suikerziekte waardoor ze ECHT moet afvallen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 13:16

Mensen die een maagband krijgen hebben altijd een goede reden om af te vallen, ze moeten namelijk hun leven proberen te redden.

Ghani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:03

Aan de ene kant vind ik het goed.. Immers, het is niet goed voor een land als veel mensen overgewicht hebben en daar zelfs aan dood gaan..

Aan de andere kant.. In heel veel gevallen, is het toch de eigen schuld van die mensen. Je weet gewoon: als je veel eet, wordt je dik. Als je TE veel eet, wordt je TE dik.
Moeten die mensen dan niet hun eigen verantwoording erover nemen?

Nu wordt er van het belastinggeld van de hele bevolking, dus ook van veel mensen die wel goed op de voeding letten, zo'n band bekostigt!!

Ik vind het ook lekker om heel de dag patat en snoep te eten, maar ik weet dat het niet goed voor me is, dus doe ik het niet. Doe ik het wel, dan moet ikzelf de verantwoording voor de gevolgen nemen .

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:39

Ghani schreef:
Aan de ene kant vind ik het goed.. Immers, het is niet goed voor een land als veel mensen overgewicht hebben en daar zelfs aan dood gaan..

Aan de andere kant.. In heel veel gevallen, is het toch de eigen schuld van die mensen. Je weet gewoon: als je veel eet, wordt je dik. Als je TE veel eet, wordt je TE dik.

Met de eerste alinea was ik het eens
Maar je 2e alinea vind ik dus niet 'terecht'. Er zijn zat mensen met overgewicht die gewoonweg niet KUNNEN afvallen d.m.v. ziekte of wat dan ook. En dan kun je het in mijn ogen niet maken om iedereen over één kam te scheren door te zeggen 'ach, dan moet je dat patatje maar laten staan'

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:42

Ghani schreef:

Nu wordt er van het belastinggeld van de hele bevolking, dus ook van veel mensen die wel goed op de voeding letten, zo'n band bekostigt!!

.

Tja en hoe zit het met kettingrokers die longkanker krijgen of hartklachten, gaan we dat nog vergoeden als ze niet willen stoppen.

Of mensen die onveilig gevreen hebben en aids krijgen.

Of iemand die zijn autogordel niet aanhad en een ongeluk krijgt

Of een brommer zonder helm

Of.........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:46

Samsam schreef:

Of.........

Een onervaren ruiter op een Jazz

leentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:08

En hoe willen ze die maagband plaatsen? Vaak zijn mensen zo morbide obees, dat de kans groot is dat ze de aneasthesie niet zouden overleven.

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:42

Hey, wat goed!! Ik heb zelf ook een maagband en ben nu ruim 35 kilo afgevallen in 3 jaar. Ik heb in die 3 jaar wel 2 zwangerschappen gehad.

Volgens mij ben ik de enige bokker met een maagband.

Mijn maagband is geplaatst doomiddel van een kijkoperatie. Het mandje zit als een soort ballon om mijn maag en daaraan zit een slangetje aan het uiteinde van dit slangetje zit een klein kastje en daarin een opening (soort gaasje) hierin kunnen ze via röngen vloeistof (zoutoplossing) inspuiten om het bandje strakker of losser te zetten.

Mijn maagband heb ik op medisch advies verkregen en in nederland laten plaatsen. Ik heb hiervoor 5 jaar op een wachtlijst gestaan. Gelukkig zijn de wachtlijsten niet meer zo lang.

Ik ben super blij met mijn maagband!

Sterre_Nova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:50

leentje schreef:
En hoe willen ze die maagband plaatsen? Vaak zijn mensen zo morbide obees, dat de kans groot is dat ze de aneasthesie niet zouden overleven.

Je komt natuurlijk eerst in de medisch molen om te kijken of je wel geschikt bent. Je krijgt de band natuurlijk niet zomaar. Ze onderzoeken je lichamelijk en geestelijk.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen mensen die morbide zijn die 120 wegen of misschien wel 185 of nog zwaaarder. Vaak moeten de zwaarste onder de morbide eerst op een andere manier afvallen voordat ze een band kunnen krijgen i.v.m. de aneasthasie.

Ik ben in mijn leven vaak geopereerd (in mijn morbide periode) en nog nooit aneastesie problemen maar het blijft wel een risico.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:29

leentje schreef:

Absoluut waar, er is een groot risco aan verbonden, maar als ze niets doen, gaan ze ook dood.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:33

Ghani schreef:

Ik vind het ook lekker om heel de dag patat en snoep te eten, maar ik weet dat het niet goed voor me is, dus doe ik het niet. Doe ik het wel, dan moet ikzelf de verantwoording voor de gevolgen nemen .

Het gaat samen met een actie van de Portugese hartstichting die voor verantwoordelijke voeding pleit, wijst op het feit dat veel te veel kinderen al overgewicht hebben, wijst op de risicos. Bovendien zijn de schoolmaaltijden aangepast (hier eten alle kinderen tussen de middag warm op school). Er wordt dus ook erg hard gewerkt aan "voorkomen is beter dan genezen".

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:40

Helaas is de Portugese keuken byzonder slecht voor de gezondheid. Ze eten hier veel gerookte producten die maag en darmkanker veroorzaken, ze eten hier voornamelijk vlees (en ook wel wat vis), met rijst of aardappelen en helemaal geen groenten. Zelfs in restaurants mag je blij zijn als je een blaadje sla en een plakje tomaat bij je brok vlees vindt. Ze eten voornamelijk varkensvlees en wel het hele beest, poten, kop, oren, vet vlees en mager vlees, alle dagen, vaak twee keer, want er wordt gewoonlijk twee keer warm gegeten in veel streken.
Er wordt heel vet gegeten. Daar is nu lekker pizza en hamburgers en ander fastfood bij gekomen die de jongeren er dan nog BIJ eten...
Bovendien staat vet zijn nog altijd voor welvaart en mager zijn voor armoe, dus het is ook nog eens status om lekker rond te zijn...
Het is natuurlijk niet makkelijk om een land op te voeden, maar er wordt echt heel hard aan gewerkt.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:58

Samsam schreef:
Ghani schreef:

.

Tja en hoe zit het met kettingrokers die longkanker krijgen of hartklachten, gaan we dat nog vergoeden als ze niet willen stoppen.

Of mensen die onveilig gevreen hebben en aids krijgen.

Of iemand die zijn autogordel niet aanhad en een ongeluk krijgt

Of een brommer zonder helm

Of.........

Al s t aan mij ligt gaan we dat niet vergoeden. Als je zo duidelijk een risico neemt als jij hier boven hebt geschreven moet je idd zelf voor de gevolgen opdraaien.
Ik krijg idd ook snel t gevoel dat elk pondje door t mondje gaat, en vaak is dat ook zo! Maar even vaak is het dik zijn n 'gevolg van'. Tja die mensen moeten wel de kans krijgen om hun leven te redden. (dan maar op kosten vd gemeenschap, daar die zaken onbetaalbaar zijn voor de mens zelf).
Voor de 1ste groep zou ik dus wel willen dat het niet op 'onze' kosten zou komen, maar mensen die ziek zijn verdienen een kans!

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:53

Het wordt al jaren vergoed, onder bepaalde voorwaarden. Aan de operatie gaat een hele selectieprocedure vooraf waarin bijvoorbeeld wordt bekeken of je de anesthesie aan kunt (kijkoperatie van 2 uur) en of je het psychisch aan kunt. Emotie-eters zullen bijv. eerst een verwijzing naar een psycholoog krijgen en minder snel geopereerd worden.
De laatste paar jaar worden juist de maagbandjes sneller vergoed en dat is gezonder voor veel mensen (die lang niet altijd expres teveel of verkeerd eten). Echter, bij de vergoedingen voor vetschootcorrecties (weghalen van teveel vel na het afvallen) zijn de verzekeraars een heel stuk strenger, zeker met het nieuwe zorgstelsel.

Voor mijn operatie koste ik de staat een kapitaal aan medicijnen, verwijzingen naar fysio's etc. Sinds de operatie ben ik van de meeste medicijnen af en heb ik nauwelijks nog medische zorg nodig. Over besparing gesproken!!!!!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:53

ja_nee schreef:
Met de eerste alinea was ik het eens
Maar je 2e alinea vind ik dus niet 'terecht'. Er zijn zat mensen met overgewicht die gewoonweg niet KUNNEN afvallen d.m.v. ziekte of wat dan ook. En dan kun je het in mijn ogen niet maken om iedereen over één kam te scheren door te zeggen 'ach, dan moet je dat patatje maar laten staan'

Een maagbandje krijg je toch om te voorkomen dat je nog overdadig kan eten? Als mensen door bijzonder omstandigheden overgewicht hebben, dan heeft die maagband geen zin.
IMO kan je dus stellen dat het maagbandje alleen toegepast wordt bij mensen waarbij wel degelijk sprake is van te veel en slecht eten/drinken.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:05

Ik vind dat ze dit alleen in uitzonderingsgevallen moeten gaan vergoeden. Het gezegde "ieder pondje door het mondje" wordt alleen maar bevestigd door de maagband! Immers door die band kan je niet meer eten en val je af. Mensen die medische oorzaken opgeven praten gewoon onzin. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en ziektes of medicijnen waar je echt dik van wordt. Maar dan val je ook niet af door de maagband. Die ziekte verhelp je daar niet mee, je volvreten wel.

Ik vind dat mensen eerst zelf een bepaald aantal kilo's af moeten vallen. Als dat lukt laten ze zien dat ze het zware traject van een maagband ook vol kunnen houden. Helaas kosten mensen met overgewicht de maatschappij al veel te veel geld. Door een maagband kan je dus op termijn kosten besparen.

Bonte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:05

flowerxxx schreef:
Helaas kosten mensen met overgewicht de maatschappij al veel te veel geld.

Ik vind dit zinnetje zo'n onzin. Dus iedereen met overgewicht kost de maatschappij veel geld.
Nou, ik heb veel overgewicht, maar kost de maatschappij niets. Ik werk gewoon 40 uur en ik ga bijna nooit naar de huisarts en de sportschool betaal ik zelf.
Ik ben het eens dat elk pondje door het mondje gaat, maar er bestaat nog zoiets als verslaving.
Dan zou je de mensen die roken en drinken ook niet moeten helpen/vergoeden.
Eten moet om te leven, maar roken en alcohol drinken niet.
Een collega heeft nu sinds 9 maanden een maagband en is hoogsten 10 kilo afgevallen en dat in de eerste periode. Ze eet gewoon in de pauze. Je kan dus gewoon dooreten met een band. Waarom doe je het dan????? Vaak wordt er te gemakkelijk over een band gedacht, maar psygisch moet je ook kunnen veranderen.
Ik heb sinds 3 weken een loopband in de huiskamer staan en loop nu elke dag een half uur erop. Ik probeer minder te snoepen. Heel langzaam gaan de kilo's er nu af, maar soms gaat het ook mis.
Ik wil dus echt geen band, want vind dat ik het zelf eerst moet kunnen.
Dit is niet aanvallend voor degene die er wel voor kiezen, maar ik heb nu eenmaal een slecht voorbeeld.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:18

De Nederlandse situatie is anders dan de Portugese. Hier hebben mensen in het binnenland geen toegang tot sportscholen en bestaan er gewoon verkeerde tradities (als kinderen gewoon een schep suiker voeren als ziethouder!!!) en zijn ze in beginsel al niet erg sportief. Vrouwen zijn er om kinderen te krijgen en te koken, een taak waar een groot deel van de dag heen gaat, vooral waar mensen hun eigen eten verbouwen/vetmesten en gekookt wordt boven open vuur. Mannen werken en vinden dat ze flink en goed eten verdienen. De meesten eten tussen de middag in een restaurant traditionel vette vleesgerechten. Het weekeinde is een groot vreet festijn in de open lucht, met veel gebraden en geroosterd vlees. Na de zware middagmaaltijd wordt vaak een dutje gedaan, en na het zware avondmaal gaat men naar bed, ook niet handig voor de spijsvertering. Men eet voornamelijk brood, bonen, (heel veel)vet vlees en kaas en drinkt wijn, bier en vette melk.
Het is dus ook WAT ze eten en niet zo hoeveel ze er van eten. Vandaar dat er nu ook campagnes zijn ter bevordering van eten van groenten en fruit bv en om meer te bewegen.

Ik heb ook al gezegd, dat hier dik zijn nog aan welvaart wordt gekoppeld.

Ik denk dat een mentaliteitsverandering meer kan doen dan een maagband, maar goed, die al te dik zijn, mogen van mij best gratis geholpen worden.