abortuspil/euthenasie vs apothekersassistente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

abortuspil/euthenasie vs apothekersassistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:37

Ff de uitleg, titel is niet zo duideljk, maar het gaat om het volgende. Ik werk dus als apothekersassistente in het ziekenhuis, het komt geregeld voor dat wij de abortuspil af moeten leveren aan de poli gyneacologie. Ook komt het heel soms voor dat we euthenasiemiddelen af moeten leveren aan een huisarts uit de omgeving.
Nu hebben we een nieuwe collega en vandaag kwam er dus een recept voor de abortuspil... Toen ik haar uitlegde dat dit de abortuspil was wou ze het dus niet meer afleveren. Eerst begreep ik dat wel en op zich maakt het verder niet uit, want iemand anders levert hem alsnog wel af. Maar later hadden we het er met een aantal collega's over en toen was toch de reactie van ja dat hoort bij je werk... Nu was het voor haar dus een geloofskwestie dus op zich hebben we dat te accepteren, maar hoe denken jullie hier nu over??? Leek me wel een leuke discussie

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:39

Ik vind het moeilijk.. het valt een beetje onder de categorie artsen die geen euthanasie willen plegen (zeg je dat zo?) en ambtenaren die geen homohuwelijken willen sluiten, al vind ik dit wel een beetje overdreven, omdat je er niets mee te maken hebt en geen enkele verantwoordelijkheid over het gebeuren hebt..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:41

Dat gevoel had zij dus, dat ze er dan aan mee had gewerkt, maar das idd onzin, want ze geeft het recept aan een ander en die levert het gewoon wel af, dus die pillen krijgen ze wel...

Kitty84

Re: abortuspil/euthenasie vs apothekersassistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:46

Het is inderdaad een lekkere discussie. Als hbo-verpleegkundige in opleiding kom je er ook mee in aanraking.

Ik vind dat je als verpleegkundige of apothekers-assistente (als zorgverlener dus) altijd respectvol moet omgaan met de wens van de cliënt. Zo ook een abortus.

Waarschijnlijk heeft je collega het idee dat ze meehelpt aan een abortus als ze de betreffende pil aflevert. Natuurlijk mag ze hier geloofs / gewetensbezwaren over hebben. Niemand die haar dat kan onthouden.

Ik denk dat er bij jullie op het werk open over gepraat moet worden.

Een goede tussenweg lijkt mij: als er een andere collega voor handen is die de betreffende taak kan uitvoeren dan voert die collega die taak uit. Is dit niet het geval (wat ook voor kan komen!) dan moet zij die taak wel uitvoeren. Zo heb je toch respect voor het geloof van de persoon in kwestie en komt het stukje: het hoort bij je werk er ook bij kjiken.

Stel ik heb als verpleegkundige bezwaren tegen palliatieve sedatie / morfine toedienen bij mensen die terminaal zijn (waarbij je weet dat de dosering dermate hoog is dat iemand op een gegeven moment in een diep coma kan raken en eventueel overlijden...dit alles natuurlijk in overleg met de cliënt zelf!) dan heb ik het recht om te weigeren, ik moet echter wel een collega raadplegen / de cliënt een andere verpleegkundige toewijzen.

Nu heb ik deze morele bezwaren niet, dus scheelt dat voor mij persoonlijk weer een slok op een borrel.

Om een lang verhaal kort te maken. Geloof moet je respecteren, ondanks dat ze bezwaren heeft tegen deze taken zijn er genoeg andere taken die zij wel uit kan voeren. Echter, als de 'nood aan de man' is zal zij deze medicijnen mijns inziens wel moeten afleveren.

Moeilijke discussies waar je eigenlijk nooit gaat uitkomen...het blijven dilemma's. Ik denk dat de beste oplossing in dit soort problemen altijd een oplossing vereisen die heel persoonlijk is voor beide partijen, maar die beide partijen voor het grootste deel tevreden stelt.

Prince_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:48

ook al ben je er tegen,je kan hem toch gewoon afleveren

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:51

Ik vind dat het haar eigen mening is dat zij het niet neemt maar moet wel iemand anders mening accepteren ( in dit geval is dat het nemen van de abortuspil)

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:52

Is de vraag of we voor of tegen abortus en eutenasie zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:03

De discussie op mijn werk was dus enerzijds dat je haar geloof respecteerd, maar anderzijds dat het je werk is en je die pil gewoon af moet leveren. Idem voor euthenasie.

Waar ik dus in geloofskwesties vaak moeite mee heb is dat je wel wordt geacht het geloof van die mensen te respecteren (je vloekt niet in hun bijzijn en respecteerd bepaalde ideen) maar dat ze vaak niet andermans besluiten/meningen respecteren. Zo ook dus in dit geval, aan de ene kant respecteren wij het dat het niet af wil leveren, maar aan de andere kant respecteerd zij niet de keuze van de mensen die een abortus willen ondergaan.

Ik noemde naar haar ook een voorbeeld, er was een tijdje geleden een vrouw die geboren was in 1950 ik geef zo'n vrouw dus groot gelijk dat ze abortus wil plegen, maar ook hierin vond mijn collega dat dit echt niet kon, zoiets doe je gewoon nooit was haar reactie.... Hier was ik het dus NIET mee eens!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:07

Ik vind in elk geval dat Kitty84 een sterk punt heeft: respectvol omgaan met de wensen van een klant. Ik kan me in dat verhaal vinden, van de andere kant vind ik dat als je voor dit vak kiest, je het maar hebt te doen. Nu gaat 't om een abortuspil, straks is het medicatie om bv aids af te remmen.

Moeilijke discussie dus.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:09

Hoe ik daar over denk? Ik begrijp niet dat zo iemand in zo'n functie wil en terecht kan komen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:15

Het is een onderdeel van je werk dus brengen die pillen.......
Het is hetzelfde als die ambtenaar die een homohuwlijk weigerde te doen.
men maakt onderscheid tussen mensen en dat mag niet

Zo heb ik iemand uit mijn team behoorlijk op zijn lazer gegeven omdat hij een zwangere tiener niet wilde vertellen dat abortus ook een mogenlijkheid zou kunnen zijn........
Het is een onderdeel van het werk .

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:54

dan had ze geen apothekersassistente moeten worden! ja sorry hoor, maar wat heeft die 'patient' met haar geloof te maken? Iemand vraagt om een middel, dan moet jij als assistente dat leveren, dat is je werk.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 00:14

SuperPepeijn schreef:
Hoe ik daar over denk? Ik begrijp niet dat zo iemand in zo'n functie wil en terecht kan komen.

Idd....je weet toch vantevoren dat dit erbij hoort?

Ik vind dit hetzelfde als solliciteren voor een baan waarbij je geen hoofddoek mag dragen (geloof) en als je hem dan hebt protesteren dat die af moet.

Sowieso vind ik dat mensen hun geloof moeten hebben, maar tegelijk andere mensen wel iets meer in hun waarde mogen laten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:17

Ja we hadden het er vandaag ook weer over, toch wel meer mensen die zich nog afvroegen of ze wel op zondag wil werken. Wij doen namelijk diensten en dat houd ook in op zondag werken en bereikbaarheidsdienst draaien. Al met al ben ik nu wel van mening dat ze dat ding gewoon af moet leveren, hoort gewoon bij het werk. Ik leg t maandag ff bij de teamleider neer, dan mag die dat gaan regelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:38

Net zoals zij om respect voor haar geloof mag vragen, mogen de clienten om respect voor hun beslissing vragen.
Kan zij dat respect niet opbrengen, en blijft ze weigeren, dan denk ik dat ze beter een ander vak kan kiezen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:40

Tsja....ook werken op zondag hoort er gewoon bij.

Ik heb zelf ratten gefokt en verkocht ze nooit alleen, alleen metzijn tweeen, en toen kwam ikin een dw te werken....en dan mag je wel adviseren en uitleggen waarom twee beter is, maar als de klant er 1 wil kan ik niet net zoals thuis weigeren.
Is heel iets anders dan opzondag werken en de abortus pil, maar het is toch je eigen ideeen en principes opzij zetten.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:08

Strikt genomen is het gewoon werkweigering. Je weet van tevoren op wat voor functie je solliciteert en dat dit er ook bij hoort.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel de afweging of je het écht zo hard moet spelen of toch moet kiezen voor de goede sfeer in het team en het in goed overleg anders oplost.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:16

Ik geloof dat de juridische en 'politiek correcte' oplossing die van Kitty84 is.. als iemand anders het in redelijkheid over kan nemen is er geen noodzaak de handeling uit te voeren, dus kan je er niet toe gedwongen worden. Is die mogelijkheid er praktisch gezien niet, dan zal je helaas moeten doen wat er van je gevraagd wordt. Dit geldt voor zondags werken, maar ook voor het huwen van een homostel of meewerken aan euthanasie bijv.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:29

Voor wat betreft op zondag werken vind ik 't weer niet op gaan eigenlijk... Als jij kiest voor een beroep in de zorg, dan kun je er imo vergif op innemen dat je ook zondags zult moeten werken. Dan had je ambtenaar, accountant, docent, etc moeten worden. Je kunt niet van je andere ploeggenoten verwachten dat er dubbele diensten gedraaid gaan worden (wat me ook niet bevorderlijk lijkt voor de gezondheid van de patienten) of dat zij de enige is die nooit op zondag werkt. Dat zal misschien 2 maanden goed gaan... En daarna komt er gezeik. En terecht.

Marieke85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:33

Sylvia schreef:
Voor wat betreft op zondag werken vind ik 't weer niet op gaan eigenlijk... Als jij kiest voor een beroep in de zorg, dan kun je er imo vergif op innemen dat je ook zondags zult moeten werken. Dan had je ambtenaar, accountant, docent, etc moeten worden. Je kunt niet van je andere ploeggenoten verwachten dat er dubbele diensten gedraaid gaan worden (wat me ook niet bevorderlijk lijkt voor de gezondheid van de patienten) of dat zij de enige is die nooit op zondag werkt. Dat zal misschien 2 maanden goed gaan... En daarna komt er gezeik. En terecht.

Ik werk ook in de zorg, en bij het sollicitatiegesprek werd duidelijk gevraagd hoe ik er tegen over sta om wisselende- en ook weekend diensten te draaien

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:35

Maar in welke vraagstelling? Als ik 'gewoon interesse, maar stiekem zoeken we dan wel verder' of als in 'tuuuuuurlijk houden we daar rekening mee'? Maar dan vind ik nog dat dat van te voren duidelijk moet zijn, en niet 'ineens' vanwege geloof.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:43

Je kan twee kanten omdenken vind ik zelf,

ik zou als ik die medicijnen zou afleveren ook het gevoel hebben dat ik mee werk aan iemands dood. En als je je daar niet prettig bij voelt, dan moet je dat niet doen. Zolang er een andere collega voor handen is om het te doen hou je diegene niet van zijn dood/abortus af. Je respecteert dan de wensen van diegene (die krijgt ze) en die van jezelf (je hebt er zelf niet aan mee gewerkt) dus allemaal tevreden (behalve degene met extra werk ja.)

Maar aan de andere kant het hoort inderdaad bij je werk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:52

Het is dus heel lastig om iemand anders te vragen, we hebben het allemaal behoorlijk druk en de taken zijn dan zo verdeeld dat iemand de balie in de gaten houd, dit wordt dan ook van je verwacht. Dan is het erg lastig om een deel van de recepten door een andere collega te laten doen die het druk heeft met haar eigen werk.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:06

Ik vind dat de leidinggevende daar ook een goed gesprek over moet hebben met haar en met jullie als team.

Want behalve deze pil zijn er misschien nog andere gevallen die voor kunnen komen.

- werken op zondagen of christelijke dagen (met pasen/pinksteren etc) Ik neem niet aan dat collega's altijd vrijwillig willen ruilen op feestdagen.

- geeft ze wel voorlichting over bepaalde medicijnen of ziektes?

- en nu is het deze ene pil maar er een apotheek heeft vast nog veel meer pillen waarvan mensen niet beter worden. Hoe denkt ze over medicijnen om mensen in te laten slapen of in coma te krijgen die nooit meer beter kunnen worden?

- En wat te denken van folders of bijscholing waar dit soort dingen aan bod komen. Iemand die in de apotheek werkt moet een patient op alle mogelijkheden wijzen (zoals abortus, euthenasie, geboortebeperking etc).

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:09

ik snap eigenlijk niet zo goed waar jullie zo moeilijk over doen..
ook ik heb op mijn werk nogal eens met ethische kwesties van doen en dan werkt het dus echt niet om te zeggen dat je zelf voor het vak hebt gekozen.
er zijn nu eenmaal situaties waar je vanuit principe of geloof niet mee uit de voeten kunt.
en ik vind (en gelukkig de rest in ons ziekenhuis) dat je de ander moet respecteren om die beslissing.
prima dat iemand een pil nodig heeft voor abortus, maar als jouw collega die niet af wil leveren moet je dat respecteren en zorgen dat een ander, die er geen moeite mee heeft, die taak overneemt (en dan nog zijn er verschillende mogelijkheden voor wat betreft abortus, zoals de morning after pil, maar die kan je ook gewoon via de ha regelen en daarvoor hoef je niet naar de gynaecoloog en als tweede als er sprake is van een missed abortion, waarbij er dus een niet levend vruchtje in de baarmoeder zit dat niet vanzelf komt (zoals bij een miskraam) want een "echte" abortus (abortus provocatus) mag helemaal niet zomaar in elk ziekenhuis uitgevoerd worden...)
dus weten jullie eigenlijk zelf wel waarom een gynaecoloog om dat medicijn vraagt?
meestal kun je ook bij een sollicitatie gesprek aangeven of je mee wilt werken in zulke situaties (op onze afdeling in elk geval wel) en dan wordt je dus nooit gedwongen om te helpen bij een behandeling waar jij niet achter staat.
gelukkig hebben wij zo'n team waar een ander die taak overneemt, zonder dat er eerst een discussie aan te pas komt