Buitenlandse vrouwen kunnen niet presenteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Buitenlandse vrouwen kunnen niet presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:56

Laatst was er op een zender, welke weet ik niet meer.
Een stelling 'Het is ongewoon als vrouwen met hoofddoekjes het nieuws presenteren'.
Ze gingen de straat op om de mensen hierover uit te horen.
De meningen waren erg verdeeld.
30% zou het juist leuk vinden om eens iemand anders te zien dan die eeuwige blonde tutjes en 70% vond dat het ongewoon was en dus niet hoorde.

Ik vind het natuurlijk onzin dat die donkere vrouwen niet kunnen presenteren.
Ze kunnen dat heus wel, alleen vraag ik me af ; Gaat het Nederland weer af op de huidskleur?
Vind het sowieso nergens op slaan

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:11

Ze zouden het vast wel kunnen, maar ik vind dat mensen in functie geen geloof mogen uiten . Dus geen hoofddoeken om, maar ook geen kruisjes om de nek e.d.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:19

er zijn al donker gekleurde damens bij het nos nieuws.

ik ben echter ook van mening dat iemand in dat beroep zo nutraal mogenlijk over moet komen, dus geen hoofddoek.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:02

noraly beyer was toen de eerste zwarte nieuwslezeres in Nederland, en die loopt er ook al weer een behoorlijk tijdje.
maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook liever niet naar iemand met een hoofddoek kijk, krijg ik een beetje het idee dat ik naar al-jazeera kijk, maar ik zou het niet afkeuren.
ff off topic: waar ik me wel aan irriteer zijn de lippen van die donkere mevr. die Iwris Kelly. wat een scheve mond heeft zij zeg.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:04

De persoon die het nieuws leest moet neutraal zijn. De huidskleur maakt niet veel uit(er is al jaaaaren een zware presentatrice). Verder moet de persoon passen bij de zender en het land. Aangezien Nederlanders blank zijn kan ik mij voorstellen dat de kans op een presentator met de kleur het grootste is.

Verder ben ik niet gediend van geloofsuitingen in een neutraal progamma als het nieuws. Ik wil dus geen keppel, hoofddoek, lange baard, tulband of kruis zien bij de presentator. Dat doen ze maar op de eigen zendtijd.

En de persoon die het nieuws brengt moet serieus overkomen. Die blonde modellen die in Italie het nieuws doen slaan de plank flink mis.

De criteria bij het NOS zijn heel erg hoog hoor. Daar kom je niet zomaar. Ze moeten in ieder geval zijn afgestudeerd in de journalistiek en veel ervaring hebben. Anders dan veel mensen denken doen deze mensen veel meer dan alleen feiten voorlezen.

Marye78

Re: Buitenlandse vrouwen kunnen niet presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:53

een nieuwslezeres moet representatief overkomen, en een hoofddoek is gewoon nu eenmaal niet representatief.
verder ben ik het eens met dat ze neutraal moeten zijn dus geen duidelijke geloofs kenmerken.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:00

Marye78 schreef:
een nieuwslezeres moet representatief overkomen, en een hoofddoek is gewoon nu eenmaal niet representatief.
verder ben ik het eens met dat ze neutraal moeten zijn dus geen duidelijke geloofs kenmerken.

Helemaal mee eens!

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:09

@TS, wat is eigenlijk de stelling van dit topic, gaat het over vrouwen van buitenlandse afkomst in het algemeen, of over vrouwen met geloofskenmerken anders dan de onze.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:29

Gurly14 schreef:
Laatst was er op een zender, welke weet ik niet meer.
Een stelling 'Het is ongewoon als vrouwen met hoofddoekjes het nieuws presenteren'.
Ze gingen de straat op om de mensen hierover uit te horen.
De meningen waren erg verdeeld.
30% zou het juist leuk vinden om eens iemand anders te zien dan die eeuwige blonde tutjes en 70% vond dat het ongewoon was en dus niet hoorde.

Ik vind het natuurlijk onzin dat die donkere vrouwen niet kunnen presenteren.
Ze kunnen dat heus wel, alleen vraag ik me af ; Gaat het Nederland weer af op de huidskleur?
Vind het sowieso nergens op slaan

Je reactie is nogal dom, we hebben nl al n donkere dame gehad die t nieuwes voorlas! Moralie Bijer (weet niet hoe je dat schrijft). Het gaat om de hoofddoekjes en niet om de huidskleur. Ik vind idd dat je met n hoofddoek niet het nieuws moet voor gaan lezen, een nieuws-lezer hoort neutraal over te komen en n hoofddoek is verre v neutraal!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:33

Marye78 schreef:

Jah dat wel.... Dat staat dus helemaal los van de huidskleur..

Ik denk dat donkere vrouwen heeel goed kunnen presenteren. Het is de hoofddoek die men tegen staat.

Nou als nieuwslezeres moet die in ieder geval af ja.

Maar verder heeft dat niets te maken met de kundigheid van deze dames

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:03

Ik let er niet eens op als een presentator/trice zwart of blank is, ja ik zie het wel maar denk er verder niet over na.

Maar als ze een hoofddoekje op heeft zal ik wel denken van "moet dát nou?" Tenzij ze zo'n islamprogramma presenteert, maar voor bijv. het nieuws moet het zo neutraal mogelijk.

Lilian__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:54

we zijn wel in nederland vind ik. ze horen zich hier aan deze cultuur aan te passen, en als ze dat niet willen gaan ze maar terug. (vind ik)

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:03

Lilian1991 schreef:
we zijn wel in nederland vind ik. ze horen zich hier aan deze cultuur aan te passen, en als ze dat niet willen gaan ze maar terug. (vind ik)

Nou dat vind ik onzin....

Op welk gebied doel je op?

Dat iedereen zich daar ook zo druk over maakt.. heb je niets beters te doen?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:34

Lilian1991 schreef:

Dus als jij naar frankrijk gaat verhuizen, wordt je ineens katholiek Beetje vage, en ondoordachte uitspraak...

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:20

Ik heb er geen probleem mee hoor....

NOS heeft ze al....
Kinder Journaal ook....
Sesam-straat al jaren....

Niets mis mee.....

Wel zou ik er een probleem mee hebben als ze op TV een uiting van goddienst hanteren.....
Om maar iets te noemen, presentratice met een hoofdoek, sorry vind ik niet kunnen.
Presentratrice met een kruis om haar nek, ook niet.

Ik ben van mening dat als het om openbare dingen gaat zoals:

TV, Scholing, Ambtenaar, Minister, noem maar op, daar horen godsdienstige uitingen niet in thuis.
Zo simpel is het. Ergo, een publieke baan mag je geweigerd worden op grond van godsdienstige uitingen.
Wat je prive doet of gelooft heeft natuurlijk daar niets mee te maken, da's privé.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:55

verootjoo schreef:
Lilian1991 schreef:

Dus als jij naar frankrijk gaat verhuizen, wordt je ineens katholiek Beetje vage, en ondoordachte uitspraak...

Wat n onzin zeg. Het hoeft niet zo ver te gaan dat je n geloof aanneemt v n land Ik heb nl nu ook geen geloof. Het gaat om t aanpassen niet helemaal anders worden! Ik vind een hoofddoek dragen juist niet aanpassen. Ik erger me daar wel aan en ik vind zeker dat er beroepen zijn waarin dat echt niet kan; nieuws presenteren bv. Doe dat ding gewoon af!
Ik vind er dan ook niets ondoordachts aan van Lilianne 1991, zterker nog ik ben t met haar eens. Aanpassen of wegwezen! Ik heb nu nl het idee dat het aanpassen van 'onze' kant af moet komen...

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:51

ShirleyA schreef:
Ik heb nu nl het idee dat het aanpassen van 'onze' kant af moet komen...

Amen....

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:13

@shirley

Wat een onzin.

Alles wat jij niet kent is vreemd?? Niet iedereen hoeft toch op jou te lijken of te doen wat jij normaal vindt??[/

"onze kant''??? Hou het lekker bij je zelf.. Ik wil echt niet gelinkt worden aan mensen met een gedachtengang zoals jij.

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:17

Ik ben het in zekere zin wel met jullie alleen eens. Ik vind ook dat als je het nieuws bijv. presenteerd dat je dan niet met een hoofddoek op tv kan komen, of met een kruis om je nek.

@Lilian1991 en Shirley, ik ben het wel gedeeltelijk met jullie eens. Ik heb zelf ook heel erg het idee dat wij voor een groot deel aan. ja hoe moet je dat nu precies noemen, dan maar even kort door de bocht, buitenlanders aan moeten passen, terwijl we toch echt in ons eigen land leven toch?! Het is nu niet zo dat ik totaal géén rekening met hun wil houden, ik wil dat best, maar ik verwacht dan van hun kant (eigenlijk van iedereen, ook nederlanders) ook respect terug.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:30

Whiz schreef:
@shirley

Wat een onzin.

Alles wat jij niet kent is vreemd?? Niet iedereen hoeft toch op jou te lijken of te doen wat jij normaal vindt??[/

"onze kant''??? Hou het lekker bij je zelf.. Ik wil echt niet gelinkt worden aan mensen met een gedachtengang zoals jij.
[/quote]

Ja, ben boer en wat de boer niet kent.......
Meisje meisje, lees wat beter! Zoals ik al schreef: Het gaat om t aanpassen niet helemaal anders worden! En als iedereeen zo moet worden dat ze op mij gaan lijken of doen wat ik normaal vind, dat is nl anders worden. Maar aanpassen lijkt mij een must als je in een zo andere cultuur gaat wonen. En nogmaals lees beter dan had je gezien dat ik 'onze' in onze kant tussen haakjes heb gezet, dan lijkt t me wel duidelijk dat ik daar niet mijzelf mee bedoel maar de mens hier in deze cultuur. En gelinkt worden wil ik met niemand. Daarnaast heb ik ook aangegeven dat dit mijn gedachten zijn en houd ik 'het dus bij mezelf' zoals je dat graag blijkt te willen. Ik heb nergens gezcht dat iedereen moet veranderen als ze in NL komen wonen, maar wel dat ze zich moeten aanpassen, er gelden nu eenmaal normen waar we ons aan moeten houden, bp gedrags codes ed en om het in dit land leefbaar te houden moet iedereen zich aanpassen. Maar nogmaal ik vind dat het aanpassen van 'onze' kant komt en dat zou niet zo moeten zijn!